تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798068538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تدابیر طب سنتی برای فصل بهار


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: تدابیر طب سنتی برای فصل بهار
محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به آغاز فصل بهار لازم است افراد برخی اصول و پرهیزهای غذایی را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند در این فصل در سلامت کامل به سر ببرند.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر سید ابوالفتح شیرمردی با اشاره به اینکه مزاج فصل بهار گرم و تر است، اظهار کرد: فصل بهار بهترین و معتدل‌ترین فصل در میان فصول چهارگانه است. هوا در بهار به تدریج گرم می‌شود و سرما و تری زمستان به تحلیل می‌رود.


وی افزود: در فصل زمستان به علت سرمای حاکم، مواد و اخلاط زائد در بدن منجمد شده و باقی می‌مانند. در بهار که هوا کم کم گرم می‌شود، این مواد زاید به تدریج ذوب شده و اظهار وجود می‌کنند و به حرکت در می آیند و به همین دلیل بروز دمل‌ها و جوش‌های پوستی در این فصل شدت می‌یابد.


شیرمردی ادامه داد: راه‌های متعددی برای خروج و یا به اصطلاح طبی استفراغ این مواد از بدن وجود دارد که از میان آن‌ها فصد، اسهال و قی در فصل بهار تحت نظر پزشک طب سنتی توصیه می‌شود.


وی خوردن غذاهای شور و غلیظ، ترشی‌ها، گوشت، سیر و پیاز، نوشیدن آب ناشتا را از پرهیزات غذایی فصل بهار عنوان و تصریح کرد: توصیه می‌شود در این فصل خوراکی‌های لطیف همچون گوشت پرندگان و تخم‌مرغ عسلی و نوشیدن شربت رضوی و شربت‌های خنک مثل شربت غوره، انار و سکنجبین مصرف شود.


این محقق طب سنتی ادامه داد: در بهار ورزش معتدل توصیه می‌شود ولی ورزش شدید چون باعث گرمی بسیار و روان شدن و تحریک اخلاط و تحلیل زیاد است توصیه نمی‌‎شود؛ همچنین ورزش کم هم که موجب تحلیل مواد زاید نشود پسندیده نیست پس بهتر است که ورزش در بهار آرام و طولانی مدت باشد تا تحلیل بیشتر از گرمی ایجاد کند.


وی تاکید کرد: در ماه های ابتدایی بهار به علت اینکه خون در هیجان است و به سمت بالا و مغز بیشتر حرکت می‌کند، ممکن است فرد دچار غلیان احساسات و یا خشم و عصبانیت بشود. اما در فصل بهار باید از خشم شدید و شادی ناگهانی و بسیار پرهیز کرد زیرا این‌ها هر دو مهیج اخلاط هستند و چون خاصیت خود فصل نیز هیجان و حرکت اخلاط است، عوامل تشدید کننده این موضوع ممکن است باعث آسیب رساندن به فرد شوند به همین دلیل لازم است مغز و اعصاب را تقویت کرد.


شیرمردی اضافه کرد: اطبای پیشین برترین استفراغ در فصل بهار را استفراغ خون می‌دانستند که توسط انجام عمل حجامت و در برخی موارد فصد قابل اجرا است. البته توجه به این نکته لازم است که این اعمال تنها در موارد خاص و تنها با تشخیص و تجویز پزشک با تجربه، زبر دست و مسلط بر طب سنتی باید انجام شوند و اقدام به آن‌ها به طور خودسرانه یا بدون بررسی‌های لازم می‌تواند موجب عوارض سختی شود.


وی گفت: اطبای کهن به مردم سفارش می‌کردند که حتما در آغاز بهار، پیش از انبساط و تخلخل اخلاط و پر شدن رگ‌ها و اندام‌ها از آن، بدن را از اخلاط بد پاک کنند. بهترین زمان شروع پاک‌سازی بهاره از روزهای نخست فروردین‌ ماه آغاز می‌شود و اندام‌های هدف در پاکسازی بهاره کبد، کلیه‌ها و روده‌ها هستند.


این محقق طب سنتی با بیان اینکه شاید حجامت برای تمامی افراد لازم نباشد، تاکید کرد: انجام حجامت باید با رعایت موازین بهداشتی و استفاده از وسایل استریل تحت نظر پزشک طب سنتی انجام شود  زیرا ممکن است در صورت انجام حجامت توسط افراد غیرمتخصص موجب انتشار بیماری‌ها و عفونت‌ها شود و در این خصوص هیچ تضمینی وجود ندارد.


شیرمردی در پایان خونگیری (رگ زدن و حجامت(،تخلیه و تصفیه مزاج به ویژه قی کردن و استفاده از مسهلات، پرهیز از نوشیدنی‌های گرمی‌بخش و بسیار رطوبت‌آور، دوری جستن از غذاهای مولد خون و کم کردن مصرف انواع گوشت، استعمال غذاهای سرد که اخلاط را ساکن و آن‌ها را غلیظ کرده و رقت آن‌ها را تعدیل می‌کند، استفاده از نوشیدنی‌ها و رب‌های فرونشاننده گرما مانند شربت ریواس، عرق کاسنی، شربت زرشک و غوره و رب غوره و شربت نارنج و لیمو و به، پرهیز از مصرف مواد گرم و تلخ و تند و شور و تیز و پرهیز از مصرف آب با معده خالی و ناشتا را از تدبیر کاربردی مهم برای فصل بهار برشمرد.


منبع: ایسنا





۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن