تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798047220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

میرزا محمد فیض قمی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: آیـه اللّه الـعـظمی حاج آقا میرزا محمد فیض، فرزند ادیب نامی میرزا علی اكبرفیض (قدس سره) یكی از اعاظم فقها و از اكابر علمای طراز اول در قرن چهاردهم هجری می باشد.
گرچه مرحوم آیه اللّه فیض از نظر مرجعیت عامه و تقلید عمومی مردم، در حد دیگر فقهای بزرگ یـاد شـده در ایـن كـتاب نبوده اند، ولی از آنجایی كه آن مرد بزرگ الهی و فیض آثار، در احیا و ابقا حوزه علمیه قم نقش اساسی و حق بزرگی بر جامعه علمی و اسلامی ما دارند، به عنوان ادا بخشی از حـقـوق شـرعی وی، به شرح حال مختصری از آن مرد علم و فضیلت می پردازیم باشد كه شرح حال تفصیلی او را درذیل كتاب «علمای معاصرین مرحوم خیابانی» آورده باشیم.
مرحوم حاج ملا علی واعظ خیابانی در كتاب علمای معاصرین در شان ایشان می نویسد:.
«حضرت آیه اللّه آقا میرزا محمد فیض قمی یكی از اعاظم علمای طراز اول ودارای شاخصیت تامه و مقبولیت عامه و مرجعیت كامله اند.
ولادت ایـشـان در سال 1293 ه ق در قم رخ داده است آنگاه مقدمات و سطوح رادر قم تحصیل، و سـپـس بـرای تكمیل تحصیلات عالیه به تهران مهاجرت نموده و ازمحضر آیه اللّه آقای حاج میرزا حسن آشتیانی صاحب حاشیه بر رسائل تحصیل فقه واصول و نزد آیه اللّه میرزا محمود قمی و آقای آقـا شـیـخ عـلـی رشتی تحصیل حكمت وعرفان نموده است، و در سال 1317 ه ق به نجف اشرف عـزیـمـت و از محاضر درس آیات عظام: آیه اللّه آخوند خراسانی، و آیه اللّه سید محمد كاظم یزدی اسـتفاده ها نموده است پس از بهره گیری كافی از دروس فوق، جهت سیر دقایق افكار حضرت آیه اللّه مـیـرزا مـحـمد تقی شیرازی (میرزای دوم) به سامرا هجرت نموده اند ضمن تحصیل ازمحضر مـبـارك ایـشان، در شمار اعاظم تلامذه آن بزرگوار درآمده اند، و یكی ازمدرسین نامی آن حوزه قـرار گـرفـتـه اند به همین جهت فوق العاده مورد توجه و عنایت خاص استاد بزرگوار خود واقع شـده انـد در هـمـان زمـان در احـتیاطات مطلق، خودبرخی از مقلدین خویش را به ایشان ارجاع فـرمـوده انـد پـس از مـراجعت به قم هم هركس ازاهالی قم و ساوه واطراف آن، كه ازحضرت آیه اللّه شـیـرازی سـؤال مـی نـمـودنـد، كـه احـتـیـاطـات مـطلق شمارا به كدام یك از علمامراجعه نمائیم؟
معظم له ایشان رامعرفی می فرمودند.
آیـه اللّه فـیض پس از تكمیل معلومات و فوز به مقام عالی اجتهاد، درسال 1333 ه ق به قم مراجعت فـرمـوده و از مـسـئولین و بزرگان آن بلده طیبه به شمار آمدند ایشان جهت تربیت طلاب علوم دینی كمر همت بست ومدرسه فیضیه را كه بسیاری از حجرات آن انبار علاف، بقال و كسبه شده بـود، از یـد غـاصـبـین و متصرفین انتزاع، و مسكن طلا ب علوم دینی نمود و خود در آن مدرسه بـه تـدریـس اشـتغال ورزید و برای توسعه اداره علمیه آن، خود را نیازمند معاونت و كمك دید، تا بالاخره در سال 1340 ه ق از آیه اللّه العظمی حاج شیخ عبدالكریم حائری یزدی (ره) كه تا آن وقت در شهر اراك متوقف بودند، درخواست مهاجرت فرمود، وایشان نیز با تمهیدات فراوان وارد قم شد و بـرای مـزید تجلیل ایشان، مسجد بالاسر راكه محل نماز ایشان بود، به آیه اللّه حائری واگذار، و خـود هـم چـنـد ایـامی به ایشان اقتداورزیدند، و روز به روز در تقویت و رونق بخشیدن به حوزه عـلـمـیه قم كوشید، به حدی كه آن را تا حد همسویی و رقابت با حوزه علمیه نجف رساندند، و از سال 1355ه ق كه آیه اللّه حائری رحلت نمود، با عزمی راسخ و با اعانت سایر اعاظم دانشمندان قم، حوزه علمیه قم را حفظ نمودند»[1].
اصرار در مهاجرت:
گویند این مرد بزرگ به آیه اللّه حائری كه جهت زیارت قبر شریف حضرت معصومه (ع) آمده بود، و تـصـمیمی بر اقامت نداشتند، عرض كردند: مگر این قمی هانباشند كه وقتی دعبل خزاعی، جبه اعطایی امام رضا (ع) را كه به قم آورد، و به هرقیمت بالایی كه گفتند حاضر به فروش نبود، ولی در خارج شهر عده ای از جوانان ازچنگش درآوردند؟.
مـرحـوم آیه اللّه حائری فرمودند بودند: او جبه امام را داشت، به من چه ارتباط پیدا می كند؟
ایشان گفته بودند: شما هم علم امام (ع) را دارید.
شاگردان:
حـوزه پـربركت و پرفیض ایشان فارغ التحصیلان متعددی را تحویل جامعه داد، تنی چند از این علما عبارتند از:
1 ـ مرحوم آیه میرزا مصطفی صادقی (متوفی 1358 ه ق)
2 ـ آیه اللّه حاج سید مرتضی فقیه.
3 ـ آیه اللّه حاج شیخ احمد فقیهی.
4 ـ آیه اللّه حاج شیخ عباس مستقیم.
5 ـ آیه اللّه حاج شیخ عباس حائری اصفهانی.
6 ـ مرحوم شیخ ابوالقاسم نحوی.
7 ـ مرحوم حاج شیخ علی پائین شهری.
8 ـ مرحوم حاج محمد باقر قمی فرزند حاج شیخ ابوالقاسم كبیر قمی.
ترویج برای خدا:
گـویند معظم له از آیه اللّه بروجردی رحمه اللّه علیه كه پس از مؤسس بزرگوار،پرچمدار و زعیم حوزه بود، بسیار ترویج و تبلیغ می نمود برخی به ایشان اعتراض می كنند و می گویند شما كه خود صـاحـب فـتـوی و مـرجـع تـقلید هستید، برای چه ازآقای بروجردی ترویج می كنید؟
در جواب می فرمایند: اگر كار برای خدا است، ماباید از كسی كه فعلا علمدار است، و حوزه را حفظ می كند ترویج كنیم، و اگر برای غیرخداست، من اهلش نیستم.
تالیفات:
تالیفات مرحوم فیض عبارت است از:.
1 ـ كتاب الفیض در طهارت آب قلیل و عدم تنجیس متنجس (مطبوع).
2 ـ حاشیه بر العروه الوثقی.
3 ـ مناسك حج.
4 ـ حاشیه وسیله النجاه.
5 ـ شرحی بر منظومه مرحوم سید بحرالعلوم در فقه.
6 ـ ذخیره العباد و چند اثر دیگر.
اخلاف شایسته:
از آن مرحوم علاوه بر آثار علمی و تالیفی، چند خلف صالح بر جای مانده است كه هر كدام در شغل و موقعیت خود منشا خدمات اسلامی و انسانی بوده وهستند:.
1 ـ مـرحـوم میرزا عباس فیض، صاحب تالیفات عدیده، از جمله: گنجینه آثارقم، قم و روحانیت، انجم فروزان، بدر فروزان، تاریخ كاظمین و تاریخ پاكستان، و آثاردیگر.
2 ـ حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا مهدی فیض، یكی از ائمه جماعت مسجد امام حسن عسكری (ع) و دارای تالیفات چند كه هنوز به طبع نرسیده اند.
3 ـ دكـتر علیرضا فیض، استاد دانشگاه تهران، نویسنده مبادی فقه و اصول،ترجمه لمعه دمشقیه، حـقـوق جـزای عـمـومـی اسـلام، مـقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلام، حقوق جزای خـصـوصـی، و آثـار و تالیفات دیگر در ضمن ایشان حق استادی بر حقیر دارند، چون در دانشكده الهیات و معارف اسلامی، چند ترم با ایشان درس داشته ام.
4 ـ میرزا محمد تقی معروف به آقا میرزا.
5 ـ حاج حسین آقا.
مـرحـوم فـیض چهار داماد داشتند كه تنها حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ ‌عباس مستقیم از میان آنان در كسوت روحانیت بود.
رحلت:
ایـشـان پـس از عمری تلاش و كوشش در راه خدا، در دهه آخر جمادی الاولی سال 1370 ه ق، در حـال نـماز وقتی دستها را به دعا برداشته بود، و «الهی عاملنابفضلك» را می گفت، دار فانی را وداع گفت آیه اللّه بروجردی بر پیكر او نماز خواند ودر ایوان طلایی صحن عتیق مدفون گردید.
عـزاداری سـراسـری در كشور اقامه شد از جمله در تهران از سوی دربار درمسجد شاه 15 اسفند 1329 ه ش مجلس ترحیمی برگزار گردید در این مجلس ترحیم وقتی حاج علی رزم آرا نخست وزیـر وقـت برای شركت وارد صحن مسجدشده بود، نزدیك حوض ناگهان هدف گلوله های تیر فدائیان اسلام قرار گرفت ومقتول گردید[2].
[1] . علمای معاصرین، ص 187 و 188، تالیف ملا علی واعظ خیابانی (ره).
[2] . در مـورد شـنـاخـت تـفـصیلی شخصیت ایشان می توان به: آثار الحجه، ج 1، ص 139 ـ علمای مـعـاصـرین،ص 288 ـ گنجینه دانشمندان، ج 1، ص 341 ـ آئینه دانشوران، ص 352 ـ لغت نامه دهـخـدا، ج 25، ص 365 ـانجم فروزان، ص 138 ـ مجله نور علم، شماره 6 دوره دورم، ص 100 تا 110 مقاله فاضل محترم آقای باقربیدهندی مراجعه نمود.
منبع:اندیشه قم





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 578]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن