تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853502903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن در آداب ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قرآن در آداب ايراني
قرآن در آداب ايراني   نويسنده: مرجان ميرحاج     حجاب چهره ي جان مي شود غبار تنم خوشا دمي که از آن چهره پرده برفکنم (حافظ) شايد، براي هر جواني يا کلاً هر انساني، پيش آمده باشد که با خود بگويد: خدا کيست؟ چگونه است؟ انسان چيست؟ و پايان کار انسان کجاست؟ شخصي از امام کاظم (ع) مي پرسد: خدا کيست؟ ايشان مي فرمايد: «خداوند حيّ است اما حيات او «حادث» (1) نيست و نيز، وجودي مستقل است که واجد و صفها نمي باشد. حيات خداوند، کيفيتي که به واسطه ي آن مورد مدح و ثنا قرار گيرد و يا مکاني که در آن متوقف گردد و يا جايي که در آن سکونت گزيند، ندارد، بلکه حيات او، ذاتي است» . «هو الاول و الآخر و الظّاهر و الباطن و هو بکل شي ء عليم؛ اوست اول و آخر و ظاهر و باطن و او به هر چيزي داناست» . (سوره ي حديد، آيه ي 3) امام علي (ع) در خطبه اي (خطبه ي موسوم به اشباح) مي فرمايد: خداوند، اولي است که قبل ندارد، تا چيزي قبل از او باشد و آخري است که بعد ندارد، تا چيزي بعد از آن باشد. «کل شي ء هالک الا وجهه ؛ جز ذات او همه چيز نابود شونده است. » (سوره ي قصص، آيه ي 88) خدا چگونه مخلوقاتش را خلق کرد؟   اميرالمؤمنين (ع) در بيان حکمت الهي مي فرمايد: «خداوند آنچه را آفريد، اندازه گيري کرد و پس از اندازه گيري، آن را متفق و استوار ساخت. خداوند با دانش خويش، آفريدگان را پديد مي آورد و با حکمت خويش، آنان را ايجاد مي کند، بدون آنکه از کسي پيروي کند يا بياموزد يا نمونه ي [آفرينش] آفريدگار حکيمي را به کار بندد [و از او تقليد کند] » . «و ما خلقنا السماوات و الأرض و ما بينهما لاعبين؛ و آسمان ها و زمين و آنچه را که ميان آن دو است، به بازي نيافريده ايم» . (سوره ي دخان، آيه ي 38) «افحسبتم انما خلقناکم عبثاً و انکم الينا لا ترجعون؛ آيا پنداشتيد که شما را بيهوده آفريده ايم و اين که شما به سوي ما بازگردانيده نمي شويد؟ ! » از امام صادق (ع) پرسيدند: چرا خداوند بندگان را آفريد؟ فرمود: «همانا خداوند آفريدگان خود را بيهوده نيافريد و آن ها را به حال خويش واننهاد و آن ها را نيافريد؛ تا سودي ببرد يا به وسيله ي آن، زياني را، از خودش دور کند، بلکه [آن ها را آفريد] تا به آنان سودي رساند و آن ها را به نعمت جاودان برساند» . آنکه پر نقش زد اين دايره ي مينايي کس ندانست که در گردش پرگار چه کرد حال، بايد بيان کنيم که انسان چيست و کيست و چه جنسي دارد؟ اي نسخه ي نامه ي الهي که تويي وي آينه جمال شاهي که تويي بيرون ز تو نيست، آنچه در عالم هست از خود بطلب، هر آنچه خواهي که تويي (شبستري) «اذ قال ربّک للملائکه اني خالق بشراً من طين؛ آنگاه که پروردگارت به فرشتگان گفت: من بشري را، از گل، خواهم آفريد» . (سوره ي ص، آيه ي 71) از ديدگاه دين، انسان موجودي، کاملاً مادي و طبيعي نيست، بلکه غير از ساخت جسماني بدن، يک ساخت غير جسماني روح يا نفس نيز، آن را سامان مي دهد. «سپس، نطفه را لخته ي خوني ساختيم، آن گاه آن لخته ي خون را به صورت پاره ي گوشتي جويده شده درآورديم سپس پاره گوشت را، استخوان هايي ساختيم، بعد استخوان ها را، با گوشتي پوشانيديم، آن گاه آن را، آفريده اي ديگر ساختيم (به او حقيقت نفساني بخشيديم) سپس، او را درست اندام کرده، و از روح خويش در او دميديم» . (سوره ي مؤمنون، آيه ي 14) «ثمّ سوّاه و نفخ فيه من روحه؛ و در پي خلقت نخستين انسان، به او شکل آدمي بخشيد و از روحي بلند که جلوه ي الهي دارد، در او دميد» . (سوره ي سجده، آيه ي 9) «اي مردم، از پروردگارتان که شما را، از نفس يگانه اي آفريد و جفتش را نيز از او آفريد و از آن دو، مردان و زنان بسياري پراکنده است، پروا کنيد» . (سوره ي نساء، آيه ي 1) اما اي عزيز، اگر از قرآن بپرسي: انسان چگونه است؟ به شما جواب مي دهد: انسان بسيار ستمگر و نادان است. (سوره ي احزاب، آيه ي 72) ، بسيار ناسپاس است. (سوره ي حج، آيه ي 66) ، سرکش و طغيانگر است. (سوره ي علق، آيه ي 6) ، تنگ نظر است. (سوره ي اسراء، آيه ي 100) ، حريص است. (سوره ي معارج، آيه ي 19) ، عجول و شتابگر است (سوره ي اسراء، آيه ي 11) ، مجادله گرترين آفريدگان الهي شناسانده شده است. (سوره ي کهف، آيه ي 54) « اولئک کالانعام بل هم اضلّ؛ آنان همانند چهارپايان، بلکه گمراه ترند» . (سوره ي اعراف، آيه ي 179) هر کس عقلش بر شهوتش چيره شود، از فرشتگان برتر خواهد بود و هر که عقلش، به اسارت شهوتش درآيد، جايگاهي پست تر از حيوانات خواهد يافت. مولانا همين معنا را در مثنوي خويش آورده است: در حديث آمد که خلاق مجيد خلق عالم را سه گونه آفريد يک گروه را جمله عقل و علم وجود آن فرشته است و نداند جز سجود نيست اندر عنصرش حرص و هوا نور مطلق، زنده از عشق خدا يک گروه ديگر از دانش تهي همچو حيوان از علف در فربهي او نبيند جز که اصطبل و علف از شقاوت غافل است و از شرف آن سوم هست آدميزاد و بشر از فرشته نيمي و نيمش ز خر نيم خر، خود مايل سفلي بود نيم ديگر مايل علوي شود تا کدامين غالب آيد در نبرد زين دو گانه تا کدامين برد نرد مولانا پي نوشت :   1. حادث: ايجاد شده، چيزي که قبل از بودنش، نيستي بوده است و در واقع يک زماني وجود نداشته و بعداً بوجود آمده است.   منبع: مجله ي بشارت شماره 61 /س  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 425]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن