محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827745907
راهی برای درمان بی حیایی جامعه
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سلسله مباحث تربیتی حاج آقا مجتبی تهرانی پیرامون مسأله "حیاء" حیائی که از همه اقسام کاربرد بیشتری در جامعه دارد، حیاء از خلق است. چرا؟ چون اینجا دیگر بحث شاهدی است که ظاهراً مشهود است و من هم دارم او را میبینم که او مرا میبیند. به حسِ ظاهری دارم این را میبینم. مثل اقسام دیگر نیست دختر کودک حجاب حیا یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما ترویج بیحیایی است. در گذشته به مناسبتها و روابط گوناگون، تقسیمبندیهایی برای حیاء گفتیم؛ از جمله آخرین تقسیمبندی ما در ارتباط با حیاء نسبت به شاهد و ناظر عملِ قبیح انسان است؛ لذا عرض کردم ما یک حیاء من الخلق داریم، یک حیاء من النفس داریم، یک حیاء من الملائکه، یک حیاء من اولیاء الله و یکی هم حیاء من الله داریم. حالا چند سؤال مطرح است. یک؛ کدام یک از اینها با ارزشتر است؟ دو؛ از نظر زیبایی کدام یک از اینها زیباتر است؟ سه؛ از نظر کاربرد در سطح جامعه، کدام یک از اینها کاربردیتر است؟ با ارزشترین حیاء اگر عمل قبیحی از انسان صادر شود و شاهدی که آن عمل را شهود میکند، شاهدی بیرونی و غیر مشهود باشد و بعداً انسان منفعل شود، این حیاء افضل و باارزشترین حیاها است. یعنی حیای نسبت به شاهدی که من نه شهود ظاهری نسبت به او دارم و نه شهود او را میبینم ولی او بر احوال من آگاه است و مرا میبیند، بالاترین حیا است. اگر از چنین شاهدی حیاء کنم این با فضیلتترین حیاها است چون نه او را میبینم و نه دیدنش را میبینم، بلکه فقط درک کردهام که آن شاهد بیرونی، بر اعمال من آگاهی دارد و به خاطر همین مرتکب خلاف و عمل قبیح نمیشوم. ما در روایت از علی(علیهالسّلام) داریم: «اَفضَلُ الحَیاء اِستِحیاؤکَ مِنَ الله»[1] با فضیلتترین و ارزشمندترین فردِ حیاء این است که انسان از خدا خجالت بکشد؛ به خصوص در ارتباط با معاصی و گناهان. حیاء یعنی من از آن فعلی که نزد شاهد اعمالم قبیح است، خجالت بکشم و آن ترک کنم. حیاء اثر اعمال زشت را از بین میبرد ما در روایت داریم خود این حیا، دارای آثاری است. حالا از آثار این که متوجّه میشوم فعلی عند الله قبیح است و برای اینکه از خدا خجالت میکشم، آن فعل را انجام نمیدهم، این است که اگر در گذشته، غفلتاً فعل قبیحی از من صادر شده بود، این حیاء اثرِ سوء آن را از بین میبرد.همین حیاء من الله موجب میشود بسیاری از آن خطاهای گذشته من محو شود، یعنی اثرِ سوء آن از بین برود. حیاء من النفس یعنی خودم خجالت میکشم؛ اینجا دیگر صحبت خدا نیست. از خودم خجالت میکشم که کاری کنم که موجب سرافکندگی در مقابل خدا باشد. چون من شهود او را نسبت به اعمالم، ادراک میکنم و میدانم که او همیشه همراه من است، جدای از من نیست، خجالت میکشم و شرم میکنم حیاء «اثر» و «خود گناهان» را محو میکند در روایتی از علی(علیهالسّلام) است که فرمودند: «اَلحَیاء مِنَ الله یَمحوُ کَثیراً مِنَ الخَطایا»[2] ؛ موجب میشود آثار سوء بسیاری از گناهان از انسان برطرف شود. یعنی همین که انسان از خدا شرم کند و گناه نکند، موجب میشود که در آینده دست او آلوده به گناه نشود. زیباترین حیاء در مراتب ارزش گزاری حیاء پس از حیا از خداوند متعال حیا از نفس دارای ارزش و جایگاه است . حیاء من النفس یعنی وجود انسانیّت این قسم از حیا، نشانگر آن است انسان هنوز انسانیّت داشته و عقل عملیاش کار میکند. هنوز قوای حیوانی نتوانسته آن ودیعه الهیّه انسانیّهای را که در او نهاده است، محو کند. هنوز عقل عملی وجود دارد، به طوری که مانع ارتکاب اعمال زشت میشود. «انسان» از خودش حیاء میکند! حیاء من النفس یعنی خودم خجالت میکشم؛ اینجا دیگر صحبت خدا نیست. از خودم خجالت میکشم که کاری کنم که موجب سرافکندگی در مقابل خدا باشد. چون من شهود او را نسبت به اعمالم، ادراک میکنم و میدانم که او همیشه همراه من است، جدای از من نیست، خجالت میکشم و شرم میکنم. معنای آن این است که هنوز عقل عملی که ادراکِ حُسن و قُبح میکند، سرجای خودش هست. هنوز انسان بوده و مسخ نشده است.حیای از نفس، یعنی اینکه انسان هنوز حیوان نشده است و هنوز بهرهای از انسانیّت دارد؛ لذا حسن و قبح عمل سرش میشود. این در بینِ اقسامِ حیاء، زیباترین حیاء است. آقا مجتبی تهرانی فرق حیای زیبا و حیای افضل این حیاء زیباترین است نه با فضیلتترین. این با قبلی فرق میکند. قبلی غیریّت بین شاهد و انسان بود، ولی اینجا غیریّتی در کار نیست. نفس همیشه همراه من است. آن لذا فضیلت و ارزشش بیشتر بود و این زیباییاش. در اوّلی من شاهد را نمیبینم، دیدن او را هم نمیبینم، پس حیاء خیلی زیاد است و بسیار ارزش دارد. امّا اینجا، نفس که همیشه همراه من است و غیریّت بین من و او نیست آنقدر ارزش ندارد ولی زیباترین حیاء است؛ لذا تعبیر در روایت این است. علی(علیهالسّلام) فرمودند: «اَحسَنُ الحَیاء اِستِحیاؤکَ مِن نَفسِک»[4] زیباترین حیاها آن حیائی است که از پیش خود و درون خود حیاء کنی. امام علی(علیهالسّلام) می فرماید: «غایَ?ُ الحَیاء أن یَستَحییَ المَرءُ مِن نَفسِه»[3] نهایت حیاء این است که شخص از خودش در برابر عمل قبیح حیاء کند و آن را انجام ندهد. این تعبیر «مِن نَفسِه» یعنی هنوز عقلِ عملی او حسن و قبح سرش میشود و هنوز از وادیِ انسانیّت خارج نشده است. تمام انسانیّت به حیاء است علی(علیهالسّلام) در یک روایت دیگر فرمودند: «مِن تَمامِ المُرُوَّه أَن تَستَحیی مِن نَفسِک»[4] تمام مروّت این است که از خودت حیاء کنی. ما گاهی از مروّت به «جوانمردی» تعبیر میکنیم و میگوییم: مروّت، همان جوانمردی است که یکی از خصلتهای انسانی است. به حیوان نمیشود گفت «جوانمرد». پس با این توضیح، روایت میفرماید: کسی که از خودش حیاء میکند، هنوز خصلت انسانیّت خود را از دست نداده است. همهی این روایات مؤید این معنا است که زیبایی، زیباترین اقسام حیاء این است که انسان از خود حیاء کند. این حیاء دیگر جنبه تحمیلی هم ندارد، خیلی هم زیبا است چون خود جوش است و نشانه این است که فرد هنوز از وادی انسانیّت خارج نشده است. پرکاربردترین حیاء اما سوم، از نظرِ کاربرد در سطح جامعه که بسیار هم مهم است، کدام قسم حیاء است؟ حیائی که از همه اقسام کاربرد بیشتری در جامعه دارد، حیاء از خلق است. چرا؟ چون اینجا دیگر بحث شاهدی است که ظاهراً مشهود است و من هم دارم او را میبینم که او مرا میبیند. به حسِ ظاهری دارم این را میبینم. مثل اقسام دیگر نیست.[5] حیای از مردم زیربنای حیای از خود و خدا از نظر درجهبندی، ابتداییترین اقسام حیاء همین نوع حیاء است. یعنی ابتداییترین اقسام حیاء، حیاء من الخلق است و انتهایترین آن، حیای من الله است. ولی این مطلب هست که زیربنای حیاء در انسان حیاء من الخلق است. که اگر این حیاء بود، بقیه میتواند دانهدانه در درون انسان شکل بگیرد و پشت سر این بیاید. اگر این نباشد بدانید که دیگر از هیچیک از این اقسام حیا، خبری نیست. نه حیاء من اولیاءالله دارد، نه حیاء من الملائکه دارد، نه حیاء من النفس دارد و نه حیای من الله دارد. هیچ چیز دیگر ندارد. امام حسن عسکری میفرمایند: «مَنْ لَمْ یَتَّقِ وُجُوهَ النَّاسِ لَمْ یَتَّقِ اللَّهَ»[6] اگر کسی پرهیز از مردم نداشته باشد که آنها دارند او را میبینند، دیگر پرهیز از خدا ندارد. چون او مردم را دارد خودش با این چشم سرش میبیند که آنها دارند کاهایش را میبینند؛ وقتی از آنها حیا نمیکند آیا از خدایی حیاء میکند که با این چشم سر دیده نمیشود؟! وقتی که ملاحظه این را نمیکند، ملاحظه خدا نکردن برایش سهل است. علی(علیهالسّلام) فرمود: «مَن لَم یَستَحیِ مِنَ الناس لَم یَستَحیِ مِنَ الله»[7] ؛ هر کس که از مردم خجالت نکشد، از خدا خجالت نمیکشد. حضرت در جای دیگر میگوید: «شَرُّ الاَشرار مَن لایَستَحیِ مِنَ النّاسِ»[8] در بین اشرار، شرترین آنها آدمی است که از مردم خجالت نمیکشد. زیبایی، زیباترین اقسام حیاء این است که انسان از خود حیاء کند. این حیاء دیگر جنبه تحمیلی هم ندارد، خیلی هم زیبا است چون خود جوش است و نشانه این است که فرد هنوز از وادی انسانیّت خارج نشده است حیای زیربنایی دقت کنید! ببینید که چقدر معارف و احکام ما در اسلام حساب شده است. حیاء پوششی برای روی روح است. بیحیایی پردهدری است گفتیم که اوّلین قسم حیاء، همین حیای از مردم است و دیگر اقسام حیاء از اینجا شروع میشود و جلو میرود. این حیاء مربوط به روابط اجتماعی در سطح جامعه است که اگر بنا شود این از بین برود، دیگر اقسام حیاء هم در جامعه از بین رفته و حتی زمینه پیدایش هم پیدا نمیکنند. امر به معروف و نهی از منکر، ضامن حیای عمومی حالا ببینید این جملهای که من در اوّل بحثهای خودم میگویم که «یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما ترویج بیحیایی است» یعنی چه! مشکل اصلی ما در سطح جامعه «پردهدری» است. این که شما میبینید در اسلام، از اهمِّ واجبات، امر به معروف و نهی از منکر است، برای این است که اسلام میخواهد در جامعه پردهدری رواج پیدا نکند. چون اگر این پرده حیاء در سطح جامعه شکسته شود، یعنی کسی از دیگری خجالت نکشد، دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود. وقتی که بنا شد من از تو خجالت نکشم، آیا از خدا در انجام احکام شرعیّه خجالت میکشم؟ ـبینی و بین اللهـ وقتی من از خودم، که با خودم خودمانی هستم، خجالت نکشم آیا ممکن است که با تو رو در بایستی داشته باشم؟ اینکه در اسلام این همه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر تأکید شده، برای همین است. سیر جامعه بدون حیاء حجاب گناه زن اسلام دین شتابان اگر این پرده در سطح جامعه دریده شود، یک جامعهای درست میشود که هر روز به سمت حیوانیت میرود و دیگر انسانیّت تمام میشود. نه الهیّت، بلکه حتّی انسانیّت هم از چنین جامعهای میرود. دیگر کسی قُبح سرش نمیشود. راه رسیدن دشمن به اهداف خود لذا من این را تذکر بدهم که دشمنان اسلام هم از این جهت، مسأله را خوب فهمیدهاند که راه ضربه زدن به جامعه اسلامی ترویج بیحیایی است. اگر این بشود، آنها به اهداف خود رسیدهاند. آنجا دیگر دشمن با انسان روبهرو نیست که بخواهد با آنها بجنگد. بلکه با یکسری حیوان، طرف است و کارش بسیار راحت است. چون افراد بیحیای جامعه، حیوان هستند و دیگر انسان نیستند که بخواهد از دینشان دفاع کند. چنین افرادی احساس شرف میکنند!؟ ناموس میفهمند یعنی چه!؟ اینها دیگر انسان نیستند. «بیتفاوتی» زمینهساز بیحیایی یک وقت میگویید: حیاء در جامعه ترویج نمیشود ولی یک وقت میگویید: در جامعه ترویج بیحایی وجود دارد. پردهداری که نیست، پردهدری هم دارد ترویج پیدا میکند؛ نه اینکه به پردهداری اهمیّت داده نمیشود، بلکه پردهدری رواج دارد. بیتفاوتی با ترویج، فرق دارند. بیتفاوتی، زمینهسازِ پردهدری است. مثلاً کسی که به کار زشتی، نگاه میکند و ککش هم نمیگزد، حالت بیتفاوتی دارد. امّا یک نفر که مرتکب حرام میشود، پردهدری کرده است. نهی از منکر، پردهداری است وقتی کسی به او میگویی: پردهدری نکن! یعنی عمل زشت را انجام نده! این یعنی دارد پردهداری میکند. نهی از منکر، پردهداری است. اینکه من وقتی کار زشت را میبینم باید جلویش را بگیرم، برای این است که در جامعه پردهداری شود. ما تعبیر میکنیم به «پیشگیری»، چون این کار، زمینهساز پردهدری در جامعه است. اسلامی تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]
صفحات پیشنهادی
راهی برای درمان بی حیایی جامعه
راهی برای درمان بی حیایی جامعه-سلسله مباحث تربیتی حاج آقا مجتبی تهرانی پیرامون مسأله حیاء حیائی که از همه اقسام کاربرد بیشتری در جامعه دارد، حیاء از خلق است.
راهی برای درمان بی حیایی جامعه-سلسله مباحث تربیتی حاج آقا مجتبی تهرانی پیرامون مسأله حیاء حیائی که از همه اقسام کاربرد بیشتری در جامعه دارد، حیاء از خلق است.
احکام درمان با چیزهای حرام
راهی برای درمان بی حیایی جامعه. ... با ارزشترین حیاء اگر عمل قبیحی از انسان صادر شود و شاهدی که آن عمل را شهود میکند، شاهدی .... هیچ چیز دیگر ندارد. امام حسن عسکری ...
راهی برای درمان بی حیایی جامعه. ... با ارزشترین حیاء اگر عمل قبیحی از انسان صادر شود و شاهدی که آن عمل را شهود میکند، شاهدی .... هیچ چیز دیگر ندارد. امام حسن عسکری ...
تیشرت بپوشید و درمان شوید!
ده علامتی که نشان میدهد ازدواجتان به دردسر افتاده است · راهی برای درمان بی حیایی جامعه · 14 كشتارگاه ... بهترين شلوار جين را براي خود بخريد توجه كنيد كه چه وقت قرار ...
ده علامتی که نشان میدهد ازدواجتان به دردسر افتاده است · راهی برای درمان بی حیایی جامعه · 14 كشتارگاه ... بهترين شلوار جين را براي خود بخريد توجه كنيد كه چه وقت قرار ...
دام و درد سر ما
ده علامتی که نشان میدهد ازدواجتان به دردسر افتاده است-ما غالبا در روابطی قرار می ... ازدواجتان به دردسر افتاده است · راهی برای درمان بی حیایی جامعه · 14 كشتارگاه دام در .
ده علامتی که نشان میدهد ازدواجتان به دردسر افتاده است-ما غالبا در روابطی قرار می ... ازدواجتان به دردسر افتاده است · راهی برای درمان بی حیایی جامعه · 14 كشتارگاه دام در .
ده علامتی که نشان میدهد ازدواجتان به دردسر افتاده است
ده علامتی که نشان میدهد ازدواجتان به دردسر افتاده است · راهی برای درمان بی حیایی جامعه · 14 كشتارگاه دام در كرمان بدون حضور مستمر ناظر شرعي فعاليت مي كنند .
ده علامتی که نشان میدهد ازدواجتان به دردسر افتاده است · راهی برای درمان بی حیایی جامعه · 14 كشتارگاه دام در كرمان بدون حضور مستمر ناظر شرعي فعاليت مي كنند .
ده توصيه براي بهبود مستمر
ده علامتی که نشان میدهد ازدواجتان به دردسر افتاده است · راهی برای درمان بی حیایی جامعه · 14 كشتارگاه دام در كرمان بدون حضور مستمر ناظر شرعي فعاليت مي كنند ... ...
ده علامتی که نشان میدهد ازدواجتان به دردسر افتاده است · راهی برای درمان بی حیایی جامعه · 14 كشتارگاه دام در كرمان بدون حضور مستمر ناظر شرعي فعاليت مي كنند ... ...
سوره ای برای پاکدامنی
سوره ای که برای جامعه بزرگ بشریت شش مرحله ذکر می کند تا جامعه از هر چه ... به هیچ پادزهری برای درمان سم مهلک بی حیایی و بی عفتی که اندک اندک و به آهستگی دارد به ... بین ببریدشیطان ساده ترین راه را برای آلوده کردن برمی گزیند؛ راهی ساده و پیش پا ...
سوره ای که برای جامعه بزرگ بشریت شش مرحله ذکر می کند تا جامعه از هر چه ... به هیچ پادزهری برای درمان سم مهلک بی حیایی و بی عفتی که اندک اندک و به آهستگی دارد به ... بین ببریدشیطان ساده ترین راه را برای آلوده کردن برمی گزیند؛ راهی ساده و پیش پا ...
جوانان و علل بی میلی به نماز
مقدمه چرا بعضی از افراد جامعه با وجود پذیرش دین اسلام و مسلمان بودن از انجام درست .... خطر خجلت و کم حیایی به ویژه برای دختران که این خود زمینه ساز لغزشهای متعدد است. ..... درمان بیماری بی رغبتی به نماز در گرو شناخت نماز و معانی و اسرار آن است. ... را بـی تأثیر نمی دانند و اذعان دارند که اگر راهی برای حل مشکلات نبود،حداقل راهی برای ادامه ...
مقدمه چرا بعضی از افراد جامعه با وجود پذیرش دین اسلام و مسلمان بودن از انجام درست .... خطر خجلت و کم حیایی به ویژه برای دختران که این خود زمینه ساز لغزشهای متعدد است. ..... درمان بیماری بی رغبتی به نماز در گرو شناخت نماز و معانی و اسرار آن است. ... را بـی تأثیر نمی دانند و اذعان دارند که اگر راهی برای حل مشکلات نبود،حداقل راهی برای ادامه ...
كارگردان به همين سادگي : اعتراف ميكنم
وي افزود: اين فيلم به بخشي از جامعه پرداخته كه عليرغم اينكه بخش مهمي از جامعه را تشكيل ... اوج خود ميرسند به فكر يافتن راهي براي درمان ميافتيم، درحاليكه وظيفه كار فرهنگي، پيشگيري ... نكتهاي كه در اجرا وجود دارد سادگي، بي تكلفي و صميمت آن است. ... امین حیایی : هر آن چه تا حالا اعتراف نکرده بودم-گفت و گویی عمری و مفصل با امین .
وي افزود: اين فيلم به بخشي از جامعه پرداخته كه عليرغم اينكه بخش مهمي از جامعه را تشكيل ... اوج خود ميرسند به فكر يافتن راهي براي درمان ميافتيم، درحاليكه وظيفه كار فرهنگي، پيشگيري ... نكتهاي كه در اجرا وجود دارد سادگي، بي تكلفي و صميمت آن است. ... امین حیایی : هر آن چه تا حالا اعتراف نکرده بودم-گفت و گویی عمری و مفصل با امین .
راهکارهای موفقیتزا برای جوانان
بیگمان جوانانی که دارای احساس خود ارزشمندی و خصلت عزت نفس هستند، به پیشرفت ... صفاتی ناپسند مانند بیبرنامگی، خیالپردازی، بیحیایی، پیروی از شهوتها و. .... ای آمرزنده گناه بزرگ و ای درمان کننده استخوان شکسته، از تو میخواهم که گناهان .... «جامعهشناسی فراغت» انجامیده است و فلسفه آن، رهانیدن انسان جامعه صنعتی از دام «از ...
بیگمان جوانانی که دارای احساس خود ارزشمندی و خصلت عزت نفس هستند، به پیشرفت ... صفاتی ناپسند مانند بیبرنامگی، خیالپردازی، بیحیایی، پیروی از شهوتها و. .... ای آمرزنده گناه بزرگ و ای درمان کننده استخوان شکسته، از تو میخواهم که گناهان .... «جامعهشناسی فراغت» انجامیده است و فلسفه آن، رهانیدن انسان جامعه صنعتی از دام «از ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها