تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798222336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حالِ ناخوشِ اولین هتل اروپایی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حالِ ناخوشِ اولین هتل اروپایی ایران
شاید این روزها گردشگری که به استان قزوین سفر می کند با دیدن ظاهر تخریب شده گراند هتل متوجه قدمت دیرینه اولین هتل ایران در خیابان پیغمبریه نشود.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ گراند هتل یکی از بناهای مهم تاریخ واز اولین نمونه‌های هتل به سبک مدرن و اروپایی در اواخر دوره قاجار در قزوین است که در شرق خیابان پیغمبریه وغرب ارگ دولتخانه صفوی واقع شده است که شمال و جنوب آن به گاراژ اقتصاد و ساربانها منتهی می شود.


حالِ ناخوشِ اولین هتل اروپایی ایران



این سازه نوین در زمینی به مساحت ۳ هزار متر مربع توسط ارباب برزو شاپور پارسی، طی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ ساخته شده است و زمانی که شاه قاجار به فرنگستان رفت، از جمله تحفه‌هایی که با خودش آورد  ، ایده ساخت «گراند هتل»‌ در قزوین بود.

سبک معماری گراند هتل *

گراند هتل شامل ۳ طبقه است که ورودی اصلی گراند هتل در ضلع غربی ساختمان قرار دارد و این ورودی به فضای تقسیم که در طبقه میانی واقع شده می رسد که به عنوان لابی و رستوران مورد استفاده قرار می گرفته است، این تالاراز نمای غرب مشرف به خیابان و از نمای شرق به ایوان(حیاط) محدود می شود.

هاشمی کارشناس گردشگری می گوید: اتاق های هتل در طبقه اول قرار دارند و راه ارتباطی این طبقه از طریق دو ردیف پلکان چوبی مارپیچ  است، در این طبقه هجده اتاق وجود دارد که در زمان حیات خودش به دلیل قیمت بالایی که اتاق های این هتل داشتند بیشتر مورد استفاده اعیان و اشراف قرار می گرفته است.

یکی از شهروندان قزوینی، گراند هتل را یکی از پر رفت و آمد ترین مکان هایی دانست که سران کشورها و تمام گردشگران و توریست های خارجی(روسیه، انگلیس و آمریکا) در زمان حضور خود درایران در آن اقامت داشتند .


حالِ ناخوشِ اولین هتل اروپایی ایران



* غبار خاطرات حوادث سیاسی  در اولین هتل ایران

در دوران قاجار و پهلوی، ایران یکی از کشورهایی بود که سایه بیگانگان را در تمام نقاط خاک خود احساس می‌کرد.

گراند هتل این نماد تجدد وامروزی بودن مناسب اقامت فرستادگان و سفرای خارجی بود و حتی نطفه کودتای انگلیسی 1299 هجری شمسی با دیدار رضا خان و فرمانده روسی، در این هتل بسته شد.

همچنین ستاد فرماندهی کل قوای انگلستان در ایران، در گراند هتل قزوین اقامت داشت و صفحه حساس دیگری از تاریخ پرفراز و نشیب ایران با دخالت نیروهای خارجی، درهمین هتل ورق خورد.


حالِ ناخوشِ اولین هتل اروپایی ایران



* فراموشی، میهمان گراند هتل

ازسه گراند هتل که در شهرهای تهران، زنجان و قزوین ساخته شده بود تنها گراند هتل قزوین، به جا مانده است که در سال 84 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

مدت‌هاست گراند هتل قزوین حال و روز خوشی ندارد واز این گنجینه زیبا که در مسیر نابودی است جز در و پنجره‌هایی نیمه‌باز و شکسته چیزی به جا نمانده است.

یکی از کاسبان قدیمی محله پیغمبریه می گوید: گراند هتل در کشورهای اروپایی از شهرت خاصی برخوردار بوده اما سال‌هاست این میراث تاریخی در شهر ما رها شده و متروک مانده است و دیوار فلزی که تن این بنا را پوشانده مانع جلوه شکوه وعظمت گذشته این بنا شده است و دیگرخیابان منتهی به گراند‌هتل، شلوغ نیست.

در سال ۱۳۱۰ سالن سینمایی به نام ایران «تابستانه» درجنوب گراند هتل ایجاد شد که در سال ۱۳۱۹ دچار حریق شد و بعدها دوباره مرمت گردید و تا سال ۱۳۵۶ فعال بود که با آتش‌سوزی مجدد از بین رفت و متاسفانه دیگر بازسازی نشد.

خانم مسنی که اهل تهران بود همراه با حسرت به گراند هتل نگاه می کرد ومی گفت: غذاهای مهمانخانه گراند هتل از شهرت زیادی برخوردار بود و زمانی که تاجران داخلی و خارجی می خواستند به تهران سفر کنند، از قزوین عبور می کردند و درآنجا به استراحت می پرداختند اما حالا با مساعد نبودن وضعیت سقف شیروانی ، قاب درهای چوبی خالی، تنها نمای باقی مانده از گراند‌هتل قزوین به سمت خیابان پیغمبریه است که دیدن آن هر بیننده ای را ناراحت می کند.

یکی دیگر از از کاسبان قدیمی که از سالهای دور شاهد جذابیت های هتل بوده، گراند هتل را ″مزاحم محل″ خواند و گفت: متاسفانه این هتل وضعیت مناسبی ندارد و حلب هایی که دور گراند‌هتل کشیده‌اند در تابستان و زمستان، گرما و سرمای آن اهالی این محل را اذیت می کند و همچنین  باد ورق های شیروانی  باعث سر و صدا می شود. 

بگفته ی وی، هر لحظه امکان ریزش وجود دارد وچون قسمت شمالی خیابان پیاده رو ندارد  چند مورد باعث شده تا عابر پیاده زیر ماشین بماند و یا زمین بخورد.



•    بخش خصوصی گراند هتل را مرمت می کند

حضرتی ها مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در گذشته هیچ گونه اعتباری برای حفظ و مرمت گراند هتل از طرف  نهاد های بالادست تخصیص داده نشده و درسالی که قیمت نفت 130 دلار بود و دستگاههای اجرایی پول را در اختیار داشتند این باوربرای حفظ و مرمت آثار تاریخی وجود نداشت و حال که به این باوررسیده ایم وضعیت نقدینگی مناسب نیست و به همین دلیل سراغ بخش خصوصی رفتیم.

حالِ ناخوشِ اولین هتل اروپایی ایران



حضرتی ها می گوید : با توجه به ارزش های تاریخی و فرهنگی و معماری این بنا میراث فرهنگی مصر به حفظ این بناست و از سال 93 طرحی برای مرمت این بنا تهیه شده است و همزمان با صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور رایزنی شد که این مجموعه را برای مرمت و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی گفت: تمام مراحل قانونی این کارانجام شده و هم اکنون در حال رایزنی با یک کنسرسیوم خارجی هستیم که بتوانیم از اعتبارات آنها استفاده کنیم تا کار مرمت این بنا با سرعت بیشتری انجام شود و برآورد صندوق حفظ و احیای بنای تاریخی کشور برای این مجموعه حدود 9.5 میلیارد تومان است.

حضرتی ها گفت:سعی ما براین است که علی رغم پیش بینی 3 ساله برای این پروژه ظرف یک سال و نیم به بهره برداری برسد و زمانی که این مجموعه به بهره برداری رسید خود بنا کار معرفی اش را انجام خواهد .

* از دل برود هر آنکه از دیده برفت حکایت این روزهای گراند هتل است

شاید این روزها گردشگری که به استان قزوین سفر می کند با دیدن ظاهر تخریب شده این بنا متوجه قدمت دیرینه اولین هتل ایران در خیابان پیغمبریه نشود اما مدت هاست دوستداران میراث فرهنگی قزوین چشم‌انتظار مرمت گراند‌هتل هستند تا دوباره این گنجینه تاریخی به جایگاه و رونق گذشته خود دست یابد.

گزارشی از ندا حسین پور




۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن