واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ياران موعود در كلام امير مومنان (ع) نویسنده : هدي مقدم امام موعود، کسي است که حکومتي را رهبري ميکند که جد بزرگوارشان امام علي عليه السلام مدت زماني کوتاه زمامدار آن بودند. عرف سياسي امروز جهان، چنان است که پيشبينيهاي رهبران تأثيرگذار، مانند لوحي زرين، اندوختهاي براي تشريح و تفصيل و تفسيرهاي متخصصين تلقي ميشود تا هر چه بيشتر و بهتر بتوانند برنامهريزيهاي راهبردي و کلان خود را چه در عرصه نيروي انساني و چه در رابطه با تخصيص منابع سامان دهند.حال اگر اين پيشبينيها، متّصل به وحي باشد، لزوم مطالعه و واکاوي آن بيش از پيش مهم مينمايد؛ چرا که آنچه آيندهپژوهي را دستخوش عدم اطمينان ميکند، عدم ضمانت وقوع آن است. با توجه به ايام مبارکي که در آن واقع شدهايم شايسته است مروري داشته باشيم بر يکي از مهمترين و کاربرديترين موضوعات اين حيطه يعني ويژگيهاي ياران موعود، شايد مقدمهاي باشد براي اينکه سعي کنيم ما نيز با کسب اين اوصاف، از جمله ياران حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف باشيم. 1. ياراني جوان بيشتر ياران امام منتظر «جوان» هستند؛[1] موعود نيز، خود جوان است و هر چند كه صدها سال از حيات او گذشته، ليك به اعجاز الهي، سيمايش به مانند جواني خوشچهره ميماند، لاجرم ياران ايشان نيز بايد چنين باشند؛ آنگونه كه اميرالمؤمنين علي عليه السلام بدان بشارت داده است: «إن اصحاب القائم شباب لا كهول فيهم إلا كالكحل في العين أو كالملح في الزاد، و اقل الزاد الملح؛ ياران قائم جوان هستند. در ميان آنها پيرمرد يافت نميشود به جز مانند سرمه در چشم و نمك در طعام كه كمتر از هر مادهاي در طعام نمك آن است[2].»2. دلباختگي به خداخداجويي و پارسايي و پيوند با پروردگار، با حيات ياران موعود آميخته است. امام مؤمنان ضمن تشبيه دل ياران خداجو و پارساي مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به مشعلهاي نوراني[3]، از ذكر پيوسته آنان ياد ميكند: «... يُسبحونَ علي خُيولِهم؛ بر فراز مركبها خدا را تسبيح ميگويند.»[4]اين ويژگي برخاسته از قابليتهاي معنوي ايشان است؛ آنگونه كه حضرت در خطبه 150 نهجالبلاغه ميفرمايند: «تُجْلي بِالتَنْزيلِ أبْصارُهُم وَيرْمَي بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهمْ، وَيغْبَقُونَ کَأْسَ الْحِکْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ؛ ديدههاي آنها به نور قرآن جلا داده و تفسير آن، در گوشهايشان جا گرفته شود (در آيات قرآن تأمل و تدبر ميکنند، و تفسير را از اهلش ميآموزند.) در شب جام حکمت را به آنها بنوشانند بعد از اينکه در بامداد هم آشاميده باشند. (اسباب سعادت و نيکبختي و علم و عمل براي آنان در آشکار و نهان آماده گردد.)»[5]3. فرمان برداري و شيداييآنان در اطاعت و پيروي از مهدي عليه السلام زبانزد هستند، بدان حد كه: «در برابر فرمان امامشان از بنده مطيع، مطيعتر هستند.»[6]عشق و شيدايي ياران، به عنوان شيرازه اصلي اين پيوند، فرمانبرداري را با تك تك ايشان گره ميزند، اين دلبستگي در كلام پيشوايان معصوم عليه السلام چنين تبيين شده است: «... سواراني با نشان و پرچم، براي تبرك دست بر زين مركب آنان ميسايند و در گرد امام عليه السلام ميدرخشند. با جان و دل او را در جنگها ياري كرده و آنچه طلب كند كفايت ميكنند.»[7]و در منظر امام علي عليه السلام: «به هنگام نبرد، پروانه وار شمع وجود امام را در ميان گرفته، محافظت ميكنند.»[8]4. بصيرت و بينشآگاهي و بينش روشن همراهان مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف سبب ميشود كه آنان اسير تندبادهاي ترفند و شايعه و تهديد نگشته، تن به شبهه و شك ندهند و با بيمه بصيرت، صراط مستقيم را بپيمايند و فتنههاي كور را از بُن بركنند.مولاي متقيان علي عليه السلام ميفرمايند: «...حَمَلُوا بَصَائِرَهُمْ عَلَي أَسْيافِهمْ، وَدَانُوا لِرَبِّهِمْ بَِأَمْرِ وَاعِظِهِم؛ چون فرمان خدا آزمايش را به سر آورد، شمشيرها در راه حق آختند و بصيرتي را كه در كار دين داشتند آشكار كردند، طاعت پروردگارشان را پذيرفتند و فرمان واعظشان را شنيدند.»[9] شايد اين بصيرت به واسطه تجربه حوادث روزگاران باشد: در خلال بروز اين فتنهها و آشوبها، گروهي صيقلي ميشوند، و همانگونه که آهنگر شمشير را تيز و برّا ميکند و به آن جلا ميدهد، زنگار تيرگيها از دل و انديشه آنها زدوده ميشود، و براي پذيرش دانش و حکمت آماده ميشوند، اين گروه مانند تيغ که اگر بر چيزي وارد شود آن را ميبُرد و تا عمق آن فرو ميرود، در مسائل علم و حکمت فرو ميروند.»[10]5. نظم و ترتيبيكپارچگي و هماهنگي، تدبير و نظم، سيره عملي و پيام رفتاري ياران مهدي عليه السلام است. حركت و سكون و آرامش و پيشرفت و عملكرد آنان با نظم آراسته شده است؛ شيوه پسنديدهاي كه امير مؤمنان عليه السلام از آن چنين ياد ميكند: «كَأني اُنظر اِليهِم وَ الزِيُّ واحِدٌ وَ القدُّ واحدٌ و الجَمالُ واحد وَ اللِباسُ واحدٌ؛ گويا آنان را مينگرم؛ زي و هيأتي يكسان، قد و قامتي برابر، در جمال و برازندگي همانند و هم لباسند.»[11]پس از استقرار حاكميت دولت عدالتگستر اهلبيت عليهم السلام، اداره هر بخش از ساختار مديريتي حكومت به عهده ياران خواهد بود و چون آنان چشم به آينه تمامنماي حق دوختهاند، پس جز انضباط در رتق و فتق امور از آنان چيزي انتظار نميرود، البته اين نظم بيروني، ريشه در اتحاد و همدلي اين شايستگان دارد. امام علي عليه السلام در توصيف همدلي و اتحاد ياران موعود چنين ميفرمايد: «ايشان يکدل و هماهنگ هستند.»[12]اين يکدلي به سبب آن است که خودخواهيها و خواستههاي شخصي در وجود آنان نيست؛ آنها با اعتقادي صحيح در زير يک پرچم و براي يک هدف، قيام ميکنند و اين خود يکي از عوامل پيروزي آنها بر جبهه مقابل ميباشد.6. صبر و بردباري بديهي است که مبارزه عليه ظلم جهاني و برقراري حکومت عدل جهاني با رنج و مشقّتهاي فراوان همراه است و ياوران امام، در راه تحقق آرمانهاي جهاني امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مشکلات و ناگواريها را به جان ميخرند؛ ولي از سر اخلاص و تواضع، عمل خود را ناچيز ميشمارند، امام علي عليه السلام در اين زمينه ميفرمايد: «لَمْ يمُنُّوا عَلَي اللهِ بِالصَّبْرِ، وَلَمْ يسْتَعْظِمُوا بَذْلَ أَنْفُسِهِمْ فِي الْحَقِّ؛ گروهي هستند که به خاطر صبر و بردباري در راه خدا، بر خداوند منّت نميگذارند. و از اين که جان خويش را تقديم آستان حضرت حق ميکنند، به خود نميبالند و آن را بزرگ نميشمارند.»[13]پي نوشت : [1]. البته جوان بودن ياران مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف لطمهاي به جايگاه پيران با ايمان نزده و برعدم همراهي ايشان گواهي نميدهد. [2]. نعماني، الغيبة، ص 315؛ بحار الانوار، ج52، ص333.[3]. «كان قلوبهم القناديل»، علامه مجلسي، بحار الانوار، ج 52، ص 377.[4]. همان.[5]. نهج البلاغه، خطبه 150، ص 195.[6]. علامه مجلسي، بحار الانوار، ج 52، ص308.[7]. همان.[8]. همان.[9]. نهج البلاغه،.خطبه 150، ص 195.[10]. همان.[11] سليمان كامل، يوم الخلاص، ترجمه مهدي پور، ج 1، ص 416، حديث 482.[12]. همان.[13]. نهج البلاغه، خطبه 150، ص 195.منبع:www.aman.ir/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]