تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816524928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عاشورا، جاري در جبهه ها


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عاشورا، جاري در جبهه ها
عاشورا، جاري در جبهه ها آيا مي دانيد نام بيشتر لشکرها، تيپ ها، موقعيت ها و عمليات ها در دفاع مقدس، برگرفته از فرهنگ عاشورا بود؟ 1. نام لشکرها، تيپ ها و گردان ها از ديگر نمودها و جلوه هاي عاشورا در فرهنگ دفاع مقدس، نام گذاري لشکرها، گردان ها، گروهان ها، پادگان ها، قرارگاه ها، و حتي سنگرهاي رزمندگان، به نام هاي آشناي کربلا، ياران و مظاهر فرهنگي عاشورا است. اين نام گذاري ها در روان و شخصيت رزمندگان و حتي نحوه عمليات جبهه ها، مؤثر بود. وقتي نام گردان حبيب بن مظاهر بود، اين نام، رزمندگان را وا مي داشت تا درباره شخصيت حبيب و نقش او در انقلاب عاشورا، آگاهي و آشنايي بيشتري کسب کنند. کساني نيز که به آن گردان قدم مي گذاشتند، به ويژه مبلغان روحاني، بر همان شخصيت تکيه و از او ياد مي کردند. اين تکرار، تلقين و تبيين، زمينه ساز انس و الفت بيشتر رزمندگان، با شخصيت کسي مي شد که نام او زينت گردان يا آن مجموعه بود. به برخي از اين نام ها اشاره مي کنيم: الف) لشکرها: 10 سيدالشهداء، 25 کربلا، 31 عاشورا، 41 ثار الله، 32 انصارالحسين و 14 امام حسين. ب) تيپ هاي مستقل و غير مستقل: 44 قمر بني هاشم، 57 ابوالفضل، 61 محرم، 10 محرم، 115 تکاوران نينوا، 27 حضرت عباس، 9 ابوالفضل، يکم ثارالله، 2 عاشورا، 3 کربلا، 79 اباعبدالله، 8 محرم، نينوا، (ناوتيپ) فرات، 2 کربلا و 3 عاشورا. (1) علي اکبر از لشکر 10 سيدالشهدا، زهير از لشکر 10 سيدالشهدا ء، علي اکبر از لشکر 31 عاشورا و لشکر 10 سيدالشهدا، قمر بني هاشم از لشکر 10 سيدالشهدا ء، حبيب بن مظاهر از لشکر 27 حضرت رسول، مسلم از لشکر 27 حضرت رسول، عاشورا از لشکر 6 ويژه پاسداران، امام حسين از لشکر 8 نجف، زينب از لشکر 10 سيدالشهداء، ابوالفضل از تيپ اميرالمومنين بوشهر، امام حسين از لشکر110خاتم الانبيا، برير از لشکر 10 سيدالشهدا، امام حسين از لشکر 27 روح الله، امام حسين از تيپ حر، 61 علقمه از لشکر 27 حضرت رسول ، ذوالجناح و راکبان کربلا. مناطق آزاد شده و محورهاي عملياتي در طول سال هاي دفاع مقدس نيز اغلب نام هايي به خود مي گرفتند که با فرهنگ عاشورا پيوند داشت؛ مانند محور کربلا، محور عاشورا، محور امام حسين (ع)، محور زين العابدين (نزديک هويزه) و...(2). گاهي نام رزمندگان در لشکرها و گردان ها و گروهان ها و حتي دسته ها، پيوندي خاص با نام مجموعه مي يافت؛ مانند نام شهيد حسين خرازي، فرمانده شجاع لشکر امام حسين که با نام لشکرش، الهام بخش شعارها و سخن ها، قبل و پس از شهادتش شده بود. گاهي رزمندگان در انتخاب واحد رزمي، تناسب نام خود را با واحد مربوط لحاظ مي کردند؛ براي مثال، اکبر يا علي اکبر يا حبيب در گردان حبيب، دقائق و ظرائف ديگري نيز در اين ميان هست که ميزان عشق و ايمان رزمندگان را به کربلا و فرهنگ عاشورا، نشان مي دهد. نام لشکرها، تيپ ها، گردان ها و گروهان ها بر روحيات، بافت مجموعه، شعارها و حتي نام افراد، اثر داشت؛ براي مثال، حبيب گردان حبيب، پيرترين چهره بود. در اين گردان، براي صلوات فرستادن، مي گفتند: بر «حبيب» خدا، محمد مصطفي، صلوات (با تأکيد بر حبيب). در لشکر سيدالشهدا، امام حسين عليه السلام بيشتر با عنوان سيدالشهدا مطرح مي شد و در گردان ابوالفضل، تيپ ابوالفضل يا گردان قمر بني هاشم، شعار صبح گاهي و سوگند ها به نام ابوالفضل بود و بيشترين روضه ها نيز به نام قمر بني هاشم و ابوالفضل خوانده مي شد. در جبهه، سنگرهاي جمعي و حتي انفرادي، اغلب به نام اباعبدالله متبرک مي شد. تقدس و حرمت اين نام، بيش از هر چيز، پاس داشته مي شد. نمازخانه ها و «حسينيه» ها، نه تنها محفل و مجلس ياد اباعبدالله و مصائب عاشورا بود، بلکه نام و عنوان هاي کربلايي را همراه داشت؛ مانند حسينيه عاشقان کربلا و حسينيه ابوالفضل. نام شهيدان نيز بر پيشاني مساجد و حسينيه ها مي نشست. مسجدها و حسينيه هاي هر گردان، گروهان و دسته اي، به نام شهيدان همان گردان و گروهان، به ويژه به نام فرماندهان شهيد، نام گذاري مي شد. در ايام محرم، جز مسجد، تکيه نيز برپا مي شد. تکايا، هماره عنوان شهيدان کربلا را داشتند؛ مانند تکيه علي اکبر، تکيه ابوالفضل، تکيه قاسم و... . پادگان ها و قرارگاه ها که برخي مانند پادگان دوکوهه و قرارگاه کربلا، هنوز ميعادگاه و کعبه عشاق و زيارتگاه مسافران به جبهه ها هستند نيز از نمادها، نمودها و نام هاي عاشورايي و جلوه گاه فرهنگ حسيني، سرشار بودند. 2. نام اعزام هاي سراسري اعزام هاي سراسري رزمندگان اسلام و اعزام هاي محلي و منطقه اي، چه به لحاظ شيوه اعزام و چه به لحاظ نامي که بر پيشاني هر اعزام مي درخشيد، راوي عاشورا انديشي و شوريدگي و شيفتگي به کربلا بود. کاروان ها، با بدرقه پرشکوه مردم، در طنين صلوات، زيارت عاشورا و شعارهاي حماسي، راهي جبهه مي شدند و در پيشاپيش آنها پرچم هايي در اهتزاز بود که عنوان هايي چون راهيان کربلا، انصارالحسين و وارثان عاشورا بر آن نقش بسته بود. نخستين اعزام بزرگ، کاروان «راهيان کربلا» بود که در تاريخ64/8/23 به جبهه ها اعزام شد و عمليات پيروزمندانه و افتخارآميز والفجر 8 ، ره آورد آن بود. اين اعزام تا فروردين 65 يعني حدود 5 ماه، به منظور پاسداري از افتخارات و دستاوردهاي اين عمليات، استمرار يافت. کاروان «قاريان کربلا»، حرکت نماديني بود که در دي ماه 64 با اعزام 150 تن از قاريان برگزيده قرآن کريم به جبهه ها انجام شد. اين کاروان در جبهه ها با تشکيل کلاس آموزش قرآن، رزمندگان را با قرائت، تفسير، مفاهيم و مضامين قرآني آشناتر کرد. برگزاري شب هاي قرآن و تداعي شب عاشورا و تلاوت قرآن اصحاب، از ديگر برنامه هاي اين کاروان بود. درست در همان سال و همان ماه، کاروان «انصارالحسين» از شهرهاي گوناگون کشور با نام هاي انصارالحسين، وارثان عاشورا و طلايه داران نينوايي، با بدرقه گرم و شورانگيز مردم به جبهه ها، اعزام شدند. امتداد اين اعزام در روزهاي ديگر نيز موجب قوت قلب رزمندگان و مايه يأس دشمن و اميدبخش مردم مؤمن و پاکبازي بود که چشم به جبهه ها و عمليات و پيروزي هاي رزمندگان دوخته بودند. اعزام کاروان «وارثان عاشورا» در 26 مهرماه، «طلايه داران عاشورا» در 4 آبان و «کاروان نينوايي» در 17 آبان 65، تصوير ديگري از شور و حضور و قدرت امت اسلام و لبيک گويي به نداي امام، براي گرمي و سرزندگي جبهه ها بود. (3) 3. نام و رمز عمليات ها با شروع تهاجم دشمن در 31 شهريور 59 و آغاز جنگ، عمليات چريکي، ايذايي، کلاسيک و غيرکلاسيک محدود و سپس عمليات گسترده غيرکلاسيک، آغاز شد. اولين عملياتي که با نام و عنوان انجام شد، عمليات «امام مهدي» در 26 اسفند ماه 59 در غرب سوسنگرد بود. از اين عمليات تا عمليات «ثامن الائمه» که در تاريخ 60/7/5 انجام شد، حدود 10 عمليات محدود در جبهه هاي گوناگون رخ داد که عمليات ها ي «فرمانده کل قوا، خميني روح خدا»، «رمضان» و «شهيد مدني» از آن جمله اند. عمليات «ثامن الائمه»، اولين عملياتي بود که رمز داشت. اين عمليات، در شمال آبادان و با رمز «نصر من الله و فتح قريب»، انجام شد و در آن، حدود 150 کيلومتر مربع از خاک خوزستان از لوث وجود دشمن پاک گرديد. اولين عملياتي که رمز آن با فرهنگ عاشورا پيوند داشت، عمليات «طريق القدس» بود که به آزادسازي شهر بستان انجاميد. رمز اين عمليات، «يا حسين» بود. نام ها و عنوان هاي ديگر، در طول هشت سال دفاع مقدس که بر پيشاني عمليات ها وجود دارند و پيوند با فرهنگ عاشورا دارند، عبارتند از: - عمليات «ام الحسنين» در منطقه کرخه نور، در تاريخ 60/12/24. - عمليات «حسين بن علي» با رمز «يا جواد الائمه»، در منطقه ميمک، در تاريخ 61/6/26. - عمليات «مسلم بن عقيل» با رمز «يا اباالفضل العباس»، در غرب سومار، در تاريخ 61/7/9. - عمليات «محرم» با رمز «يا زينب»، در منطقه عملياتي شرهاني، زبيدات و بيات، در تاريخ 61/8/10. - عمليات ميمک با رمز «يا اباعبدالله الحسين»، در ارتفاعات مرزي ميمک، در تاريخ 63/7/25. - عمليات «عاشوراي 1»، در منطقه عملياتي تکاب و صائين دژ، در شمال کردستان، در تاريخ 64/5/23. - عمليات «عاشوراي 2» با رمز «يا مهدي ادرکني»، در جنوب مهران، در تاريخ 64/5/24. - عمليات «عاشوراي 3» با رمز «يا سيدالشهدا» در شمال فکه، در تاريخ64/5/25. - عمليات «عاشوراي 4»، در غرب درياچه ام النعاج، در هورالهويزه، در تاريخ 64/7/30. - عمليات «کربلاي 1» با رمز «يا اباالفضل العباس ادرکني»، در منطقه مهران، در تاريخ 65/4/10. - عمليات «کربلاي 2» با رمز «يا اباعبدالله الحسين»، در منطقه عمومي حاج عمران، در تاريخ 65/6/10. - عمليات «کربلاي 3» با رمز «حسبنا الله و نعم الوکيل»، درتاريخ 65/6/11. - عمليات نامنظم فتح 1 با رمز «يا زينب»، در تاريخ 65/7/19. - عمليات «کربلاي 4» با رمز «محمد رسول الله»، در غرب اروند رود، در تاريخ 65/10/3. - عمليات «کربلاي 5» با رمز «يا زهرا»، در منطقه شلمچه و شرق بصره، در تاريخ 65/10/19. - عمليات «کربلاي 6» با رمز «يا فاطمه الزهرا»، در شمال سومار، در تاريخ 65/10/23. - عمليات «کربلاي 7» در حاج عمران، در تاريخ 65/12/12. - عمليات «کربلاي 8» با رمز «يا صاحب الزمان»، در شرق بصره، در تاريخ 66/1/18. - عمليات «کربلاي 9» با رمز «يا مهدي ادرکني»، در منطقه قصر شيرين، در تاريخ 66/1/20. - عمليات «کربلاي 10» با رمز «يا صاحب الزمان ادرکني». در منطقه ماووت عراق، در تاريخ 66/1/30. - عمليات نصر 2 با رمز «يا حسين مظلوم» در ميمک، در تاريخ 66/3/13. - عمليات نصر 6 با رمز «يا اباعبدالله الحسين»، در ميمک، در تاريخ 66/5/10. - عمليات فتح 10 با رمز «يا اباعبدالله الحسين»، در شمال اربيل عراق، در تاريخ 66/6/13. - عمليات نامنظم ظفر 2 با رمز «لبيک يا حسين»، در شهر کفري از استان کرکوک عراق، در تاريخ 66/7/12. - عمليات بيت القدس 4 با رمز «يا اباعبدالله»، در منطقه سليمانيه عراق، در تاريخ 67/1/6. - عمليات بيت المقدس 5 با رمز «يا اباعبدالله الحسين»، در منطقه عمومي پنجوين، در تاريخ 67/3/23. - عمليات بيت المقدس 7 با رمز «يا اباعبدالله الحسين»، در منطقه عمومي شلمچه، در تاريخ 67/3/23. - از مجموع 95 عمليات کوچک و بزرگ دفاع مقدس (از عمليات امام مهدي در تاريخ 59/12/26 تا عمليات مرصاد در تاريخ 67/5/5، 27 عمليات، نام يا رمز و يا نام و رمز عاشورايي و کربلايي داشته اند که از اين تعداد، نام 19 عمليات و رمز 14 عمليات، عاشورايي بود. اين نام گذاري ها، از ارادت، ايمان و معرفت عاشورايي سرچشمه مي گيرند و گواه آنند که نام حسين، عاشورا و کربلايش الهام بخش، راهنما و پشتوانه روحي و فکري هشت سال دفاع مقدس بوده است.(4) پی نوشت: 1. در مجموع، حدود نيمي از نام لشکرها و تيپ ها، الهام گرفته از فرهنگ عاشورا است. 2. اطلاعات تکميلي در اين زمينه، از نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيز بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس گرفته شده است. 3. البته از نام ديگر معصومان نيز در اعزام هاي سراسري استفاده مي شد. در آذرماه 65، اعزام بزرگ «سپاه محمد» براي عمليات کربلاي 5، نمايش ديگري از وفاداري، پاي فشاري بر ايمان و پيمان و عشق به اباعبدالله و جبهه و جهاد بود. در دي ماه سال 66 «سپاه حضرت امير»، در بهمن ماه، «سپاه حضرت زهرا» و در اسفند ماه همان سال، «سپاه امام حسن مجتبي»، نيروهاي لازم براي عمليات گسترده والفجر 10 در جبهه هاي غرب را تدارک ديدند که تصويري ديگر از شوق و شور و شکفتگي امت ما را ترسيم مي کرد. 4. اين بخش، با بهره گيري از کتاب «کارنامه عمليات سپاهيان اسلام در هشت سال دفاع مقدس»، نگاشته شده است. منبع: مجله ي پرسمانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 422]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن