تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798244593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادرات محصولات کشاورزی نقش موثری در اقتصاد پایدار جامعه دارد/ لزوم حمایت همه جانبه از بخش کشاورزی گیلان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
صادرات محصولات کشاورزی نقش موثری در اقتصاد پایدار جامعه دارد/ لزوم حمایت همه جانبه از بخش کشاورزی گیلان
رشت – خبرگزاری مهر: صادرات محصولات کشاورزی نقش موثری در اقتصاد پایدار جامعه دارد بنابراین باید به این مهم در سال "اقتصاد و فرهنگ" توجهی ویژه شود.



به گزارش خبرنگار مهر، وابستگی اقتصاد ایران به نفت یکی از مشکلات اساسی است که همواره در برنامه های توسعه کشور برای رهایی از این مهم سیاست ها و راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده که توسعه صادرات غیرنفتی یکی از این موارد است. بدون شک اهمیت و نقش صادرات غیر نفتی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم، مورد بررسی قرار می گیرد بنابراین ایران اسلامی در این عرصه از ظرفیت های خوبی برخوردار است که باید با برنامه ریزی از این توانمندی ها به خوبی استفاده کرد.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این باره گفت: بخش كشاورزي موتور محركه بسياري از صنايع كوچك و بزرگ است و داراي نقش قابل توجه در اشتغال زايي نيز است. علیرضا شعبان نژاد اظهارداشت: با وجود امكانات و منابع بالقوه موجود، لزوم توجهي ويژه برای ارتقاي اين بخش از صادرات ضروري به نظر مي رسد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان صادرات را محور توسعه قلمداد کرد و گفت: این مهم نمايانگر ابعاد پراهميت اين مقوله به مثابه نيروي مولد براي توسعه پايدار اقتصادي است كه اين خود نقش و اهميت صادرات كشاورزي را در كنار صادرات ساير كالاها برای گسترش صادرات غيرنفتي كشور روشن مي سازد. وی در ادامه از صادرات 31 هزار و 800 تن انواع محصولات کشاورزی به خارج از کشور طی سال گذشته خبر داد.

صادرات باید محور توسعه در گیلان باشد شعبان‌نژاد افزود: این محصولات شامل چای، کشمش، خرما، پسته، سیب زمینی، حنا، میوه خشک، نهنج گل نسترن و کیوی به خارج از کشور صادر شده است. وی اظهارداشت: این میزان کالا به ارزش هزار و 330 میلیارد ریال از طریق گمرک انزلی به کشورهای روسیه، هلند، انگلستان، مالزی، جمهوری چک، اسپانیا، آلمان، ترکمنستان، ترکیه، کنیا، فرانسه، قزاقستان، قرقیزستان، اندونزی، عراق، امارات، گرجستان، چین، هندوستان و لهستان صادر شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: این مقدار صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 6.7 درصد  و از حیث ریالی چهار درصد کاهش نشان می‌دهد. وی ادامه داد: همچنین پارسال 350 متر مکعب چوب از کشور روسیه وارد کشور شد که این مقدار چوب وارداتی نسبت به مدت مشابه سال قبل به مقدار 12 درصد کاهش داشته است. شعبان‌نژاد اظهارداشت: سال گذشته با نظارت قرنطينه نباتي آستارا  34 نوع محصول كشاورزي به وزن 201 هزار و 315 تن با افزايش پنج درصد از نظر وزني نسبت به زمان مشابه سال قبل همچون كيوي، سيب زميني، انواع سبزي، صيفي و غیره از مرز این شهرستان به كشورهاي روسيه، آسياي ميانه و اوكراين صادر شده است. وی اذعان داشت: نظارت بر ترانزيت هفت نوع و كالا به وزن 13 هزار و 774 تن شامل تخته سوزني برگ، تخته راش، موز و همچنين عودت محصول ترانزيتي محصول نارنگي وارداتي و تخته سوزني برگ به كشور مبدا از جمله اقدامات  جهاد کشاورزی بوده‌است. بدون شک براي تحقق برنامه هاي توسعه و گسترش صادرات حمايت هاي همه جانبه دولت يك امر اساسي است. در راستاي اجراي سياست‌هاي اصل 44 مي توان سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي را از طريق بهبود مشاركت‌هاي زودبازده ميان بخش‌هاي دولتي تعاوني و خصوصي فراهم آورد. در اين عرصه دولت مي‌تواند با سياست گذاري هاي مدون شرايطي پايدار و فضايي پويا براي سرمايه گذاري بخش تعاوني و خصوصي را مهیا و برای تحقق اين سياست ها توجه به فناوري هاي روز و ذائقه بازار از ضروريات توسعه پايدار است. با فراهم كردن بستر مناسب و آماده سازي ابزار موجود برای رشد توسعه صادرات در كشورهايي با اقتصاد پويا، زمينه هاي كسب موفقيت هاي پايدار سازمان هاي فعال در توسعه صادرات مهيا خواهد شد و اين موفقيت ها سرانجام منجر به شكوفايي و رشد صادرات آن كشورها می شود.

توسعه و گسترش صادرات نیازمند حمايت هاي همه جانبه است رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این خصوص گفت: افزايش صادرات غير نفتي مهمترين اصل در توسعه اقتصادي كشور است. علی منتظری افزود: بدون شك افزايش صادرات غيرنفتي با تاثيرات مستقيم بر افزايش درآمدهاي ارزي امكان سرمايه گذاري را براي قرار گرفتن در مسير رشد و توسعه اقتصادي هموار و شرايط استفاده از بازارهاي جهاني را برای رشد توليدات داخلي فراهم مي سازد. وی همچنین با بیان اینکه صادرات یکی از اهداف مهم تولید است، اظهارداشت:  در کشور توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت ضرورتی اجتناب‌ ناپذیر است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: در دنیای کنونی توسعه صادرات تنها به افزایش درآمد ارزی از طریق صادرات کالا و خدمات محدود نمی ‌شود بلکه نقش بهتری را به‌ عنوان یک استراتژی رشد در جهان بر عهده دارد. وی افزود:  صادرات با ارزش افزوده بیشتر امروز برای کشور نه‌ تنها به‌ عنوان یک مسیر انتخابی بلکه به عنوان دلیلی برای رشد و توسعه اقتصادی مطرح می‌ شود. منتظری اظهارداشت: رشد روز افزون صادرات محصولات کشاورزی براثر توسعه صنایع تبدیلی  امکان پذیر خواهد شد. وی با بیان اینکه زمینه ‌سازی برای صادرات بیشتر توجه جدی به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را می طلبد، اذعان داشت: بازاریابی برای حضور مداوم درکشورهای هدف و ارتقا کیفی محصول از اولویت‌ های صادرات است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: صنايع تبديلي به دليل به کارگيري محصولات کشاورزي به عنوان مواد اوليه مي تواند عاملي براي استفاده بهتر از اين محصولات تلقي شود. به ترتیب بسياري از محصولات کشاورزي داراي زمان توليد و مصرف متفاوتي هستند، توليد يا برداشت این محصولات معمولا در يک زمان مشخص و کوتاه ولي مصرف در زمان طولاني تري صورت مي گيرد.  بنابراین صنايع تبديلي مي‌تواند با حفظ و نگهداري محصولات به گونه اي تغيير و تبديل در آنها ايجاد کند که امکان مصرفشان طي سال ميسر باشد. با وجود این ايجاد و گسترش صنايع تبديلي داراي برخي اثر هاي اقتصادي از جمله ايجاد ارزش افزوده، ايجاد اشتغال، ايجاد درآمدهاي ارزي و همچنين استفاده بيشتر از محصولات کشاورزي و به اين ترتيب جلوگيري از اتلاف و ضايع شدن محصولات مي شود.

صادرات غیر نفتی می تواند در تحقق شعار راهبردی سال موفق عمل کند معاون برنامه ریزی استاندار گیلان نیز به سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی " اشاره کرد و گفت: صادرات غیر نفتی می تواند در تحقق این شعار راهبردی سال موفق عمل کند. محمد حسین اصغریان افزود: گیلان از استعدادهای خوب صادرات انواع محصولات کشاورزی برخوردار است و می تواند در این عرصه به پویایی اقتصاد کمک شایان توجهی داشته باشد. وی اظهارداشت: بسته بندی یکی از مقوله‌ های بسیار مهم در توسعه صادرات کشاورزی است به طوری که بسیاری از کشورها با افزایش کیفیت بسته بندی جایگاه ویژه‌ای بین مصرف کنندگان کسب کرده اند. معاون برنامه ریزی استاندار گیلان گفت: با توجه به قابلیت ‌هایی که کشور به ویژه این استان در بخش کشاورزی دارد می‌ توان با توسعه زیر ساخت ها و حمایت جدی از کشاورزان جلوی واردات بی رویه را سد کرد.  وی افزود:  توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند برنامه ریزی دقیق، مدرن و حمایت از کشاورزان است. اصغریان درباره کیفیت بسته بندی و تأثیر این صنعت در صادرات اشاره کرد و گفت: بسته بندی یکی از مقوله ‌های بسیار مهم در کشاورزی است و بسیاری از کشورها در بازار رقابتی دنیا با بسته بندی ‌های شکیل جایگاه بسیار خوبی در بین مصرف کنندگان به دست آورده اند. وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت بسته بندی در میزان صادرات باید سرمایه گذاری بیشتری در این صنعت صورت گیرد. معاون برنامه ریزی استاندار گیلان اظهارداشت: تقویت بخش صادرات غیر نفتی نه فقط کشور را در زمینه بسیاری از کالاهای استراتژیک به خودکفایی نائل‌ می کند بلکه دریافتی ‌های ارزی ناشی از صدور این محصولات،بسیار حائز اهمیت‌ خواهد بود.

بسته بندی از مقوله ‌های بسیار مهم در بخش تولید و صادرات است به هر حال صادرات محصولات کشاورزی به عنوان صادراتی غیرنفتی تمرکز بر سرمایه گذاری در بخش های مولد را افزایش داده و به افزایش بهره وری کمک شایانی خواهد کرد. به هر ترتیب افزایش تولید و رشد اقتصادی به معنای ایجاد فرصت های بیشتر و بهتر برای شکوفایی اقتصادی و ورود به عرصه های جدید است. رشد اقتصادی زمانی می تواند به حداکثر میزان خود برسد که تولیدات داخل قدرت حضور در بازارهای خارج و صادرات به دیگر کشورها را داشته باشند. بنابراین برای توسعه صادرات غیرنفتی از برنامه های جوایز صادراتی، بیمه باربری کالاهای صادراتی و همچنین ارائه تسهیلات به منظور توسعه صادرات و شناسایی بازارهای هدف محصولات کشاورزی دارای مزیت نسبی صادراتی، می توان حمایتی ویژه داشت. رئیس سازمان تعاون روستایی گیلان هم گفت: رونق صادرات غیرنفتی می تواند نقش به سزایی در افزایش ظرفیت تولید ملی و دستیابی به رشد اقتصادی در کشور است. مهرزاد عبدالله زاده صادرات غیرنفتی را در کشورهای متکی به درآمد نفتی دانست و تاکید کرد: صادرات، منبع تامین درآمدهای ملی بوده و افزایش آن رشد تولید ناخالص ملی و توسعه خوداتّکایی اقتصادی را به دنبال دارد. وی اظهارداشت: نقش صنایع تبدیلی، فرآوری، بسته‌بندی، برندسازی، حمل و نقل و بازاررسانی در صادرات بسیار موثر است. رئیس سازمان تعاون روستایی گیلان ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزي مي­ تواند نقش مهمي در افزايش ظرفيت­ هاي توليدي و رشد بخش کشاورزي داشته باشد.

 کشاورزي يک بخش استراتژيک در اقتصاد کشور به شمار می رود به گزارش خبرنگار مهر، بخش کشاورزي يک بخش استراتژيک بوده بنابراین تقويت آن، هم از بعد داخلي براي تامين استقلال سياسي و اقتصادي و هم از بعد خارجي براي اجراي سياست هاي گسترش صادرات غيرنفتي جهت کسب بخشي از منابع ارزي مورد نياز کشور، بسيار ضروري است. بنابراین مبادرت به تحقيق و بررسي پيرامون عواملي که به نوعي عرضه صادرات محصولات کشاورزي را افزايش مي دهد، ضرورتي اساسي در سياست هاي اقتصادي کشور محسوب مي شود. توسعه صادرات محصولات کشاورزي به اشکال مختلف کمي و کيفي، تنوع کالايي و بازاري و غیره مي تواند علاوه بر کمک به توسعه مناطق روستايي کشور، کاهش فقر و محروميت؛ محرکي اساسي در فرآيند رو به جلو توسعه همه جانبه اقتصادي کشور باشد.



۱۳۹۳/۱/۱۸ - ۱۳:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن