محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845304343
مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (3)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (3) نويسنده: عبدالحسين كافي كلمات كليدي : مفهوم عقل، ديدگاه ملاصدرا، ديدگاه علامه مجلسي، حمل روايات بر معاني عقل2 ـ 1 ـ 5 ـ معناى پنجممعناى پنجم عقل مورد بحث در كتاب نفس است و داراى چهار مرتبه مىباشد: الف ـ عقل بالقوة؛ ب ـ عقل بالملكة؛ ج ـ عقل بالفعل؛ د ـ عقل مستفاد.الف ـ ملا صدرا عقل مذكور در پايان حديث يازدهم را به معناى پنجم دانسته است.[43]متن حديث: قال رسول اللّه (صلّی الله علیه و آله و سلّم) :«ما قسم الله للعباد شيئاً افضل من العقل، فنوم العاقل افضل من سَهَر الجاهل و اقامة العاقل أفضل من شُخُوص الجاهل، و لا بعث الله نبيّاً و لا رسولاً متى يَستكمِل العقل و يكون عقله أفضل من جميع عقول امته، و ما يُضمِر النبى(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فى نفسه أفضل من اجتهاد المجتهدين، و ما أدّى العبد فرائض الله حتى عقل عنه، ولا بلغ جميع العابدين فى فضل عبادتهم ما بلغ العاقل، و العقلأ هم اولوا الالباب الذين قال الله تعالى: «ما يتذكّر الااُولوا الألباب»[44]«خدا به بندگانش چيزى بهتر از عقل نبخشيده است، زيرا خوابيدن عاقل از شب بيدارى جاهل و در منزل بودن عاقل از مسافرت جاهل (به سوى حج و جهاد) بهتر است، و خدا هيچ پيغمبر و رسولى را جز براى تكميل عقل مبعوث نساخته (تا عقلش را كامل نكند مبعوث نسازد) و عقل او برتر از عقول تمام امتش خواهد بود، و آنچه پيغمبر در خاطر دارد، بر تلاش تلاشگران ترجيح دارد، و تا بندهاى واجبات را به عقل خود در نيابد آنها را انجام نداده است. همؤ عابدان در فضيلت به پاى عاقل نرسند. عقلا همان صاحبان خردند كه خداوند درباره ايشان فرموده: تنها صاحبان خرد اندرز مىگيرند»[45]ملا صدرا در توضيح بخش پايانى حديث مىگويد:بيان پيغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) : «و عاقلان همان صاحبان خردند»، يعنى عقلى كه در اينجا گفته مىشود آن عقلى كه همگان فهم مىكنند نيست؛ يعنى هر كس را كه داراى زيركى و هوشيارى در كار دنيا باشد عاقل مىخوانند و نه آن غريزهاى كه باآن، انسان از چهارپايان امتياز مىيابد، و نه آن چيزى كه در علم اخلاق از آن بحث مىشود، بلكه مراد از آن، مفهومى خواهد بود كه از بيان الهى استفاده مىشود: «تنها صاحبان خرد، اندرز مىگيرند». پس، از اين بيان دانسته مىشود كه عاقلان، همان مخصوصان به اهل ذكر يعنى اهل علم و عرفاناند، چنانكه خداوند مىفرمايد: «اگر نمىدانيد از اهل ذكر سوءال كنيد» (نحل:43)، و آنان همان استواران در علماند، چنانكه خداوند مىفرمايد: «و استواران در علم گويند: به آن ايمان داريم؛ همه از نزد پروردگار ماست و جز خردمندان اندرز نگيرند» (آل عمران: 7)، و آنان حكيمان الهىاند، چنانكه مىفرمايد: « حكمت را به هر كه خواهد دهد و به هر كه حكمت داده شود خوبى فراوان اعطا شده و جز خردمندان اندرز نگيرند». (بقره: 269). و اين جز داناى حكيم و فرزانه استوار در علم و كامل در حكمت و ايمان نيست، پس عقلى كه در اوست آخرين عقلى كه در معرفت نفس بيان شده خواهد بود. خداوند به حقايق داناست و بس.[46]ب ـ ملا صدرا حديث دوازدهم را بيانگر حقيقت «مرتبه چهارم از عقول چهارگانه مطرح شده در علم النفس» يعنى «عقل مستفاد» مىداند.[47] اين عقل، پنجمين عقلى است كه در بيان ملا صدرا گذشت.[48]امام موسى كاظم(علیه السّلام) در اين حديث، صاحبان عقل را هدايت يافتگان شمرده و در عالىترين بخش حديث، از عقل به عنوان همتراز رسولان و رسول باطنى ياد كرده و كسانى را كه تعقل نمىكنند مورد نكوهش قرار داده است.[49]وى در ابتداى شرح اين حديث مىگويد:اين حديث، اشتمال بر بيان حقيقت عقل به همان معنايى كه گفته شد، دارد، يعنى مرتبه چهارم از عقلهاى چهارگانه كه در علم نفس بيان شده و بزرگترين صفات و خواص و ستايش خداوند و معارف بلند قرآنى و اهداف شريف الهى را در بر دارد كه همانند آن در بسيارى از كتب عرفا يافت نمىشود و شبيه آن نيز در نتايج نظريات دانشمندان صاحب نظر نكته سنج ديده نشده، جز آنكه از يكى از ائمّه اطهار نقل شده باشد و يا از جهت سند از طريق آنان (شيعه) و يا از طريق عامه (اهل سنت) به رسول اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) برسد.[50]نظر ملا صدرا درباره تعريف چهارمين مرتبه از مراتب عقل مورد نظر در كتاب نفس (عقل مستفاد) اين است:چهارم (عقل مستفاد) مرتبهاى از اين ذات است كه هر گاه خواهد، اين معقولات مفصل را تعقل نموده، بدون آنكه نياز به جدا ساختن و تجريد و رنج به دست آوردن دوباره داشته باشد آن را حاضر مىنمايد؛ چرا چنين نباشد، در حالى كه پيش از اين از آنها متأثّر (اثرپذير) شده و (از مادّه) جدا نموده و اندوخته است، بلكه چون او را ملكه اتّصال به عقل فعال حاصل شده، وقتى به عقل فعال مىنگرد آنها را حاضر مىيابد، چون (عقل مستفاد) مادام كه تعلق و تدبيرش به اين عالم باقى است، پيوسته مستغرق شهود حق تعالى و اتصال به او و آنچه كه در پى آن است از بخشنده صورتها ـ به فرمان او ـ و به فعليت رساننده معقولات به نيروى او كه آسمان و زمين را نگاه داشته است نمىباشد و بهره او در اين عالم، نوعى از ملكه اتصال است.[51]2 ـ1 ـ 6 ـ معناى ششمالف ـ ملا صدرا حديث اول را به معناى ششم از معانى عقل دانسته است. [52]متن حديث: عن أبى جعفر(علیه السّلام) قال: «لمّا خلق الله العقل استَنْطَقَه ثم قال له: أقبِل فأقبَل ثم قال له: أدبر فأدبر، ثم قال: و عزتى و جلالى ما خلقت خلقا هو أحب الى منك و لا أكملتك الا فيمن احب، أما انى إياك امر و إياك أنهى و إياك اعاقب و إياك اُثيب»امام باقر(علیه السّلام) فرمايد:«چون خدا عقل را آفريد، از او باز پرسى كرده ، به او گفت: پيش آى، پيش آمد ، گفت: باز گرد ، بازگشت، فرمود: به عزت و جلالم سوگند ، مخلوقى كه از تو نزد من محبوبتر باشد نيافريدم و تو را تنها به كسانى كه دوستشان دارم به طور كامل دادم. همانا امر و نهى، كيفر و پاداشم متوجه توست»[53]ايشان در شرح حديث مىفرمايد:إن هذا العقل، أوّل المخلوقات و أقرب المجعولات الى الحقّ الأوّل و أعظمها و أتمّها و ثانى الموجودات فى الموجوديّة؛[54]اين عقل، نخستين آفريده و نزديكترين مخلوق به خداوند و بزرگترين و كاملترين آنها و دومين موجود است.ب ـ ملا صدرا حديث چهاردهم را نيز به معناى ششم از معانى عقل دانسته است.[55]حضرت صادق(علیه السّلام) در اين حديث مىفرمايد:«خداى عزوجل عقل را از نور خويش و از طرف راست عرش آفريد و آن، مخلوق اول از روحانيين است؛ پس به او فرمود: پس رو، او پس رفت؛ سپس فرمود: پيش آى، پيش آمد... »[56]2 ـ 2 ـ ديدگاه علامه مجلسى2 ـ 2 ـ 1 ـ معناى اولعلامه مجلسى بر اين عقيده است كه اكثر روايات مربوط به عقل، ظاهر در معناى اول و دوم است و ريشه اين دو معناى نيز يك مفهوم است و در ميان اين دو معناى، بيشتر روايات در معناى دوم، ظاهرتر است.[57] ايشان در موارد زير، واژه عقل را به معناى اول دانسته است:الف ـ حديث دوم:عن على(علیه السّلام) قال:«هبط جبرئيل(علیه السّلام) على آدم(علیه السّلام) فقال: يا آدم إنى اُمِرت أن اُخيِّرك واحدة من ثلاث فاختَرْها و دَع اثنتين فقال له آدم: يا جبرئيل و ما الثلاث؟ فقال: العقل و الحيأ و الدين. فقال آدم(علیه السّلام) انى قد اختَرْت العقل فقال جبرئيل للحيأ و الدين: انصرفا و دعاه فقالا: ياجبرئيل إنّا اُمِرنا أن نكون مع العقل حيث كان قال: فشأنكما و عرج»امام على(علیه السّلام) فرمود:«جبرئيل بر آدم نازل شد و گفت: اى آدم، من مأمور شدهام كه تو را در انتخاب يكى از سه چيز، مخير سازم پس يكى را برگزين و دو تا را واگذار. آدم گفت: آن سه چيست؟ گفت: عقل و حيا و دين. آدم گفت: عقل را بر گزيدم. جبرئيل به حيا و دين گفت: شما بازگرديد و او را واگذاريد. آن دو گفتند: اى جبرئيل، ما مأموريم هر جا كه عقل باشد، با او باشيم. گفت: خود دانيد، و بالا رفت.[58]به نظر ايشان، مراد از عقل در اين حديث، مفهومى است كه معناى اول، دوم و سوم را در بر مىگيرد.[59]ب ـ علامه بخشى از حديث دوازدهم را به معناى اول از معانى عقل گرفته است. در اين بخش حضرت موسى بن جعفر(علیه السّلام) مىفرمايد:«يا هشام انّ للّه على الناس حُجّتين: حجّة ظاهرة و حجّة باطنة ، فأمّا الظاهرة فالرُسُل و الأنبيأ و الائمّة (علیهم السّلام) و أمّا الباطنة فالعقول»«اى هشام! خدا بر مردم دو حجت دارد: حجت آشكار و حجت پنهان. حجت آشكار، رسولان و پيغمبران و امامان اند و حجت پنهان، عقل مردم است»[60]ايشان در ذيل حديث مىفرمايد:شايد مراد از عقول در اينجا عقلى باشد كه مناط تكليف است و با آن بين حق و باطل و نيكو و زشت، تميز داده مىشود.[61]ج ـ از عبارت علامه در ذيل حديث نوزدهم استفاده مىشود كه ايشان عقل در اين حديث را به معناى اول مىداند.عن اسحاق بن عمّار، عن أبى عبداللّه(علیه السّلام) قال:«قلت له: جعلت فداك انّ لى جاراً كثير الصلاة كثير الصدقة، كثير الحجّ لابأس به؛ قال: فقال: يا اسحاق كيف عقله؟ قال: قلت له: جعلت فداك ليس له عقل؛ قال: فقال: لا يرتفع بذلك منه»اسحاق بن عمار گويد:«به حضرت صادق عرض كردم: قربانت گردم، من همسايهاى دارم كه نماز خواندن و صدقه دادن و حج رفتنش بسيار است و عيب ظاهرى ندارد. فرمود: عقلش چطور است؟ گفتم: عقل درستى ندارد. فرمود: پس با آن اعمال درجهاش بالا نمىرود»[62]ايشان مىفرمايد: مقصود حضرت از اينكه فرمود: «عقلش چگونه است» يعنى نيروى تشخيص حق و باطل در او بهطورى كه سبب انقياد در برابر حق و اقرار به آن گردد چگونه است.[63]2 ـ2 ـ2 ـ معناى دومبه نظر علامه، معناى دوم، «ملكه و حالتى در نفس است كه او را به گزينش خيرات و منافع و دورى از شرور و ضررها وا مىدارد و نفس به مدد اين ملكه بر طرد خواهشهاى شهوت و خشم و وسوسههاى اهريمنى توان مىيابد. چنانكه گذشت از نظر ايشان، اكثر روايات باب عقل و جهل، ظاهر در معناى دوم است.[64]به نظر ايشان واژه عقل در موارد زير، در معناى دوم به كار رفته است:الف ـ حديث دوم: متن و ترجمه اين حديث و نيز نظر علامه در ذيلِ قسمت الفِ معناى اول آن گذشت.در اين حديث، حضرت آدم(علیه السّلام) مخيّر مىشود كه يكى از عقل، حيا و دين را برگزيند. آن حضرت، عقل را اختيار مىكند. جبرئيل به حيا و دين دستور مىدهد كه آدم را با عقل واگذارند؛ اما آنها مىگويند: «ما مأموريم كه هر جا عقل باشد، همراهش باشيم.»[65]ب ـ حديث سوم: متن و ترجمه اين حديث در بخش الفِ معناى سوم از ديدگاه ملا صدرا در همين فصل گذشت.چكيده حديث اين است كه امام صادق(علیه السّلام) درباره تعريف عقل مىفرمايند: «عقل، چيزى است كه با آن خداوند رحمان عبادت شود بهشت به دست آيد.»[66]علامه معتقد است كه ظاهراً مراد از عقل در اين حديث، معناى دوم است؛ گر چه ايشان احتمال بعضى ديگر از معانى را نيز رد نمىكند.[67]ج ـ حديث ششم :قال ابوعبداللّه (علیه السّلام) : «من كان عاقلاً كان له دين ، و من كان له دين دخل الجنّة»[68]«هر كه عاقل است دين دارد و كسى كه دين دارد به بهشت مىرود»علامه مىفرمايد: «مقصود از عقل در اينجا ، همان مقصود از عقل در روايت سوم است.»[69]2 ـ 2 ـ 3 ـ معناى سومعلامه مجلسى ، عقل در حديث دوم را مفهومى دانسته است كه معناى اول و دوم و سوم را در بر مىگيرد.[70]متن و ترجمه اين حديث در صفحات قبل (قسمت الف معناى اول) گذشت.خلاصه حديث اين است كه حضرت آدم(علیه السّلام) مخيّر مىشود كه يكى از عقل، حيأ و دين را برگزيند. آن حضرت عقل را اختيار مىكند. جبرئيل به حيأ و دين دستور مىدهد كه آدم را با عقل واگذارند؛ اما آنها مىگويند: «ما مأموريم كه هر جا عقل باشد، همراهش باشيم.»[71]3 ـ2 ـ4 ـ معناى چهارممعناى چهارم، مراتب استعداد نفس و قرب و بُعد آن نسبت به تحصيل نظريات است كه داراى چهار مرتبه عقل هيولانى، عقل بالملكه، عقل بالفعل و عقل مستفاد مىباشد. علامه هيچ يك از روايات «كتاب العقل و الجهل» را بهطور مستقل بر معناى چهارم حمل نكرده است؛ گرچه برخى از روايات را بنابر بعضى از احتمالات بر معناى چهارم حمل نموده است.[72]2 ـ2 ـ 5 ـ معناى پنجممعناى پنجم، نفس ناطقه انسان است كه او را از بقيه چهارپايان جدا مىكند. ايشان معناى پنجم را نيز بهطور خاص بر هيچ كدام از روايات حمل نكرده است. البته در برخى از موارد ، امكان حمل آن را مطرح ساخته است.[73]2 ـ2 ـ 6 ـ معناى ششممعناى ششم، عقل مجرد قديمى است كه هيچ تعلقى در ذات و فعلش به مادّه ندارد. علامه هيچ يك از روايات را قاطعانه بر معناى ششم حمل نكرده است؛ گرچه احتمال آن را درباره پارهاى از روايات طرح كرده است.[74]از مقايسه اجمالى ديدگاههاى ملا صدرا وعلامه مجلسى درباره مفهوم عقل وحمل آن بر احاديث، چنين به نظر مى آيد كه گرچه نگرشهاى اين دو محقّق داراى نقاط اشتراك فراوانى است ، اختلاف نظرهاى آنها را نيز نبايد از نظر دور داشت.پی نوشت : [43] . همان، ج 1، ص 251.[44] . سوره زمر، آيه 9.[45] . اصول كافى ، با ترجمه سيد جواد مصطفوى، ج 1، ص 14، ح 11.[46] . شرح اصول الكافى، ج 1، ص 250 ـ 251 .[47] . همان، ج 1، ص 252.[48] . همان، ج 1، ص 226.[49] . اصول كافى، ج 1 ، ص 14 ، ح 12 .[50] . شرح اصول الكافى، ج 1 ، ص 252 .[51] . همان، ج 1 ،ص 227.[52] . همان، ج 1 ،ص 216 و 227.[53] . اصول كافى ، ج 1، ص 10، ح 1 .[54] . شرح اصول الكافى، صدرالدين الشيرازى، ج 1، ص 216 .[55]. همان، ج 1، ص 227.[56] . اصول كافى، ج 1، ص 23 .[57] . مرآة العقول، ج 1، ص 27.[58] . اصول كافى، ج 1 ، ص 11 ، ح 2 .[59] . مرآة العقول، ج 1 ،ص 32 .[60] . اصول كافى، ج 1 ،ص 19 ، ح 12 .[61] . مرآةالعقول، ج 1، ص 57.[62] . اصول كافى، ج 1، ص 27، ح 19.[63] . مرآة العقول، ج 1 ،ص 78 ،ح 19 .[64] . همان، ج 1، ص 27.[65] . اصول كافى، ج 1، ص 11، ح 2 .[66] . همان، ح 3.[67] . مرآة العقول، ج 1، ص 32.[68] . اصول كافى، ج 1، ص 12، ح 6.[69] . مرآة العقول، ج 1 ،ص 34 .[70] . همان، ج 1، ص32.[71] . اصول كافى، ج 1، ص 11، ح 2.[72] . همان، ج 1، ص 27، 33 و 65.[73] . همان، ص 28، 33 و 65.[74] . همان، ص 29، 33 و 65.منبع: مجله علوم حديث، شماره 26/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 637]
صفحات پیشنهادی
مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (3)
مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (3)-مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (3) نويسنده: عبدالحسين كافي كلمات كليدي : مفهوم عقل، ديدگاه ملاصدرا، ديدگاه علامه ...
مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (3)-مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (3) نويسنده: عبدالحسين كافي كلمات كليدي : مفهوم عقل، ديدگاه ملاصدرا، ديدگاه علامه ...
ترجمه جديد اصول كافي در راه است
ترجمه جديد اصول كافي در راه است-ترجمه جديد اصول كافي در راه استهاديمنش، پژوهش. ... vazeh.com 03:08:25 04:54:47 12:09:40 19:44:13 3:12 مانده تا غروب خورشید ... مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (2)-مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (2) .
ترجمه جديد اصول كافي در راه است-ترجمه جديد اصول كافي در راه استهاديمنش، پژوهش. ... vazeh.com 03:08:25 04:54:47 12:09:40 19:44:13 3:12 مانده تا غروب خورشید ... مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (2)-مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (2) .
نظر ملاصدرا دربارة عقل اول در شرح اصول کافی
نظر ملاصدرا دربارة عقل اول در شرح اصول کافی نويسنده: کريم کرو (Karim Crow) شرح ... [3])اگر درست بنگريم [امام] باقر [عليه السلام] از اولين مخلوق سخن نمی گويد, بلکه, فقط, ... دو مجعول جوهری ديگر عبارتند از نفس که در مبدأ وجود خود, فقط, نيازمند خداوند است, ... در جهانبينی فيضگرايانة ملاصدرا, مفهوم تشکيک (درجه بندی) کليد حالات و ...
نظر ملاصدرا دربارة عقل اول در شرح اصول کافی نويسنده: کريم کرو (Karim Crow) شرح ... [3])اگر درست بنگريم [امام] باقر [عليه السلام] از اولين مخلوق سخن نمی گويد, بلکه, فقط, ... دو مجعول جوهری ديگر عبارتند از نفس که در مبدأ وجود خود, فقط, نيازمند خداوند است, ... در جهانبينی فيضگرايانة ملاصدرا, مفهوم تشکيک (درجه بندی) کليد حالات و ...
روشهاي تفسيري از ديدگاه ملاصدرا
صدرا دو پایه اساسی تفسیر را نقل صریح و کشف تام می داند. ... كاوش در مسائل فلسفي و هستي شناختي بر عهده اين عقل است.3 ـ عقل نظري: بحث پيرامون هستيهاي ... عقل شهودي و عقل مفهوميـ اعم از نظري و عملي ـ تعارض با عقل قدسي ندارند. ... (صدرالمتألهين، شرح اصول كافي،/479)«عقل نظري از ادراک اوليات امور اخروي عاجز است و از اين قبيل ...
صدرا دو پایه اساسی تفسیر را نقل صریح و کشف تام می داند. ... كاوش در مسائل فلسفي و هستي شناختي بر عهده اين عقل است.3 ـ عقل نظري: بحث پيرامون هستيهاي ... عقل شهودي و عقل مفهوميـ اعم از نظري و عملي ـ تعارض با عقل قدسي ندارند. ... (صدرالمتألهين، شرح اصول كافي،/479)«عقل نظري از ادراک اوليات امور اخروي عاجز است و از اين قبيل ...
اصول حرکت به سوی عالم برزخ(1)
اصول حرکت به سوی عالم برزخ(1)-اصول حرکت به سوي عالم برزخ (1)اشاره:مرگ پايان ... مراحل حركت از دنيا به سوي برزخحركت و رشد مادي: 1 ـ نوزادي، 2 ـ كودكي، 3 ... با چنين ديدگاهي، دنيا و آخرت را يكپارچه و متصل به هم ميبينيم، نه جدا از هم. ... نظر ملاصدرا دربارة عقل اول در شرح اصول کافی نويسنده: کريم کرو (Karim Crow) شرح عرفانی _ .
اصول حرکت به سوی عالم برزخ(1)-اصول حرکت به سوي عالم برزخ (1)اشاره:مرگ پايان ... مراحل حركت از دنيا به سوي برزخحركت و رشد مادي: 1 ـ نوزادي، 2 ـ كودكي، 3 ... با چنين ديدگاهي، دنيا و آخرت را يكپارچه و متصل به هم ميبينيم، نه جدا از هم. ... نظر ملاصدرا دربارة عقل اول در شرح اصول کافی نويسنده: کريم کرو (Karim Crow) شرح عرفانی _ .
ارتباط عقل و وحی در اسلام و مسیحیت
ارتباط عقل و وحی در اسلام و مسیحیت نويسنده: غلامرضا اعواني پیش از پرداختن به بحث ... (3)حکما و عرفای الهی امثال غزالی، سهروردی، جلالالدین رومی، فخر رازی، ابن عربی، ملاصدرا و ..... در فلسفه دکارت و پس از آن دو تغییر اساسی در مفهوم عقل صورت گرفت. ... راجع به احاديث عقل در شیعه بنگرید به: ملاصدرا شرح اصول کافی، کتاب العقل و ...
ارتباط عقل و وحی در اسلام و مسیحیت نويسنده: غلامرضا اعواني پیش از پرداختن به بحث ... (3)حکما و عرفای الهی امثال غزالی، سهروردی، جلالالدین رومی، فخر رازی، ابن عربی، ملاصدرا و ..... در فلسفه دکارت و پس از آن دو تغییر اساسی در مفهوم عقل صورت گرفت. ... راجع به احاديث عقل در شیعه بنگرید به: ملاصدرا شرح اصول کافی، کتاب العقل و ...
گستره اعتبار عقل
در اين نوشتار، پس از شرح ديدگاه رايج حکما، فقيهان و اصول دانان، به ديگر ديدگاه هاي ... الله عمّايقوله المشبهون به والجاحدون له علواًکبيرا (نهج البلاغه: خ 49) مفهوم عقل عقل به ... افزون بر دو گونه تعارض مزبور، قسم ديگري از تعارض متصور است و آن، تعارض .... 3. عقل در قلمرو فقه معتبر نيست؛ زيرا افزون بر اينکه خطا پذير است و يا ممکن ...
در اين نوشتار، پس از شرح ديدگاه رايج حکما، فقيهان و اصول دانان، به ديگر ديدگاه هاي ... الله عمّايقوله المشبهون به والجاحدون له علواًکبيرا (نهج البلاغه: خ 49) مفهوم عقل عقل به ... افزون بر دو گونه تعارض مزبور، قسم ديگري از تعارض متصور است و آن، تعارض .... 3. عقل در قلمرو فقه معتبر نيست؛ زيرا افزون بر اينکه خطا پذير است و يا ممکن ...
مقايسه ميان نظر ملاصدرا و فارابي درباره «رئيس اول مدينه» - (3)
نظريه «حق الهي» در فلسفه سياسي ملاصدرا مفهومي متفاوت و به مراتب والاتر از نظريه رايج ... زيرا دو جنبه دارد: جنبه اول «جعل الهي» است كه همان تعيين خليفه و امام توسط خداوند متعال است. ... باشد، از جهت فكري و عقل و ايمان و حكمت باعث هرج ومرج، فتنه و فروپاشي ديني مي شود. ..... ملاصدرا، شرح اصول كافي، ترجمه محمد خواجوي، جلد 3، ص550.
نظريه «حق الهي» در فلسفه سياسي ملاصدرا مفهومي متفاوت و به مراتب والاتر از نظريه رايج ... زيرا دو جنبه دارد: جنبه اول «جعل الهي» است كه همان تعيين خليفه و امام توسط خداوند متعال است. ... باشد، از جهت فكري و عقل و ايمان و حكمت باعث هرج ومرج، فتنه و فروپاشي ديني مي شود. ..... ملاصدرا، شرح اصول كافي، ترجمه محمد خواجوي، جلد 3، ص550.
تحريري نو بر مفهوم جبر و اختيار از نظر شيعه (5)
تحريري نو بر مفهوم جبر و اختيار از نظر شيعه (5) نويسنده: دكتر پروين نبيان* ... پيدا مي كند؛ تنها كسي كه نسبت به حق و باطل علم كافي دارد، مي تواند اختيار داشته باشد؛ ... در صورت عمل نكردن به اقتضاي فطرت و عقل سليم اوليه به خصوص هنگامي كه به ظلم ... دين است، اما در حقيقت از اصول دين جدا نيست و خود ظهور عملي توحيد و امامت است.
تحريري نو بر مفهوم جبر و اختيار از نظر شيعه (5) نويسنده: دكتر پروين نبيان* ... پيدا مي كند؛ تنها كسي كه نسبت به حق و باطل علم كافي دارد، مي تواند اختيار داشته باشد؛ ... در صورت عمل نكردن به اقتضاي فطرت و عقل سليم اوليه به خصوص هنگامي كه به ظلم ... دين است، اما در حقيقت از اصول دين جدا نيست و خود ظهور عملي توحيد و امامت است.
منابع شيعه در اصول و فروع دين(3)
منابع شيعه در اصول و فروع دين(3)-منابع شيعه در اصول و فروع دين(3) نويسنده:علي ... اهلبيت ـ عليهم السّلام ـ در نهج البلاغه تا اين جا با ديدگاه قرآن كريم و احاديث نبوي در مورد مقام و ... ابن ابي الحديد در شرح اين قسمت از كلام امام ـ عليه السّلام ـ گفته است: اگر گفته شود اين .... بر اين اساس عقل و وحي دو حجّت خداوند بر بندگان به شمار آمده است.
منابع شيعه در اصول و فروع دين(3)-منابع شيعه در اصول و فروع دين(3) نويسنده:علي ... اهلبيت ـ عليهم السّلام ـ در نهج البلاغه تا اين جا با ديدگاه قرآن كريم و احاديث نبوي در مورد مقام و ... ابن ابي الحديد در شرح اين قسمت از كلام امام ـ عليه السّلام ـ گفته است: اگر گفته شود اين .... بر اين اساس عقل و وحي دو حجّت خداوند بر بندگان به شمار آمده است.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها