محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798018600
چگونه Dark Souls، Bloodborne و بازیهای دیگر کیهان را به تصویر میکشند
واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
چگونه Dark Souls، Bloodborne و بازیهای دیگر کیهان را به تصویر میکشند "به قلم Andreas Inderwildli از وبسایت Eurogamer" انسان از بدو وجود همواره درباره کهکشان و نقش خود در آن تفکر کرده است، در بسیاری از بازیها نیز، برای اینکه مخاطب بتواند با جهان فانتزی عنوان رابطه عمیق تری برقرار کرده و آن را به عنوان یک وجود حقیقی بپذیرد، کیهان به گونهای خاص و قابل باور به تصویر کشیده شده است. برای مثال میتوان Breath of the Wild را نام برد، عنوانی که آسمان آن توسط ستارگان، ابرها، خورشید و ماهی با رنگهای زنده جلا داده شدهاند. به تصویر کشیدن کیهان در بازیهای ویدئویی مخاطب را به این باور میرساند که جهان این بازی همچون دنیای خود ما، بخشی از یک وجود بسیار بزرگ است که قوانین مخصوص به خود را دارد. از آنجایی که کیهان در اکثر بازیها شباهت بسیاری به جهان واقعی دارد، نکته چندان خاصی برای مخاطب در دل آن باقی نمیماند، اما هستند عناوینی که اهمیت بسیاری به این موضوع داده و قوانین مربوط به جهان بازی را از یک موضوع حاشیهای به عنصری مهم در بازی تبدیل میکنند. این عناوین نه تنها به صورتی عمیق به جهان خود پرداخته، بلکه اهمیت بالایی به نقش بازیکن در آن نیز میدهند. کیهان شناسی، علمی که سعی در توضیح قوانین و اهداف جهان دارد، با پیشرفت تکنولوژی و ظهور حرفه ستارهشناسی به وجود نیامد، بلکه همواره همراه نسل انسان بوده و در راه تاریخ، با افسانهها و اساطیر بسیاری گره خورده است. اقوام مختلف در دوارن باستان هر کدام به شیوه خود و با توجه به شرایط اقلیمی که در آن حضور داشتهاند سعی در توضیح اهداف و قوانین جهان به وسیله ایدهپردازی بودهاند. ایدهپردازیهایی که طبیعتا برای انسان قرن بیستمی کاملا پوچ و بیمعنا به نظر میرسند. یکی از معروفترین این ایدئولوژی ها از منطقه اسکاندیناوی متولد شده، باوری که کیهان را بر روی دوش درختی افسانهای تحت نام Yggdrasil به تصویر میکشد. ریشهها و شاخههای انبوه این درخت، عالم خدایان و موجودات فانی را به یکدیگر پیوند میدهند.
(درخت Yggdrasi، اثر Friedrich Wilhelm Heine) در دیگر فرهنگها نیز، دانش ستارهشناسی با مجموعهای از اعتقادات عرفانی آمیخته شده است. بر اساس یک نظریه در عرفانشناسی باستان، هفت سیاره شناخته شده (ماه، عطارد، زهره، خورشید، مریخ، مشتری و زحل) به عنوان شیاطین یا الهههایی شناخته شدهاند که همگی در خدمت وجودی به نام "عقل فعال" هستند، وجودی که جهان فیزیکی را به اینگونه که ما میشانسیم به وجود آورده و از طریق قدرت خود باعث میشود انسان نتواند به مظهر اصلی پروردگار دست یابد، بدین ترتیب، انسان تنها از طرق روحانی و اسرارآلود میتواند بر قدرت عقل فعال و سیارهها چیره شده و خود را با پروردگار یگانه پیوند دهد. کیهانشناسی همچنین توضیحی دیگر در رابطه با جهان و کرات را در طول تاریخ مطرح کرده بود که در آن به عناصر چهارگانه (اول خاک سپس آب، باد و آتش) اهمیت بسیار بالایی داده شده، چنانکه عناصر اصلی سازنده زمین و تمامی دیگر سیارات شناخته شدهاند. همچنین نظریههای دیگری از جمله وجود زمین به عنوان مرکز تمام جهان و چرخش دیگر سیارهها به دور آن هم وجود داشتهاند که حتی تا حدود یک قرن پیش در برخی مناطق کاملا صحیح تلقی میشدند. به طور کلی باید گفت تا قبل از ظهور تکنولوژی امروزی که زندگی انسان را کاملا دستخوش تغییر کرد نظریههای بسیاری در رابطه با دلیل و نوع وجود کیهان مطرح شده بودند که امروزه میتوان به راحتی تمامشان را رد کرد.
شاید پردازش به کیهان و کیهانشناسی در بازیهای ویدئویی بسیار سطحیتر از نمونههای تاریخی باشد، اما هستند معدود عناوینی که به نحوی فوقالعاده و پرجزییات به توضیح جهان خود میپردازند. گل سرسبد این عناوین را میتوان سری Souls و Bloodborne ساخته استودیو From Software دانست. در میانپرده ابتدایی نسخه اول Dark Souls بازیکن با نقش حیاتی عنصر "آتش" (که در بسیاری تئوریهای تاریخی نیز مهمترین نقش را ایفا میکند) آشنا میشود، عنصری که به نوعی میتوان آن را شکلدهنده و مسیریاب دیگر عناصر جهان بازی دانست به گونهای که تفاوت بین سرما و گرما، تاریکی و روشنایی، زندگی و مرگ توسط آتش به وجود میآید. به نوعی میتوان آتش Dark Souls را به نظریه "عقل فعال" تشبیه کرد، نظریهای که طبق آن عناصر ابتدایی جهان در حالتی بیشکل و بیمعنا وجود داشته و سپس توسط وجودی دیگر، معنا و هدف یافتهاند. همچنین خورشید نیز در Dark Souls نقش بسزایی را ایفا میکند، خورشیدی که نماد سمبولیک وجود آن ربالنوعی است که او را تحت نام Lord Gwyn میشانسیم و در حقیقت وظیفه بازیکن نیز پایان دادن به این خورشید رو به غروب است که سرزمین بازی یعنی Lordran را در نوعی فساد و رکود تدریجی و روزافزون فرو برده است.
(نور و ظلمت کیهانی، اثر Robert Fludd) در Bloodborne ماه جایگزین خورشید میشود. در این عنوان ماه همواره بازیکن را در طی مسیر او همراهی میکند، به گونهای که میتوان از اکثر نقاط جهان بازی آن را مشاهده کرد که به گونهای سرگردان در آسمان میدرخشد. بیایید نگاهی عمیقتر به نقش ماه در این بازی داشته باشیم، طی تاریخ ، ماه در بسیاری نقاط به عنوان وجودی شناخته شده که موجب بروز جنون در انسان میشود، مسئلهای که میتوان آن را در بازی نیز به روشنی مشاهده کرد. همچنین رابطهی مستقیمی که ماه جهان Bloodborne با عنصر زمان دارد نیز بسیار جالب است، از زمان یونانیهای باستان، تصور میشد که زمین در بخش "دنیوی" کهکشان قرار گرفته است، یعنی تنها بخشی کهکشان که زمان و دگرگونی در آن تاثیر دارند. همچون نقش Gwyn در Dark Souls ماه در Bloodborne نمایانگر چرخهای بیپایان است، کابوسی تمامنشدنی. در هر دو بازی، چرخهی تغییر جهان مدام رخ میدهد و هیچ راهی برای پایان دادن یا تغییر دادن آن نیست و بازیکن نیز به نحوی مجبور است خود را قربانی این چرخه پایانناپذیر کند. From Software اینگونه بین جهان عناوین خود و نقش بازیکن در آنها رابطه ایجاد میکند. یک مسئله جالب دیگر نیز درباره این عناوین خودنمایی میکند، در تاریخ، نظریهای بلندپایه وجود دارد که هر انسان را بازتابی از جهان در جلدی متفاوت و کوچکتر معرفی میکند، چنین چیزی برای دو بازی مذکور نیز کاملا صدق میکند، به شیوهای که اعمال هر بازیکن نمایانگر چرخهی بیپایان و ابدی کیهان است.
عنوان Pyre، ساخته استودیو Supergiant games مثالی دیگر از یک بازی ویدئویی است که در آن شاهد توضیحی دقیق از جهان بازی و ارتباط آن با اعمال بازیکن هستیم. در این عنوان، گروهی تبعیدی که به سرزمینی پست فرستاده شدهاند میبایست با به دست آوردن میزان مشخصی پیروزی در نوعی بازی سمبلیک راه خود را به جامعه اصلی بازیابند. سرزمینی که تبعیدیها به آن فرستاده شدهاند جهانی است رنگارنگ اما خطرناک که تحت نام Underworld (به معنای جهان زیرین) شناخته میشود. در این مسیر، ستارگان گروه بازیکنان را در زمان درست به سمت هدف بعدیشان راهنمایی میکنند. همچنان که زمان بگذرد، گروههای جدیدی به تبعید فرستاده میشوند که میبایست راه خود را باز به جهان بالایی پیدا کنند و ما بار دیگر با چرخهای بیپایان روبرو میشویم، چرخهای که همچون طلوع و غروب روزانهی خورشید، همواره تکرار میشود و راهی برای پایان دادن به آن توسط موجودات فانی نیست.
(نور و ظلمت به تفسیر J. Behmen و D.A. Freher) عناوین بسیار دیگری نیز وجود دارند که به نحوی کیهان بازی خود را به یکی از عناصر اصلی آن تبدیل کردهاند. از بین آنان میتوان The Legend of Zelda: Majora"s Mask را نام برد. عنوانی که در آن ماه نقش وجودی گمراهکننده و شیطانی را دارد و از این طریق بسیاری از وقایع جهان بازی را کنترل میکند. در طرفی دیگر ما عنوان Planescape: Torment را داریم، بازیای که در آن میتوان شهر افسانهای و پرآوازه Sigil را مشاهده کرد، شهری که پورتالها و دروازههای بسیار آن هر کدام به جهانی تازه راه مییابند. Sunless Sea نوعی بسیار خاص از کیهان را به تصویر میکشد، اقیانوسی زیرزمینی در دورهای ویکتوریایی که ستارگانی دروغین بر فراز آن میتابند. جا دارد اشارهای نیز به جهان بزرگ و دقیق Morrowind کرد که البته نیازمند به مقالهای اختصاصی است. با توجه به چیرگی نظریههای علمی بر عقاید مذهبی و افسانهای در جهان امروز، طبیعی است که در بازیهای نیز شاهد کیهانهایی هستیم که از نظر علمی چندان غیرمنطقی به نظر نمییایند. عناوینی نیز هستند که کیهان را به عنوان پشتزمینه اصلی گیمپلی خود انتخاب کرده و به بازیکن آزادی قابل توجهی برای گشتوگذار در آن میدهند. Elite: Dangerous از جمله همین عناوین است که شما را در کنترل گونهای سفینه فضایی میگذارد، سفینهای که با استفاده از آن میتوانید در همین کهکشان شناخته شده خودمان به سفرهای بلند مدت بین سیارهها مشغول شوید. از بین دیگر عناوین این سبک، میتوان از Kerbal Space Program نام برد، در حالی که در Elite سفر به دیگر سیارهها کاری بسیار آسان است که تنها با فشار چند دکمه میتوان انجامشان داد، تنها خارج شدن از جو زمین میتواند یک چالش بسیار جدی در Kerbal Space Program باشد. شاید این عنوان به جاهطلبی دیگر عناوین همسبک خود نبوده و جهان آن نیز وسعت چندانی نداشته باشد، اما یک عنصر بسیار مهم در آن به نحوی عالی پیادهسازی شده و آن به تصویر کشیدن خطرات بسیاری است که انسان باید برای سفر در فضا و ترک کردن زادگاه اصلی خود یعنی زمین، متحمل شود. در هر صورت، شما چه در Elite مشغول به سفرهای بین سیارهای طولانی شده یا چندین ساعت در تلاش باشید که بتوانید سرانجام بر روی ماه Kerbal فرود بیایید، به نتیجهای یکسان خواهید رسید، اینکه میتوان در فضای خارج از سیاره زادگاه ما حضور داشت و زندگی کرد، چنین مسئلهای بدون شک تا چند قرن پیش مانند یک خرافه احمقانه به نظر میرسید، اما هماکنون به راحتی موضوع اصلی بسیاری از مدیاهای سرگرمی انسان است.
راههای دیگری نیز برای به تصویر کشیدن کیهان در بازیهای ویدئویی وجود دارد، برای مثال برخی از آنها قوائد اصلی کیهانشناسی را به شیوهای بسیار ساده و مبتدی ارائه میدهند. از بین این عناوین میتوان به سری Mario اشاره کرد. جایی که میتوان ستارههای کوچک را در جیب یک لولهکش ماجراجو جمعآوری کرده و به عنوان سوخت یک کلاه ضدجاذبه ازشان استفاده کرد. جاذبه نیز در سری Mario کاملا برای سرگرمکننده شدن بازی طراحی شده است، ماریو زمانی که در کهکشان است، میتواند بر روی سیارکهایی فرود آمده و حتی با پریدن از روی آنها میتواند به راحتی بر جاذبهشان غلبه کرده و بر روی چیزهای دیگری فرود آید. البته در عنوان Super Mario Odyssey ما با نوعی متفاوت از جاذبه روبرو هستیم، در این عنوان، جاذبه ماه بدون شک با جاذبه زمین متفاوت بوده و حتی به شما اجازه میدهد پرشهای بسیار بلندتری انجام داده و با سرعت کمتری فرود بیایید. شاید قوانین کیهانی Mario ابلهانه باشند، ولی در هر صورت میتوان با تجربه این سری به این نتیجه رسید که سازندگان برای ارائه یک گیمپلی جذاب، ابتدا نیازمند به تعریف یک سیستم کیهانی بودهاند.
لولهکشهای ایتالیایی، فضاپیماها یا ربالنوعهای افسانهای، همگی ابزاری مناسب برای به نمایش گذاشتن کیهانشناسی در بازیهای ویدئویی بودهاند. با تجربه این عناوین، ما میتوانیم تکاپوی پایانناپذیر انسان برای تعریف جهان پیرامون خود را مشاهده کنیم، مسئلهای که در تمام تاریخ ذهن او را به خود مشغول کرده. هر چند هنوز بسیاری ایدهها و نظریهها هستند که به تصویر کشیده نشدهاند و بدون شک میتوان تصویری جذاب و درگیرکننده از آنها را در جلوه یک بازی ویدئویی ارائه داد. عقل فعال: از نظر بسیاری از فلاسفه، وجودی در باطن جهان حضور دارد که بر ذات خود و دیگر مخلوقات آگاه است و دلیل آفرینش را درک میکند، این وجود دارای شکل نیست و به همین دلیل "عقل" نامیده میشود و از آنجایی که دلیل نظم جهان دانسته میشود "فعال" شناخته میشود. درباره ذات اصلی عقل فعال نظریههای بسیاری طرح شدهاند که هر کدام توضیحی متفاوت را ارائه میدهند. مترجم: سپهر آرمانی
21 فروردين 1397
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]
صفحات پیشنهادی
بررسی کارشناسی سانحه نفتکش ایرانی/ چگونه 2 کشتی با یکدیگر برخورد میکنند؟
بررسی کارشناسی سانحه نفتکش ایرانی چگونه 2 کشتی با یکدیگر برخورد میکنند برخورد دو کشتی تجاری ایران و چین با یکدیگر باعث شده یکی از تلخترین حادثههای دریایی ایران که به مفقود شدن بیش از ۳۰ ایرانی در دریا انجامیده برای افکار عمومی سوالهای بسیاری به وجود بیاوردکیهان: مأموران فرودگاه بلگراد، زنان و مردان ایرانی را در برابر یکدیگر برهنه کردند
کیهان مأموران فرودگاه بلگراد زنان و مردان ایرانی را در برابر یکدیگر برهنه کردند شاهدان عینی در تماسهای مکرر اینترنتی و تلفنی با کیهان از برهنه کردن و بازداشت مسافران ایرانی توسط مأموران فرودگاه بلگراد صربستان خبر دادند آفتابنیوز شاهدان عینی در تماسهای مکرر اینترنتی و تلفپزشکیان: در کدام مذهبی به اندازه مسلمانها همدیگر رو میکشند؟!
پزشکیان در کدام مذهبی به اندازه مسلمانها همدیگر رو میکشند اون میکشه بره بهشت من هم میکشم برم بهشت مگه میشه آفتابنیوز ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵ ۱۹در گفتوگو با فارس معینی: دیگر نقش مصدق را بازی نمیکنم/ معمای شاه یک دایرة المعارف تصویری است
در گفتوگو با فارسمعینی دیگر نقش مصدق را بازی نمیکنم معمای شاه یک دایرة المعارف تصویری است بازیگر نقش مصدق گفت بار اول زیر دست آقای اسکندری قرار گرفتم و به این دلیل که ایشان فرد بسیار آرامی است هنگام کار زیر دستشان خوابم برد و زمانیکه چشمانم را باز کردم مصدق را دیدم نه خودمامی هنیگ: مردم درخواست بازیهای داستانمحور را دارند اما ضرورتی در خرید آنها نمیبینند و تنها به تماشای بازی ک
عنوان Star Wars استودیو Visceral Games که زیر نظر امی هنیگ در دست ساخت قرار داشت بیشک یکی از مورد انتظارترین بازیها برای طرفداران سبک تکنفره داستانی بود اما همانطور که احتمالا میدانید این پروژه چندی پیش در کمال ناباوری کنسل و استودیو سازنده آن نیز توسط Eپیشبینی کیهان از شلیک موشک انصارالله به دوبی!+تصویر
پیشبینی کیهان از شلیک موشک انصارالله به دوبی تصویر آفتابنیوز ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰ ۱۰رضاصادقی خطاب به کیهان: این مردم دیگر نای جنگ و تحریم و ... را ندارند
رضاصادقی خطاب به کیهان این مردم دیگر نای جنگ و تحریم و را ندارند رضا صادقی خطاب به روزنامه کیهان در اینستاگرام این مردم نای جنگ و تحریم بیش از این و گلوله و خمپاره و هزار اتفاق دیگر را ندارند آفتابنیوز ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱ ۰۸متلک تصویری به احمدینژاد، بقایی و کیهان!
متلک تصویری به احمدینژاد بقایی و کیهان ضمیمه طنز روزنامه قانون در شماره امروز نیز به برخی اخبار و اظهارنظرها واکنش نشان داد آفتابنیوز طنز و کاریکاتور- ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲ ۰۵با این اپلیکیشن دیگر هدف فضولها قرار نمیگیرید! +تصویر | پایگاه خبری تحلیلی
با این اپلیکیشن دیگر هدف فضولها قرار نمیگیرید تصویر محققان گوگل اپلیکیشنی به نام خطر غریبه طراحی کردهاند که در صورتی که فردی غریبه از پشت سر قصد فضولی در صفحه گوشی کاربر را بدون اطلاع وی داشته باشد به کاربر هشدار میدهد به گزارش ایسنا و به نقل از دیلیمیل این اپلیکیشن اپیشبینی کیهان از شلیک موشک به دوبی!+تصویر
پیشبینی کیهان از شلیک موشک به دوبی تصویر آفتابنیوز ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰ ۱۰-
علم و فناوری
پربازدیدترینها