تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837555336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيات الاحکام(صفاومروه)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آيات الاحکام(صفاومروه)
آيات الاحکام(صفاومروه) نويسنده:سيد مرتضي مرتضوي مقدم سعي صفا و مروهآيه 158سوره مبارکه بقره:إن الصفا و المروه من شعائر الله فمن حج البيت أو اعتمر فلا جناح عليه أن يطوف بهما و من تطوع خيراً فإن الله شاکر عليمترجمه: همانا صفا و مروه دو نمونه از نشانه هاي خدا است پس هر کس حج خانه و يا عمره بجاي آورد مي تواند ميان آندو، سعي کند و کسي که عمل خيري را به طوع و رغبت خود بياورد، خداوند شاکر و دانا است. لغات:1-صفا:به معناي سنگ محکم و صافي است که با خاک و شن آميخته نباشد. 2-مروه: به معني سنگ محکم و خشن است.3-شعائر: جمع "شعيره" به معني علامت است. 4-اعتمر: از ماده"عمره" در اصل به معني قسمتهاي اضافي است که به ساختمان ملحق مي کنند و باعث تکامل آن مي شود اما در اصطلاح شرع به اعمال مخصوصي گفته مي شود که بر مراسم حج افزوده مي گردد (وگاهي نيز به طور جداگانه تحت نام عمره مفرده انجام مي گيرد).5-تطوع:در لغت به معني قبول طاعت و پذيرفتن دستور است، و در عرف فقها، معمولاً به اعمال مستحب گفته مي شود. اما علامه طباطبائي اين مطلب را قبول ندارند و قايل هستند که اين کلمه به معناي کاري است که بدون کراهت آورده شود، و اين هم با واجب تطبيق مي کند و هم با مستحبات. 6-حج:در لغت بمعناي قصد بعد از قصد است يعني قصد مکرر و در اصطلاح شرع به معناي عملي است که معهود در بين مسلمانان است. 7-جناح:به معناي انحراف از حق و حدوسط است و منظور از آن گناه مي باشد.8-يطوف:در اصل"يتطوف" بود و "تطوف" که مصدر آنست، به معناي طواف کردن که از يک نقطه آن چيز شروع شود و به همان نقطه بر گردد. از اينجا معلوم مي شود که لازمه معناي طواف اين نيست که حتماً دور زدن اطراف چيزي باشد، تا شامل سعي نشود بکله يکي از مصاديق آن دور زدن پيرامون کعبه است، و به همين جهت در آيه شريفه کلمه (يطوف)مطلق آمده، چون مراد به آن پيمودن مسافت ميانه صاف و مروه هفت بار پشت سر هم بوده است. شان نزول:قبل از ظهور اسلام و در اوايل آن، مشرکان و بت پرستان اعمال حج که از حضرت ابراهيم(ع) به آنها رسيده بود را با اضافه کردن خرافات بسياري، انجام مي دادند. اسلام با اصلاحاتي که در اين برنامه به عمل آورد، اصل اين عبادت بزرگ و مراسم صحيح و خالص از شرک آن را امضا نمود و برروي خرافات خط بطلان کشيد. از جمله اعمال و مناسکي که در حج انجام مي شود، سعي يعني حرکت ميان دو کوه معروف صاف و مروه مي باشد. در بسياري از روايات شيعه و تسنن آمده که مشرکان در بالاي کوه صفا بتي نصب کرده بودندبنام "اساف" و بر کوه مروه بت ديگر بنام "نائله" و به هنگام سعي از اين دو کوه بالا مي رفتند و آن دو بت را به عنوان تبرک با دست خود مسح مي کردند، به همين جهت مسلمانان، سعي صفا و مروه را صحيح نمي دانستند و انجام نمي دادند. آيه فوق اين مطلب را آشکار مي کند که آن دو مکان را اگرچه ديگران آلوده کردند اما مسلمانان نبايد انجام آن را ترک کنند.نکات اخلاقي: 1-تاريخچه سعي صاف و مروه نشان مي دهد که در انجام فرايض الهي و علم کردن شعائر، زن و بچه هم سهيم هستند.2-سعي صفا و مروه نشان مي دهد که اگر همه با هم حرکت کنيم، روح الهي را در جامعه خود مي بينيم. زمان نزول آيه: درزمان نزول آيه دو نظر وجود دارد: 1-در عمره القضا(سال هفتم هجري)؛ که در آن سال پيامبر با مشرکان شرط برداشتن بتها از روي صفا ومروه را مطرح کرد و آنها نيز، بتها را برداشتند اما بعداً باز گرداندند و مسلمانان به همين جهت در انجام اين فريضه شک دارند. 2-در حجه الوداع (سال دهم هجري). اگر اين نظر را قبول کنيم، مسلماً در آن زماني بتي در مکه وجود نداشته در نتيجه شک مسلمانان به جهت سابقه تاريخي و قرار داشتن دو بت بر روي صفا و مروه بوده. نکات مفيد:1-شعائر الهي اگرچه با گذشت زمان و فعاليت هاي ساير گروه ها، عظمت ظاهري آنها از بين برود اما اين دليل بر فقدان شأن و عظمت باطني آن شعائر نيست و همچنان به عنوان آرمان هاي الهي شمرده مي شود.(فلا جناح عليه أن يطوف بهما)2-هر کس کار نيکي را انجام دهد و نيت او الهي باشد و قصد امتثال امر خداوند را داشته باشد، خداوند به نيت و کار او آگاه است و پاداش آن را خواهد داد. (من تطوع خيراً فان الله شاکر عليم)3-استفاده از تعبير "شاکر" عظمت لطف خداوند را مي رساند چرا که ما در مقابل خداوند بايد شاکر باشيم در حالي که خداوند مي فرمايد که در قبال اعمال نيک افراد، شاکر هستم و اين نهايت احترام به انسان ها و اعمال آنها مي باشد. به عبارت ديگر خداي سبحان هر چند که قديم الاحسان است و هر احساني که کسي به کسي بکند باز احسان او است، واحدي حقي بعهده او ندارد تا او شکرش بجاي آورد، ليکن در عين حال، خودش اعمال صالحه بندگان را با اينکه همان هم، احسان او است به بندگان، مع ذلک احسان بنده را به خودش خوانده و خود را شکر گزار بنده نيکوکارش خوانده است، و اين خود احساني است بالاي احسان. حال ما چقدر شکر گذار خداوند شارک هستيم!! (فإن الله شاکر عليم) 4-عبادت بايد خالصانه و عاشقانه باشد (من تطوع خيراً)سوال و جواب: سوال: سعي بين صفا و مروه از واجبات حج است پس چرا خداوند با لفظ "لا جناح" که دلالت بر غير وجوب مي کند، آورده است؟ جواب: اين آيه در مقام پاسخ به شک و شبهه مسلمان در انجام اين کار بوده که آنها تصور عدم جواز را داشتند که اين آيه مي فرمايد، انجام اين عمل هيچ اشکالي ندارد. 1-احکام ديگري در قرآن وجود دارد که در عين واجب بودن با اين لفظ مطرح شده اند مانند: و اذا ضربتم في الارض فليس عليکم جناح ان تقصروا من الصلوه اگر مسافر بوديد مانعي ندارد که نماز را شکسته بجا آوريد2-سياق و کلمات اين آيه با استحباب سازگاري ندارد چرا که اگر سعي مستحب مي بود، مناسبتر آن بود که چنين آورده مي شد "سعي صفا و مروه از شعائر است و خداوند دوست دارد که بندگان در آن محل عبادت کنند" نه اينکه بگويد "اشکالي نيست" و اين نوع صحبت کردن لسان تشريع است نه صرف اباحه و استحباب.احکام فقهي: 1-در صورتي که سعي بين صفا و مروه را عمده بيش از هفت مرتبه انجام دهد، باطل است و لو يک قدم اضافه رفته باشد. 2-در ضرورت و حاجت، مي توان سعي را قطع نمود. 3-جايز است که در بين انجام سعي، استراحت نمود اما اگر در ابتدا و سر مسير است صحيح نمي باشد به جهت احتمال زياد يا کم شدن سعي.منبع:مجله راه قرآن شماره22 /س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن