تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820446826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قسمت چهارم علل حمله اسراييل به لبنان و پيامدهاي آن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: قسمت چهارم علل حمله اسراييل به لبنان و پيامدهاي آن
سياسي. فلسطين. اشغال. ‪۶۰‬
... اين اقدام صرفا به اختلاف بين ايالات متحده و اسراييل دامن زد و موجب نقض غرض هر دو شد. اما بايد توجه داشت كه جوهره و استراتژي كلي ايالات متحده در حمايت از اسراييل تغييري نكرد و آمريكائيها براي اسراييل فقط اين مسئوليت غير مستقيم را شناختند كه از كشتارهاي جلوگيري نكرده است. در سازمان ملل متحد نيز آمريكا دست در دست اسراييل در برابر تمامي دنيا ايستاد و از محكوم كردن كشتارها خودداري كرد.

باز ماندگان كشتار بيروت مسئوليت اصلي را به گردن سربازان حداد مي‌دانند، منابع مختلف ديگر، در برابر كميسيون تحقيق، نيز تاكيد كردند كه سربازان حداد مرتكب عمليات جنايتكارانه در اردوگاه شدند، اما اسراييل هر گونه مشاركت سربازان حداد را تكذيب كرد و مدعي شد كه آدمكشان فالانژ يونيفرمهاي سربازان حداد را پوشيده بودند تا هويت خود را پنهان كنند. واقعيت كامل ماجرا روشن نخواهد شد، اما آنچه محقق است اين است كه خشونتها و جنايتها را چريكهايي مرتكب شدند كه توسط اسراييل به صحنه عمليات راهنمايي شده بودند و به طور كلي حداد و فالانژ هر دو مخلوق اسراييل هستند و ارتش اين كشور آنها را در طول سالهاي گذشته مسلح كرده بود. اين ارتش را اسراييل به درون اردوگاهها روانه كرده بود و در تمام مراحل عمليات بر كار آنهانظارت داشته است. اين كشتار در داخل اسراييل واكنشي عظيم بر انگيخت و سرانجام اسراييل را مجبور كرد تا با خروج نيروهاي خود از بيروت و استقرار نيروهاي چند مليتي به جاي آنها موافقت كند.

‪ -۴‬كميسيون تحقيق كاهان :
وقتي كه گزارش كشتارها در سراسر جهان پخش شد، اسراييل از آنچه روي داده بود اظهار بي‌اطلاعي كرد و بر عهده داشتن هر گونه مسئوليتي را در ماجرا به شدت انكار كرد. همانطور كه قبلا ذكر شد واكنشهاي بين‌المللي و داخلي كه بدنبال كشتارها صورت گرفت خواهان ايجاد يك هيات قضايي براي بررسي مسئوليت احتمالي اسراييل شدند. دولت بگين اجازه نمي‌داد تحقيقي همه جانبه و مشتقل نيست به ماجرا صورت گيرد. سر و صدايي تازه براه افتاد و شارون حزب كارگر را متهم كرد كه صرفا به خاطر بازيهاي سياسي از تحقيق درباره ماجرا جانبداري مي‌كند. شيمون پرز رهبر اتحاديه كارگر تقاضا كرد كه در اين مبحث پاي وزارت دفاع اسراييل به ميان كشيده نشود. خلاصه آنكه تحقيقي همه جانبه و مستقل كه حزب كارگر خواهان آن بود، ارتش اسراييل را در بر نمي‌گرفت.

به هر حال اختلاف نظر ليكودها و كارگرها درباره چگونگي شروع تحقيق، در قالب فضاي سياسي حاكم بر اسراييل ظرف چند روز بر طرف شد و كميسيون تحقيقي به رياست اسحاق كاهان، رييس ديوان كشور تشكيل گرديد. اين كميسيون تحقيق از سه نفر تشكيل مي‌شد:اسحاق كاهان ‪ ۶۹‬ساله، آهارون باراك‪ ۴۶‬ساله و يونا افرات ‪ ۵۶‬ساله. گزارش به وفاداران اسراييل جاني تازه داد. كميسيون كاهان چنين اعلام كرد:هدف اصلي از تحقيقات، روشن كردن همه حقايق مرتبط با كشتارها بود، بدين اعتبار وظيفه كميسيون مستقيما به ابعاد اخلاقي دولت اسراييل، به عنوان كشوري با كار كردهاي دمكراتيك و جامعه‌اي كه موشكافانه پيرو اصول بنيادي دنياي تمدن است، ارتباط پيدا مي‌كرد. بخش اصلي گزارش كميسيون اين بود كه: كليه شواهد حاكي از آن است كه كشتارها را فالانژيستها مرتكب شده‌اند و هيچ يك از شاهدان عيني نيروي نظامي ديگر به جز فالانژها در حوالي اردوگاهها و منطقه نديده‌اند و براي اين شايعه كه نيروهاي حداد درگير بوده‌اند هيچ مدركي بدست نيامده است. كميسيون تحقيق فقط به شاهدان اسراييلي استناد مي‌كرد.

در حقيقت يك تحقيق مستلزم آن بود كه به شواهد مربوط به مشاركت سربازان حداد در كشتارها توجه شود. كميسيون از همان آغاز نشان داد كه علاقه‌اي به روشن كردن همه جوانب امر ندارد ودر واقع از همان شروع كار از وظيفه خود منحرف شد.

كميسيون با احتياطي شايان توجه از اعلام اين نكته خودداري ورزيد كه بخشهاي متصرفي ارتش اسراييل در غرب بيروت دست كم از جهت حقوقي جزء سرزمينهاي اشغالي به حساب مي‌آيد و به همين اعتبار، ارتش اسراييل را از رعايت هرگونه تكاليف قانوني كه بر عهده ارتشهاي اشغالگر است معاف كرد. كميسيون بعلاوه اعلام داشت كه هيچ قرينه‌اي دال بر اطلاع قبلي ارتش اسراييل از كشتارها موجود نيست. كميسيون توضيح مي‌دهد كه رويدادهاي داخل اردوگاهها در جاهائي كه فالانژها وارد شده بودند، از پشت بام مقر فرماندهي ديده نمي شده است و هيچ صدايي از آن فاصله قابل شنيدن نبوده است. در صورتيكه روزنامه نگاران گزارش دادند كه ناظران اسراييلي از مقر فرماندهي مي‌ديدند كه كشتارها در جريان است و شاهد بودند كه جسدها را دسته به دسته به گورهاي دسته جمعي مي‌ريزند. گزارش كميسيون دچار تناقضاتي بود بطوريكه كميسيون مي‌گفت كه سربازان اسراييلي به هنگام ورود به غرب بيروت با آتشي سنگين از شتيلا مواجه شدند. اما در جاي ديگر گزارش، اظهارات سخنگوي ارتش اسراييل نقل مي‌شود داير بر اينكه ورود نيروهاي اسراييلي با هيچ مقاومتي روبرو نشد. عليرغم شواهد قاطع دائر بر دست داشتن عالي‌ترين سطوح نظامي و سياسي در برنامه ريزي و اجراي عمليات، كميسيون از پذيرش اين واقعيت سرباز مي‌زند و فقط به نوعي مسئوليت غيرمستقيم اكتفا كرد. به نظر كميسيون مسئوليت اسراييل فقط از اين جهت است كه نسبت به احتمال وقوع كشتارها دقت لازم را مبذول نداشته و به گزارشهاي هشداردهنده در اين باب اعتناي كافي نكرده است. به نظر كميسيونع حتي وقتي كه شارون از رويدادها با خبر شده بود، نيز هيچ وظيفه‌اي براي صدور دستور خروج سربازان فالانژ از اردوگاهها نداشت. كميسيون توصيه كرد كه شارون استعفا دهد، كاري كه او كرد. اما موشه آرنز- سفير اين رژيم در آمريكا- به جاي او منصوب شد كه عقايدي شبيه او داشت. كميسيون به اين بهانه كه رافانل ايتان رييس ستاد ارتش بزودي باز نشسته خواهد شد درباره او توصيه‌اي نكرد در حاليكه ايتان در زمان حمله به اردوگاهها باز گردند. نيز ژنرال عاموس يارون كه از ابتداي كشتارها از ماجرا آگاه بود اما هيچ كاري نكرد به مدت ‪ ۳‬سال از تصدي فرماندهي عمليات معاف شده و كمي بعد به او سمت بالاتري دادند و به رياست آموزش نيروي انساني ارتش منصوب گرديد. رييس اطلاعات ارتش نيز بر كنار شد.

از نظر كميسيون فلسطيني‌ها مردم نيستند و آنها را نمي‌توان همانند مسيحي ها، مسلمانان، لبنانيها و دروزيها دانست.

به طور خلاصه گزارش كميسيون كاهان از جهات عقلي و اخلاقي فاقد اعتبار است و در كمتر كشوري مي‌توانيم شاهد گزارشي مشابه آن در ارتباط با خشونتهايي باشيم كه آن كشور مستقيما مرتكب شده يا به طور مستقيم از بابت آنها مسئوليت دارد. در تمام مراحل در جريان كشتار ماه سپتامبر جبران كند. و به نظر مي‌رسد كه تا حدودي در اينكار موفق شد. زيرا كه اين گزارش در ايالات متحده و اروپاي غربي بعنوان مثالي قابل ستايش از خود انتقادي در يك جامعه دمكراتيك تقدير شد. نيويورك تايمز نوشت:كم هستند ملتهايي كه راه رستگاري را با افشاي چنين شرمسارهايي دنبال مي‌كنند.

در فرانسه وزير كشور گاستون ديفر اظهار كرد:اين گزارش، افتخار اسراييل است و درسي جديد از دموكراسي را به جهان ياد مي‌دهد. روزنامه اونيتا ارگان حزب كمونيست ايتاليا نيز نوشت:اين گزارش نقطه عطفي براي اسراييل است. روزنامه ايتاليائي استامپا نيز نوشت كه پيدا كردن كشوري مثل اسراييل مشكل است كه اين چنين خود را موضوع خود انتقادي سخت قرار مي‌دهد.

‪ -۵‬پيامدهاي جنگ براي اسراييل:
الف- پيامدهاي داخلي تجاوز براي اسراييل:
همانطور كه قبلا ذكر شد اسراييل جنگ با لبنان را با هدف پايان دادن به حضور ساف در لبنان، بيرون راندن ارتش سوريه، ايجاد يك حكومت مركزي كار آمد و طرفدار اسراييل به رياست بشير جميل و ؟ آغاز نمود.

شارون و ساير طراحان حمله به لبنان پيش بيني مي‌كردند كه مبارزه نظامي ظرف چند روز پيش از آنكه به حضور نظامي اسراييل در حد كمتري به مدت سه ماه پس از آن تاريخ نياز باشد. اما با طولاني شدن جنگ همزمان هزينه عمليات جنگي، ناراحتي خشم مردمي را عليه دولت برانگيخت كه تا آن زمان سابقه نداشت، از جمله تظاهرات توده‌اي عظيمي بر پا شد كه حزب مخالف كارگر به حمايت از آن برخاست. جنگ باعث دو دستگي و اختلاف در اسراييل شد و يك نوع كشمكش را در جامعه يهودي ايجاد كرد.

در ميان رهبران اصلي گور نيرومندترين مخالف جنگ بود و كل عمليات جنگي را به باد انتقاد گرفت. به نظر وي حمله به بيروت لكه ننگي بود پاك نشدني و كل جنگ هيچ توجهي نداشت. شيف يكي از خبرنگاران و مورخان نظامي برجسته اسراييل، جنگ را فاجعه‌اي براي اسراييل مي‌دانست و به اعتقاد او شارون داشت اسراييل را نابود مي‌كرد. بهايي كه اسراييل در اين جنگ پرداخت، ‪۶۵۴‬ كشته، ‪ ۳۸۷۳‬مجروح، ‪ ۱.۵‬تا ‪ ۵‬ميليارد هزينه جنگ و از دست رفتن وحدت ملي بود كه اسراييل از بدو پيدايش با اتكاء به آن با جنگها روبرو شده بود.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن