تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798245836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلا‌مت مجالس سوگواري


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: CYRUS LAND29th January 2007, 08:59 PMمجالس سوگواري اغلب در مساجد، حسينيه‌ها، منازل، تكيه‌ها و حتي گاهي در حاشيه كوچه‌ها و معابر برپا مي‌شود، هر جا كه اين مراسم برپا شود و با نام مقدس حضرت‌ ابي‌عبدالله الحسين(ع) و اهل بيت پيامبر اكرم(ص) زينت يابد، بايد به احترام ايشان پاكيزه و بهداشتي باشد. مسجد، خود در اسلام منزلت ويژه‌اي دارد و بر همان اساس از قداست استثنايي در همه حال برخوردار است، بنابراين احترام مسجد هميشه واجب است، خواه هنگامي كه مجالس سوگواري در آنها برگزار شود و خواه در غير آن ـ بنابراين لازم است تذكر داده شود كه با توجه به حضور و توقف طولاني‌تر جمعيت انبوهي در مساجد به هنگام برگزاري مراسم عزاداري، بيش از گذشته مواظبت از پاكيزگي مسجد و حفظ قداست آن ضرورت پيدا مي‌كند. علاوه بر مساجد، اماكن ديگري كه براي برپايي عزاي سالار شهيدان و اهل بيت(ع) در نظر گرفته مي‌شود نيز بايد با رعايت موازين بهداشتي همواره پاكيزه و به دور از آلودگي باشد زيرا رعايت نكردن پاكيزگي اين مكان‌‌ها، بي‌توجهي به آسايش دوستداران اهل بيت(ع) و رعايت نكردن احترام اين مراسم سازنده و الهام‌بخش است. در مجالس سوگواري خواه در مساجد، حسينيه‌ها و خواه در منازل و مكان‌هاي ديگر محلي به عنوان آبدارخانه براي تهيه چاي و شست‌وشوي استكان‌ها اختصاص داده مي‌شود. اين محل هر جا كه باشد بايد كاملا پاكيزه باشد و رفت و آمد افراد متفرقه به داخل آن ميسر نباشد. حتي‌الامكان داراي سينك ظرفشويي يا لااقل ظروف و وسايل جايگزين آن باشد. بهداشت استكان و نعلبكي شست‌وشوي استكان‌ها و نعلبكي با آب و مواد شوينده ضروري است. اگر استكان‌ها را در طشتي بريزيم كه در داخل آن به ازاي هر 10 ليتر آب 1 قاشق مرباخوري (5 گرم) پركلرين اضافه شود، پس از 20 دقيقه تا نيم ساعت هم آنها را ضد عفوني كرده‌ايم و هم كدورت و تيرگي آنها بر طرف شده و كاملا شفاف خواهند شد.گاهي ديده مي‌شود استكان‌ها را در داخل ظرفي ريخته و در آن ظرف مقداري آب مي‌ريزند و پس از پاك شدن رنگ چايي، دوباره از آنها استفاده مي‌كنند. اين كار نه تنها سودمند نيست بلكه مجموعه آلودگي‌ها را كه با تماس دهان‌ به استكان‌ها روي آنها باقي مانده در آب منتشر مي‌كند و تمام استكان‌ها را به مجموعه آلودگي‌ها، آلوده مي‌سازد و هرگز سزاوار نيست كه از نمازگزاران و عزاداران اهل بيت(ع) با استكان‌هاي آلوده پذيرايي كنند. بهداشت چاي چاي پررنگ زيان‌بخش و چاي كم‌رنگ سودمند است ـ گاهي به عنوان تقلب چاي مصرف شده را خشك كرده و مجددا پس از آميختن آن به رنگ، خشك مي‌كنند و با چاي سالم مخلوط مي‌كنند. يك راه آسان براي تشخيص اين تقلب اين است كه در يك ليوان مقداري آب سرد مي‌ريزيم، سپس كمي از چاي خشك را روي آب سرد داخل ليوان مي‌ريزيم به طوري كه چاي روي آب بماند، اگر از ذرات چاي رنگي به سرعت شبيه رشته خارج شد دليل بر تقلب در چاي است. بهداشت شربت شربت‌هايي مثل شربت آبليمو، آلبالو، سكنجبين،‌ بيدمشك، شربت زعفراني و مانند اينها نيز در برخي نقاط در مجالس عزاداري استفاده مي‌شود. يادآوري اين نكته ضروري است كه يا بايد از ليوان‌هاي يك بار مصرف استفاده شود يا ليوان‌ها را پس از هر بار شربت دادن بشويند. گاهي از تخم شربتي (تخم ريحان) و بعضي اوقات از خاكشير در شربت استفاده مي‌شود، در اين صورت حتما بايد اين دانه‌ها را از مواد خارجي پاك كرد. شير اگر از شير استفاده مي‌شود لازم است يا از شير پاستوريزه و سالم استفاده شود و يا شير معمولي را قبل از توزيع به خوبي بجوشانيم. به اين صورت كه شير را در ظرفي ريخته و حرارت مي‌دهيم، وقتي به نقطه جوش رسيد مدت 15 دقيقه شير را به آرامي در حال هم‌زدن مي‌جوشانيم، بايد در نظر داشت كه جوشيدن با رويه بستن (كه در حدود 70 درجه صورت مي‌گيرد) متفاوت است. جوشاندن شير يا استفاده از شير پاستوريزه مطمئن خطر ابتلاي ميهمانان مجالس حسيني را به بيماري تب مالت و سل برطرف مي‌كند. مجالس حسيني كانون تلطيف عواطف انساني، مدرسه غيرتمندي و دفاع و پاسداري از ارزش‌هاي اسلامي و ميدان كمال‌جويي و بزرگداشت شعاير الهي است. در اين مجالس از هر چه كه با اهداف عالي و والاي حضرت ابي‌عبدالله الحسين(ع) مغاير باشد، از هر سخني كه از آن بوي ذلت و تسليم استشمام شود و از هر اقدام كه مورد تاييد اسلام نباشد بايد اجتناب كرد.پاكيزگي مجالس سوگواري زمينه جذب بيشتر مردم به اين مدارس معارف، حماسه و غيرت اسلامي را فراهم مي‌سازد. در اين مدارس، درس عزت نفس، مقابله با باطل، پاسداري از نظام مقدس اسلامي، دفاع از مظلوم و تاختن بر ظالم تكرار مي‌شود. عظمت كاري كه در يك مرثيه‌خواني صحيح صورت مي‌گيرد با ساعت‌ها سخنراني و نوشتن ده‌ها كتاب قابل بيان نيست. ما در اينجا مي‌كوشيم گزيد‌ه‌اي از نكات بهداشتي مجالس سوگواري را به شما خوانندگان گرامي ارائه دهيم.سابقه برپا داشتن مجالس عزاي سرور شهيدان و بركت جستن از اين چشمه فياض بسيار طولاني است. در برخي روايات حتي به توسل جستن فرشتگان برگزيده الهي قبل از خلقت آدم ابوالبشر و روضه‌خواني جبرييل امين براي حضرت آدم و پيامبران ديگر اشاره شده است. در رويدادهاي ثبت شده تاريخ اسلام نيز از اقامه عزاداري آن حضرت به وسيله پيامبر اكرم(ص) يعني سال‌ها قبل از واقعه جان‌سوز كربلا، و گريستن مولاي متقيان اميرالمومنين(ع) به هنگام رسيدن به سرزمين كربلا و اشاره به وقوع چنين حادثه عظيمي سخن به ميان آمده است و نيز از برپايي مجالس عزاي آن حضرت در سرزمين شام و در كنار كاخ يزيد مجسمه نخوت و ستم به وسيله عترت طاهره و خاندان سرفراز اما به اسارت رفته او ياد شده است. به هر صورت سنت برپايي اين مجالس پرفيض كه قرن‌ها پاسداري از شناساندن راه و روش او را وجهه همت خود قرار داده است و در حقيقت ابقاي آيين جاودانه اسلام با يادآوري حماسه كربلا آميخته است از آغاز با تاييد امامان ما و سفارش‌هاي موكد آنان همواره گرامي داشته شده است. حسين(ع) دردل مومنان عاشق جاي دارد، مجالس سوگواري او مجالس عشق و تجلي عالي‌ترين عواطف انساني است، مجالس تولي و تبري، مجالس انسان شدن، تجديد پيمان با خدا، آشتي با پروردگار، تعهد به اجتناب از معاصي، مجالس راز و نياز، با دل‌هاي شكسته درددل با خدا كردن، حاجت طلبيدن، شفاي دردهاي جسم و جان خواستن و در عين حال كسب توان و نيرو براي دفاع غيرتمندانه از اسلام و ارزش‌هاي اسلامي است.چنين مجالسي را در طول تاريخ اسلام، جايي ديگر يا نمي‌شناسيم يا كمتر سراغ داريم. صفاي خاص و غيرقابل توصيف مجالس سوگواري امام حسين(ع) ريشه در صفاي دل‌هاي پاك و عشق متعالي شيفتگان اهل بيت پيامبر(ص) دارد. چنين مجالس با صفايي را همواره بايد پاكيزه نگهداشت، هم پاكيزه از ريا و خودنمايي، تجمل و تفاخر و هم پاكيزه از هر نوع آلودگي ظاهري.بنابراين شايسته است هزينه برپا ساختن عزاي فرزند پيامبر(ص)، از حلال‌ترين پول‌ها و در شايسته‌ترين مراتب خلوص نيت تامين شود و در تمام مراحل اقامه عزا هيچ عملي كه از آن بوي بي‌صفايي استشمام شود و به ناحق مايه آزار كسي شود و سر و صداي فراوان و زمان نامناسب آن رنج خسته يا دردمندي را بيفزايد، ديده نشود. بي‌شك اسراف، ريخت و پاش بي‌مورد و هر كاري كه با مقررات شرع مقدس ناسازگار باشد، رضايت حضرت سيدالشهدا(ع) كه همه هستي خود را براي اقامه حق و دفاع از اسلام و احكام آن بذل كرد، در پي ندارد.مجالس عزاي امام حسين(ع) را بايد در عين سادگي باشكوه برپا كرد و توجه داشت كه شكوه مجالس حسيني در زرق و برق و چراغ و فرش و غذا و سر و صدا نيست بلكه شكوه مجالس امام مظلومان در اخلاص، ذكر علل، قيام و جانب‌داري او و ياران بااخلاصش در فضايي آميخته از صفا و مراعات كامل ضوابط شرعي و حضور گسترده عاشقانه و آموختن معارف الهي و تلاش در خودسازي و پيروي از راه سيد‌الشهدا(ع) است. مجالس عزاي حسين(ع) ساده اما باصفا، دور از تجمل اما باشكوه است.شايد ذكر اين نكات تحت عنوان بهداشت غيرمنتظره به نظر برسد اما حقيقت اين است كه بهداشت با تعريف جامع آن و به خصوص با تعريف كمال يافته آن به همه جنبه‌هاي جسمي، رواني و اجتماعي و نيز معنوي ناظر است. در اين‌گونه مجالس همزمان با هزاران خير و بركت معنوي، تخليه فشارهاي رواني و كاهش استرس‌ها صورت مي‌گيرد كه خود گامي در جهت تامين بهداشت رواني است.نگاه دوباره به حقيقت معنوي بهداشت با نگرش اسلامي، ديد تازه‌اي درباره نقش مجالس عزاداري سرور آزادگان در بهداشت شخصي و بهداشت جامعه مي‌گشايد.‌ ما تاثير يك مراسم عزاداري را در پاكسازي جامعه از جرثومه‌هاي فساد و خنثي شدن تبليغات سوء شياطين و بدخواهان اسلام و ميهن اسلامي بارها تجربه كرده‌ايم. گويي اين مجالس روح‌بخش اما جانگداز به عنوان يك گندزداي بسيار قوي، در پاكسازي و ايمني بخشي جامعه اعجاز مي‌كند. كاري كه چند سطر شعر حماسي و سازنده يك مداح توام با انگيزش نداي فطرت و در جريان يك عزاداري مي‌كند، گاهي با كار درازمدت آموزشي و تربيتي كه فاقد روحيه انگيزش عواطف انساني است، برابري مي‌كند و حتي بر آن فزوني دارد. بنابراين به بهداشت مجالس عزاداري اسلامي، هم از ديد ضرورت تامين موازين شناخته شده بهداشتي بايد نگريست و هم از ديد نقش اين مجالس در بهسازي محيط اجتماعي و بهداشت رواني فردي و اجتماعي.بايد اضافه ‌كنيم كه در مكتب اهل بيت(ع) پاكيزگي و بهداشت جاي خاصي دارد، حتي در جريان قيام الهي و آزادي بخش حضرت ابي‌عبدالله الحسين(ع) و در شب واقعه بزرگ جان‌سوز عاشورا در حالي كه انواع محدوديت‌ها و فشارها و تهديدها وجود داشت و آب آشاميدني در خيمه‌گاه يافت نمي‌شد، مع‌الوصف پاكيزه‌سازي بدن و آمادگي استقبال شهادت با بدن پاكيزه، بخشي از اقداماتي بود كه آن حضرت و ياران فداكارش در شب عاشورا در برنامه خود داشتند. شايسته است پولي كه براي اقامه عزاداري سالار شهيدان استفاده مي‌شود از حلال‌ترين بخش دارايي آدمي باشد. يعني صرف‌نظر از اينكه از مجراي حلال كسب شده باشد، وجوهات شرعي آن قبلا تسويه شده باشد. از چنين پولي غذاي سالم و پاكيزه تهيه كردن و در مسير اظهار ارادت و دوستي نسبت به اهل بيت(ع) به مومنان خورانيدن، سزاوار است كه مورد قبول آنان قرار مي‌گيرد. غذاي حلال‌ و پاكيزه مايه بركت و روشني دل و استحكام پايه‌هاي ايمان است و سزاوار است كه مردم با ايمان غذاي مجالس حسيني را نه فقط به عنوان يك خوردني بلكه حتي به عنوان شفابخشي دردهاي روحي و جسمي به رغبت طلب كنند و با مقدس دانستن آن، از هر گونه اتلاف و اسراف آن خودداري كنند. همواره شاهديم كه چه بسيار دردمنداني كه عاشقانه شفاي خود را در مجالس توسل و غذاي تهيه شده به نام معصومان(ع) مي‌جويند. در اين صورت بايد از هر عملي كه شائبه ريا، خودنمايي، اسراف و انگيزه‌هاي غيرالهي در آن باشد، به شدت پرهيز شود و مومنان نيز به دستور دين در صرف غذا اعتدال و ميانه‌روي را مراعات كنند و به هنگام صرف غذا اصول بهداشت فردي به خصوص پاكيزگي دست‌ها را رعايت كنند و اين مستلزم وجود امكان شست‌وشوي دست‌ها با آب و صابون است. همچنين يك مسأله بسيار مهم كه مسووليت شرعي و اخلاقي مهمي به همراه دارد پاكيزگي و رعايت اصول بهداشتي به وسيله كساني است كه به نحوي در تهيه و طبخ غذا، توزيع آن و نيز شست‌وشوي ظروف نقش دارند. به اين معنا كه علاوه بر رعايت تمام موازين بهداشت فردي مثل پاكيزگي بدن، لباس و مراقبت در هنگام كار، ناخن‌هاي آنها كوتاه باشد و حتما پس از خروج از مستراح دست‌هاي خود را به خوبي با آب و صابون بشويند. شست‌وشوي دست‌ها با آب و صابون به هنگام تماس دست با اشياي آلوده نيز بايد تكرار شود. از آنجا كه استفاده از دستكش‌هاي يك بار مصرف به آساني مقدور است خوب است آشپزها به هنگام توزيع غذا حتما از اين گونه دستكش‌ها استفاده كنند. در اينجا نكاتي را كه در تامين بهداشت غذا نقش دارند به طور مختصر يادآور مي‌شويم. استفاده از ظروف يك بار مصرف در زمان ما استفاده از ظروف يك بار مصرف در اندازه‌هاي مناسب با نوع غذا، كاري آسان و بهداشتي است. حتي براي توزيع حلوا نيز مي‌توان از نان بستني يا كاغذهاي مخصوص شيريني استفاده كرد تا به هيچ عنوان آلوده و دستكاري نشوند. سفره وقتي قرار است سفره گسترده شود، خوب است عرض آن را كمتر بگيرند تا هيچ‌كس به هيچ عنوان به سفره پا نگذارد. هنگام جمع كردن سفره هم لازم است ابتدا دو سر ابتدا و انتهاي آن را روي هم قرار دهند و سپس تا كنند تا قسمت‌هايي كه منحصرا بايد مواد غذايي روي آنها قرار گيرد با فرش و محلي كه پا بر آن گذاشته مي‌شود، تماس نداشته باشد. پس از جمع‌آوري سفره بلافاصله بايد محل را جارو و پاكيزه كرد. انتخاب مواد اوليه سالم موادغذايي تا هنگام طبخ بايد با مراعات اصول بهداشتي، سالم نگهداري شوند. مثلا گوشت، مرغ و ساير مواد فسادپذير در داخل يخچال يا فريزر نگهداري شوند. همچنين اگر قرار است از سبزي به صورت خام استفاده شود، قبل از توزيع بايد آنها را پاكيزه و ضدعفوني كنند. طبخ كامل غذا گاهي ديده مي‌شود برخي اقلام موادغذايي به خصوص مرغ را از بيم له شدن خوب نمي‌پزند، طبخ كامل غذا يك ضرورت قطعي است. مصرف غذاي پخته بلافاصله پس از طبخ به عبارت ديگر نبايد ميان آماده شدن غذا تا مصرف آن فاصله به حدي باشد كه غذا رو به سردي برود.چون گاهي در مجالس سوگواري غذا ساعت‌ها قبل از مصرف آماده مي‌شود و اين مسأله مي‌تواند خطرات جدي در پي داشته باشد، موكدا توصيه مي‌شود غذاي آماده شده را تا هنگام مصرف همچنان بايد روي آتش نگهداشت منتها حرارت آتش را مي‌توان كم كرد ولي در هر حال غذا بايد كاملا داغ باشد، در غير اين صورت، نگهداري غذاي آماده شده در حالت نيم گرم يا نزديك به سرد خطرناك خواهد بود. حرارت مجدد به غذاي پخته اگر مقداري غذاي پخته شده را از پيش آماده كرده و در يخچال نگهداري كنند، قبل از توزيع بايد مجددا حرارت بالا (جوشانيدن) داده شود. مدت جوشانيدن دست كم 10 دقيقه خواهد بود. قطع رابطه بين غذاي پخته و نپخته اين مطلب مخصوصا در مورد مرغ و ماهي بسيار مهم است زيرا بسياري از مسموميت‌هاي غذايي فقط به اين دليل اتفاق مي‌افتد كه ماده غذايي پخته شده با موادپخته نشده يا ظروف و وسايلي كه غذاي پخته نشده با آنها ارتباط داشته تماس پيدا كرده است. روغن روغن را نبايد زياد داغ كرد زيرا در روغني كه زياد داغ شود و يا بيش از يك بار براي سرخ كردن مورد استفاده قرار گيرد، يك ماده سمي به نام آكرولئين و مواد زيان بخش ديگري به وجود مي‌آيد. سيب‌زميني در سيب‌زميني جوانه زده يا سيب‌زميني كه زير پوست آن در اثر انبار كردن مقابل نور سبز شده است و همچنين در سيب‌زميني‌هايي كه ميان آنها ليز و خراب شده، سم خطرناكي به نام سولانين وجود دارد بنابراين بايد از سيب‌زميني سالم استفاده كرد و اگر مجبور به مصرف سيب‌زميني سبز شده يا جوانه زده هستيد، پوست آن را حتما ضخيم برداريد. گوشت پرورش و ذبح دام سالم، شرايط ويژه‌اي مثل اعمال واكسيناسيون، شرايط بهداشتي محل نگهداري دام، معاينه دام توسط پزشك قبل و بعد از ذبح و اعلام صحت گوشت دام از بيماري‌هاي دامي و سپس عرضه و مصرف گوشت سالم را مي‌طلبد. رعايت بهداشت فردي كليه كساني كه در تهيه، طبخ، توزيع و شست‌وشوي ظروف نقشي دارند بايد بهداشت فردي را با توجه به اصول آن به طور جدي مراعات كنند. شست‌وشوي آشپزخانه و وسايل آن تمام قسمت‌هاي محل آشپزخانه بايد كاملا پاكيزه و به دور از هر گونه آلودگي باشد. اين پاكيزگي شامل قاب دستمال و چيزهايي از اين قبيل نيز مي‌شود.در آشپزخانه براي هر مصرفي حتي شست‌وشوي كف آشپزخانه و راهروها و غيره به جز آب سالم بهداشتي هيچ نوع آب مشكوكي قابل مصرف نيست. نگه داشتن صحيح وسايل و پاكيزه سازي آنها صرف‌نظر از اينكه كليه وسايل بايد بهداشتي باشند (يعني مثلا كاردها فاقد درز در دسته باشند، كفگير بايد يك تكه باشد و فاقد ميخ و ميخ پرچ باشد)، تمام ظروف و وسايل قابل شست‌وشو بايد به خوبي با آب و مواد شوينده شسته شوند. توصيه‌هايي درباره بهداشت برخي موادغذايي و ظروف ديگ‌هاي مسي اگر از ديگ‌هاي مسي براي طبخ غذا استفاده مي‌شود حتما بايد آنها را در يك فرصت مناسب قبل از زمان پذيرايي با قلع خالص سفيد كنند. گاهي ممكن است به دليل تقلب يا بي‌اطلاعي از مخلوط قلع و سرب براي سفيدگري استفاده كنند. شست‌وشوي ظروف تمام ظروف استفاده شده را بايد با مقدار كافي مواد پاك كننده (مايع ظرف‌شويي، پودر رخت‌شويي و مانند اينها) شست. در مواقعي كه بخواهيم ليوان‌ها، بشقاب‌ها و قاشق‌ها را ضدعفوني كنيم (به خصوص هنگامي كه به سلامت كامل افراد استفاده كننده از آنها اطمينان نداريم) مي‌توانيم آنها را پس از شست‌وشو با مواد پاك كننده و آب شويي اوليه در طشتي بريزيم و در اين طشت به ازاي هر 10 ليتر يك قاشق چايخوري (5 گرم) پركلرين ريخته مدت 20 دقيقه تا نيم ساعت آنها را در طشت غرق در آب بگذاريم ـ سپس آب را خالي كرده، ظروف را آب كشي كنيم و در جاي مناسب قرار دهيم.لازم است روي ظروف شسته شده ملافه تميزي بكشيم تا از نشستن حشرات و گرد و غبار روي آنها جلوگيري شود. دفع زباله زباله را (هر چه كه باشد) بايد به سرعت در كيسه‌هاي نايلوني يا در ظروف زباله دردار بريزيم و از اطراف محل تهيه غذا به جاي مطمئني ببريم به نحوي كه آلودگي محيط يا تجمع مگس و حشرات را به دنبال نداشته باشد. مسايل متفرقه بهداشتي سيگار و مجالس بزرگداشت عزاي حضرت سيد‌الشهداء(ع) مجالس حسيني محترم و جايگاه انسان سازي، كمال جويي و مبارزه با وسوسه‌هاي شيطان و هواي نفس است بنابراين در چنين مكان‌هاي مقدسي شرط ادب نيست كسي مبادرت به سيگار كشيدن كند.سيگار هم براي شخصي كه سيگار مي‌كشد ضرر دارد و هم موجب آزار رساندن به كساني مي‌شود كه به اين بلا معتاد نيستند و آزار رساندن به مومنان قطعا كار زشتي است حتي اگر از آنها براي كشيدن سيگار اجازه گرفته شود ـ سيگار مصداق روشني از اسراف، ضرر به خود و ضرر به ديگران است بنابراين به هيچ وجه سزاوار نيست كه كسي در فضاي مقدس مسجد يا جايگاه اقامه عزاي حضرت ابي‌عبدالله الحسين(ع) سيگار بكشد. بوي بد عرق زير بغل با نظافت دائمي بدن، بوي نامطلوب عرق كمتر ديده مي‌شود اما به هر حال در ايام عزاداري كه پوشيدن لباس‌هاي سياه معمول است و عزاداري و سينه‌زني ممكن است به علت تعريق سبب پيدايش بوي نامطلوب (بوي حاصل از تجزيه عرق بدن) شود و موجبات آزار ديگران را فراهم سازد. ادب ورود به مجالس حسيني ايجاب مي‌كند به مسأله نظافت بدن و بوي بد عرق توجه شود. صداي بلندگو گرچه دل‌هاي پاك و عاشق حضرت ابي‌عبدالله‌الحسين(ع) شيفته مرثيه‌سرايي و اقامه عزاي آن حضرت هستند اما صداي مجالس عزاداري نبايد موجب زحمت و آزار كسي در خارج از محيط عزاداري شود. منبع:هفته نامه سلامت سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 647]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن