محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832490142
جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل نويسنده:آیت الله ابراهیم امینی(حفظه الله) از منظر امامراحل، نماد ارزشمند و بسیار روشن زن در جامعه اسلامی، زنی است که در براندازی رژیم شاه و پس از آن در مراحل تصویب و تثبیت جمهوری اسلامی نقش ارزنده داشته، حتی انقلاب اسلامی، گاه به نام او و «انقلاب چادرها» نامیده میشود.این زن در جنگ و دفاع نقش تعیینکننده دارد و در هدایت و رهنمود جوامع، جزو رسولان و فرستادگان دینی است؛ چنان که در هیأت اعزامی به شوروی مشاهده کردیم. در دیدگاه وی، زن مربی انسان و مظهر تحقق آمال بشر است و از دامن وی مرد به معراج میرود، و اگر آنان از ملتها گرفته شوند، ملتها به شکست و انحطاط کشیده میشوند.معنی الگوالگو در کلام و سیره عملی امام، پیوند عملی و اطاعت و متابعت و پیروی و سرمشق برگزیدگان است. الگوی مذهبی و نمونهای که امام خمینی معرفی میکند، به معنای اقتدا به ایمان و علم و ادب و شجاعت و ایثار و جهاد و مکارم اخلاق و عفت است. این الگوها فقط اندرز نمیدهند، بلکه راهکارها و نمونههای گفتاری و رفتاری را ارائه میکنند، تا بالندگی در زمینههای مختلف به گونه عینی ثابت گردد. آنها معرفی میگردند تا انسانها هدایت و روشنگری یابند و از ارتکاب کژیها سر باز زنند.در این مقاله، به این مباحث پرداخته میشود: الگوی زنان از دید امام، جایگاه زن در اندیشه امام، الگوی مبارزه، خدیجه الگویی دیگر، زن و مسایل اخلاقی تربیتی، الگوی تربیتی، الگوی اخلاقی، الگوی دینی، الگوی مقاومت، بانوان و مسایل علمی، فرهنگی و الگوی فرهنگی.• *الگوی زنان از دید امام• اِنَّ اللّه اصْطَفاکِ وَ طهَّرکِ اصْطَفاکِ عَلی نَساءِ العالَمین.(1)از منظر رهبر فقید انقلاب، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)و نیز حضرت زینب(علیه السلام)الگوهایی برازنده و فراگیر هستند، که زنان مسلمان باید در تمام زمینهها از آنان پیروی کنند، زیرا آنان کسانیاند که هویت انسان در آنها جلوهگر است. آنها زنانی هستند که افتخار خاندان وحیاند و چون خورشیدی بر تارک اسلام میدرخشند. حضرت زهرا(سلام الله علیها) زنی است که فضایل او همتراز فضایل بینهایت پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) و خاندان عصمت و طهارت(ع) است. زنی که هر کس، با هر بینش، در باره او گفتاری دارد، ولی از عهده ستایش او برنیامده است. بانوی عالَم اسلام، زنی روحانی و ملکوتی و به تمام معنا انسان است. او نسخه تمام انسانیت و حقیقت تمام زن و انسان است.(2) او موجودی الهی جبروتی است که در صورت یک زن ظاهر شده است. زنی که تمام ویژگیهای انبیا در او است. او است که حرکت معنوی را از مرتبه طبیعت شروع کرده، با قدرت الهی و تربیت رسول اکرم(ص) به مرتبهای رسیده که دست همه از او کوتاه است. این گونه زن، یکی از هدفهای آفرینش است و تأویل «حیّ علی خیر العمل» نیکی به او و فرزندان او است.(3) همو است که الگوی امام زمان (وَ فی اِبْنَةِ رَسُولِ اللّه لی اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ)(4) و همه مؤمنان ـ چه مرد و چه زن ـ است.(5) او زیربنای فضیلتهای انسانی و ارزشهای والا است.رهبر کبیر انقلاب، عبادت، فصاحت و بلاغت، فرزانگی و دانش، معرفت و حکمت، جهاد و مبارزه، رفتار مادرانه و احساسات و شخصیت جامعالاطراف حضرت فاطمه زهرا را الگوی زن مسلمان میداند. ایشان معتقد است: ارزش و مقام والای حضرت زینب(س) از حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی و تصمیمگیری بر مبنای شناخت دقیق و صحیح موقعیتها ناشی میشود. لذا زنانی که فاطمه زهرا و زینب کبرا ـ علیهماالسلام ـ را الگوی خود قرار داده باشند، باید زندگی خویش را بر اساس فهم درست، هوشیاری در درک موقعیتها، انتخاب بهترین کارها در حد فداکاری و پایداری در راه انجام تکلیف الهی بنا نهند. سکینه کبرا شاگرد حضرت زینب یکی از مشعلهای معرفت و دانش در تاریخ اسلام محسوب میشود، و این خود نشان دهنده آن است که پیروی زنان مسلمان از آن حضرت به معنای قرین شدن با دانش، معرفت، بینش جهانی، روشنفکری و فرهنگ است.امام، زنان بزرگواری را که زینبگونه، در راه خدا و اسلام از همه چیز گذشته و به این امر مفتخرند، میستاید!(6) ایشان به ملت توصیه میکند چگونگی مبارزه با حکومت قلدران را از زینب کبرا(س) بیاموزند و ببینند چگونه مصایب در نزد او کوچک است.(7) از آنرو که اهل بیت سیدالشهدا تکلیف و فداکاری در میدان و تبلیغ در خارج از میدان را به ما آموختند و خطبههای حضرت زینب به اندازه مبارزه امام حسین(ع) در مقابل جائر تأثیر داشته است.(8)زن و فعالیتهای سیاسی ـ اجتماعیامام زنان و بانوان ایران را شیردلانی میداند که با همت والایشان اسلام از قید اسارت بیگانه بیرون آمده است. ایشان بانوان را خواهرانی محترم، عزیز و شجاع میداند که دوشادوش مردان پیروزی را برای اسلام بیمه کردهاند. امام از تظاهرات پرشور و پشتیبانی زنان از اسلام، که با فرزندان خردسال خود به خیابانها آمدهاند، تشکر میکند و آرزو دارد خداوند و امام عصر(ع) از آنان راضی باشند.(9)امام خمینی، زنان را رهبر نهضت و خود را دنبالهرو و خدمتگزار بانوان میداند.(10) از نظر رهبر انقلاب، مسایل بزرگی همچون مجاهدت و مبارزه و مخاطبه (سخنرانی) بر عهده بانوان است، زیرا تعیین روز زن در سالروز تولد حضرت زهرا(س) بدین معناست.امام، بویژه بانوان و همسران منتسب به بیوت علما و فضلا را شایسته حفظ اهداف اسلام میداند و آنان را همچون بیت نبوت میانگارد.(11)رهبر انقلاب معتقد است: زنان در نهضت سهم بسزایی داشتند و در همه جا کمک کردند و پیشوا بودند و موجب تقویت قدرت مردان شدند.(12)امام معتقد است: امروز غیر از روزها و زمانهای سابق است و بانوان میبایست با حفظ عفت عمومی، وظایف اجتماعی سیاسی خود را انجام بدهند.(13)ایشان با برشمردن مسؤولیت زنان در حکومت اسلامی میفرماید: «زنان از نظر اسلام نقش حساسی در بنای جامعه اسلام دارند، و اسلام زن را تا حدی ارتقا میدهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه باز یابد و از حد شیء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی میتواند در ساختمان حکومت اسلامی مسؤولیتهایی به عهده بگیرد.»(14)امام اذعان میدارد زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند، و عنایتی که اسلام به زنان دارد، بیشتر از عنایتی است که به مردان دارد. امام، حق زنان را در نهضت بیشتر از مردان میداند.(15)وی حضور و دخالت زنان در امور سیاسی را لازم میداند و معتقد است: برای حفظ جامعه این امر واجب است. امام این اعتقاد را برگرفته از اسلام میداند و میفرماید: «زنها هم باید در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، هم دوش مردها باشند؛ البته با حفظ آن چیزی که اسلام فرموده است، که بحمداللّه امروز در ایران جاری است.»(16)رهبر انقلاب آگاهی و نظارت زنان در امور اجتماعی و سیاسی را لازم میداند و از آنها میخواهد در این مسایل اظهارنظر کنند.(17) امام خمینی به زنان ایران افتخار میکند، زیرا آنها بزرگوارانه در مقابل رژیم ستمکار سابق و پس از آن در مقابل ابرقدرتها و وابستگان آنان در صف اول ایستادگی و مقاومت کردند؛ آنچنان که در هیچ عصری چنین مقاومت و شجاعتی از مردان ثبت نشده است.امام فداکاری زنان بزرگ ایران در جنگ تحمیلی را اعجابآمیز میداند و قلم و بیان را از ذکر آن ناتوان، بلکه شرمسار توصیف میکند.(18)ایشان از زنان میخواهد مردان و دولتمردان را هدایت و نصیحت کنند و ناصحان خوبی برای جامعه باشند.(19) رهبر انقلاب معتقد است: موانع و فعالیتهای سیاسی بانوان مرتفع شده، در آنان بینشی به وجود آمده و امید است هر کدام به پایهای برسند که بتوانند عدهای را تربیت کنند.(20)امام معتقد است زنان در انتخاب فعالیت و سرنوشت و همچنین پوشش ـ با رعایت موازینی ـ آزادند.(21) ایشان ملتی را که بانوانش در صف مقدم برای پیشبرد مقاصد اسلامیاند، آسیبناپذیر میداند. ملتی که بانوانش در میدان جنگ با ابرقدرتها و مواجه شدن با قوای شیطانی، قبل از مردها حاضر شدهاند، پیروز خواهد شد. ملتی که شهید ـ هم از بانوان و هم از مردان ـ دارد و مردان و زنانش شهادت را طلب میکنند، آسیبناپذیر خواهد بود.(22)رهبر کبیر انقلاب، مردم ایران را مرهون شجاعتهای زنان شیردل میداند و از این امر احساس غرور میکند. زنان در پیروزی پیشقدم بودند و مردان را شهامت و جرأت بخشیدند.(23)امام خمینی میفرماید: «من هر وقت بانوان محترم را میبینم که با عزم و اراده قاطع در راه هدف، حاضر به همه طور زحمت، بلکه شهادت هستند، مطمئن میشوم که این راه به پیروزی منتهی میشود ... من در جامعه زنها یک جور تحول عجیبی میبینم که بیشتر از تحولی است که در مردها پیدا شده [است] و آن قدری که این جامعه محترم به اسلام خدمت کردند در این زمان، بیشتر از آن مقداری است که مردها خدمت کردند. خدمت مردها هم بسیارش مرهون خدمت زنها است.»(24) امام خمینی به زنان اجازه میدهد در وزارتخانهها فعالیت کنند.(25)ایشان امیدوار است زنان وحدت داشته و با صفوف فشرده و پیشاپیش مردان، در پیشبرد اهداف اسلامی اقدام کنند، همان گونه که تاکنون مصمم بودند جمهوری اسلامی را به ثمر برسانند.(26)الگوی مبارزهایشان همان کمال و وضعیت حضرت زهرا را برای زنان الگو میداند و میفرماید:حضرت به اندازه خودش که در این ظرف کوتاه، مجاهده داشته است، مخاطبه داشته است با حکومتهای وقت، محاکمه میکرده است حکومتهای وقت را، شما باید اقتدا به او بکنید تا پذیرفته باشید که این روز، روز زن است، یعنی روز تولد این حضرت، روز زن است.آنکه در این زمینه میتواند الگو باشد، بانوی محترمی است که در میدانهای مختلف، جهاد کرده، از اسلام و امامت و ولایت و پیامبر و بزرگترین سردار اسلام امیر مؤمنان دفاع نموده، و از اینرو به «امابیها» و «امائمه» ملقب گشته است. دخت گرامی رسول اکرم(ص) غمگساری مهربان برای پدر، همسری فداکار برای شوهر و مربی بزرگ برای فرزندان بود و در دامان او شخصیتهایی چون امام حسن و امام حسین ـ علیهماالسلام ـ و حضرت زینب کبرا(ع) تربیت شدند. این دختر مثل فرشته نجاتی برای پیغمبر(ص)، مثل مادری برای پدر خود و مثل پرستار بزرگی برای آن انسان بزرگ مشکلات را تحمل کرد. در مقابل حکومت جبار ایستاد و خطبهای خواند که به گفته علامه مجلسی و بزرگان فصاحت و بلاغت باید بنشینند و کلمات و عباراتش را معنا کنند. خطبهای که پرمغز است و از لحاظ زیبایی هنری، مثل زیباترین و بهترین کلمات نهجالبلاغه و سخنان امیر مؤمنان است. خطبهای که در مقابل مردم و با زبدهترین و گزیدهترین معانی گفته شد.(27)حضرت خدیجه(سلام الله علیها) الگویی دیگراز دیگر الگوها، حضرت خدیجه(س) است که با قدرت روحی و عزمی قوی، در مقابل کارشکنیها و مخالفتهای دشمنان پیامبر ایستادگی کرد و رسالت را از هیچ به حال کنونی رساند.(28) امام به همگان توصیه میکند در محاصره اقتصادی و کمبود ارزاق، به همسر بزرگ و عزیز پیامبر تأسی کنند و ببینند چگونه آنها مقاومت کردند.(29)زن و مسایل اخلاقی ـ تربیتیامام، خیرخواه بانوان است و نمیخواهد آنان به فساد کشیده شوند و ملعبه و بازیچه دست جوانهای اراذل باشند. امام توصیه میکند زنان از راههای انحرافی، که جوانان را به فساد میکشاند برگردند.(30)بنیانگذار جمهوری اسلامی، زهد و تقوا و عفافی را که حضرت فاطمه داشته، سرمشق بانوان دانسته، شرافت ورود به روز زن را در گرو پیروی از کردار سرور بانوان عالم میداند.(31)ایشان زن را مبدأ همه سعادتها و خیرها میداند و معتقد است: زن، انسانی بزرگ و مربی جامعه است. او است که با تربیت صحیح خود، انسان درست میکند و کشور را آباد مینماید.(32)ایشان جامعه زنان کنونی را، جامعهای میداند که زینبگونه شدهاند و تابع فاطمه(س)اند. زنانی که روزی تابع آرایش اروپایی بودند و میبایست از اروپا طرح لباسشان بیاید، اما اکنون پیرو مکتب اسلام هستند و آنچه آن مکتب بپسندد، مورد قبول آنها است. امام این تحول را بالاترین تحول جامعه میداند، که باید حافظ آن بود.(33)از دید امام، زن نقش بزرگی در اجتماع دارد. او است که مظهر تحقق آمال بشر و پرورشدهنده زنان و مردان ارجمند است. از دامن وی است که مرد به معراج میرود و همو است که زنان و مردان بزرگ را تربیت میکند.(34)ایشان میفرماید: «نقش زنان در عالم از ویژگیهای خاصی برخوردار است. صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه میگیرد. زن یکتا موجودی است که میتواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتش یک جامعه، بلکه جامعهها به استقامت و ارزشهای والای انسانی کشیده شوند.»(35)الگوی تربیتیامام به زنان توصیه میکند در تهذیب اخلاق خود و دیگران کوشش کنند و همه به بزرگزنی اقتدا کنند که حیثیت زنان است. ایشان بر این باور است که همه باید دستورهایشان را از اسلام به وسیله حضرت زهرا و فرزندان او بگیرند و همان طور که ایشان بودهاند، باشند.(36)رهبر انقلاب از زنان میخواهد احکام اسلام را عمل کنند و دیگران را نیز وادار به عمل نمایند و معتقد است: همان گونه که هر فردی موظف است خود را اصلاح کند، موظف است دیگران را هم اصلاح کند. ایشان امر به معروف و نهی از منکر را، راهکاری برای اصلاح جامعه میداند.(37)امام، زن را همچون قرآن، انسانساز میداند و معتقد است: اگر زنان شجاع و انسانساز از ملتها گرفته شوند، ملتها به شکست و انحطاط کشیده میشوند.(38)الگوی اخلاقی از دید امامبرای امام خاطره فراموشنشدنی و الگوی اخلاقی، ازدواج یک دختر جوان با پاسداری است که در جنگ هر دو دست خود را از دست داده و از هر دو چشم آسیب دیده است. امام در ستایش این دختر میفرماید: «آن دختر شجاع با روحی بزرگ و سرشار از صفا و صمیمیت گفت: حال که نتوانستم به جبهه بروم، بگذار با این ازدواج دِین خود را به انقلاب و به دینم ادا کرده باشم. عظمت روحانی این صحنه و ارزش انسانی و نغمههای الهی آنان را نویسندگان، شاعران، گویندگان، نقاشان، هنرپیشگان، عارفان، فیلسوفان، فقیهان و هر کس را که شماها فرض کنید، نمیتوانند بیان و یا ترسیم کنند، و فداکاری و خداجویی و معنویت این دختر بزرگ را هیچ کس نمیتواند با معیارهای رایج ارزیابی کند.»(39)بنیانگذار جمهوری اسلامی معتقد است: خدمات مادران به جامعه، از خدمات معلمان و دیگران بالاتر است، زیرا افراد جامعه را در دامن خود تربیت میکنند، و این کاری است که انبیا میخواستند؛ انبیا میخواستند بانوان، شیرزنان و شیرمردانی تربیت و به جامعه تقدیم کنند.(40)رهبر انقلاب، بچهداری را بزرگترین مسؤولیت و شریفترین شغل میداند، زیرا ین (تحول دادن یک انسان به جامعه) هدفی است که خدای تبارک و تعالی انبیا را در طول تاریخ برای آن فرستاد.(41)امام، تحویل یک فرزند خوب را به جامعه، بهتر از همه عالم و به اندازهای دارای شرافت میداند، که نمیتوان بیان کرد.(42)امام بر این باور است که حرفشنوی فرزندان از مادر بیشتر است و آن اندازه که اخلاق مادر تأثیر دارد و به فرزندان منتقل میشود، از دیگران برنمیآید. مادرها مبدأ خیر هستند و اگر خدای ناخواسته بچهها را بد تربیت کنند، سرمنشأ شرّند. مادران ممکن است بچهای را تربیت کنند، که او امتی را نجات دهد، همان گونه که بر عکس ممکن است.(43)رهبر کبیر انقلاب، بانوان را معلم مردان میداند و با درود بر آنان درخواست میکند با نصیحتهای خود، مردان را به راه راست وا دارند. زنان در نهضت شریف ایران، معلم مردان بودند و اکنون نیز همچنان است.(44)ایشان زنان را هم سنگ با سربازان اسلام و همدوش با بانوان صدر اسلام میداند.(45) وی معتقد است: از نظر حقوق انسانی، تفاوتی میان زن و مرد نیست، زیرا هر دو انسانند و حق دخالت در سرنوشت خود را دارند؛ گو اینکه در برخی موارد تفاوتهایی بین آن دو وجود دارد که به حیثیت انسانی آنها مربوط نیست.(46)در نگاه امام کسی که میتواند در این زمینه الگوی بانوان باشد، زنی است که در حجرهای کوچک و خانهای محقر، انسانهایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم مُلک تا آن سوی ملکوت اعلی میدرخشد.(47) این خانه کوچک از آنِ فاطمه(س) است و افرادی که در آن خانه تربیت شدند، چهار ـ پنج نفر بودند که تمام قدرت حق را تجلی دادند و خدمتهایی کردند که همه بشر را به اعجاب در آورده است.(48)این الگو همان است که شادمان میباشد کارهای درون خانه بر عهده او است، و او مجبور نیست با نامحرمان ارتباط داشته باشد. همو است که پیوسته مطیع شوی خویش است و هیچ گاه وی را خشمگین نکرده و در هیچ کاری از ایشان سرپیچی ننموده است.(49) او است که هر گاه شویش به وی مینگریست، غم و اندوه را از او میزدود.(50) همو است که به امیر مؤمنان میگفت: از خدا شرم دارم چیزی را که در توان تو نیست، بر تو تحمیل کنم؛(51) و میافزود: ای پسرعمو! از روزی که با تو زندگی کردهام، نه به تو دروغ گفته و نه خیانت کرده و نه مخالفت ورزیدهام.(52)چنین بانوی برازندهای تأویل آیه «اَلَمْ ترَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السماءِ»(53) است. و او است که معنا و تفسیر «ذی القربی»(54) است که خداوند در کنار امر به عدل و احسان، به مواظبت بر آن سفارش میکند.(55)این الگوی تربیتی ـ اخلاقی آنچنان مردمدار است، که در عبادت شبانه خود، پیش و بیش از آنکه برای خود دعا کند، برای همسایگان دعا و طلب خیر میکند و میفرماید: «اَلْجارُ ثُمَّ الدّارُ»(56) همو است که برای سیر کردن گرسنگان و یتیمان و اسیران، قرص نان را از گلوی خود و فرزندانش میزند، تا خشنودی خدا را به دست آورد.(57)امام علی(ع) در معرفی این الگوی ارزنده میفرماید: «آن قدر با مشک آب کشید که اثر آن در بدنش پیدا بود. چندان با دست خود آسیاب کرد که دستهایش پینه زد. آن قدر خانه را جارو کرد که لباسهایش خاکآلود گردید و چندان آتش زیر دیگ روشن کرد که جامههایش سیاه و دودآلود شد.»(58)خود وی به سلمان که از جامههای سادهاش به شگفت آمده بود، فرمود: «سوگند به خدا! پنج سال است که با علی زندگی میکنم و فرش ما پوست گوسفندی است که روزها بر روی آن شتر خود را علوفه میدهیم و شبها بر روی آن میخوابیم.(59)او دختر شخص اول اسلام و حاکم جهان اسلام بود، که با سادگی و وضع فقیرانه ازدواج کرد و زندگی را گذراند. حیات او پر از کار و تلاش بود.الگوی دینیعبادت و زهد او نیز مثالزدنی است. «حسن بصری» که خود یکی از عُبّاد و زهّاد است، میگوید: «دخت پیامبر به اندازهای عبادت کرد و در محراب ایستاد که پاهایش متورم شد.»(60) او در هر حال به یاد خدا بود و نشست و برخاستش برای خشنودی پروردگار بود. در دورانی که فتوحات اسلام رخ مینمود و غنایم بسیار به خانه پدر وی برای تقسیم میرسید، ذرهای دلبستگی به تجملات و تشریفات دنیا ـ که معمولاً دختران جوان به آن دل میبندند ـ از خود نشان نداد. معرفت و خلوص و صبر و فداکاری وی زبانزدنی بود و به پاس این شایستگیها پدر به او تسبیحاتی آموخت که باعث شد هر رکعت نماز پاداش هزار رکعت داشته باشد.(61)مواظبت بر عفت، حتی پس از مرگ داشت و سفارش کرد تابوتی بسازند که حجم بدن وی را به هنگام تشییع بپوشاند. امام علی(ع) در وصف وی فرمود: «نِعْمَ الْعَوْن عَلی طاعَةِ اللّه؛ یاوری خوب در راه طاعت از خداست.»(62) او خود را از نابینا میپوشاند، زیرا خود نابینا را میدید و او ممکن بود بوی خوش فاطمه را استشمام کند.(63)الگوی مقاومتامام خمینی از اینکه الگوهای غربی، مورد نظر زنان باشند، شرم دارد و از این باور، اظهار کمال تأسف و تأثر را میکند.(64) ایشان خاندان اهلبیت عصمت و طهارت را سرمشق همگان میداند و از آنان که زندگی خود را وقف طرفداری مظلومان و احیای سنت الهی کردند، به نیکی یاد میکند.(65) آنان از آنرو که در مقابل حکومت جبار ایستادند و در راه اسلام فداکاری کردند و دولت جابر اموی را رسوا نمودند و روح الهی و ایمان داشتند، برای همه الگوی مقاومت و ایستادگیاند.(66)بانوان و مسایل علمی ـ فرهنگیامام خمینی، فهم مسایل و رشد بینش ملت را میستاید و زنان را که در گذشته از همه حقوق اجتماعی محروم بودند، ولی اکنون بحمداللّه به گونه شایسته و با حفظ موازین شرعی وارد و آگاه به مسایل علمی ـ فرهنگی گردیدهاند و دارای درس و تبلیغاتند، شایسته چنین وضعی میداند.(67)امام وضع کنونی جامعه را برای فعالیتهای علمی و عرفانی و فلسفی و تربیتی بانوان، هم دوش با مردان، مساعد میداند(68) و مفتخر است بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنههای فرهنگی حاضرند و گاه بهتر از مردان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.(69)ایشان معتقد است تعلیم و تربیت و تبلیغ بانوان، امری است که در انقلاب تحقق یافت، و گرنه برای بانوان هیچ حقی قایل نبودند که حتی در مجمعی ده نفره وارد شوند و مسأله علمی یا عقیدتی بگویند، ولی اکنون با حفظ موازین اسلامی میتوانند در همه جای کشور و خارج از آن تبلیغ کنند.(70)الگوی فرهنگیکسی که در این زمینه میتواند اسوه و نمونه باشد، باز سیده نساء دو عالم است. او است که دانشمندی والا است و دارای مصحفی است که پیام وحی در آن است. پیام وحی که توسط جبرئیل امین بر فاطمه نازل شد و در بردارنده اخبار و مسایل آینده جهان و نیز اوضاع ذریه آن بانوی دو عالم است. اگر تناسب روحی آن حضرت و جبرئیل ـ که روح اعظم است ـ نبود، هیچ گاه بانویی شرافت دریافت پیام غیبی را نداشت. او همچون انبیا بود که سروش آسمانی را میشنید و فرشتگان با وی سخن میگفتند و از همین رو است که محدَّثه لقب وی است.(71) گاه باب شهر علم (امیر مؤمنان(ع)) برای اثبات سخن خود به گفتههای فاطمه استشهاد میکرد،(72) زیرا سخنان وی برگرفته از نور علم بود. روایت کردهاند: روزی زنی خدمت ایشان رسید و سؤالاتی چند ـ پشت سر هم ـ پرسید. گستره سؤالات وی چنان بود که خود شرمنده و خجل شد؛ مبادا دختر پیامبر اسلام را خسته و به زحمت انداخته باشد! از اینرو درنگ کرد و گفت: بیش از این شما را به زحمت نمیاندازم. حضرت فرمود: من از طرف خدا مأمورم به پرسشهای تو پاسخ گویم و برای هر جواب مزدی از خدا بگیرم که اگر بین زمین و آسمان را پر از مروارید کنند، باز آن مزد و پاداش پرارزشتر است.(73)این چنین زنی فرهیخته و فرزانه است که میتواند الگوی معرفت و حکمت باشد.پینوشتها:1 ـ آل عمران، آیه 42.2 ـ صحیفه نور، ج6، ص185.3 ـ بحارالانوار، ج43، ص44.4 ـ همان، ج53، ص180.5 ـ تحریم، آیه 11.6 ـ صحیفه نور، ج21، ص172.7 ـ همان، ج17، ص60.8 ـ همان، ج17، ص59.9 ـ همان، ج5، 15/12/57.10 ـ همان، ج6، ص58.11 ـ همان، ج6، ص194.12 ـ همان، ج10، ص1.13 ـ همان، ج13، ص69.14 ـ همان، ج3، ص101.15 ـ همان، ج5، ص153.16 ـ همان، ج18، ص264.17 ـ همان، ج13، ص70.18 ـ همان، ج16، ص126.19 ـ همان، ج14، ص131.20 ـ همان، ج18، ص262.21 ـ همان، ج2، ص259.22 ـ همان، ج13، ص31.23 ـ همان، ج5، ص153.24 ـ همان، ج11، ص160.25 ـ همان، ج5، ص150.26 ـ همان، ج13، ص36.27 ـ برگرفته از سخنان آیتاللّه خامنهای.28 ـ ولایت فقیه، ص124.29 ـ صحیفه نور، ج18، ص4.30 ـ همان، ج5، ص186.31 ـ همان، ج19، ص279.32 ـ همان، ج6، ص187.33 ـ همان، ج14، ص131.34 ـ همان، ج6، ص194.35 ـ همان، ج16، ص125.36 ـ همان، ج19، ص121.37 ـ همان، ج10، ص1.38 ـ همان، ج5، ص153.39 ـ همان، ج16، ص126.40 ـ همان، ج14، ص130.41 ـ همان، ج6، ص261.42 ـ همان، ج7، ص76.43 ـ همان، ج8، ص162.44 ـ همان، ج14، ص130.45 ـ همان، ج6، ص137.46 ـ همان، ج3، ص49.47 ـ همان، ج16، ص125.48 ـ همان، ج16، ص67.49 ـ بحارالانوار، ج43، ص134.50 ـ همان.51 ـ همان، ص59.52 ـ همان، ص191.53 ـ تفسیر صافی، ج1، ص886. آیه در سوره ابراهیم، آیه 24 است.54 ـ نحل، آیه 90.55 ـ بحارالانوار، ج24، ص190.56 ـ علل الشرایع، ص181.57 ـ دهر، آیه 8. به نقل از تفسیر صافی، ج2، ص770.58 ـ علل الشرایع، ص366.59 ـ بحارالانوار، ج43، ص88.60 ـ همان، ص76.61 ـ کافی، ج3، ص343.62 ـ بحارالانوار، ج43، ص117.63 ـ همان، ص91.64 ـ تبیان، دفتر هشتم، ص27.65 ـ صحیفه نور، ج5، ص283.66 ـ همان، ج16، ص67.67 ـ همان، ج16، ص5.68 ـ همان، ج18، ص262.69 ـ همان، ج21، ص172.70 ـ همان، ج18، ص99.71 ـ علل الشرایع، ص182.72 ـ خصال، ج2، ص618.73 ـ بحارالانوار، ج2، ص3.منبع: ماهنامه پیام زن ، شماره 99
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 718]
صفحات پیشنهادی
جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام خمینی(ره)
جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام خمینی(ره)-جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام خمینی(ره) نويسنده:عبداللّه امینی منبع:ديدار آشنا از منظر امام، نماد ارزشمند و ...
جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام خمینی(ره)-جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام خمینی(ره) نويسنده:عبداللّه امینی منبع:ديدار آشنا از منظر امام، نماد ارزشمند و ...
جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل
جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل نويسنده:آیت الله ابراهیم امینی(حفظه الله) از منظر امامراحل، نماد ارزشمند و بسیار روشن زن در جامعه اسلامی، زنی است که در ...
جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل نويسنده:آیت الله ابراهیم امینی(حفظه الله) از منظر امامراحل، نماد ارزشمند و بسیار روشن زن در جامعه اسلامی، زنی است که در ...
اهمیت عمل به توصیه همسر امام راحل از نگاه رهبری
جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل-جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل ... این زن در جنگ و دفاع نقش تعیینکننده دارد و در هدایت و رهنمود جوامع، جزو رسولان ...
جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل-جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل ... این زن در جنگ و دفاع نقش تعیینکننده دارد و در هدایت و رهنمود جوامع، جزو رسولان ...
امام شايسته ترين نمونه و الگوي جهان اسلام است
حضرت فاطمه(س) که نمونه ی بارز و مصداق کامل زن است، بهترین و کاملترین مصداق . جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل الگوی مذهبی و نمونهای که امام خمینی معرفی ...
حضرت فاطمه(س) که نمونه ی بارز و مصداق کامل زن است، بهترین و کاملترین مصداق . جایگاه و الگوی زن مسلمان در اندیشه امام راحل الگوی مذهبی و نمونهای که امام خمینی معرفی ...
فاطمه زهرا (س) الگوي كامل زن مسلمان براي همه عصرها
فاطمه زهرا (س) الگوي كامل زن مسلمان براي همه عصرها-آنان معتقدند: گسترش روز افزون ... تولد امام راحل به خبرنگار ايرنا گفتند: امام خميني (ره) در اعتلاي جايگاه زن در جامعه ... بايد زمينه آشنايي بيشتر بانوان جوان، با آرمانها و انديشه هاي امام راحل را فراهم كنند.
فاطمه زهرا (س) الگوي كامل زن مسلمان براي همه عصرها-آنان معتقدند: گسترش روز افزون ... تولد امام راحل به خبرنگار ايرنا گفتند: امام خميني (ره) در اعتلاي جايگاه زن در جامعه ... بايد زمينه آشنايي بيشتر بانوان جوان، با آرمانها و انديشه هاي امام راحل را فراهم كنند.
فاطمه زهرا (س) بهترين الگو براي تمام عصرها است
فاطمه زهرا (س) بهترين الگو براي تمام عصرها است-آنان معتقدند: گسترش روز افزون ... امام راحل در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفتند: امام خميني (ره) در اعتلاي جايگاه زن در ... آنها با اشاره به آغاز هفته زن و روز زن، انديشه امام خميني (ره) و سيره فاطمي افزودند: همه ... شعباني ،نقش زنان را در تربيت فرزندان صالح مهم دانست و افزود: زنان مسلمان بايد ...
فاطمه زهرا (س) بهترين الگو براي تمام عصرها است-آنان معتقدند: گسترش روز افزون ... امام راحل در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفتند: امام خميني (ره) در اعتلاي جايگاه زن در ... آنها با اشاره به آغاز هفته زن و روز زن، انديشه امام خميني (ره) و سيره فاطمي افزودند: همه ... شعباني ،نقش زنان را در تربيت فرزندان صالح مهم دانست و افزود: زنان مسلمان بايد ...
زن در اندیشه اجتماعی امام خمینی
زن در اندیشه اجتماعی امام خمینی-تاریخ انتشار چهارشنبه 15 تیر 1390 تعداد مشاهده : 24 ... نقش توسعهای زن مسلمان در اندیشه امام ره ، را اینک پی میگیریم. .... موضوعاتی مانند آفرینش زن، ماهیت انسانی او، جایگاه و رسالت و نقش و مسؤولیت و تکالیف ... 3) در سومین گام، الگوی توسعهای زن باید طراحی شود، شاخصهها و الگوی توسعهای زن، از درون ...
زن در اندیشه اجتماعی امام خمینی-تاریخ انتشار چهارشنبه 15 تیر 1390 تعداد مشاهده : 24 ... نقش توسعهای زن مسلمان در اندیشه امام ره ، را اینک پی میگیریم. .... موضوعاتی مانند آفرینش زن، ماهیت انسانی او، جایگاه و رسالت و نقش و مسؤولیت و تکالیف ... 3) در سومین گام، الگوی توسعهای زن باید طراحی شود، شاخصهها و الگوی توسعهای زن، از درون ...
جوامعي كه جايگاه زنان را ناديده بگيرد ، دچار انحطاط مي شوند
جوامعي كه جايگاه زنان را ناديده بگيرد ، دچار انحطاط مي شوند-سيد اكبر عليزاده روز سه ... وي تصريح كرد: علل جاودانگي دخت پيامبر(ص) جهان بيني خاص و داشتن انديشه اي ... احادیث و روایات: امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد ... (س) توانسته اند به الگويي براي زنان مسلمان و غيرمسلمان در جهان تبديل شوند.
جوامعي كه جايگاه زنان را ناديده بگيرد ، دچار انحطاط مي شوند-سيد اكبر عليزاده روز سه ... وي تصريح كرد: علل جاودانگي دخت پيامبر(ص) جهان بيني خاص و داشتن انديشه اي ... احادیث و روایات: امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد ... (س) توانسته اند به الگويي براي زنان مسلمان و غيرمسلمان در جهان تبديل شوند.
امام جمعه بندرعباس: آگاهي زنان مسلمان از جايگاهشان زمينههاي ...
امام جمعه بندرعباس: آگاهي زنان مسلمان از جايگاهشان زمينههاي تحريف را از بين ... را از بين ميبرد امام جمعه بندرعباس گفت: آگاهي زنان مسلمان از جايگاه واقعيشان، زمينه هاي ... فاطمه (س)، زنگار جهالت را از دل و انديشه خود دور كنند و به حقيقت واقعي دست پيدا كنند. ... استاندار هرمزگان نيز در اين مراسم حضرت فاطمه (س) را الگوي كامل براي زنان و ...
امام جمعه بندرعباس: آگاهي زنان مسلمان از جايگاهشان زمينههاي تحريف را از بين ... را از بين ميبرد امام جمعه بندرعباس گفت: آگاهي زنان مسلمان از جايگاه واقعيشان، زمينه هاي ... فاطمه (س)، زنگار جهالت را از دل و انديشه خود دور كنند و به حقيقت واقعي دست پيدا كنند. ... استاندار هرمزگان نيز در اين مراسم حضرت فاطمه (س) را الگوي كامل براي زنان و ...
امام خميني(ره) احيا گر شخصيت حقيقي زن بود
امام خميني(ره) احيا گر شخصيت حقيقي زن بود-منيره روزبهاني روز چهارشنبه در ... بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي فرصت مناسبي براي تبيين جايگاه ذهن نزد امام ... (س)، از او فردي ساخت که در هر عصر و زماني براي زنان قابل تقدير و الگو برداري است. وي تاکيد کرد: زن مسلمان علاوه بر ايمان راسخ، پويايي، حجاب و عفاف، سلامتي فکر و انديشه، ...
امام خميني(ره) احيا گر شخصيت حقيقي زن بود-منيره روزبهاني روز چهارشنبه در ... بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي فرصت مناسبي براي تبيين جايگاه ذهن نزد امام ... (س)، از او فردي ساخت که در هر عصر و زماني براي زنان قابل تقدير و الگو برداري است. وي تاکيد کرد: زن مسلمان علاوه بر ايمان راسخ، پويايي، حجاب و عفاف، سلامتي فکر و انديشه، ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها