تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798209776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل خطر پایان یافتن احتمالی برجام بر روی بازارهای انرژی و اقتصاد جهانی/با لغو برجام افزایشی ۱۰ دلاری هر بشکه نفت را شاهد خواهیم بود


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



تحلیل خطر پایان یافتن احتمالی برجام بر روی بازارهای انرژی و اقتصاد جهانی/با لغو برجام افزایشی ۱۰ دلاری هر بشکه نفت را شاهد خواهیم بود
نشریات و سایت های مختلف همزمان با جدی شدن خطر لغو توافق هسته ای از سوی امریکا به گمانه زنی درباره تاثیر احتمالی این موضوع بر روی بازارهای نفتی و اقتصاد بین المللی پرداخته اند.
روز نو : نشریات و سایت های مختلف همزمان با جدی شدن خطر لغو توافق هسته ای از سوی امریکا به گمانه زنی درباره تاثیر احتمالی  این موضوع بر روی بازارهای نفتی و اقتصاد بین المللی پرداخته اند.
به گزارش سایت روزنو،  «اویل پرایس» که اخبار و گزارش های نفتی را منتشر می کند با اشاره به گمانه زنی صورت گرفته در این باره که ترامپ قصد دارد تا اواسط ماه اکتبر مقدمات خروج از برجام را  فراهم کند می نویسد:«رییس جمهوری امریکا باید هر سه ماه یکبار گزارشی به کنگره ارائه دهد که آیا ایران به مفاد برجام پایبند  بوده یا خیر. زمان گزارش بعدی ۱۵ اکتبر است. گمانه زنی ها مبنی بر این است که ترامپ برخلاف دفعات قبلی مجددا تایید نخواهد کرد که ایران پایبند بوده است. این اقدام می تواند سبب خروج امریکا از برجام شود و پیامدهای گسترده بین المللی برای ثبات خاورمیانه، روابط امریکا و ایران و بازارهای جهانی داشته باشد. ترامپ این توافق را برای امریکا شرم اور خواند و آن را یکی از بدترین توافق ها دانست».
این سایت می نویسد مشکل ترامپ این است که احتمالا بیش از حد بر روی توان امریکا و اقداماتی که آن کشور می تواند به تنهایی انجام دهد حساب باز کرده و براوردی که داشته بیش از حد ظرفیت های امریکا بوده است. این سایت می نویسد:«پیش تر تحریم ها علیه ایران کارآمد بودند چرا که اجماع وسیع بین المللی در این باره وجود داشت و گام های گسترده ای برای محدود کردن توانایی ایران برای فروش نفت و استفاده آن کشور از سیستم مالی بین المللی  برای فروش نفت در نظر گرفته شد. نتیجه هماهنگی این سیاست آن بود که صادرات نفت ایران به طور قابل توجهی کاهش یافت و به اقتصاد ایران اسیب زد و ایران مجبور به نشستن پای میز مذاکره شد. اما امریکا احتمالا مشکلی جدی برای محدود کردن صادرات نفت در شرایط کنونی خواهد داشت. به طور خلاصه، امریکا با اقدامات اخیر خود تنها سبب از بین رفتن برخی از راه های مطمئن برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران می شود و اسیبی به روابط همشگی خود با متحدان کلیدی اش وارد می کند و احتمال بروز جنگ را افزایش می دهد. به طور خلاصه نتیجه این اقدامات می شود مقابله و رویارویی بی نتیجه با ایران. اما این تمام ماجرا نیست خروج از توافق هسته ای هرگونه امکان یافتن راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران کره شمالی را غیر ممکن می سازد. کره شمالی و رهبران آن با خود می خواهند گفت اگر امریکا به توافق هسته ای که تنها دو سال پیش امضا کرده پایبند نیست چگونه می تواند به توافق های هسته ای بعدی خود پایبند و ملتزم باشد»؟
این سایت اشاره می کند که بازار نفت ممکن است واکنش سریعی به کناره گیری ترامپ از برجام نشان دهد و شاهد رشد صعودی قیمت نفت باشیم با این حال ایران نگرانی ای درباره توانایی صادرات نفت خود پس از اقدام ترامپ نخواهد داشت. ایران در حال حاضر روزانه حدود ۳.۸ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند و صادرات حدود ۲.۲ میلیارد دلاری در روز دارد و ۴۰۰ هزار بشکه میعانات در روز تولید می کند. حدود ۶۰ درصد از صادرات به آسیا است و ۴۰ درصد مابقی آن به اروپا می رود. پیش از لغو تحریم ها در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی صادرات نفت خام ایران به کمتر از ۱ میلیارد دلار رسیده بود اکنون اما احتمال آن بسیار کم است که امریکا بتواند صادرات نفت ایران را به طور یکجانبه و به تنهایی به میزان مشابهی کاهش دهد. کلیت اروپا سیاست ایالات متحده را دنبال نخواهند کرد. به همین خاطر است که برخی معتقدند که ترامپ ممکن است در نهایت تصمیم بگیرد که برجام را از بین نبرد. حتی ایران نیز شک و تردید دارد که واشنگتن چنین تصمیم تندی را اتخاذ کند. در صورتی که امریکا از برجام بیرون برود تمام گزینه هایی که سایه جنگ را از سر ایران دور می کنند کنار خواهند رفت. در آنصورت اقدام نظامی غیر قابل اجتناب می شود و تمام پیش بینی های نفتی پیشین غلط از آب در می آیند».
سایت «میدل ایست آی» در تحلیل دیگری با نگاهی بدبینانه اشاره می کند که ممکن است برجام تا چند هفته اینده از بین برود. این سایت اشاره می کند که در صورت خروج ترامپ از برجام این موضوع می تواند باعث افزایش ۱۰ دلاری قیمت هر بشکه نفت شود.
این سایت می افزاید:«این ارزیابی تحلیلگری است که از چگونگی کارکرد سیاست واشنگتن اگاه است و دانش عمیقی در بازار انرژی جهانی دارد. «جو مک مونیگل» (Joe McMonigle) تحلیلگر ارشد سیاستگذاری انرژی در واشنگتن و رییس سابق کارکنان در وزارت انرژی امریکا می گوید که باور دارد امریکا در سومین گزارش پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد. او می گوید:«دولت ترامپ عمدتا ادعا می کند که دسترسی به تاسیسات نظامی ایران امکان پذیر نیست و از این موضوع به عنوان بهانه ای برای برهم زدن برجام استفاده می کند. پس از عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، ایران با تحریم های جدی تری تا پایان سال مواجه خواهد شد».
«تادئوس مک کوتر»‌ نماینده سابق امریکا از حزب جمهوریخواه از میشیگان نیز می گوید:«من فکر می کنم ترامپ می خواهد به تمام رفتارهای بد ایران نگاه کند و سایرین را نیز به تماشای این موارد فرا می خواند در حالی که اوباما معتقد به لزوم جداسازی موضوع هسته ای از سایر موارد بود. هیچ عشق و علاقه ای به برجام در کنگره وجود ندارد. بزودی شاهد تحریم های تازه ای علیه ایران در کنگره خواهیم بود».
میدل ایست ای در ادامه اشاره می کند که دست کم در مورد بازار نفت مهم نیست که ایا امریکا می تواند پشتیبانی بین المللی و اجماعی برای رد برجام پیدا کند یا خیر. این سایت می نویسد:«به احتمال زیاد تحریم های امریکا به منبع کلیدی درامد ایران یعنی صادرات نفت ضربه خواهد زد. ایران برای نفت خود به مشتری نیاز دارد. خروج امریکا از برجام بر روی تولید نفت تاثیر نمی گذارد بلکه می تواند برای مشتریان نفتی دردسرساز باشد. واقعیت آن است که بسیاری از شرکت های نفتی چند ملیتی هستند و می خواهند با امریکا همکاری کنند در نتیجه نمی خواهند در صورت تحریم ایران خود را بیش از اندازه درگیر در اقتصاد ایران کنند. برای مثال، شرکت های نفتی بریتیش پترولیوم و شل هر دو در امریکا فعالیت می کنند و حتی اگر اتحادیه اروپا نیز خواستار حمایت از تحریم ها نباشد آنان خواستار ادامه دادن به همکاری خود با امریکا هستند».
میدل ایست ای می نویسد در سال گذشته پس از بازگشت دوباره نفت ایران به بازارهای جهانی ایران در حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت روزانه به عرضه جهانی خود افزود در نتیجه، اگر تحریم ها دوباره تصویب شوند انتظار می رود بار دیگر مقدار مشابهی از صادرات نفت ایران کاهش یابد این موضوع می تواند سبب افزایش قیمت هر بشکه نفت در حدود ۱۰ دلار شود و احتمالا قیمت از ۵۰ دلرا به ۶۰ دلار خواهد رسید. هم چنین احتمال قیمت های بیش از بشکه ای ۶۰ دلار نیز وجود دارد چرا که بازار واکنش اولیه سریع و شدیدی به کاهش عرضه نفت از خود نشان می دهد».
میدل ایست ای اشاره می کند البته این بدان معنا نیست که ایران نمی تواند نفت خود را بفروشد بلکه انتظار می رود کشور اصلی حامی ایران در بازار جهانی نفت روسیه باشد که روابط تاریخی با ایران دارد. علاوه بر این ممکن است که عراق از طریق بندرهای جنوبی خود در این امر مشارکت داشته باشد.
این سایت در پایان می نویسد که تحریم ایران و افزایش قمیت نفت به دنبال آن به نفع عربستان سعودی و عراق نیز خواهد بود چرا که عربستان اکنون سعی دارد بر کسری درآمدهای نفتی خود غلبه کند. در نتیجه افزایش قیمت نفت سبب افزایش سرمایه خزانه عربستان سعودی خواهد شد و به بهبود اقتصاد آن کشور کمک خواهد کرد.






تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن