تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826067483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت پيامبر اعظم (11)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دولت پيامبر اعظم (11)
دولت پيامبر اعظم (11) نویسنده : علي رضا محمدي 5. تقسيمات کشوري رسول خدا(ص) پس از فتح عربستان، جهت اداره كشور پهناور خويش، استانداران، ولايتداران و اميراني براي نواحي و شهرهاي بزرگ معيّن و نصب نمودند.[1]چنانکه عتاب بن ‏اسيد را به فرمانداري مكه منصوب نمودند و قيس بن‏مالك در همدان، عدي بن‏حاتم در منطقه طي و عمرو بن حزم در يمن... از جمله استانداران آن حضرت بودند، ايشان يمن را به مقاطعاتي تقسيم نمود و بر هر مقاطعه يكي از خانواده «لوذان» را كه حاكم اصلي يمن بودند، نصب كرد.[2]6. سياست خارجي1-6. اعزام سفير و ارسال نامه‏ به سران كشورها : ماموريت و رسالت الهي پيامبر(ص) جهاني بود و به هيچ وجه منحصر در مدينه يا حجاز نمي گرديد؛ بدين خاط آن حضرت پس از تشکيل دولت خود در مدينه با دولت هاي بيگانه روابط برقرار ساخت و با اعزام سفير و ارسال نامه به سران كشورها رسالت خود و اصول سياست خارجي دولت خويش را اعلام مي نمود. [3] و مشخص مي ساخت که هدف او به هيچ وجه كشورگشايي نيست؛ بلكه ابلاغ پيام الهي است. چنانکه در سال هفتم هجري نامه‏هايي به بعضي از سران كشورها ارسال كرد و از آنها دعوت نمود اسلام را بپذيرند. و تذكر داد اگر مسلمان شدند، در سِلْم و امان خواهند بود و گرنه مسؤوليت گمراهي مردم نيز به عهده آنهاست.[4] مجموعه اسناد سياسى و ادارى كه صدور آن‏ها از پيامبر(ص)روايت شده، بالغ بر 246فقره است كه شامل: نامه، عهدنامه، صلح نامه، امان نامه، دعوت نامه به قياصره و پادشاهان و اميران و سران قبايل مى‏باشد.[5] در اين نامه ها، پيامبر اکرم (ص) بر رعايت اموري نظير؛ نکات ادبي و کاربرد الفاظ و القاب تشريفاتي به تناسب مقام [6]، استدلال و منطق، تطميع و تهديد و اطمينان از بسط نفوذ و پيروزي اسلام و...تاکيد داشتند.[7] سفيران پيامبر اكرم(ص) که به کشور هاي خارجي اعزام مي شدند، از نظم و سازماندهي خوبي برخوردار بودند و به زبان مردم کشوري که به سوي آن اعزام شده بودند، سخن مي گفتند. مشهورترين اعزام ها عبارت بود از اعزام سفير به سوي؛ كسري‏ پادشاه فارس؛ مقوقس، عظيم و بزرگ قبط؛ هرقل، پادشاه روم و عظيم بصري؛ نجاشي سلطان حبشه؛ حارث غساني، پادشاه تخوم شام؛ هوذة بن‏علي حنفي، پادشاه يمامه و همچنين به سلطان هاي عمان، بحرين، حارث و يمن سفيراني فرستاده شد. 2-6. اداره رسايل و ترجمه : اين اداره از چند نفر از اصحاب تشكيل شده بود كه وظيفه ترجمه نامه ها و گفتگو ها و مذاکرات رسول‏اكرم(ص) و هيأتهاي خارجي را برعهده داشت. بارزترين آنها زيد بن ثابت بود که سمت مترجم را داشت و به زبانهاي فارسي، رومي، قبطي و حبشي آشنا بود. همچنين عبداللّه بن ارقم، سرجيل بن حسنه، حنظلة بن ربيع، حنظلة بن صيفى و على بن ابى‏طالب(ع) از اركان ورؤساى كاتبان پيامبر بودند. [8]3-6. عقد پيمان هاى سياسى : بهترين نمودار ديپلماسيِ دولت اسلامى در عصر رسول خدا، عهدنامه ها و پيمان هايى است كه بين حضرت و اقوام و فرق مختلف به امضا رسيده است. از مهم ترين آن ها پيمان حضرت با يهوديان مدينه [9] و پيمان صلح حديبيّه با قريش است.[10]4-6. پذيرش هيأتهاي خارجي : در بدو ورود گروه مشخصي از اصحاب از هيأتهاي خارجي استقبال مي نمودند. پيامبر (ص)در مدينه دارالضيافه‏اى ترتيب داد تا وفود و هيأت‏هاي سياسى كه براى ديدار آن حضرت و تشرف به اسلام و يا مقاصد ديگر به مدينه وارد مى‏شدند، از آنها پذيرايى شود.[11] مغيرة بن‏شعبه مأمور بود به ميهمانان و وفود بياموزد چگونه به رسول خدا(ص) تحيّت گفته و سكينه و وقار نزد رسول‏خدا(ص) را رعايت نمايند. گاهي مواقع پيامبر(ص) متواضعانه از هيأت‏هاي سياسى پذيرايي مي‏كرد. اين امر در خصوص هيأت نجاشي و شخص او در تاريخ ثبت است.[12]جمع بنديهمان گونه که مشاهده مي شود پيامبر گرامي اسلام (ص)، به دليل برخورداري از شئون و اختيارات مختلف الهي و در راستاي فعليت بخشيدن به اهداف عالى خويش در زمينه‏هاى‏گوناگون سياسى، اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، داخلي و خارجي، اقدام به تاسيس دولت نموده و پيشرفته ترين و کارآمدترين تشكيلات اداري و سازمان هاي مورد نياز عصر خويش را به وجود آوردند به نحوي که عليرغم مدت زمان کوتاه و مشکلات و موانع متعدد، بيشترين و موثرترين دستاوردهاي درخشان را در جهت آزادي، عدالت، هدايت، تکامل و ترقي مادي و معنوي جامعه بشري به ارمغان آورد. چنانكه گوستو لوبون مي نويسد: «نفوذ اخلاقي همين اعراب زاييده اسلام، آن اقوام وحشي اروپا را كه سلطنت روم را زير و زبر نمودند، در طريق آدميت داخل كرد و نيز نفوذ عقلاني آنان دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه از آن به كلي بي خبر بودند، به روي آنها باز كرد و تا ششصد سال استاد اروپائيان بودند.»[13] و فريدريش ديترسي، خاورشناس و محقق آلماني نيز اذعان دارد؛ ‌«علوم طبيعي، رياضي، فلسفه، و ستاره شناسي كه در قرن دهم، اروپا را جلو برد؛ سرچشمه آنها قرآن محمد(ص) مي باشد و اروپا به آيين محمد(ص) بدهكار است.»[14]پی نوشت ها :[1] - نظام الاداره والحكم في الاسلام، ص 555.[2] - ساختار حكومت پيامبر(ص)، پیشین.[3] - مسلمانان در بستر تاريخ، يعقوب جعفري، ج 1، ص 80.[4] - اين نامه‏ها به عنوان اسناد سياسي اسلام در كتب تاريخ مضبوط است و در كتاب «جمهرة رسائل العرب» و «مكاتيب الرسول» آمده است.[5] - ر. ک: مجموعه الوثاقه السیاسیه للعهد النبوی و الخلافه الراشده، محمد حمید الله، بیروت: دارالارشاد، 1968، ص 204.[6] - مانند: «الی هرقل عظیم الروم»، «الی کسری عظیم فارس» و امثال اینها.[7] - ر. ک: ساختار اجتماعی و سیاسی نخستین حکومت اسلامی در مدینه، پیشین، صص 232 – 236.[8] - ر. ک: دولةالرسول، ص 274؛ تراتيب الادارية، ج 1، ص 251؛ اسدالغابه، ج 2، ص 279.[9] - ر. ک: سیره ابن هشام، ج 2، ص 501.[10] - ر.ک: مکاتیب الرسول، علی احمدی، ص 282.[11] - دولةالرسول، ص 289.[12] - ر. ک: سيره ابن‏هشام، ج 4، ص 184؛ تراتيب الادارية، ج 1، ص 39؛ دولةالرسول، ص 289.[13] - تمدن اسلام و عرب، ص 751.[14] - اسلام از ديدگاه انديشمندان غرب، نصرالله نيك بين، دورود: سيمان و فارسيت، بي تا، ص 52.منبع:www.payambarazam.ir/ن
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 475]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن