تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798135814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علل تشدید مجازات در تکرار جرم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: علل تشدید مجازات در تکرار جرمبه روشنی می‌دانیم جرم یک پدیده اجتماعی است که بر خلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی از سوی بزهکاران جامعه تحقق یافته و آثار زیانباری نیز به بار می‌آورد. تعریف از جرم و توسعه عمل مجرمانه متاثر از باورهای دینی و اخلاق اجتماعی بوده و نظام حاکم نیز به عنوان احکام حکومتی باید و نباید‌هایی را تعیین می‌کند، مثلا در جامعه اسلامی شرب خمر، کشف حجاب و روابط زن و مرد نامحرم جرم تلقی می‌شود و در جامعه غربی گستردگی جرائم به مراتب کمتر از جامعه اسلامی است. مجرم یک متجاوز به حریم جامعه و اشخاص است که با ارتکاب آن، نظم عمومی را به هم زده یا حق دیگری را تضییع کرده استجرم به عملی که بر خلاف تکالیف شرعی و فعل یا ترک فعلی که بر ضد باورها و سنت‌های اجتماعی واقع شده باشد و مجازاتی نیز برای مرتکب تعیین شده باشد تعریف می‌شود، به عبارت دیگر مجرم یک متجاوز به حریم جامعه و اشخاص است که با ارتکاب آن، نظم عمومی را به هم زده یا حق دیگری را تضییع کرده است. آثار اجتماعی تعیین مجازات نسبت به مجرم ایجاد تعادل و توازن و امنیت در جامعه است. در این راستا مجازات‌ها باید رسواگر و آزاردهنده به نحوی که بازدارنده باشد تعیین شود. کسانی که مجددا مرتکب جرم می‌شوند در ماده 48 قانون مجازات اسلامی، مجازات تعزیری و بازدارنده آنها تشدید می‌شود زیرا این نوع مجرمان متجری محسوب می‌شوند. درباره تشدید مجازات مجرمان متجری دو نظر وجود
مجرمین
دارد: عده‌ای عقیده دارند تشدید مجازات حکایت از حالت خطرناک بودن مجرمان دارد به نحوی که مجازات سابق قدرت بازدارندگی نداشته است زیرا اگر مجرم از مجازات می‌ترسید مرتکب همان جرم نمی‌شد. عده دیگر می‌گویند اگر مجرم در نتیجه اغفال یا تحت تاثیر هوی و هوس مجددا مرتکب همان جرم قبلی شده است، نمی‌توان مجازات قانونی وی را تشدید کرد زیرا حالت خطرناک وی قابل تصور نیست. تشدید مجازات مرتکب، تناسب جرم و مجازات را به هم زده در نتیجه از عدالت قضایی دور خواهیم شد. در پاسخ به شبهات وارده باید بگوییم تجری قبح‌ ذاتی دارد و این قبح متوجه خبث فاعل و شقاوت وی در گذشته را اثبات نمی‌کند و دلیل تشدید مجازات، قصد و عزم بزهکار به لحاظ جرات حاصله و نفع وی در ارتکاب فعل مجرمانه است، با این فرض که ممکن است در تجری، فعل مرتکب قبیح نباشد اما ذات عمل اقتضای قبح داشته و مرتکب مستحق ملامت و سرزنش باشد، یعنی مرتکب به انذار مولا یا امر آمر قانونی توجه نکرده است در حالی که اطاعت از قانون یا امر مولا به وی تکلیف بوده است یا خوشبینانه‌ترین تصور عمل مرتکب محتمل المعصیه یا حتمی‌التمرد است و مجرم را با مقررات تکرار جرم و تشدید مجازات در جرائم عمدی باید تنبیه کرد چون در تکرار جرم قصد معین قبیح فعل ارتکابی قبلا به نحو تعزیر نسبت به مرتکب تعریف شده است. جهل به حرمت و مجازات در این راستا نسبت به متجری قابل اغماض نیست پس در تجری سه حالت قابل تصور است: 1. قصد ارتکاب فعل حرام یا جرم 2. فعل متجری یا مجرم 3. نهی مولا یا منع قانونی که این نهی در سرقت در ماده 201 قانون مجازات اسلامی و در شرب خمر ماده 173 قانون مجازات اسلامی و در موارد 90، 122، 131 و 157 از قانون مذکور بیان شده است. به نظر می‌رسد باید در ماده 48 قانون مجازات اسلامی در تشدید مجازات متجریان در جرائم تعزیری مراتبی منظور می‌شد تا تکرار جرم و تشدید آن در مراتب بعدی از بازدارندگی بیشتری برخوردار می‌شد. متاسفانه در ماده مذکور تشدید مجازات مجرم به ید حاکم قرار داده شده است و از عنوان «می‌تواند» نیز اعمال تشدید مجازات به نحو تغییر استنباط می‌شود. در فرض اعمال تشدید مجازات مراتب تشدید یا لزوم عدم آن مسکوت مانده است لذا ضعف قانون و سلیقه‌ای بودن احکام موجب عدم بازدارندگی مجرمان متجری شده یا قضات شریف در مظان اتهام خروج از بی‌طرفی قرار می‌گیرند. امید است در بازنگری به قانون مجازات اسلامی به ماده مذکور بیشتر توجه شود. ندا پاکنهادوکیل دادگستری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن