تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837183689
موسي و شعيب
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
موسي و شعيب منبع: سایت اندیشه قم موسي ـ عليه السلام ـ در صحراي مَدْين، و ياري خواستن او از دختران شعيب ـ عليه السلام ـ موسي بدون توشة راه و سفر، با پاي پياده به سوي مَدْين روانه شد و فاصلة بين مصر و مدين را در هشت شبانهروز پيمود، در اين مدّت غذاي او سبزيهاي بيابان بود و براثر پيادهروي پايش آبله كرد، هنگاميكه به نزديك مَدْين رسيد، گروهي از مردم را در كنار چاهي ديد كه از آن چاه با دلو، آب ميكشيدند و چهارپايان خود را سيراب ميكردند، در كنار آنها دو دختر را ديد كه مراقب گوسفندهاي خود هستند و به چاه نزديك نميشوند، نزد آنها رفت و گفت: «چرا كنار ايستادهايد؟ چرا گوسفندهاي خود را آب نميدهيد؟» دختران گفتند: «پدر ما پيرمرد سالخورده و شكستهاي است، و به جاي او ما گوسفندان را ميچرانيم، اكنون بر سر اين چاه مردها هستند، در انتظار رفتن آنها هستيم تا بعد از آنها از چاه آب بكشيم.» در كنار آن چاه، چاه ديگري بود كه سنگي بزرگ برسر آن نهاده بودند كه سي يا چهل نفر لازم بود تا با هم آن سنگ را بردارند، موسي ـ عليه السلام ـ به تنهايي كنار آن چاه آمد، آن سنگ را تنها از سر چاه برداشت و با دلو سنگيني كه چند نفر آن را ميكشيدند، به تنهايي از آن چاه آب كشيد و گوسفندهاي ان دختران را آب داد، آنگاه موسي، از آنجا فاصله گرفت و به زير سايهاي رفت و به خدا متوجّه شد و گفت: «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَي مِنْ خَيرٍ فَقِيرٌ؛ پروردگارا! هر خير و نيكي به من برساني، به آن نيازمندم.»[1] امانتداري و پاكدامني موسي ـ عليه السلام ـ دختران به طور سريع نزد پدر پير خود كه حضرت شعيب ـ عليه السلام ـ پيامبر بود[2]، بازگشتند و ماجرا را تعريف كردند، شعيب يكي از دخترانش (به نام صفورا) را نزد موسي ـ عليه السلام ـ فرستاد و گفت: «برو او را به خانة ما دعوت كن، تا مزد كارش را بدهم.» صفورا در حاليكه با نهايت حيا گام برميداشت نزد موسي ـ عليه السلام ـ آمد و دعوت پدر را به او ابلاغ نمود، موسي ـ عليه السلام ـ به سوي خانة شعيب حركت كرد، در مسير راه، دختر كه براي راهنمايي، جلوتر حركت ميكرد، دربرابر باد قرار گرفت، باد لباسش را به بالا و پايين حركت ميداد، موسي ـ عليه السلام ـ به او گفت: «تو پشت سر من بيا، هرگاه از مسير راه منحرف شدم، با انداختن سنگ، راه را به من نشان بده. زيرا ما پسران يعقوب به پشت سر زنان نگاه نميكنيم.» صفورا پشتسر موسي آمد و به راه خود ادامه دادند تا نزد شعيب ـ عليه السلام ـ رسيدند. ملاقات موسي ـ عليه السلام ـ با شعيب ـ عليه السلام ـ و مهماننوازي شعيب ـ عليه السلام ـ شعيب ـ عليه السلام ـ از موسي ـ عليه السلام ـ استقبال گرمي كرد و به او گفت: «هيچگونه نگران نباش از گزند ستمگران رهايي يافتهاي، اينجا شهري است كه از قلمرو حكومت ستمگران فرعوني، خارج است.» موسي ـ عليه السلام ـ ماجراي خود را براي شعيب ـ عليه السلام ـ تعريف كرد، شعيب ـ عليه السلام ـ او را دلداري داد و به او گفت: «از غربت و تنهايي رنج نبر، همه چيز به لطف خدا حل ميشود.» موسي ـ عليه السلام ـ دريافت كه در كنار استاد بزرگي قرار گرفته كه چشمههاي علم و معرفت از وجودش ميجوشد، شعيب نيز احساس كرد كه با شاگرد لايق و پاكي روبرو گشته است. جالب اينكه: نقل شده هنگامي كه موسي ـ عليه السلام ـ بر شعيب وارد شد، شعيب در كنار سفرة غذا نشسته بود و غذايي ميخورد، وقتي كه نگاهش به موسي (آن جوان غريب و ناشناس) افتاد، گفت: «بنشين از اين غذا بخور.» موسي گفت: «اَعُوذُ باللهِ؛ پناه ميبرم به خدا.» شعيب: چرا اين جمله را گفتي، مگر گرسنه نيستي؟ موسي: چرا گرسنه هستم، ولي از آن نگرانم كه اين غذا را مزد من در برابر كمكي كه به دخترانت در آبكشي از چاه كردم قرار دهي، ولي ما از خانداني هستيم كه عمل آخرت را با هيچ چيزي از دنيا، گرچه پر از طلا باشد، عوض نميكنيم. شعيب گفت: «نه، ما نيز چنين كاري نكرديم، بلكه عادت ما، احترام به مهمان است.» آنگاه موسي كنار سفره نشست، و غذا خورد.[3] در اين ميان يكي از دختران شعيب ـ عليه السلام ـ گفت: «يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِي الْأَمِينُ؛ اي پدر! او (موسي) را استخدام كن، چرا كه بهترين كسي را كه ميتواني استخدام كني همان كسي است كه نيرومند و امين باشد.»[4] شعيب گفت: «نيرومندي او از اين جهت است كه او به تنهايي سنگ بزرگ را از سرچاه برداشت و با دلو بزرگ آب كشيد، ولي امين بودن او را از كجا فهميدي؟» دختر جواب داد: در مسير راه به من گفت: پشتسر من بيا تا باد لباس تو را بالا نزند، و اين دليل عفّت و پاكي و امين بودن او است.[5] ازدواج موسي ـ عليه السلام ـ با دختر شعيب ـ عليه السلام ـ شعيب ـ عليه السلام ـ به موسي ـ عليه السلام ـ گفت: «من ميخواهم يكي از اين دو دخترم را به همسري تو درآورم به اين شرط كه هشت سال براي من كار (چوپاني) كني، و اگر تا دهسال كار خود را افزايش دهي محبّتي از طرف تو است، من نميخواهم كار سنگيني بر دوش تو نهم، اِن شاءَ الله مرا از شايستگان خواهي يافت.» موسي ـ عليه السلام ـ با پيشنهاد شعيب موافقت كرد.[6] به اين ترتيب موسي ـ عليه السلام ـ با كمال آسايش در مَدْين ماند و با صفورا ازدواج كرد و به چوپاني و دامداري پرداخت و به بندگي خدا ادامه داد تا روزي فرارسد كه به مصر بازگردد و در فرصت مناسبي، بنياسرائيل را از يوغ طاغوتيان فرعوني رهايي بخشد. موسي ـ عليه السلام ـ چوپاني مهربان! و پاداش او روزي حضرت موسي ـ عليه السلام ـ در صحرا و دامنة كوه به چراندن گوسفندها سرگرم بود، يكي از گوسفندها از گله خارج شد و تنها به سوي بيابان دويد، موسي به طرف او رفت تا او را گرفته و برگرداند، موسي ـ عليه السلام ـ به دنبال او، بسيار دويد و از گله, فاصلة زيادي گرفت تا شب شد، سرانجام موسي ـ عليه السلام ـ به گوسفند رسيد, با اينكه بسيار خسته شده بود, به آن گوسفند مهرباني كرد و دست مرحمت بر پشت او كشيد و مانند مادر نسبت به فرزندش, او را نوازش داد، ذرّهاي نامهرباني با او نكرد، به او گفت: «گيرم به من رحم نكردي، ولي چرا به خود ستم نمودي؟» گوسفند از ماندگي شد سست و ماند پس كليم الله گرد از وي فشاند كـف هـمي مـاليد بـر پشت و سرش مينوازش كرد همچون مادرش نـيم ذرّه تـيـرگـي و خـشـم نـي غير مهر و رحم و آب چشم ني گـفت گـيرم بـر مـنـت رحـمي نـبود طبع تو بر خود چرا اِستم نمود؟ وقتي كه خداوند اين صبر، تحمّل و مهر را از موسي ـ عليه السلام ـ ديد، به فرشتگان فرمود: «موسي ـ عليه السلام ـ شايستة مقام پيامبري است.» با ملائك گفت يزدان آن زمان كه نبوّت را همي زيبد فلان بـيشباني كـردن و آن امتحان حق ندادش پيشوايي جـهان پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: «خداوند همة پيامبران را مدتي چوپان كرد و تا آنها را در مورد چوپاني نيازمود، رهبر مردم نكرد، هدف اين بود كه آنها صبر و وقار را در عمل بيازمايند، تا در رهبري انسانها، باپاي آزموده قدم به ميدان نهند.»[7] گفت سائل كه تو هم اي پهلوان گفت: من هم بودهام ديري شبان[8] بازگشت موسي به مصر با عصاي مخصوص و گوسفندان بسيار موسي پس از ده سال سكونت در مَدْين، در آخرين سال سكونتش، به شعيب ـ عليه السلام ـ چنين گفت: «من ناگزير بايد به وطنم بازگردم و از مادر و خويشانم ديدار كنم، در اين مدّت كه در خدمت تو بودم، در نزد تو چه دارم؟» شعيب گفت: «امسال هر گوسفندي كه زائيد و نوزاد او اَبْلَق (دو رنگ و سياه و سفيد) بود مال تو باشد.» موسي ـ عليه السلام ـ (با اجازة شعيب) هنگام جفتگيري گوسفندان، چوبي را در زمين نصب كرد و پارچة دورنگي روي آن افكند، همين پارچه دورنگ در روبروي چشم گوسفندان بود، هنگام انعقاد نطفه، در نوزاد آنها اثر كرد و آن سال همة نوزادهاي گوسفندها، ابلق شدند، آن سال به پايان رسيد، موسي اثاث و گوسفندان و اهل و عيال خود را آماده ساخت تا به سوي مصر حركت كنند. موسي هنگام خروج به شعيب گفت: «يك عدد عصا به من بده تا همراه من باشد.» با توجّه به اينكه چندين عصا از پيامبران گذشته مانده بود، و شعيب آنها را در خانة مخصوصي نگهداري ميكرد، شعيب به موسي گفت: «به آن خانه برو، و يك عصا از ميان آن عصاها براي خود بردار.» موسي ـ عليه السلام ـ به آن خانه رفت، ناگاه عصاي نوح و ابراهيم ـ عليه السلام ـ به طرف موسي ـ عليه السلام ـ جهيد[9] و در دستش قرار گرفت، شعيب گفت: «آن را به جاي خود بگذار و عصاي ديگري بردار.» موسي ـ عليه السلام ـ آن را سرجاي خود نهاد تا عصاي ديگري بردارد، باز همان عصا به طرف موسي جهيد و در دست او قرار گرفت، و اين حادثه، سه بار تكرار شد. وقتي كه شعيب آن منظرة عجيب را ديد، به موسي ـ عليه السلام ـ گفت: «همان عصا را براي خود بردار، خداوند آن را به تو اختصاص داده است.» موسي ـ عليه السلام ـ آن عصا را به دست گرفت و با همان عصا گوسفندان خود را به سوي مصر حركت ميداد، همين عصا بود كه در مسير راه نزديك كوه طور، به اذن خدا به صورت ماري درآمد، و از نشانههاي نبوّت موسي ـ عليه السلام ـ گرديد[10] كه در قرآن آيه 17 تا 21 سورة طه ميخوانيم: «خداوند به موسي فرمود: آن چيست كه در دست راستت است؟ موسي گفت: اين عصاي من است، بر آن تكيه ميكنم، برگ درختان را با آن براي گوسفندانم فرو ميريزم، و نيازهاي ديگري را نيز با آن برطرف ميسازم. خداوند فرمود: اي موسي! آن را بيفكن. موسي آن را افكند، ناگهان مار عظيمي شد و به حركت درآمد. خدا فرمود: آن را بگير و نترس، ما آن را به همان صورت اول باز ميگردانيم.» پی نوشت:[1] . قصص، 24. [2] . داستانهاي زندگي شعيب ـ عليه السلام ـ قبلاً خاطر نشان گرديد. [3] . بحارالانوار، ج 13، ص 21 و 58. [4] . قصص، 26. [5] . بحارالانوار، ج 13، ص 58 و 59. [6] . قصص، 27 و 28؛ گرچه در ظاهر به نظر ميرسد كه شعيب ـ عليه السلام ـ براي موسي ـ عليه السلام ـ مهرية سنگيني قرار داد (با اينكه مهرية سنگين مكروه است) ولي با توجّه به اينكه همة مخارج زندگي موسي ـ عليه السلام ـ بر عهدة شعيب بود، و شعيب ميخواست با اين كار، مهمان عزيز خود را نزد خود نگهدارد، و براي موسي ـ عليه السلام ـ مصلحت مادي و معنوي بود كه در خدمت شعيب پير تجربه، كلاس ببيند و تجربهها بياموزد، پاسخ به سؤال فوق (مهرية سنگين) روشن ميشود. [7] . جابربن عبدالله انصاري ميگويد: ما به رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ عرض كرديم: گويا چوپاني گوسفندان كردهاي؟ فرمود: «آري مگر پيامبري هست كه چوپاني نكرده باشد؟» (صحيح مسلم، ج 6، ص 125). [8] . ديوان مثنوي، به خط ميرخاني، ص 610 و 611؛ تفسير و نقد مثنوي (استاد محمد تقي جعفري) ج 14، ص 293 تا 296. روايت شده: آن روز هوا تابستاني و بسيار گرم بود، و آن گوسفند فراري بز بود، موسي ـ عليه السلام ـ در بالاي كوه او را گرفت و صورتش بوسيد و دست نوازش بر سر پشتش كشيد و با زبان عذرخواهي به او گفت: «اي حيوان امروز تو را به زحمت افكندم، ولي منظورم حفظ تو از حملة گرگ بود.» سپس آن را به دوش گرفت و به گله رسانيد. روزي موسي ـ عليه السلام ـ عرض كرد: «خدايا! براي چه مرا شايستة مقام پيامبري دانستي و هم كلام خود نمودي؟!» خداوند فرمود: «به خاطر مهربانيت در فلان روز به آن بز.» (لئالي الاخبار، ج 2، ص 153). [9] . اين عصا در عصر نوح ـ عليه السلام ـ در دست نوح ـ عليه السلام ـ بود، و در عصر ابراهيم ـ عليه السلام ـ به دست ابراهيم افتاد، از اينرو به هر دو منسوب بود. [10] . بحارالانوار، ج 13، ص 29 و 30.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 402]
صفحات پیشنهادی
موسي و شعيب
موسي و شعيب منبع: سایت اندیشه قم موسي ـ عليه السلام ـ در صحراي مَدْين، و ياري خواستن او از دختران شعيب ـ عليه السلام ـ موسي بدون توشة راه و سفر، با پاي پياده به ...
موسي و شعيب منبع: سایت اندیشه قم موسي ـ عليه السلام ـ در صحراي مَدْين، و ياري خواستن او از دختران شعيب ـ عليه السلام ـ موسي بدون توشة راه و سفر، با پاي پياده به ...
Multiboot disk Chip Windows XP 2011.06 DVD c updates on ...
Multiboot disk Chip Windows XP 2011.06 DVD c updates on June 21, ... The program has a user-friendly graphical interface with full mouse support. Symantec ...
Multiboot disk Chip Windows XP 2011.06 DVD c updates on June 21, ... The program has a user-friendly graphical interface with full mouse support. Symantec ...
پاداش مهر
پاداش مهر نويسنده: محمد علي کريمي نيا «مدين»، نام شهري است كه شعيب پيامبر و قبيله او در آن زندگي ميكردند. پس از آن كه فرعون در صدد كشتن موسي برآمد، او از مصر به ...
پاداش مهر نويسنده: محمد علي کريمي نيا «مدين»، نام شهري است كه شعيب پيامبر و قبيله او در آن زندگي ميكردند. پس از آن كه فرعون در صدد كشتن موسي برآمد، او از مصر به ...
بعثت موسي (ع) در كنار كوه طور
بعثت موسي (ع) در كنار كوه طور منبع:سایت اندیشه قم بعثت موسي ـ عليه السلام ـ در كنار كوه طور موسي ـ عليه السلام ـ اثاث زندگي و گوسفندان خود و عصاي اهدايي شعيب را ...
بعثت موسي (ع) در كنار كوه طور منبع:سایت اندیشه قم بعثت موسي ـ عليه السلام ـ در كنار كوه طور موسي ـ عليه السلام ـ اثاث زندگي و گوسفندان خود و عصاي اهدايي شعيب را ...
روش هاي تربيت در داستان حضرت موسي (ع) در قرآن(1)
اين نوع از الگو به وفور در داستان موسي ديده مي شود. مواردي چون همسر فرعون (تحريم/11)، مؤمن آل فرعون (غافر/28)، ساحران فرعون (طه/64-76)، دختران شعيب (قصص/25)، ...
اين نوع از الگو به وفور در داستان موسي ديده مي شود. مواردي چون همسر فرعون (تحريم/11)، مؤمن آل فرعون (غافر/28)، ساحران فرعون (طه/64-76)، دختران شعيب (قصص/25)، ...
باران عشق » سرگذشت قوم شعیب
بنا به نقلهاي متعدد شعيب پدر زن حضرت موسي(ع) است كه موسي در فرار از دست فرعونيان مصر به منطقه مدين در جنوب فلسطين كنوني ميرسد و با دختر شعيب ازدواج ميكند ...
بنا به نقلهاي متعدد شعيب پدر زن حضرت موسي(ع) است كه موسي در فرار از دست فرعونيان مصر به منطقه مدين در جنوب فلسطين كنوني ميرسد و با دختر شعيب ازدواج ميكند ...
حضور زنان در صحنههاي دفاع از پيامبران
مادر موسي، خواهر موسي، زن فرعون، بعد زن خود موسي، دختر شعيب، كه موسي بزرگ شد و داماد شد و اينها! يعني در ماجراي موسي، مرد يكي بود و زن چهارتا! در كربلا زينب بود.
مادر موسي، خواهر موسي، زن فرعون، بعد زن خود موسي، دختر شعيب، كه موسي بزرگ شد و داماد شد و اينها! يعني در ماجراي موسي، مرد يكي بود و زن چهارتا! در كربلا زينب بود.
ابراهيم (عليه السلام) و خاندانش در تورات و قرآن (4)
موسي در بيابان حوريب (1) كه جبل الله است، مشغول چوپاني گوسفند يترون (شعيب) بود كه صدايي را از ميان آتشي از بوته ي خار شنيد كه با او سخن مي گويد. او مشاهده كرد ...
موسي در بيابان حوريب (1) كه جبل الله است، مشغول چوپاني گوسفند يترون (شعيب) بود كه صدايي را از ميان آتشي از بوته ي خار شنيد كه با او سخن مي گويد. او مشاهده كرد ...
یکصد و چهارده نکته درباره نماز.................................
... كه خداوند مرا به نماز سفارش كرده است: «واوصاني بالصلوة» (1) وقبل از او موسي بوده ... و قبل از موسي پدر زن او حضرت شعيب بوده كه نماز داشته است: «يا شعيب اصلاتك ...
... كه خداوند مرا به نماز سفارش كرده است: «واوصاني بالصلوة» (1) وقبل از او موسي بوده ... و قبل از موسي پدر زن او حضرت شعيب بوده كه نماز داشته است: «يا شعيب اصلاتك ...
الگودهي قرآن به جوانان(2)
6ـ الگوي شرم و حيا الگويي كه در قرآن كريم در مورد حيا معرفي شده است، صفورا دختر شعيب است كه در جريان برخورد موسي - عليه السلام - با وي (پيش از ازدواج) به آن اشاره ...
6ـ الگوي شرم و حيا الگويي كه در قرآن كريم در مورد حيا معرفي شده است، صفورا دختر شعيب است كه در جريان برخورد موسي - عليه السلام - با وي (پيش از ازدواج) به آن اشاره ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها