تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798467274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی از پدیده شوم زمین‌خواری جلوگیری خواهد کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: تکرار/ گزارش
آیا تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی از پدیده شوم "زمین‌خواری" جلوگیری خواهد کرد؟
هر روز منابع طبیعی کشورمان این ثروت‌ ملی به طریقی توسط سودجویان به تاراج می‌رود، یک روز بر اثر آتش سوزی‌های عمدی و یا غیرعمدی و روز دیگر با ساخت و سازهای غیرقانونی، پرونده‌های زمین‌خواری آگاهی تهران، ستادها و کمیته‌ها را پر کرده و نیازمند رسیدگی است اما امروز نیاز به سازمانی اثرگذار داریم تا از این پدیده شوم جلوگیری کند.

آیا تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی از پدیده شوم
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، هر روز منابع طبیعی کشورمان این ثروت‌ ملی به طریقی توسط سودجویان به تاراج می‌رود، یک روز بر اثر آتش سوزی‌های عمدی و یا غیرعمدی، روز دیگر با ساخت و سازهای غیرقانونی و در بسیاری از موارد سکوت معنادار برخی مسئولان مربوطه راه را بر سوداگران زمین وسیع‌تر کرده است تا جایی که بعضی ساخت و سازهای عظیم نیز با زمین‌خواری‌های گسترده همراه بوده است.


بحث زمین‌خواری شرکت "پدیده شاندیز" یکی از پر سرو صداترین و گسترده‌ترین پرونده‌های اخیر بوده است که "سیدرمضان شجاعی کیاسری" نماینده مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در این رابطه می‌گوید که پدیده شاندیز با تصاحب غیرقانونی زمین‌های اطراف شهر مقدس مشهد به زمین‌خواری بزرگی دست زده است.


این در حالی است که در روز دوشنبه 25 آذرماه 1392 به منظور رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری اولین جلسه کمیته مبارزه با زمین‌خواری در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با حضور معاون استانداری تهران، معاونت حفاظت از منابع طبیعی استان تهران، معاون سازمان زمین و مسکن، معاون سازمان ثبت اسناد و املاک، مسئولان حفاظت اطلاعات دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه، مدیر عامل جهاد کشاورزی استان تهران و معاون حقوقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برگزار شد.


همچنین "محمدعلی پورمختار" رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز روز ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ در جمع خبرنگاران گفته بود که تقریبا همه زمین‌خواری‌های صورت گرفته با حمایت شهرداری‌ها و بعضاً دهیاری‌ها و شوراهای شهرها و روستاها صورت گرفته است که با آنها برخورد خواهد شد.


اما امروز که یکسال از تشکیل کمیته مبارزه با زمین خواری گذشته است، شنیدن خبر سردار "محمدرضا مقیمی" رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی در حاشیه نشست تخصصی رؤسای ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی شوک بزرگی را به اذهان عمومی وارد کرد.


وی روز دوشنبه ۲۲ دى ماه در جمع خبرنگاران گفت که زمین‌خواری در ۱۰ ماهه اول ۴۰ درصد افزایش داشته است و هنوز عزم ملی در برخی سازمان‌ها برای مبارزه با این امر شکل نگرفته و مسئولان محلی مهمند چرا که اگر آنها خوب کار خود را انجام دهند و به فروش اموال دولتی اقدام نکنند و موضوع را عادی‌سازی نکنند، ما موفق خواهیم بود.


بعد از شنیدن این خبر بهت‌آور، این سوال پیش می‌آید که آیا کمیته مبارزه با زمین خواری کمیسیون اصل نودم مجلس و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برای جلوگیری از رشد این غول عظیم زمین‌خواری کافی نیستند؟   


*وجود سازمانی سریع‌العمل نسبت به جلوگیری از مفاسد اقتصادی الزامی است


برای دریافت پاسخ این سوال با "محمدحسین میرمحمدی" رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری کمیسیون اصل نودم مجلس گفتگو کردیم.


وی بیان داشت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و کمیته مبارزه با زمین‌خواری که اکنون وجود دارد تنها براساس پرونده‌های ارجاعی به آن‌ها اقدام می‌کند و هیچ فعالیتی در جهت شناسایی مفاسد انجام نمی‌دهد. 


میرمحمدی گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اقدامات خود را با توجه به روسای سازمان‌ها مورد بررسی و رصد قرار می‌دهد اما اکنون ما نیاز به یک سازمانی داریم که براساس ضوابط، متشکل از قوه قضاییه، مجریه و مقننه به صورت چابک و سریع‌العمل نسبت به جلوگیری از مفاسد اقتصادی اقدام کند و از لحظه شناسایی تا برخورد توسط همین سازمان عمل شود.


رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری کمیسیون اصل نودم مجلس اظهار داشت: مأموریت این سازمان تنها مبارزه با مفاسد خواهد بود یعنی هر مفسده‌ای که گردش مالی آن بالای  500 میلیون تومان باشد باید در این سازمان مورد بررسی قرار بگیرد و اگر این سازمان تشکیل شود حداقل می‌تواند کار نظارتی برای مبارزه با فساد را نشان دهد.


 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از ارسال طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی به قوه قضاییه خبر داد و افزود: این طرح در مجلس با حضور نمایندگان قوه قضاییه مورد بررسی قرار گرفت و برای تأیید نهایی ریاست حوزه به قوه قضاییه ارسال شد اما هنوز بعد از یک ماه هیچ گونه جوابی دریافت نکرده‌ایم و اکنون قوه قضاییه باید پاسخگو باشد. 


وی در واکنش نسبت به سخن رئیس آگاهی تهران مبنی بر افزایش 40 درصدی میزان زمین‌خواری‌ها در 10 ماه اول نیز تاکید کرد: اطلاعات آماری نسبت به این امر ندارم اما آگاهی تهران با توجه به عنوان مرجع در زمینه تشخیص جرایم، آمار اولیه را دارد ولی ما هنوز آمار و پرونده‌ای در این زمینه برای پیگیری دریافت نکرده‌ایم و آگاهی تهران خود در این زمینه تشکیل پرونده داده و آن را به دادسرای تخصصی و قوه قضاییه می‌فرستد.


بعد از سخنان رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری برای دریافت نظر قوه قضائیه نسبت به این طرح با "عبدالعلی میرکوهی" معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری، گفتگو کردیم که وی در این رابطه بیان داشت: این طرح رسمأ به مجلس جهت وصول و رسیدگی ارائه نشده است.


میرکوهی ادامه داد: این طرح پیشنهادی است که احتمالا از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور نظرخواهی از مسئولان قوه قضاییه، دولت و... ارائه شده و بعد از ارائه نظرات و پیشنهادات در مجلس مطرح خواهد شد. 


اگرچه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با مسئولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست با قاطعیت و صراحت خاصی از برخورد با زمین‌خواران سخن گفتند و تاکید کردند که سوءاستفاده‌ کنندگان (زمین خواران) باید بدون هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند.


سخنان صریح رهبر انقلاب در خصوص برخورد بدون اغماض با زمین‌خواران، موجب شد تا رییس قوه قضاییه که به مناسبت روز درختکاری به صورت نمادین مشغول کاشت یک اصله نهال بود، به عنوان نخستین لبیک‌گو به سخنان رهبری، اعلام دارد: همانطور که مقام معظم رهبری بر برخورد با متجاوزین به اراضی طبیعی و جنگل‌ها تصریح کردند، دستگاه قضایی نیز در این خصوص اقدامات لازم را انجام خواهد داد.



اما ای کاش برخی از انسان‌ها منافع کشور و آینده فرزندان سرزمینشان را به منافع خود ترجیح می‌دادند و برای رسیدن به قدرت و ثروت حداقل به قانون این سرزمین کهن احترام می‌گذاشتند تا نیاز به این همه سازمان و کمیته و ... نبود تا پول بیت‌المالی که صرف این مبارزه‌ها می‌شود برای پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی کشورمان هزینه می‌شد.




"گزارش از سارا خالقی"


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

ضرورت تلاش مضاعف برای مقابله با زمین خواری
اعلام حضور صریح دفتر نمایندگی جریان اصلاحات در دانشگاه تربیت مدرس!/ انتخابات 92 به شبه اصولگرایان واگذار شد/"ندا" شرایط راحتی برای فعالیت‌های سیاسی ندارد
آخرین وضعیت حکم مهدی هاشمی، خبرنگاران واشنگتن پست، بازداشت شهردار منطقه 21 و کلاهبرداری شرکت‌های لیزینگ خودرو
حفظ اقتدار نظام اسلامی فرا‌تر از شخصیت‌های نظام است/ اعضای مجلس خبرگان از جوسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی منفعل نخواهند شد
دستگیری 300 نفر از دلالان / جذب 100 قاضی در دادگستری استان تهران
کدام دستگاه‌ها در مقابله با زمین‌خواری کوتاهی می‌کنند؟/تهران بهشت زمین‌خواران
چرا برخورد قانونی با پدیده زمین‌خواری صورت نمی‌گیرد؟/اغماض در تعقیب قضایی مجرمان را شقی‌تر می‌کند
لزوم استفاده از تجربیات ملل دیگر برای جرم انگاری در حوزه محیط زیست
حل مشکل آلودگی هوا و ریزگردها بیشتر از تبلیغات کار و پیگیری جدی می‌خواهد/ زمین خواری جرم است، زمین‌خواران بی‌اغماض مورد تعقیب قضایی قرار گیرند + فیلم
صدور حکم قلع و قمع «ساخت و سازهای غیرمجاز» استان گلستان
لزوم توجه بیشتر به مدیریت جهادی در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
رانت مخفی فروش "آیفون"در ایران/ تشکیل کارگروه‌ اعتبارسنجی برندها/ اختلاف شهرداری و استانداری مشهد در مورد زمین‌خواری "شاندیز"
منشا پرونده "شاندیز" تغییر کاربری اراضی است
اتمام رسیدگی به پرونده "پدیده شاندیز" تا پایان بهمن ماه امکانپذیر نیست
از انتصاب "مقیمی" در معاونت سیاسی وزارت کشور تا توضیحات نوبخت درباره عیدی کارمندان دولت
برنامه‌ریزی دولت و قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری در استان‌های شمالی/بدون ملاحظه برخورد می‌کنیم
آیا تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی از پدیده شوم "زمین‌خواری" جلوگیری خواهد کرد؟
ضرورت هماهنگی وزارتخانه‌ها و نهادها برای حفاظت از منابع طبیعی کشور




۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن