تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828676052




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی گذرا به سوره حمد (11)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهی گذرا به سوره حمد (11)
نگاهی گذرا به سوره حمد (11) تهیه کننده : احمدرضا داودیمنبع : راسخون « اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيم‏ »ما را به راه راست هدایت فرما« هدايت، راهنمايى با مهر و محبت و صلاح است، و درباره مقصود خير گفته مى‏شود. و درباره شر و بدى به صورت مجازى است و براى سرزنش گفته مى‏شود. ودر استعمالات به جاده باز و عمومى گفته می شود، گويا از اين جهت است كه جاده عمومى خود راهروان را جلو مى‏برد و مانند دستگاه هضم در خود ميكشد. صراط چون راه عمومى رو به خير و صلاح و مطلوب فطرى عمومى است،و به کمالاتی به مانند حق و مستقيم اضافه مي گردد، پس راههاى فرعى خصوصى آن گاه راه خير و سلامت و سعادت است كه بصراط حق و مستقيم رسد، و آن گاه اطمينان بخش است كه از روى بصيرت باشد اگر راه‏هاى خصوصى زندگى از روى بصيرت نباشد و به صراط مستقيم نرساند موجب نگرانى و سرگردانى راهرو است، پس صراط مستقيم خود مطلوب است، و چون كسى در اين راه افتاد بسوى مقصودش پيش مي برد و نگرانى و اضطرابش از ميان مى‏رود و راه، راهرو را بسوى خود مى‏كشد.صراط مستقيم گر چه راه است و راه براى رسيدن به مقصود مي باشد ولى براى موجود متحرك راه جو و مستعد راه مستقيم خود مطلوب است و هر تلاشى براى ادامه زندگى و اضطرابها و نگرانيها براى رسيدن به همان است، تا به آن راهى رسد كه راه او را بربايد و هر چه پيشتر رود اطمينانش بيشتر گردد و در هر قدمى مطلوب و كمال و نور و بصيرتى بيابد، تا آنكه شعاعهايى از مبدء كمال و ربوبيت او را دريابد و رشته‏هاى جاذبه آن بر سرعت حركتش بيفزايد و بسوى قربش كشاند و دلش را پر از شور و شوق گرداند و از هر جاذبه‏اى رها ‏شود و سر از پا نمي شناسد تا آنجا كه از هر چه غير انوار عظمت و قدرت است منصرف ‏شود.» عبادت و بندگی خدا بستر رشد و شکوفايي استعداد هاي معنوي انسان را فراهم می کند. انسان با ايمان وقتي پروردگار خود را با عظمت و زوال ناپذير يافت، و او را مالک و تدبير کنندة مخلوقات ديد. و معتقد به اين شد که در روز قيامت او بر کرسي قضاوت مي نشيند،و با اين حال او نسبت به مخلوقاتش مهربا ن است. و در مقابل خود را موجودي ضعيف یافت ، که هم در وجود و هم در بقا محتاج پروردگار است ، فطرت و سرشتش از او می خواهد که از خداوند تکامل و هدايت را طلب کند ،تا در مسير سعادت قرار گيرد. کساني که به مفاهيم آيه هاي قرآن با دقت نگاه مي کنند، توجه دارند که در اين آيه نیز مانند آیه قبل فعل جمع به کار رفته است . بنده خدا هدايت را فقط براي خود نمي خواهد بلکه جمع را در نظر مي گيرد.و دعا می کند:«ما را به راه راست هدایت فرما.»در اينجا نیز انسان طلب هدايت خود را با هدايت انسانهاي ديگر همراه مي کند تا ضعف همه انسانها را در مقابل پروردگار نشان دهد. و از طرف ديگر محبت خود را به انسانها در مقام دعا اظهار می کند.مراد از راه راستبرخی از مفسران معتقدند آیه بعدی«راه کسانی که به آنان نعمت داده ای»بیان کننده راه راست است .و منظور از راه راست ،مسیر کسانی است که خدا به آنان نعمت داده است.مصداق کسانی که خدابه آنان نعمت بخشیده است راآیه69 سوره نساء مشخص می کند: « وَ مَن يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيهِْم مِّنَ النَّبِيِّنَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشهَُّدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلَئكَ رَفِيقًا» « و كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند، در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ايشان را گرامى داشته [يعنى‏] با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگانند و آنان چه نيكو همدمانند. »ادامه دارد ....پي نوشت : 1- سيد محمود طالقانى،پرتوى از قرآن،‏ چاپ چهارم، تهران،شركت سهامى انتشار،1362 ش،ج 1، ص 33.2- سيد على اكبر قرشى، تفسير احسن الحديث، چاپ سوم، تهران، بنياد بعثت،‏1377 ش‏،ج1،ص35.3- ترجمه از محمد مهدی فولادوند./س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن