واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: كارگردان به همين سادگي : اعتراف ميكنم.
رضا ميركريمي: نداشتن شتاب در قضاوت اساس «به همين سادگي» است رضا ميركريمي كارگردان فيلم «به همين سادگي» گفت:اعتراف ميكنم كه انتظار نداشتم اين فيلم مورد توجه اقشار متفاوت مخاطبان قرار گيرد و حال كه اين اتفاق افتاده است، احساس ميكنم سهم كوچكي از وظيفهام را نسبت به جامعه انجام دادهام. به گزارش ايسنا، طي مراسمي كه بعدازظهر روز گذشته به همت انجمن روزنامهنگاران مسلمان و در مجموعه فرهنگي هنري سيدالشهداء برگزار شد، فيلم «به همين سادگي» به نمايش درآمد و با حضور رضا ميركريمي كارگردان آن و محمود گبرلو منتقد سينما نقد و بررسي شد. در اين مراسم ميركريمي با بيان اين نكته كه راه سختي را براي ساخت اين فيلم سپري كرده است، خاطرنشان كرد: در جامعهاي كه سينماي آن براي دستيابي به فروش بالا نسخههاي جعلياي را توصيه كرده سطح فرهنگي مخاطبان نيز نزول كرده است. وي افزود: اين فيلم به بخشي از جامعه پرداخته كه عليرغم اينكه بخش مهمي از جامعه را تشكيل ميدهند، كمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. ميركريمي همچنين به سختي راه ساخت اين فيلم و نهي كارگردانان و مشاوران از ساخت اين فيلم اشاره كرد و عنوان كرد: بسياري از كارگردانان كه همگي آنها از تجربههاي بالايي برخوردار بودهاند، ساخت اين فيلم را نوعي ريسك ميدانستند و حتا برخي از آنها هنوز هم ميگويند عليرغم اينكه اينكار يكبار تجربه شده است ما هنوز جرأت ساخت چنين فيلمي را نداريم. كارگردان «خيلي دور خيلي نزديك» در پاسخ به سوالي كه درباره داستان ساده اين فيلم و تغيير غيرمنتظره آن در دقايق پايان مطرح شد، اظهار كرد: در فيلم معمولا تماشاگر بعد از مدتي به سبك و استيل فيلم عادت ميكند و در فيلمي مثل «به همين سادگي» متوجه ميشود كه نبايد دنبال اتفاق غيرمنتظرهاي باشد و حال اينكه همواره در سينما به دنبال مسايل خاص و خارقالعاده ميگرديم موجب شده است حساسيت ما نسبت به موضوعات مختلف كم شود و من در اين فيلم سعي كردهام، همانند عارفان به مسايل نگاه كنم و از كمترين اتفاقات و جزييترين مسايل به كشفي بزرگ برسم. ميركريمي در ادامه ايجاد نگاهي عارفانه بر مخاطب را از وظايف هنرمندان خواند و افزود: امروزه حساسيت جامعه نسبت به مسايل مختلف از بين رفته است و حتا در فيلم هم مسايلي مثل طلاق، خيانت و غيره توجه مخاطب را جلب نميكند و مخاطب همواره درپي اتفاقات غيرمعمول است درحاليكه اتفاقات بزرگي در اطراف ما درحال شكلگيري است و ايجاد حساسيت نسبت به اين موضوعات ميتواند جامعه را از غفلت درآورد. كارگردان «به همين سادگي» در پاسخ به سوال ديگري كه در رابطه با انگيزه ميركريمي از بيان برخي مسايل در فيلم مطرح شده بود گفت: بدترين اتفاق ممكن براي يك فيلمساز كالبدشكافي فيلم است و وقتي كسي قصدم را از طرح مسئلهاي در فيلم ميپرسد احساس ميكنم نتوانستهام حرفم را در قالب فيلم مطرح كنم. ميركريمي همچنين عنوان كرد: برخي بحرانها، بحرانهاي پنهاني هستند و اگر در زمان لازم به آنها نپردازيم ديگر قابل درمان نخواهند بود و هنرمند به فردي اطلاق ميشود كه بتواند با ديدي متفاوت در ديد مسوولان جامعه اين نوع بحرانها را كشف كند. وي افزود: متأسفانه امروزه ما منتظر ميشويم تا بحرانها شكل بگيرند و هنگامي كه به نقطه اوج خود ميرسند به فكر يافتن راهي براي درمان ميافتيم، درحاليكه وظيفه كار فرهنگي، پيشگيري و فرهنگسازي است. ميركريمي با تأكيد بر ايجاد حساسيت بر روي موضوعات عنوان كرد: اگر هنرمندان موفق به طرح مسئله و ايجاد حساسيت روي آن شوند نخبگان جامعه قطعا به دنبال يافتن راهحلي براي آن خواهند رفت. وي همچنين متذكر شد: ارايه راهحل براي مسايل ديگر وظيفه هنرمند و فيلم نيست و اگر قرار باشد در جامعهاي هنرمند بحران و موضوع پنهاني را كشف كند، آن را با ديد معتدل به تصوير كشد و بر روي آن حساسيت ايجاد كند و در پايان هم راهحل آن را ارايه كند، ديگر جامعه نيازي به قشرهاي ديگر نخواهد داشت لذا طرح موضوع مسئلهي هنرمندانه و مهمي است كه من از ابتداي اين فيلم به دنبال آن بودهام. كارگردان «زير نور ماه» در پاسخ به سوال ديگري كه در رابطه با نوع ارتباط شخصيت زن داستان با مردان مطرح شده بود اظهار كرد: تصويري كه در جامعه و رسانه ما از زن ارايه ميشود، تصوير فردي است كه به راحتي ارتباط برقرار ميكند و گاه حتا از بحث خيانت نيز براي جذابيت بيشتر استفاده ميشود، اما من در اين فيلم قصد داشتم نوع ديگري از ارتباط را به تصوير كشم. ميركريمي با بيان اين نكته كه در «به همين سادگي» اساس فيلم را بر آشنايي مخاطب با شخصيت زن داستان قرار داده گفت: در اين فيلم مرد نيز مرد خيلي خوبي است و ما قصد داشتهايم در وراي فيلم اين مطلب را عنوان كنيم كه در بسياري موارد سوءتفاهمات موجود با كمترين توجه عاطفياي قابل حل هستند، اما ما در حوزه رسانه كمتر اينكار را ميكنيم و به افراد آموختهايم خيلي زود قضاوت كنند، درحاليكه در اين فيلم اساس نداشتن شتاب در قضاوتهاست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 419]