تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798158179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاملی در اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فجر و بازار فیلم تهران سکانس پایانی؛ بازار خارجی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تاملی در اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فجر و بازار فیلم تهران
سکانس پایانی؛ بازار خارجی
بخش حقوقی قراردادهای تولید و تولید مشترک در اکثر کشورهای خارجی همواره بخشی مفصل، جدی و اساسی در قراردادها است و متاسفانه ما در این زمینه خلاء قوانین و مقررات داریم و از امکان برابر در سیستم قضایی و وکلای مجرب و متخصص برخوردار نیسیتم.

خبرگزاری فارس: سکانس پایانی؛ بازار خارجی



روز گذشته اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجربا حضور مهمانان خارجی بخش بین الملل، شرکت کنندگان هجدهمین بازار فیلم تهران، داوران بخش بین الملل، شبکه های مختلف تلویزیونی داخلی و خارجی، سفرای خارجی، رایزن های فرهنگی و عوامل فیلم های شرکت کننده در بخش مسابقه های رقابتی و اهالی رسانه ها برگزار شد. این جشنواره ها می توانند به نوعی تکمیل کننده چرخه عرضه و توزیع فیلم های سینمایی و سریال های تولید شده در داخل ایران نیز باشند. از این منظر بررسی چالش های این حوزه باید پیش از این ها مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا بتوان از چنین فرصت های عرضه ای به خوبی بهره جست. آن چه در ادامه می خوانید یادداشتی است که چاوشیان معاون اسبق بین الملل سیما فیلم و همچنین مدیرکل سابق رسانه بین الملل سیما برای توجه دادن به برخی کاستی ها در این زمینه نگاشته و در اختیار سایت رصد قرار داده است. آن را در ادامه می خوانید. مستحضرید سهم اقتصادی و فیلم های با مضمون اسلامی در بازار بین المللی فیلم ناچیز و در حد صفر می باشد. در تجزیه و تحلیل علت یا علل این وضعیت مشخص خواهد شد که مهمترین عامل موفقیت در بازار سیستم و روش های تهیه و شبکه پخش آن است. ما باید باور کنیم که فرهنگ و هنر ارزش تجاری داشته و با برنامه ریزی می توانیم سهم مهمی از درآمدهای بازارهای مرتبط را بدست آوریم  ایران و مسلمانان همواره در حوزه پخش فیلم با مشکل مواجه بوده و به تبع آن در مرحله تهیه فیلم نیز استانداردهای بهره برداری جهانی آن رعایت نشده است. در ابتدا و به نحو اجمال و برای تاکید برخی از مزیت ها سرمایه گذاری به ویژه در حوزه سینما برای کشورمان به شرح ذیل فهرست می شود. الف )  مزیت های سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه سینما 1) نیروی کار حرفه ای و کارآمدQualified) ) توانمندی و دانش حرفه ای عوامل سینمای ایرانی با کسب قریب دو هزار جایزه برجسته و در سطح بین المللی زبانزد خاص و عام است . 2) جغرافیای طبیعی کشورمان: کشور ایران می تواند با تنوع جغرافیایی زمین و طبیعی انواع لوکیشن های مورد نیاز را به فیلمسازان ارائه کند ( کوه ، دشت ، کویر ، جنگل، رودخانه ، دریا و … ) دمای هوای کشورمان نیز به گونه ای است که در هر زمان از سال هر نوع آب و هوائی  قابل تجربه است و این ویژگی به اضافه معماری و ساختمان و ابنیه شهری و روستایی و تاریخی قابلیت بالای را برای فیلمسازی به ارمغان می آورد. 3) تجهیزات – امکانات و خدمات  فیلمسازی: کشور ما به اکثر فناوری ها و تکنولوژی های روز فیلمسازی دسترسی داشته و در این بخش نیز از توانمندی خوبی برخوردار است. استودیو و شهرک های سینمایی با دکورهای عظیم تاریخی و جنگلها و شهری و نیز امکان ساخت و ساز و اعمال تغییرات نیز از جمله دیگر امکانات مناسب کشور ما برای تولید مشترک است. 4) امکانات حمل و نقل و اقامت: کشور ما از امکانات مناسب حمل و و نقل زمینی و دریائی و هوایی برخوردار بوده و از امکانات پذیرایی و اقامت در هتل ها و مکان های اقامتی در نقاط کشورمان برخوردار است. 5) هزینه:  همه موارد فوق از یک ویژگی خاص برخوردار هستند که مجموعاً کشورما را در حوزه تولید مشترک در جهان منحصر به فرد می سازد و آن ویژگی عبارتست از مزیت ارزانی و کم هزینه بودن - بهترین نیروی حرفه ای را در اختیار داریم وهزینه آن بعضاً کمتر از 10 درصد هزینه عوامل مشابه در سایر کشورهاست. همین مزیت در حوزه اجاره لوکیشن و بهره برداری از فضای طبیعی و شهری، زمین و تجهیزات و خدمات فیلمسازی و نیز حمل و نقل و اقامت و … وجود دارد. - ما کشوری هستیم که با کمتر از دویست هزار دلار فیلم سینمایی با کیفیت بالا را تهیه می کنیم.  - به این همه باید اضافه کنیم که فعالیت های فرهنگی و هنری  در ایران معاف از مالیات است. ب) موانع و مشکلات: اما با این همه مزیت هایی که برشمردیم و مزیت های دیگری که در حوزه امنیت و فرهنگی و مهمان نوازی در ملت ایران داریم سوال این است که چرا در این زمینه ناموفق بوده ایم؟ چه عامل و عواملی باعث شده است که در 35 سال گذشته نتوانسته ایم به جایگاه واقعی خود در اقتصاد بین المللی سینما وارد شده و سهم مناسب خود را در بازار بدست آوریم . چرا کشورمان با این همه مزیت حتی در مقایسه با کشورهای پیرامونی که تا مدتی قبل حتی یک فیلم سینمایی نساخته اند و مجموع جوایز بین المللی تمامی این کشورها کمتر از تعداد انگشتان دست است وارد عرصه شده نتوانسته سهم مناسبی از بازار را در اختیار بگیرد؟ از جمله این موانع و مشکلات می تواند به موارد زیر اشاره کرد.  غیر تجاری بودن فرهنگ و هنر: بر اساس این ذهنیت که متاسفانه هم در سطح دولت و هم در بخش خصوصی و اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد، فرهنگ و هنر ارزش تجاری و کارایی نداشته و لازم است مورد حمایت دولت ها قرار گیرد . در ادامه این ذهنیت و تفکرحاکم بر نظام فرهنگی کشور، تفکر دیگری نیزوجود دارد که معتقد است بر فرض اینکه فرهنگ و هنر بتواند سهم مهمی در بازار بین المللی داشته باشد، قطعاً و حتماً فرهنگ و هنر دینی و اسلامی و حتی ملی ما چنین ویژگی را نداشته و نمی تواند سهم زیادی را در بازار فرهنگ و هنرجهانی داشته باشد.  براساس این تفکر برای حفظ وصیانت از فرهنگ انقلاب وبومی و مواجهه با تهاجم بیگانه، لازم است همواره  بودجه مناسب و رو به تزایدی را در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر قرار دهیم تا امنیت فرهنگی تضمین شود. این باور اشتباه و لازم است تغییر کند. ما باید توجه داشته باشیم که استثنائاً بهترین و در دسترس ترین مزیت، برای کشورمان در بازارهای بین المللی همانا مزیت ما در تولیدات دینی و اسلامی و ایرانی است و اتفاقا امنیت فرهنگی و ملی ما در گرو توسعه بازار محصولات فرهنگی اسلامی وایرانی است. بر اساس تفکر حاکم نظام مالی حاکم بر جریانات تولید فرهنگی نظام « بودجه» و «هزینه» است و اگر بودجه بخش فرهنگ و هنر کاهش یا افزایش یابد، سهم تولیدات فرهنگی نیز به همان نسبت و با در نظر گرفتن درصدهای تورم و افزایش قیمت ها  کاهش یا افزایش می یابد. این نظام با نظام حاکم بر جریانات اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر در اکثر کشورهای سرمایه داری متفاوت است. در این کشورها نظام بودجه و هزینه مکمل و متمم نظام « سرمایه گذاری» و «سود و زیان» است.  ما باید باور کنیم که فرهنگ و هنر ارزش تجاری داشته و با برنامه ریزی می توانیم سهم مهمی از درآمدهای بازارهای مرتبط را بدست آوریم. مسلمانان بزرگترین بازار محصولات فرهنگی دنیا را تشکیل داده و از طرفی کمترین رقابت در این حوزه وجود دارد. ما به راحتی می توانیم حدود 15 تا 20 درصد بازار جهانی را با یک برنامه ریزی کوتاه مدت در اختیار خود بگیریم و این مساوی است با هزاران  میلیارد دلار درآمد. البته مشروط بر اینکه ذهنیت حاکم خود را مورد چالش قرار داده و با نگاهی جدید و طرح و برنامه ای متفاوت به عرصه مزیت های فرهنگی و هنری خود و جهان اسلام فکر کنیم. ج) قوانین و مقررات : بخش حقوقی قراردادهای تولید و تولید مشترک در اکثر کشورهای خارجی همواره بخشی مفصل، جدی و اساسی در قراردادها است و متاسفانه ما در این زمینه خلاء قوانین و مقررات داریم و از امکان برابر در سیستم قضایی و وکلای مجرب و متخصص برخوردار نیسیتم. پیشنهادات : 1-اصلاح ساختاری و مدیریتی : -         طراحی سیستم ها و روش های منطبق با اهداف فرهنگی -         جایگزینی نظام سرمایه گذاری و سود به جای بودجه و هزینه -         تغییر ذهنیت از نگاه دولتی به حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاری -         تاسیس کمیته و یا نهاد حمایت از تولید مشترک -         تصویب و ترمیم قوانین و مقررات تهیه فیلم و سرمایه گذاری -         تغییر شاخص های اعتباری  برای ایران از جشنواره به سمت بازار -          تنظیم طرح ها برای ارتقای شرایط تبلیغاتی -         اصلاح نظام بانکی و وام -         نظام حمایتی در بعد بیمه و مالیات و … -         بازنگری تسهیلات روادید و اجازه اقامت و کار در حوزه فرهنگ و هنر 2- پخش و توزیع -         دعوت از پخش کنندگان بین المللی  فیلم و مذاکره و آشنایی با ایشان -         سرمایه گذاری  و مشارکت در شرکت های  بین المللی پخش فیلم و کسب سهام آن ها -         تاسیس شرکت های پخش بین المللی پخش -         برگزاری همایش ها و سمینارهای اطلاع رسانی و آموزشی 3-  دستور العمل های حمایتی از پروژه های خاص به ویژه در جهان اسلام: -         تولید مشروط به ارایه قرارداد و تضمین پخش -         تولید با استفاده از تسهیلات تضمین شده  (بیمه) -         تولید با اولویت های جهان اسلام -         تخصیص وام ویژه به  پروژه های تولید مشترک -         اعطا تسهیلات به پروژه های منطبق به تفاهم نامه های امضا شده اعطای جوائز صادراتی به درآمدهای حاصل از پخش و توزیع منبع: رصد، پایگاه تحلیلی دفتر پژوهش
 
 انتهای متن/ ن

94/02/14 - 00:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن