تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798203079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایندگان جنبش پنج ستاره پارلمان اروپایی در گفت‌و‌گو با «آفتاب‌نیوز»: ایتالیایی‌ها از وعده‌های دروغین و فساد خسته شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: نمایندگان جنبش "پنج ستاره" پارلمان اروپایی در گفت‌و‌گو با «آفتاب‌نیوز»: ایتالیایی‌ها از وعده‌های دروغین و فساد خسته شده‌اند
قدرت پارلمان اروپایی منتخب مردم از کمیسیون ها و شورای اروپایی کم‌تر است / مردم برای فائق آمدن بر ایدئولوژی‌ها به ما رای دادند. مردم درباره چپ و راست نمی‌دانند و یا توجهی به آن‌ها ندارند آن چه به آن توجه دارند این است که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد / مردم از احزاب اصلی خسته شده اند دلیل آن نیز مشخص است به سبب فساد گسترده و تملق گرایی ای است که آنان برای صاحبان سرمایه برای جذب کمک های مالی بعمل می آورند / پروژه اروپایی از آنجایی شکست خورد که آن نهاد تبدیل به نهادی تکنوکراتیک با پیچیدگی های بسیار و به دور از نیازهای شهروندان شد / ما خواستار همه پرسی درباره حضور یا عدم حضور در واحد پولی یورو هستیم قصد ما خروج ایتالیا از این واحد پولی نه از کلیت اتحادیه اروپا / پوپولیست خواندن جنبش پنج ستاره ای ایده ای عقب مانده و از مد افتاده است.
آفتاب‌‌نیوز : نوژن اعتضادالسلطنه- با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، زمزمه‌های تکرار سناریویی مشابه در سایر کشورهای اروپایی نیز مطرح شده است. در میان احزاب اروپایی چپ رادیکال چون پودموس و سیریزا تا احزاب راست افراطی چون جبهه ملی فرانسه  و حزب استقلال بریتانیا همگی از جمله احزاب اصلی ضد‌نهاد اروپایی بوده‌اند. 


ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست با این حال، تفاوت عمده آن است که در آن کشور اصلی‌ترین حزبی که مخالف اتحادیه اروپا به خصوص واحد پولی یورو است و آن را ناکارآمد می‌داند، خود را وابسته به هیچ طیف‌بندی سیاسی‌ای از جمله راست و چپ نمی‌داند و می‌گوید که نماینده واقعی خواست شهروندان ایتالیایی است. شاید کم‌تر کسی فکر می‌کرد که جنبش "پنج ستاره" جریانی حاشیه‌ای که هفت سال پیش تشکیل شد و بیشتر در فضای مجازی فعال بود روزی در انتخابات سراسری ایتالیا موفقیت چشمگیری را کسب کند و سمت شهرداری شهرهای مهمی چون رم به نامزدهایش برسد.



نمایندگان جنبش



اعضایش می‌گویند که صرفا خواستار اصلاح اتحادیه اروپا هستند اما واقعیت آن است در بلوکی قرار دارند که تندترین احزاب دست‌راستی مخالف اتحادیه اروپا در آن حضور دارند؛ از حزب استقلال بریتانیا تا حزب الترناتیو برای آلمان. "مارکو زانی" و "مارکو افرونته" نمایندگان جنبش پنج ستاره در گفت‌و‌گو با «فتاب‌نیوز» از خواسته‌های آن جریان سیاسی‌ گفتند و به انتقادات منتقدان‌شان پاسخ دادند.
 
نزدیک به یک سوم از 751 نماینده پارلمان اروپایی را نمایندگان ضد آن نهاد و مخالف رویکرد اتحادیه اروپا تشکیل می دهند. ایا فکر نمی‌کنید این نشانه‌ای از دموکراتیک بودن ساروکاز اتحادیه اروپا است؟  
 
مارکو زانی: این درست است و البته یک تناقض آشکار است. از یک طرف این نیروها در داخل پارلمان حضور دارند و از سوی دیگر آنان به عنوان گروهی به حاشیه رانده شده و منزوی شده‌اند. ائتلاف سوسیالیست ها و فراکسیون حزب مردم اروپا (EPP) به همراه لیبرال ها (ALDE) هستند که سبب به حاشیه رانده شدن ما شده اند. اتحادیه اروپا نیازمند افزایش شفافیت و توجه به نیازهای شهروندانش می باشد.
 
مارکو افرونته: اتحایه اروپا برای بقا باید اصلاح شود. از نظر ما برگزیت باید بیش از یک زنگ هشدار باشد. یکی از مشکلات در اتحادیه اروپا پارلمانی است که از سوی شهروندان نمایندگانش انتخاب می شوند اما قدرت کمتری در مقایسه با کمیسیون ها و شورای اروپایی دارد. اغلب مسائلی که اتحادیه اروپا بر روی آن ها تمرکز دارد درباره اقتصاد است از ریاضت گرفته تا امور مالی.
 
ایتالیا یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. آیا شما خواستار خروج این کشور از اتحادیه هستید؟ آیا فکر می کنید پروژه اروپایی شکست خورده است؟
 
مارکو زانی: ما به دنبال خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا نیستیم. ما پیش از فروپاشی کامل درصدد ایجاد تغییرات در درون اتحادیه اروپا هستیم. پروژه اروپایی از آنجایی شکست خورد که آن نهاد تبدیل به نهادی تکنوکراتیک با پیچیدگی های بسیار و به دور از نیازهای شهروندان شد. آن نهاد تصمیم گیری هایی را بدون درنظر گرفتن تاثیر آن ها بر روی زندگی روزمره انجام داد. اصل به کارگیری دستورالعمل های یکسان برای تمام اعضا در تمامی موقعیت ها کارآمد نیست. ما در اتحادیه اروپا دارای 28 کشور عضوهستیم که علیرغم دارا بودن خاستگاه های مشترک دارای تفاوت ها و اهداف متفاوتی از یکدیگر هستند. اشتباه پروژه اتحادیه اروپا آن بود که خواستار افزایش همکاری قوی میان کشورها در ازای دست شستن دولت های عضو از حق حاکمیت شان بوده است. از دید ما یورو به عنوان یک واحد پولی قوی و به عنوان یک سیستم تبدل ارزی شکست خورده است. یورو دیگر به اروپا برای فائق آمدن بر چالش های سیاسی و اقتصادی کمک نمی کند و خود بر مشکلات افزوده است. بانک مرکزی اروپایی (ECB)  قوانین مبهم و نامشخصی دارد. گروهی از نمایندگان دارای نفوذ قوی و نزدیک به این نهاد مالی نیز سبب شده اند تا کل سیستم فاقد مشروعیت و پاسخگویی دموکراتیک شود.
 
مارکو افرونته: ما خواستار خروج ایتالیا نیستیم بلکه خواستار تغییر اروپا هستیم. ما تنها خواستار برگزاری همه پرسی ای هستیم که در آن از شهروندان مان پرسیده شود که آیا می خواهند در نظام پولی یورو باشند یا خیر. کشورهای دیگری در اتحادیه اروپا حضور دارند بدون آن که واحد پولی یورو را پذیرفته باشند.
 
موفقیت اخیر نامزدهای جنبش پنح ستاره در رم و تورین در انتخابات شهرداری شگفت انگیز بود. علت اصلی افزایش اقبال عمومی به نامزدهای حزبی تان چیست؟
 
مارکو زانی: واقعیت آن است که مردم از وعده های دروغین، فساد و سال ها سوء مدیریت و سیاست های بد خسته شده اند. موفقیت در رم می تواند زمینه ساز موفقیت های بعدی به خصوص در انتخابات سرتاسری در سال 2018 میلادی باشد با این حال، همه چیز بستگی به همه پرسی اکتبر 2016 خواهد داشت و می تواند پیروزی را زودتر رقم زند.  این همه پرسی درباره اصلاح قانون اساسی خواهد بود.
 
مارکو افرونته: این واقعا جای تعجب نداشت به خصوص پس از دو سال وحشتناک نخست وزیری متیو رنزی. ما در این دو سال با داستان های او درباره "رنسانس جدید" ایتالیا زندگی کردیم که تمامش توهم بود. واقعا شرم آور است مردم عادی که هر روز با مشکل پیدا کردن شغل و یا پرداخت مالیات مواجه هستند نادرست بودن این داستان را درک می کنند. آنان تغییر را انتخاب کرده اند و برای عملی شدن آن به نامزدهای جنبش پنج ستاره رای داده اند. فائق آمدن بر ایدئولوژی ها نیز موضوع دیگری است. مردم درباره چپ و راست نمی دانند و یا توجهی به آن ها ندارند آن چه به آن توجه دارند این است که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد.
 
برخی معتقدند که خسته شدن مردم از احزاب اصلی می تواند سبب افزایش رشد و قدرت گیری جنبش های فاشیستی در اروپا شود. آیا شما نگران ظهور چنین پدیده ای در ایتالیا نیستید؟
 
مارکو زانی: من فکر نمی کنم چنین تهدیدی دست کم در ایتالیا وجود داشته باشد جایی که ما به افراط گرایی پاسخ می دهیم. ما تنها حزبی هستیم که شهروندان را نمایندگی می کنیم. صداقت، شفافیت و دموکراسی مستقیم جزو ارزش های ما هستند. ما ارتباط نزدیکی با رای دهندگان مان داریم.
 
مارکو افرونته: در هر کشوری پاسخ های متفاوتی به تمایل به تغییر وجود دارد. مردم از احزاب اصلی خسته شده اند دلیل آن نیز مشخص است به سبب فساد گسترده و تملق گرایی ای است که آنان برای صاحبان سرمایه برای جذب کمک های مالی بعمل می آورند. در برخی کشورها شاهد ظهور احزاب فاشیستی جدید هستیم اما در برخی دیگر از کشورها جنبش های چپگرایی چون پودموس در اسپانیا و یا سیریزا در یونان ایجاد شده اند. در ایتالیا جنبش پنج ستاره در مرکز سیاست قرار گرفته و ما جریانی فاشیستی نیستیم.
 
در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگر ایتالیا از نظر وضعیت برابری جنسیتی در رتبه ای پایین تر از استندارد اروپایی قرار دارد. نظر شما درباره موفقیت اخیر خانم راگی در انتخابات شهرداری رم چیست؟  دلیل اصلی آن چه بود؟
 
مارکو زانی: بر این باورم که برای رای دهندگان ایتالیایی کیفیت نامزدها و عملکرد آن ها بیش از جنسیت شان اهمیت دارد. ما از برابری جنسیتی حمایت می کنیم واقعیت آن است که انتخاب نامزدهای زن در انتخابات شهرداری های رم و تورین بسیار پراهمیت هستند. ما نامزدهای زن بسیاری را در سایر شهرها نیز داریم در داخل پارلمان اروپایی من بخشی از هیئت نمایندگی قوی هستم که متشکل  از 17 عضو است که 8 نفر از آنان زن هستند.
 
مارکو افرونته: ما در هر سطحی به برابری جنسیتی توجه می کنیم. در رای گیری اخیر برای تصویب قانون برای ازدواج مدنی مشکلاتی وجود داشت چرا که دولت تصمیم به حذف بندی درباره حضانت فرزند گرفته بود در حالی که ما با حضانت فرزند حتی برای زوج های همجنسگرا موافق بودیم. من فکر می کنم مردم بسیار جلوتر از احزاب هستند و مشکلی با مسائل جنسیتی ندارند. وقتی ویرجینیا راگی در رم و کیارا اپندینو در تورین برنده می شوند خود نشانه ای از این موضوع است.



نمایندگان جنبش

 
منتقدان جنبش پنج ستاره می گویند که آقای گریلو بنیانگذار جنبش با کارهای جنجال برانگیزش و صرف انتقاد از احزاب اصلی هیچ برنامه و بدیلی ندارد. آنان جنبش پنج ستاره را پوپولیستی می دانند نظر شما چیست؟


مارکو زانی: استفاده از اصطلاح پوپولیسم برای جنبش ما یک سوء استفاده آشکار است. ما مردم عادی را در محور پروژه مان قرار داده ایم و باور داریم که آنان می توانند نقش اصلی را در حکمرانی بر خود ایفا کنند.
 
مارکو افرونته: این عقاید بسیار قدیمی و از مد افتاده هستند. ما دارای برنامه ای قوی برا هر موضوع سیاسی هستیم و کم ندیده ایم که سایر احزاب درصدد نسخه برداری از روی برنامه های ما بوده اند !
 
جنبش پنج ستاره اعلام کرده که نه حزبی چپگراست نه راستگرا. آیا فکر نمی کنید که همین فقدان تعریف از خود در چارچوب جناح بندی های سیاسی در عرصه سیاست خطرناک است؟ ما نمونه هایی چون هیتلر و موسولینی را نیز داشته ایم که چپ و راست را نفی می کردند.
 
مارکو زانی: نمونه هایی که آوردید کاملا نامناسب هستند. من فکر می کنم که ایده ها وسیاست های بد و خوب وجود دارند ما باید از تقسیم بندی کهنه میان چپ و راست فراتر رویم.
 
مارکو افرونته: شاید اگر از گاندی، مارتین لوتر کینگ و یا برخی از شخصیت های برجسته قرن بیستم چنین سوالی را بپرسید آنان در جهت مشابهی پاسخ دهند. دسته بندی یک حزب به چپ یا راست راهی ساده برای فرار از اندیشیدن درباره ایده هاست.
 
ممنوعیت تاسیس نیروگاه های هسته ای و یا مخالفت با استفاده از وسایل نقلیه برای مصارف شخصی مطالبات احزاب سبز در سال های گذشته بوده اند. هم چنین جنبش پنج ستاره خواست آموزش و بهداشت رایگان را نیز مطرح کرده که احزاب چپ خواستار آن هستند. به نظر می رسد میان خواسته های جنبش پنج ستاره و احزاب چپ و سبز قرابت هایی وجود دارند. آیا تا به حال برای ایجاد یک ائتلاف با نمایندگان آن احزاب مذاکره ای داشته اید؟
 
مارکو زانی: این درست است که در چندین مورد ما موضع مشترکی با یکدیگر داریم ما سعی کرده ایم که تا رویکرد باز و گسترده ای را نسبت به موضوعات اتخاذ کنیم و نگاهی واقع گرایانه داشته باشیم. در سطح اتحادیه اروپا ما دارای مواضع مشابهی هستیم با این حال، این بیش تر درباره اشتراک نظر درباره ایده ها و سیاست های خوب است تا درباره رویکرد ایدئولوژیک مشترک. در هر حال، من بر این باورم احزاب و جریاناتی که برشمردید در چارچوب محدودیت های سیستم فعالیت می کنند اما ما خواستار فرارفتن از این محدودیت ها و چارچوب ها هستیم.


مارکو افرونته: احزاب چپ در ایتالیا صرفا مایل به حفظ قدرت بسیار اندک خود هستند. آنان نشان داده اند زمانی که جایگاهی در دولت بدست اورده اند تمایلی به بهبود وضعیت کارگران نداشته اند. حزب سبز در ایتالیا همواره حزبی کوچک باقی مانده است و همواره به حزب چپ میانه نزدیک شده تا خرده سهمی از قدرت بدست آورد. دستیابی با توافق با آنان ناممکن است. آنان باید پیش از آن که وارد گفت و گو با ما شوند تک تک افرادشان را تغییر دهند.
 
در مارس سال 2013 "اشپیگل" گریلو را "خطرناک ترین مرد در اروپا" خواند و او را متهم به سردادن شعارهای ضد دموکراتیک کرد. برخی گریلو را با موسولینی مقایسه کرده است. آیا فکر نمی کنید گریلو نمی تواند رهبری شایسته برای ایتالیا باشد؟
 
مارکو زانی: بپه گریلو یک کمدین و فعال سیاسی محبوب است که در سال 2009 میلادی جنبش پنج ستاره را بنیان نهاد با این حال، او هرگز نقش رهبری را در سیاست نداشت.
 
مارکو افرونته: بپه گریلو قصد ندارد رهبر ایتالیا شود. او هیچ نقش سیاسی ای در نهادها ندارد. با این حال، من می خواهم بدانم چه کسی الهام گرفته از جنبش سیاسی ما بوده که او را نشناخته باشد. روسای احزاب دیگر به عنوان عروسک های خیمه شب بازی لابی ها و افراد پشت پرده هستند. کدام یک بدتر است؟ علنی بودن نقش گریلو یا پشت پرده بودن افراد صاحب نفوذ بر احزاب دیگر ؟
 
به نظرتان ظهور جنبش پنج ستاره به چه خاطر بود؟
 
مارکو زانی: جنبش ما از سال 2009 میلادی تاسیس شد وخارج از شبکه های سنتی ارتباطات سیاسی ایتالیایی کار خود را ادامه داد. موسس این جنبش بپه گریلو یکی از فعالان مدنی و کمدین بود. او کمک کرد شبکه گسترده ای از اعضای جامعه مدنی کنار هم جمع شوند و بدنه اصلی حزب را تشکیل دهند. حضور اصلی جنبش پنج ستاره در انتخابات ملی سال 2013 میلادی بود زمانی که ما توانستیم 25 درصد کرسی ها را از آن خود کرده و به دومین حزب در ایتالیا تبدیل شویم. این وضعیت راه را برای ظهور احزاب ضد سیستم در اروپا فراهم کرد از جمله برای پودموس در اسپانیا و سیریزا در یونان. برخلاف پودموس  که چپگرا است و جبهه ملی فرانسه و حزب استقلال بریتانیا که احزاب دست راستی هستند جنبش "پنج ستاره" هر گونه پذیرش برچسبی سیاسی ایدئولوژیک را رد کرد و حمایت زیادی را در شعب اخذ رای به خصوص از میان جوانان جلب کرد.
 
مارکو افرونته: ما همواره سازگار با ایده های مان بوده ایم و  هر روز در تمامی سطوح به خواسته های شهروندان گوش داده ایم. مردم از دغل کاری های سیاستمداران قدیمی خسته شده اند و خواستار مطلع شدن از جزئیات تصمیمات دولت هستند.
 
نظر جنبش شما درباره موضوع پناهجویان و مهاجران چیست؟
 
مارکو افرونته: ایده ما متفاوت از جبهه ملی فرانسه و یا حزب استقلال بریتانیا است. ما حتی مخالف توافق با ترکیه بودیم. ما نمی توانیم مشکل را با رد مهاجران حل کنیم. ما می توانیم با کمک به کشورهای توسعه نیافته این مشکل را حل کنیم. هم چنین با عدم فروش تسلیحات به این کشورها مشکلات حل خواهند شد. مهاجران نتیجه و پیامد اقتصاد غرب و سیاست های خارجی کشورهای غربی هستند. در نتیجه، نیاز به کار بلند مدتی وجود دارد. مهاجران باید در شرایط مناسب و معقولی قادر به کار و زندگی باشند.
 
در حوزه سیاست خارجی جنبش پنج ستاره مخالف مداخله خارجی در کشورهای دیگر است. با این حال، شما برای مقابله با تهدیدات امنیتی متوجه از جانب داعش چه برنامه ای دارید ؟
 
مارکو زانی: در حوزه سیاست خارجی جنبش پنج ستاره به دنبال ایجاد توازن دوباره سیاسی و اقتصادی میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. آن چه از آن تحت عنوان گروه بریکس یاد می شود می تواند شریکی بسیار مهم در تقویت رشد پایدار، ایجاد فرصت های شغلی و سرمایه گذاری در جهان باشد. هم چنینی جنبش پنج ستاره همواره رویکردی مخالف مداخله کشورهای غربی در خاورمیانه و آفریقا داشته است.
 
مارکو افرونته: ما باید دورویی را کنار بگذاریم. ما به کشورهایی که از داعش حمایت می کنند هم اسلحه می فروشیم. پس چه انتظاری داریم ؟ ما می دانیم برخی از کشورهایی که به ظاهر علیه داعش مبارزه می کنیم در بازار سیاه از آن گروه نفت خریداری می کنند. پس چه انتظاری داریم ؟ ما با ترکیه متحد هستیم اما می دانیم که آن کشور مشغول جنگ با کردهاست این در حالیست که کردها در خط مقدم جبهه نبرد با داعش قرار دارند پس چه انتظاری داریم؟ شما نمی توانید مشکلات را با بمب حل کنید. با این حال، در ایتالیا ما قطعا باید سیستم امنیتی خود را ارتقا بخشیم.
 
جنبش پنح ستاره از ایده دموکراسی مستقیم حمایت می کند اما ایده جدیدی نیست و پیش تر هم سوسیالیست ها درباره ضرورت دموکراسی مشارکتی گفته اند آیا فکر نمی کنید این ایده صرفا برای افراد در مناطق کم جمعیت روستایی کارآمد باشد؟
 
مارکو زانی: گروه اروپایی ای که ما در آن عضویت داریم پیروز بزرگ برای دموکراسی مستقیم است. برای نخستین بار در اروپا شهروندان نمایندگان خود را انتخاب کردند و تصمیم گرفتند تا آنان در پارلمان صاحب کرسی شوند. علیرغم آن که گاهی اوقات احزاب عضو این گروه با یکدیگر دیدگاه های مختلفی دارند اما هدف مشترک شان تعییر اروپا و به چالش کشیدن شکست های سیاسی آن است.
 
مارکو افرونته: ما حومه توسعه نیافته نداریم. مناطق روستایی مان نیز مشابه مناطق روستایی کشورهای توسعه نیافته نیستند. دموکراسی مستقیم به مدد استفاده از فضای مجازی  اینترنت امکان پذیر است. این بسیار مهم است که آموزش قوی و اطلاعات در تمامی سطوح اجتماعی به مردم ارائه شوند. ما برای مشارکت و حضور هر شهروندی در امور سیاسی مبارزه می کنیم نه فقط برای دموکراسی مستقیم.
 
جنبش پنج ستاره به سیاست به صفر رساندن هزینه در سیاست باور دارد. شما معتقدید که سیاست نباید به راهی برای پول درآوردن تبدیل شود. شما به سیاست به دیده خدماتی موقتی می نگرید. آیا فکر نمی کنید در درون نظام سرمایه داری تحقق چنین خواسته ای ناممکن است؟
 
مارکو زانی: طبق قوانین جنبش پنج ستاره هر نامزد منتخبی که به این جنبش تعلق دارد نباید بیش از دو دوره خدمت کند. قوانین اساسی قدیمی و معاصر نیز در برخی مواقع شامل چنین محدودیت های مشابهی بوده اند با این حال، اکنون قانون اساسی ایتالیا فاقد چنین اصلی است. هر سخنگو و نماینده ای پس از دو دوره می تواند به عنوان یک فعال شهروندی خارج از نهادها فعالیت کند این بدان معنا نیست که پس از دو دوره از حضور در سیاست منع می شود بلکه بدان معناست که فرصت حضور را به شخص دیگری واگذار می کند.
 
مارکو افرونته: ما باور داریم که بهتر است پول را از سیاست جدا کرد. اما مشکل تنها در درون سرمایه داری نیست. ما نمونه های زیادی از فساد سیاستمداران در سایر نظام های اقتصادی را نیز دیده ایم. تنها راه حل در داشتن صداقت با مردم است. صادق بودن با مردم امکان نظارت بر کار سیاستمداران را به صورت روزانه فراهم می کند. در هر حال سرمایه داری و نئولیبرالیسم آن چیزی هستند که ما را در جهان به سوی انقراض سوق داده اند از تغیرات اقلیمی گرفته تا استفاده بی رویه از منابع. رشد بدون محدودیت یک مفهوم پوچ است.




۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن