تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826706372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«خير» آن چيزي است كه كارآمدتر باشد


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
«خير» آن چيزي است كه كارآمدتر باشد
«خير» آن چيزي است كه كارآمدتر باشد نويسنده:حسين فرزانه نگاهي به مكتب اخلاقي «فايده گرايي» اشاره: فلسفه اخلاق يا اخلاق شناسي فلسفي، معمولاً به سه شاخه «فرا اخلاق»، «اخلاق هنجاري» و «اخلاق توصيفي» تقسيم مي شود. گاهي هم «اخلاق كاربردي» را به عنوان شق چهارم اين تقسيم وارد مي كنند. در فرا اخلاق ما با تحليل مفهومي اصطلاحات و مفاهيم اخلاقي سر و كار داريم . در اين شاخه ما در پي آنيم كه ببينيم گزاره هاي اخلاقي چگونه توجيه مي شوند. اينكه مي گوييم فلان كار خوب است، چگونه قابل توجيه است؟ آيا خوبي در جهان وجود دارد و يا خوبي مفهومي عيني است يا ذهني؟ اينها برخي از پرسشهايي هستند كه در فرااخلاق به بحث گذاشته مي شوند. اما در اخلاق هنجاري مصداق را تعيين مي كنيم و مي خواهيم بدانيم چه كاري خوب يا درست و چه كاري بد يا نادرست است. اينجاست كه مكتبهاي مختلف اخلاقي كه ما مي شناسيم (مانند فايده گرايي، تكليف گرايي و خودگرايي) سر بر مي آورند. سرانجام در «اخلاق توصيفي» مي خواهيم بدانيم كه انسانها اصولاً در زندگي خود چگونه با اخلاق كنار مي آيند؟ سرشت اخلاقي انسان در مجموع چه سرشتي است؟ خوب است يا بد؟ و... در اخلاق كاربردي هم با كاربرد اخلاق و تأملات اخلاقي در عرصه هاي مختلف از سياست و حرفه هاي مختلف گرفته تا حقوق و پزشكي سروكار داريم. روشن است هنگامي كه از «سودگرايي» به عنوان يك نحله اخلاقي سخن مي گوييم، گونه اي از اخلاق هنجاري را مدنظر قرار داده ايم يعني سودگرايي به عنوان يك مكتب در نظر گرفته مي شود كه مي خواهد به ما بگويد چه كاري درست و خوب و چه كاري نادرست و بد است. فايده گرايي و بديلهاي آن هر چيزي را با ضد آن بهتر مي توان شناخت. سودگرايي يا فايده گرايي اخلاقي دو بديل مهم دارد كه اگر فهمي نزديك به واقع از اين رقيبان داشته باشيم، فهم اخلاق سودگرا يا فايده گرا آسان تر خواهد بود. براي اشاره به اين بديلها، از يك مقاله مهم در تاريخ فلسفه اخلاق شروع مي كنيم. «اليزابت آنسكومب» در سال 1958 مقاله معروفي با عنوان «فلسفه اخلاق مدرن» در «نشريه فلسفه» مي نگارد و با نگارش اين مقاله، تحولي در فلسفه اخلاق نيمه دوم قرن بيستم به وجود مي آورد. مدعاي اصلي اين مقاله يكي اين بود كه تأسيس فلسفه اخلاق بدون روان شناسي اخلاقي ممكن نيست. ديگر اينكه دو مكتب اخلاقي جديد يعني فايده گرايي و وظيفه گرايي از روان شناسي اخلاقي استفاده نكرده اند و سرانجام آنكه فلسفه اخلاق پس از «سيدويك»- به عنوان پايه گذار فلسفه اخلاق در تفكر انگلوساكسون- پيشرفت قابل توجهي نكرده و همان آراي وي تكرار شده اند. به نظر «آنسكومب»، مبناي اخلاق هنوز هم بايد اين پرسش باشد كه چه چيز براي بهبود زندگي خير لازم است؟ اين پرسش همان طور كه از ظاهرش پيداست، كاملاً يوناني است و فيلسوفاني چون افلاطون و ارسطو و همچنين سقراط با آن درگيرند. اين پرسش بر ماهيت فضيلت تأكيد مي كند، از شخصيت اخلاقي مي پرسد و اينكه چگونه فردي مي تواند صاحب فضيلت شود. اين رويكرد همچنين به اين پرسش مي پردازد كه براي فضيلت مند شدن چه نهادها و روابطي مورد نياز است و آموزش اخلاقي چه نقشي در بهبود نقش احساسات در زندگي اخلاقي دارد و همچنين تأثير دوستي و روابط خانوادگي بر شخصيت اخلاقي چيست؟ «آنسكومب» و پس از وي افرادي چون «مك اينتاير» و «داول» تصريح مي كنند، اخلاق فضيلت محور گستره اي جدي تر و ژرف تر از دو رويكرد اخلاقي فايده گرا و وظيفه گراست كه بر «چه بايد كرد؟» تأكيد دارند. به نظر اين افراد، مكاتب اخلاقي جهان جديد پرسش مهم اخلاق را بد مطرح كرده اند. آنها بايد از زندگي خير و خوب بپرسند و نه آنكه چه بايد كرد؟ يعني نظريه اخلاقي يوناني بر خلاف نظريه اخلاقي جهان جديد كه عمل محور است، بيشتر عامل محور قلمداد مي شود. نتيجه گرايي وغير نتيجه گرايي نظريه هاي اخلاقي جديد همان طور كه «آنسكومب» گفته بود، نظريه هايي در مورد آنچه عاملان فردي و نهادي بايد انجام دهند، به شمار مي آيند. اين نظريه ها معمولاً به صورت صريح يا به صورت تلويحي مي گويند چه چيز درست، خير يا ارزشمند است و كدام كيفيتها هستند كه ما بايد بخواهيم در اعمالمان يا در جهان تحقق يابند. نظريه هاي اخلاقي در كلان ترين معناي خود به دو دسته نظريه هاي نتيجه گرا و نظريه هاي غيرنتيجه گرا تقسيم مي شوند. نظريه هاي نتيجه گرا ارزش عمل و اخلاقي بودن آن را با توجه به نتيجه اي كه از آن حاصل مي شود، تعيين مي كنند. طبق اين رويكرد، نتيجه گرايي تأكيد مي كند اعمال با توجه به نتايجشان مطلوب و درست و خوب هستند. از اين نتيجه گرايي مي توان تفسيرهاي بسيار متفاوتي صورت داد، اما يكي از مسلط ترين اين تفسيرها اين است كه درستي اعمال از جهت اخلاقي به نتايج آن عمل يا چيزي مرتبط با آن چون انگيزه هاي عمل و يا قواعد مورد نياز براي آن عمل، بستگي دارد. نظريه هاي غيرنتيجه گرا عموماً تصريح مي كنند كه خير و درستي يك عمل را نتيجه و اثر آن تعيين نمي كند. به نظر طرفداران اين رويكرد، بسياري از اعمال ممكن است نتايجي به بار نياورند، اما بايد آنها را انجام داد. مهمترين طرفدار غيرنتيجه گرا در تاريخ فلسفه، «كانت» است كه فلسفه اخلاق وي به «وظيفه گرايي» يا «تكليف گرايي» معروف است. طبق نظر كانت، كاري اخلاقي است كه از سر وظيفه يا تكليف انجام شده باشد. «كانت» البته اين وظيفه را هم ناشي از قوه عقل انساني مي داند. خاستگاه هاي نتيجه گرايي و فايده گرايي رشد نتيجه گرايي- و بزرگترين نماد آن فايده گرايي- بي ارتباط با تحولات جهان جديد نيست. جهان جديد، جهاني است كه به بهره مندي از مزاياي اين جهاني بسيار توجه دارد. ميل به تمتع و بهره مندي از جهان، يكي از مشخصه هاي ممتاز جهان جديد است. مكتب پروتستان به خوبي اين ميل را نشان مي دهد. اين مكتب تأكيد زيادي بر ساخت اين دنيا به عنوان يكي از راههاي رسيدن به خدا و ساختن آخرت دارد؛ چيزي كه معادلهاي آن را در اخلاق اسلامي هم مي توانيم بيابيم. گونه اي نتيجه گرايي در اين اخلاق قابل رديابي است. در ساحت سياست، اين نتيجه گرايي با آراي «ماكياولي» قابل پيگيري است كه متأسفانه انديشه هاي وي به درستي در ديار ما تعريف و معرفي نشده اند. او مشغول كاويدن اخلاق سياسي است آن گونه كه موجود است و به اين جهت بر گونه اي نتيجه گرايي حاد دست مي گذارد. هر چند خاستگاه هاي لذت گرايي و سودگرايي حتي در آثار يوناني هم قابل رديابي است و هم افلاطون و ارسطو آن را تأييد هم نكرده باشند، در آثار خودشان از اين رويكرد سخن به ميان آورده اند. اين لذت گرايي با مكتب «اپيكوري» به اوج خود مي رسد. با همه اينها، نگاه لذت گرايانه به اخلاق در جهان جديد است كه به يك قاعده تبديل مي شود. به تعبير «بودلر» جهان جديد جهاني است كه انسان را آن گونه كه هست مي پذيرد و نه آن گونه كه بايد باشد. بشر آن گونه كه هست، بر نتيجه و فايده اي كه از عملش به دست مي آيد، بسيار توجه مي كند. مكتب ليبراليسم هم كه با سودگرايي اخلاقي پيوندهاي نزديكي برقرار مي كند، براين نكته بسيار تأكيد مي كند. طبق آموزه هاي اين مكتب، سيئات فردي، حسنات جمعي اند، يعني بايد اجازه داد افراد به سود و منفعت خود بپردازند و اين سود فردي عملاً براي جامعه هم منفعت به همراه دارد. يعني ما نبايد از افراد انتظار داشته باشيم حسد نداشته باشند و يا مغرور نباشند و يا رقابت را از زندگي فردي خود حذف كنند. اينها بخشي ذاتي از زندگي انساني اند. اين ويژگيها- كه ويژگيهاي انسان متوسط جهان جديد هستند- تا تعرضي براي اجتماع ايجاد نكرده اند، محترمند. به همين دليل است كه جهان جديد را انسان متوسط هم لقب داده اند، يعني او بيش از پيش به دوگانگي موجود در سرشتش و اينكه نه تنها انگيزه هاي مثبت كه انگيزه هاي منفي هم عامل پرداختن به كارها و امور زندگي هستند، دست مي گذارد. گويي در اين جهان بيني، ما از هنگامي كه به دنيا مي آييم، با اين ويژگي زاده مي شويم كه برايمان مهم است چه فايده و چه سودي از اعمال و افكارمان به دست مي آيند. فايده گرايان براي اثبات مدعاي خود به كودكان نيز توجه خاصي نشان مي دهند و فايده گرايي و سودگرايي را كه در آنها موجود است، دليلي بر درستي مدعاي خود مي پندارند. به تعبير ديگر، آنها به ما يادآوري مي كنند كه ذاتاً منفعت طلب هستيم. فايده گرايي كلاسيك سودگرايان تنها معيار نهايي درباره صواب، خطا و الزام را سود مي دانند و معتقدند غايت اخلاقي اي كه بايد در تمام اعمالمان به دنبال آن باشيم، بيشترين غلبه ممكن خير بر شر( يا كمترين غلبه ممكن شر بر خير) در كل جهان است. آنها اشاره دارند به اينكه خوب و بد را مي شود به روش كمي، اندازه گيري كرد. «جرمي بنتام» به عنوان بينانگذار فايده گرايي يا سودگرايي كلاسيك، با استفاده از هفت مؤلفه و شاخص، خوشيها و دردها را محاسبه مي كند: شدت، دوام، ميزان يقين، قرابت، بارآوري، خلوص و وسعت، «ميل» هم سعي مي كند علاوه بر «كميت بنتامي»، كيفيت را هم در ارزشگذاري لذتها وارد كند. اما اين كار در هنگام فهم معيار سود با مشكل روبرو مي شود. به نظر فايده گرايان كلاسيك، در حالي كه در طول تاريخ اكثريت افراد طبق اصول و قواعد فايده گرايي رفتار مي كردند، اما جرأت و شجاعت گفتن اين نكته را نداشتند كه انگيزه رفتارشان فايده است. «جرمي بنتام» كتابي مي نويسد با عنوان «مقدمه اي بر اصول اخلاقيات و قانونگذاري» و با تكيه بر آراي افرادي چون «هابز» و «هيوم»، خير اخلاقي را با فايده توأم با سودمندي معادل مي گيرد. او اين فايده سودمند را هم افزايش لذت و كاهش درد تعريف مي كند. به همين دليل، به اين مكتب فايده گرايي «لذت گرا» نيز مي گويند. به جهت تعصبها و دشمنيهايي كه نسبت به اين مكتب رواداشته شده اند، فايده گرايي در طول تاريخ خود به درستي فهم نشده است. «بنتام»، «ميل» و «سيدويك» پيشتازان فايده گرايي كلاسيك هستند. اين نوع فايده گرايي كه گاهي «فايده گرايي عمل محور لذت گرا» هم ناميده مي شود، تأكيد مي كند كه عملي از جهت اخلاقي درست است كه آن عمل، شادي و لذت را به حداكثر ممكن خود برساند، يعني عملي درست است كه ميزان خيرش براي حداكثر افراد بيشتر از ميزان شرش براي همه افراد باشد. لذت گرايي تصريح مي كند كه لذت تنها خير ذاتي است و رنج تنها شر ذاتي است. مجموع اين آرا اشاره دارد به اينكه يك عمل در صورتي از جهت اخلاقي درست است كه بيشترين ميزان خوشي را براي بيشترين تعداد افراد به همراه داشته باشد. با اين تعبير از سودگرايي، اين مكتب در مقابل نظريه هاي تكليف گرا قرار مي گيرد كه به مؤلفه هايي جز فايده و سود چون وظيفه و تكاليف بها مي دهند. فايده گرايان البته مي گويند كسي كه تعهدي كرده، بايد به تعهد خود وفادار باشد صرفاً بدان جهت كه اين كار سود بيشتري را به همراه دارد. اگر آنها مروج صداقت هستند، به خاطر نفس صداقت نيست، بلكه بدان جهت است كه صداقت داشتن در مجموع سود بيشتري براي انسان به همراه دارد. هر چند ممكن است فايده گرايي، مكتب اخلاقي ساده و مشخصي به نظر آيد- همان گونه كه برخي پژوهشگران ايراني هم اين گونه تصور مي كنند- اما با توجه به تفسيرهاي مختلفي كه از نتيجه، سود، فايده، سود بالفعل، لذت، نتيجه كلي و سرجمع وجود دارند، به شقوق و شؤون مختلفي تقسيم مي شوند. در اين ميان، دو گونه فايده گرايي از دسته بنديهاي ديگر برجسته تر هستند. فايده گرايي قاعده محور و فايده گرايي عمل محور دو گونه تفسير نسبتاً متفاوت از فايده گرايي «جان استوارت ميل» وجود دارد كه اين دو تفسير به فايده گرايي «قاعده محور» و «عمل محور» معروف است. فايده گرايان عمل محور با تأمل بر تك تك اعمالي كه پيش روي ما قرار دارند، مي خواهند قضاوت كنند كه چه كاري را بايد انجام دهند. آنها مي پرسند، اين عمل من در اين موقعيت چه تأثيري بر غلبه كلي خير بر شر يا لذت بر رنج دارد؟ اين درحالي است كه سودگرايي قاعده محور تأكيد دارد كه اين نوع عمل از هر كسي در اين نوع اوضاع و احوال، چه تأثيري بر غلبه كلي خير بر شر دارد؟ به تعبير ديگر، فايده گرايي قاعده محور تأكيد ندارد كه كدام عمل بيشترين سود را دارد، بلكه مقصود اين نحله آن است كه كدام قاعده بيشترين سود را به همراه دارد. برخي افراد از كتاب «فايده گرايي» ميل فايده گرايي قاعده محور را برداشت كرده اند. سودگرايي قاعده محور به طور مثال تأكيد مي كند كه «اگر هميشه راست بگوييم، متضمن خير بيشتر است» يا «در بيشتر موارد راست گفتن متضمن خير بيشتر است.» اديان و فايده گرايي يكي از پرسشهاي مهم اين است كه مي توان از تعابير اخلاقي اديان مختلف، گونه اي سودگرايي و يا فايده گرايي را برداشت كرد؟ به نظر مي رسد در دل اديان، هم سودگرايي و هم فضيلت گرايي و هم وظيفه گرايي وجود دارد. از سويي، در اديان، با شخصيت و هويت و نه صرف اعمال روبرو هستيم. اين رويكرد مي تواند پيوندهايي با فضيلت گرايي برقرار كند. از سوي ديگر، بسياري از اديان ما نخواسته اند جلو حب ذات و نتيجه خواهي طبيعي را بگيريم. آنها صرفاً جلو حالتهاي افراطي آن را گرفته اند. به تعبير ديگر، اگر بخواهيم ارسطويي در اين زمينه بحث كنيم، توجه به سود و فايده در ميانه طيفي است كه در يك طرف آن بي تفاوتي كامل به خود قراردارد؛ چيزي كه برخي از عارفان و صوفيان ترويج كرده اند و در طرف ديگر، طيف خودخواهي محض قرار دارد. توجه به سود و منفعت شخصي و نتيجه، در وسط اين طيف قرار مي گيرد. اديان و پيامبران نمي خواهند اين جنبه از وجود خود را ناديده بگيريم. سخن همه اين است كه اولاً راه افراط و تفريط نپوييم و ثانياً بدانيم كه خود ما چيزي فراتر از شخص خودمان است. به تعبير ديگر، اگر عميق تر به گستره خودمان نظر كنيم، آن را بسيار وسيعتر از شخص خودمان مي بينيم و بسياري از پديده ها رامشاهده مي كنيم كه به صورت مستقيم و غيرمستقيم بر ما تأثير مي گذارند؛ بنابراين بايد نسبت به آنها حساس باشيم. بايد گفت، بخش مهمي از مباني اخلاق ديني، نتيجه گراست. قواعد اين اخلاق براي رسيدن به خدا، بهشت و... صادر مي شوند. آموزه مهم همه اديان كه «كاري را كه براي خود نمي پسندي براي ديگري هم مپسند» صرفاً مروج اخلاق فايده گرا و نتيجه گرا يا غايت گرا نيست، بلكه مي تواند گونه اي اخلاق تكليف گرا را هم دنبال كند. انتقادات به فايده گرايي انتقادهاي متعددي كه به فايده گرايان و سودگرايان شده است، باعث گرديده طرفداران اين مكتب تا آنجا كه ممكن است، به اصلاح آراي خود بپردازند و همين سبب شد اكثر آنها به گونه اي نتيجه گرايي برسند كه نتيجه گرايي با سودگرايي اوليه تفاوتهاي بسياري دارد. به طور مثال «راس» و «مور» به گونه اي نتيجه گرايي قايلند كه به جاي لذت و شادي، بر خير تأكيد مي كند. مثالهاي زيادي زده مي شوند تا ابهامها و ضعفهاي مكتب فايده گرايي را نشان دهند. بهترين مثالي كه در اين زمينه وجود دارد، شايد مثال يك پزشك فايده گرا باشد. پزشكي را فرض كنيد كه با چند بيمار در حال مرگ رو به رو است. يكي نياز به قلب جديد دارد و ديگري به كليه و... آيا او براي آنكه اين افراد را نجات دهد، مي تواند فردي را بكشد تا چند نفر از مرگ نجات پيدا كنند؟ مگر نه آنكه ما قاعده بيشترين فايده براي بيشترين افراد موجود را بايد مدنظر داشته باشيم؟ سودگرايان تأكيد مي كنند، تخطي از مقررات بد است، چون اين كار اعتقاد به مقرارت را كم رنگ مي كند. دروغ گفتن و غيبت كردن و تهمت زدن هم بيشتر از اين منظر مورد توجه سودگرايان قرار مي گيرند. اگر ما دروغ بگوييم، اين دروغ همگاني مي شود، بنابراين بايد از دروغ گفتن و نقض تعهد بپرهيزيم. حال فردي را در نظر بگيريد كه تعهدي را به فردي مي دهد كه آن فرد دارد مي ميرد. اگر چنين فردي تعهد خود را انجام ندهد، ضربه اي به اعتقاد به اين تعهد كردن وارد نمي كند. فايده گرا در اين مورد چه مي تواند بگويد. او البته ممكن است بگويد تعهد را به جا نياوردن اين عادت تعهد بر جا آوردن را در خود فرد مي كشد و بنابراين فرد بايد آن تعهد را انجام دهد. بدين گونه، يك فايده گرا به يك فضيلت گرا به معناي ارسطويي آن نزديك مي شود. اخلاق سياسي هم مي تواند مشكلات فايده گرايي اخلاقي را نشان دهد. «ماكياولي» معتقد بود خيلي وقتها در سياست بايد دروغ گفت، تهمت زد و انسانهايي را كشت. اما آيا اين اخلاق نمي تواند بهانه اي به دست افراد دهد براي آنكه هر گونه جنايتي را تجويز كنند؟ بزرگترين ايرادي كه در مقام عمل به فايده گرايي وارد است، آن است كه فايده گرايي مي تواند توجيه گر هر كار و مشي در زندگي براي رسيدن به فايده و سود بيشتر باشد. اين نقدها بايد در كنار نقاط قوت آن كه مهمترينشان نزديكي به سرشت انساني و اقتضائات زمانه ما هستند، مورد توجه قرار گيرند.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن