تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798123224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سعادت بدون لذت معنا ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سعادت بدون لذت معنا ندارد.
f3f
مرحوم نراقي قوي‏ترين لذات را لذات عقلي مي‏داند، زيرا اين لذت، لذتي فعلي و ذاتي است كه با اختلاف حالات و احوالات از بين نمي‏رود بر خلاف لذات حسيّه كه انفعالي و عرضي‏اند و زوال پذيرند.قسمت اول را اینجا بخوانیدفضيلت در ديدگاه نراقي و ارسطواز نظر ارسطو فضيلت عملي است كه منجر به خوبي مي‏شود و بدين ترتيب فضيلت وسيله‏اي در جهت نيل به سعادت تلقي مي‏شود12.امّا از نظر مرحوم نراقي:فضايل اخلاقي از امور نجات دهنده آدمي‏اند و انسان را به سعادت ابدي مي‏رسانند و رذايل اخلاقي از جمله مهلكات‏اند و موجب شقاوت سرمديه‏اند.13مرحوم نراقي در جاي ديگري مي‏آورد:اموري كه با روح آدمي منافات دارند و از دردهاي روح به شمار مي‏روند رذايل اخلاقي‏اند كه نفس را به هلاكت مي‏افكنند و شقاوت را پديد مي‏آورند كه صحت روح به رجوع و بازگشت آن به فضايلي است كه او را به سعادت مي‏رساند و او را به مجاورت اهل الله و مقربانش مي‏رساند.14از عبارت‏هايي كه از اين دو شخصيت مطرح شد، به دست مي‏آيد كه هر دو فضايل را وسيله رسيدن به سعادت تلقي مي‏نمايند كه البته با توجه به اين‏كه سعادت حقيقي نزد آن دو تا حدودي متفاوت است، محدوده كاركرد اين فضايل نيز براساس محدوده سعادت حقيقي متفاوت خواهد بود.سعادت و لذت در دو ديدگاهبحث ديگري كه در مباحث مربوط به سعادت جايگاهي ويژه دارد، رابطه ميان سعادت و لذت است .به نظر ارسطو: اوّلاً: سعادت هم معنا و عين لذت نيست؛در ديدگاه ايشان، لذت عبارت است از خشنودي محسوسي كه در هنگام دستيابي به‏امري مطلوب و مورد ميل حاصل مي‏شود.15همان‏گونه كه پيش‏تر متذكر شديم وي سعادت را عمل عالي روح مي‏داند و آدمي براساس عمل به ارزش‏ها و فضايل اخلاقي و به ويژه فضايل عقلاني است كه به سعادت نايل مي‏شود و اين تعالي عمل همان چيزي است كه به عنوان غايت به دنبالش هستيم، نه لذت. و البته لذت همراه با دست يافتن به اين فضايل و كمالات و اعمال آن فضايل وجود دارد. علاوه بر اين، آنچه كه آدمي در راه رسيدن به سعادت اولاً و بالذات در پي آن است، عمل براساس فضايل عقلاني و اخلاقي است و اگر مطلوبيتي براي لذت حاصله از نيل به اين كمالات وجود دارد مطلوبيتي بالعرض است و غايت اصلي رفتار اخلاقي و عقلاني او نمي‏باشد.چنين معنايي از عبارات مرحوم نراقي نيز قابل درك است و به نظر مي‏رسد وي نيز لذت را پيامد نيل به امور مطلوب مي‏داند و الم را در اثر فقدان و عدم وصول به آن امور تفسير مي‏كند. ايشان در كتاب لمعة‏الالهية مي‏آورد:اللذة ادراك الملائم من حيث هو ملائم و الألم مقابله16.لذت ادراك امري ملائم [با طبع و نفس انساني] است و الم مقابل آن ادراك است. و نيز مي‏توان اين نكته را به‏دست آورد كه مطلوبيت لذت با تابع مطلوبيت چيز ديگري است كه در راه رسيدن به سعادت واقع شده است. ايشان بعد از بيان قواي انساني مي‏گويد:به ازاي هر قوه‏اي لذت و المي وجود دارد، يعني لذت‏ها و الم‏ها عبارتند از لذات و آلام عقليه، خياليه، غضبيه و بهيميه. لذت عقليه مثل: انبساط و ابتهاج حاصل از معرفت اشياي كليه و ادراك ذواتِ مجرده نورانيه است و الم عقلي مثل: گرفتگي و كدورت حاصل از جهل است.لذت خياليه مثل: شادي حاصل از ادراك صور و معاني جزئيه ملائم است و الم خيالي مثل: [كسالت حاصل از] ادراك صور و معاني جزئيه غير ملائم.لذت قوه غضبيه همانند: انبساط حاصل از غلبه و نيل به مناصب و پست‏ها است و الم اين قوه همانند: كدورت و گرفتگي حاصل از مغلوبيت و عزل شدن و مرئوس بودن است.و لذت بهيميه لذتي است كه از خوردن، جماع و امثال اين امور حاصل مي‏گردد و الم بهيمي حالتي است كه از تشنگي، گرسنگي، گرما و سرما و... حاصل مي‏شود.17 با توجه به آنچه گذشت مي‏توانيم اين دو شخصيت را بر اين عقيده مشترك بخوانيم كه لذت را پيامد نيل به امر مطلوب مي‏دانند.مرحوم نراقي قوي‏ترين لذات را لذات عقلي مي‏داند، زيرا اين لذت، لذتي فعلي و ذاتي است كه با اختلاف حالات و احوالات از بين نمي‏رود بر خلاف لذات حسيّه كه انفعالي و عرضي‏اند و زوال پذيرند.18نهايت سعادتمرحوم نراقي سعادت‏هاي جسمي همانند سلامت بدن و ثروت و... را اگر در طريق نيل به سعادت حقيقي قرار گيرند سعادت مضاعف مي‏نامد و اگر در طريق كسب خشم خدا قرار گيرند، آن را اساسا سعادت نمي‏داند.19از سوي ديگر تنها راه رسيدن به سعادت حقيقي را اصلاح جميع صفات و قواي آدمي در تمام دوران‏ها معرفي مي‏كند و مي‏گويد:لا تحصل السعادة الا باصلاح جميع الصفات والقوي دائما: فلا تحصل باصلاحها بعضا دون بعض و وقتا دون وقت، كما ان الصحة الجسمية، و تدبير المنزل و سياسة‏المدن، لا تحصل الاباصلاح جميع الأعضاء و الاشخاص و الطوائف في جميع الاوقات، فالسعيدالمطلق من اصلح جميع صفاته و افعاله علي و جه‏الثبوت و الدوام بحيث لا يغيره تغير الاحوال والازمان...20سعادت حاصل نمي‏شود مگر با اصلاح دائمي جميع صفات و قوا. اين مهم با اصلاح برخي قوا و ناديده گرفتن برخي ديگر و يا اصلاح آن قوا در برخي زمان‏ها و اهمال در برخي ديگر از زمان‏ها حاصل نمي‏شود. همچنان كه سلامت بدن و اداره منزل و كشورداري قابل دسترسي نيست مگر با اصلاح جميع اعضا و اشخاص و طوايف، آن هم در تمام زمان‏ها. بر اين اساس، سعيد مطلق كسي است كه تمام صفات و افعالش را به صورتي ثابت و دائمي اصلاح كرده باشد، به‏گونه‏اي كه تغييرات و تحولات ايام بر سعادت او خدشه‏اي وارد نسازند و تحولات اصلاح او را برهم نزند.مرحوم نراقي غايت سعادت و نهايت درجه سعادت را از زبان حكما تشبه آدمي به مبدأ معرفي مي‏نمايد با اين‏كه از آدمي افعال، از آن جهت كه زيبا هستند، صادر شود نه اين‏كه انجام كارها براي جلب منفعت يا دفع مضرّة باشد و اين مهم زماني حاصل مي‏شود كه حقيقت وي (كه از آن به عقل الهي و نفس ناطقه تعبير مي‏شود) خير محض شود با اين كه از جميع خبائث جسمانيه و اقذار حيواني پاك شود.21

نوشنه:سيد اكبر حسيني  پیام حوزهتنظیم حسن رضایی گروه حوزه12. جامع‏السعادات، ص 39. 13.ر.ك: اخلاق نيكو ماخوس، ارسطو، صص 22 - 15 و a 1095 14. جامع‏السعادات، صص 40-41. 15. تاريخ فلسفه اخلاقِ غرب، ص 36. 16. ر.ك: فلسفه اخلاقِ‏غرب، ص 99. 17. ر.ك: نراقي مولي محمد مهدي، جامع السعادات، مؤسسه مطبوعاتي اسماعيليان، قم،ج 1، ص 36 . 18. ر.ك: همان. 19. تاريخ فلسفه اخلاقِ غرب، صص 36 ـ 37 . 20. اخلاق نيكوماخوس، a 1179. 21. جامع‏السعادات، ج1، صص 8-9.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 387]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن