تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804591991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسل جستن به نماز امام عصر ارواحنا فداء


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 توسل جستن به نماز امام عصر ارواحنا فداء
توسل جستن به نماز امام عصر ارواحنا فداء این نوشتار در وسیله ی سوم از توسلات به حضرت صاحب الامر - صلوات الله علیه - است و آن نماز ایشان است، و دو قسم از آن بسیار مهم است و تأثیر کامل در سرعت اثر برای اصلاح حوائج عظیمه ی جلیله دارد. قسم اول: دو رکعت است. به این کیفیت که به قصد توسل به حضرت صاحب الامر - علیه السلام - دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت چون به «ایاک نعبد و ایاک نستعین » رسد، آنرا صد مرتبه بگوید و بعد حمد را تمام کند و سوره را بخواند و در رکوع و سجود تسبیح را هفت مرتبه بگوید و چون از نماز فارغ شود تهلیل یعنی: لا اله الا الله به هر عدد که خواهد ولو یکبار بگوید و بعد تسبیح حضرت فاطمه - سلام الله علیها- را بگوید و سپس سجده گذارد و در سجده صد مرتبه صلوات بفرستد. این دو رکعت به چند نحو ذکر شده است:یک نحو همین طور که بیان شد و فضیلت آن در نجم الثاقب مذکور است؛(1)و جای دیگر به روایت از شیخ صدوق - قدس سره - در واقعه شریفه از آن جناب- علیه السلام - که بعد از بیان نماز و بیان دو رکعت نماز تحیت مسجد (2)، فرمودند:«هرکس آن را بخواند چنان است که در کعبه نماز خوانده » و برحسب یک نقل صحیح از حضرت امیر المومنین - علیه السلام - در رویای صادق مؤکد است که در قنوت این نماز کلمات فرج را بخوانند.(3)و در توسل به این نحو مذکور از نماز، وقایع و کرامات و آیات بسیار از امام عصر -صلوات الله - به ظهور رسیده که این حقیر اطلاع برآنها دارم و در این مختصر مقتضای ذکر آنها نیست. و یک نحو دیگر از نماز مذکور، آن است که مخصوص به شب جمعه است و آن چنین است که باید نصف شب جمعه غسل کرد و نماز را به نحوی که ذکر شده تا سلام آن را به جا آورند و در هر رکوع و سجود، تسبیح کبیر آنها را هفت مرتبه بگویند و بعد از فراغت از نماز بلافاصله این دعا را بخوانند: اللهم ان اطعتک فالمحمدة لک، و ان عصیتک فالحجه لک منک الروح و منک الفرج سبحان من انعم و شکر، سبحان من قدر و غفر، اللهم ان کنت عصیتک فانی قد اطعتک فی احب الاشیاء الیک و هو الایمان بک لم اتخذ لک ولد ا ولم ادع لک ولدا و لم ادع لک شریکا منا منک به علی لامنا منی به علیک و قد عصیتک یا الهی علی غیر وجه المکابرة و الخروج عن عبودیتک،و الا الجحود لربوبیتک و لکن اطعت هوای و ازلنی الشیطان، فلک الحجه علی و البیان. فان تعذبنی فبذنوبی غیر ظالم لی و ان تغفر لی و ترحمنی فانک جواد کریم.بعد از آن تا نفس او یاری می کند یا کریم یا کریم را مکرر بگوید و بعد از آن بگوید:یا امنا من کل شی ء و کل شی ء منک خائف حذر اسئلک بامنک من کل شی ء و خوف کل شی ء منک. ان تصلی علی محمد و ال محمد و ان تعطینی امانا لنفسی و اهلی و ولدی و سایر ما انعمت به علی حتی لا اخاف احدا و لا احذر من شی ء ابدا، انک علی کل شی قدیر، و حسبنا الله و نعم الوکیل یا کافی ابراهیم نمرود، و یا کافی موسی فرعون، ان تصلی علی محمد و ال محمد و ان تکفینی شر فلان بن فلان (4).و به جای فلان بن فلان اسم کسی را که دشمن اوست و از او خوف دارد، ذکر کند. در فضیلت آن در نجم الثاقب از ناحیه مقدسه حضرت صاحب الامر - علیه السلام - و هم در مکارم الاخلاق (5) شیخ طبرسی مذکور است که فرمودند: هر کس را حاجتی به سوی خداوند باشد این نماز را به این نحو بخواند و بعد از فراغ از دعا، سجده رود، و حاجت خود را مسئلت نماید و تضرع و زاری به سوی حق تعالی کند. به درستی که نیست مرد مومن و زن مومنه که این نماز را بگذارد و این دعا را از روی اخلاص بخواند مگر آنکه برای او درهای آسمان برای بر آمدن حاجات او گشوده شود و دعای او در همان وقت و در همان شب، هرگونه حاجتی که باشد مستجاب می گرد د و این به سبب فضل و مرحمت خداوند متعال بر ما و بر مردمان است. در این روایت است که اگر کسی دشمنی داشته باشد و از خداوند دفع او را طلب کند، دفع فرماید و البته خداوند ضرر او را کفایت می نماید. یک نحو دیگر از نماز مذکور آن است که این نماز را هر وقت که باشد، دو رکعت بخواند «و ایاک نعبد و ایاک نستعین » را در هر دو رکعت صد مرتبه بگوید. سپس حمد را تمام کند و سوره ی «قل هو الله احد » بخواند، و تسبیح رکوع و سجود و هفت مرتبه نیست و بعد از فراغت از نماز بلافاصله ی این دعا را بخواند:اللهم عظم البلاء و برح الخفا و انکشف الغطاء و ضاقت الارض و منعت السماء و الیک یا رب المشتکی و علیک المعول فی الشدة و الرخاء اللهم صل علی محمد و ال محمد الذین امرتنا بطاعتهم و عجل اللهم فرجهم بقائمهم و اظهر اعزازه یا محمد یا علی یا علی یا محمد اکفیانی فانکما کافیای یا محمد یاعلی یا علی یا محمد انصرانی فانکما نصرا ی یا محمد یاعلی یا علی یا محمد احفظانی فانکما حافظای یا مولای یا صاحب الزمان یا مولای یا صاحب الزمان یا مولای یا صاحب الزمان الغوث الغوث الغوث ادرکنی ادرکنی ادرکنی الامان الامان الامان. این کیفیت را سید اجل اعظم سید بن طاووس - قدس سره - در کتاب جمال الاسبوع (6)ذکر فرموده اند. یک نحو دیگر این نماز آن است که در نجم الثاقب از سید فضل الله راوندی در کتاب دعوات خود نقل فرموده که دو رکعت و در هر رکعت حمد را بخوانند بعد از آن صد مرتبه «ایاک نعبد و ایاک نستعین »بگویند و بعد از فراغت از نماز صد مرتبه صلوات بفرستند.(7)در این قسم بعد از حمد سوره ندارد و در رکوع و سجود هم شرط نیست که تسبیح آن را هفت مرتبه بگویند و صلوات بعد از نماز هم شرط نیست که در سجده بفرستند. قسم دوم از نماز متعلق به امام عصر -صلوات الله علیه - نمازی است که به نماز فرج معروف است و شرح آن در بحار، از دلائل شیخ طبرسی و در نجم الثاقب (8)از سید اجل رضی الدین علی بن طاوس ذکر شده است که آن را حضرت صاحب الامر - صلوات الله علیه - به ابی الحسین بن ابی البغل در حرم محترم حضرت موسی بن جعفر - علیهم السلام - در شب جمعه تعلیم داد که او از خوف وزیر که تصمیم بر صدمه و اذیت او داشت به آنجا پناه برده بود. آن حضرت - صلوات الله علیه - در حالتی داخل حرم شدند، در ها بسته و قفل بر آنها زده بود و هنگامی که از نظر او پنهان شدند، در ها به همان حالت بسته بود. صورت نماز و آدابش چنین است که فرمودند: دو رکعت نماز بکن و بعد از فراغت بگو: یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح یا من لا یواخذ بالجریره و لم یهتک الستر، یا عظیم المن، یا کریم الصفح یا حسن التجاوز، یا واسع المغفرة یا باسط الیدین بالرحمة، یا منتهی کل نجوی، و یا غایه کل شکوی، یا عون کل مستعین یا مبتدءً بالنعم قبل استحقاقها، یا رباه ده مرتبه. یا سیداه ده مرتبه. یا مولاه ده مرتبه. یا غایتاه ده مرتبه. یا غایة رغبتاه ده مرتبه. اسئلک بحق هذه الاسماء و بحق محمد و اله الطاهرین - علیهم السلام - الا ماکشفت کربی و نفست امری، و فرجت غمی، و اصلحت حالی بعد از آن هر چه خواهی دعا کن و حاجت خود را بطلب و آنگاه روی راست خود را بر زمین بگذار و صد مرتبه بگو یا محمد یاعلی یا علی یا محمد، اکفیانی فانکما کافیای و انصرانی فانکما ناصرای. و بعد طرف چپ را بگذار و صد مرتبه بگو ادرکنی و بعد از آن بگو: الغوث،الغوث، الغوث ؛ تا به حدی که نفس قطع شود سپس سر بردار. ابو الحسین گفت همان شب این نماز را خواندم فردای آن شب وزیر کاغذ امان و وعده ی احسان از برای من داده بود، و در جستجوی من فرستاد به سبب آنکه همان شب در خواب دیده بود که حضرت صاحب الامر - علیه السلام - او را امر به احسان به من فرموده و عتاب به او نموده بودند. او بالاترین درجه اکرام و احسان را در حق من به جا آورد و مقرب نزد او گردیدم. و تفصیل واقعه در بحار و نجم الثاقب است به آنها رجوع شود لکن کیفیت آداب نماز بر وجه تمام چنین است که ذکر شد. در کتاب دار السلام که از عالم وحید فرید، آقای شیخ محمود عراقی - قدس سره القدسی - می باشد، بعد از نقل این نماز فرموده که ابتداء تشرف من به این عمل جلیل، این بود که در مدتی از اوقات در تهران منزل یکی از تجار تبریز مهمان بودم.پس به سبب بعضی از حوائج و مخارج مهم مضطر شده و هیچ وسیله ی گشایشی فراهم نبود. تا آنکه روزی در طاقچه ی اطاق کتابی بود، دیدم ترجمه ی جلد سیزدهم بحار است. چون گشودم دیدم جایی است که این نماز را ذکر نموده است، پس همان ساعت آن را بجا آوردم و چند دقیقه بعد از فراغت کسی وارد شد و بیست تومان از جانب یکی از تجار تبریز بدون آنکه اظهاری به او شده باشد نزد من گذارد. چون ملاحظه کردم دیدم مدت طول دادن این پول از نزد آن تاجر تا رسیدن نزد من همان مقدار شروع من در عمل و فراغت از آن بیشتر نبوده. بعد از این واقعه فرموده که:وقتی در نجف وباء شدید ظاهر شد و جمع کثیری را هلاک کرد، من بیرون دروازه کوچک نجف رفتم و این عمل را به جا آوردم.از همان وقت به کلی رفع وباء گردید به نحوی که بعد از تحقیق معلوم شد که از هنگام فراغت دیگر احدی مبتلا نشده است (8)و چند واقعه عجیب دیگری آنجا در باب این نماز ذکر فرموده است. و این دو واقعه هم که نقل شد در آنجا مفصل تر است و به جهت اختصار به طور مختصر ذکر گردید. پی نوشت : 1- نجم الثاقب، باب هفتم، حکایت اول.2- کیفیت دو رکعت نماز تحیت مسجد که در این روایت ذکر شده چنین است که دو رکعت بخوانند و در هر دو بعد از حمد هفت مرتبه «قل هو الله احد»و در رکوع و سجود هم تسبیح را هفت مرتبه بخوانند.3- کلمات فرج چنین است:«لا اله الا الله الحلیم الکریم، لا اله الا الله العلی العظیم، سبحان الله رب السموات السبع و رب الارضین السبع و ما فیهن و ما بینهن و رب العرش العظیم و الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین» و معلوم باشد که خواندن این کلمات شریف در قنوت این نماز موجب کمال آن می باشد،و الا هر قنوتی ولو مختصر باشد و بطور صحیح بخوانند کافی است.4- نجم الثاقب، باب هفتم، ذیل حکایت اول.5- مکارم الاخلاق، چاپ بیروت، ص 339(صلاة الکفایه).6- جمال الاسبوع، ص 280، و نیز در نجم الثاقب ضمن حکایت اول.7- نجم الثاقب، باب هفتم ذیل حکایت اول.8- بحار، ج 95، ص 200 و نجم الثلقب، باب هفتم، حکایت سی ام.9- دار السلام معجزه ی چهل و چهارم،ص 190./خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 425]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن