واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به فیلم «نزدیکتر»
مضمون کلیشه ای، فروپاشی روایت در دل حفرههای فیلمنامه
فضای تشنج آمیز فیلم با گذشته معماگونه علی، همخوانی لازم را ندارد. به ویژه اینکه او درحال جبران گذشته خودش است. معلوم نمی شود که چرا خواهر و برادر علی، مبرا شدن او از گذشته خوفناکش را نمی پذیرند.
خبرگزاری فارس - گروه سینما: فیلم «نزدیکتر» به کارگردانی مصطفی احمدی در مضمون، اسیر کلیشه های مستعمل و در ساختار هم فاقد چفت و بست فیلمنامه است. این فیلم به نقد فروپاشی اخلاقی خانواده های به ظاهر مدرن و مرفه می پردازد و بازگشت به خویشتن و وحدت و یکدلی را عامل رهایی از انحطاط و ازخودبیگانگی معرفی می کند. اما بستر ترسیم این موضوع خوب و به موقع، مولفه هایی است که در بسیاری از فیلم های دیگر نیز تکرار شده اند؛ دوستان و نزدیکانی که در یک موقعیت مکانی و زمانی خاص دچار تنش و تضاد می شوند و به جان هم می افتند یکی از محورهای اصلی درام در این أثر است. بازسازی این موقعیت، قبلا در فیلم هایی چون «درباره الی» و «مرگ ماهی» نیز رخ داده بود. همچنین گردهمایی یک جمع از هم گسیخته، گرد یک عزیز - در اینجا مادر- یادآور فیلم های دیگری چون «مادر»، «یه حبه قند»، «برف روی شیروانی داغ» و باز هم «مرگ ماهی» است. فیلم «نزدیکتر» حکایتگر خانواده ای است که در شب راهی شدن یکی از فرزندانشان به خارج از کشور، دور هم جمع می شوند، اما برخورد همه با یکی از برادران، خصم آلود است. برادر کوچکتر خانواده –علی، با بازی صابر ابر- که این گردهمایی را فرصت مناسبی برای معرفی نامزدش به خانواده، با واکنش قهرآلود خواهر و برادرش مواجه می شود. او زندگی رو به راهی دارد و در شرایط خوبی به سر می برد، اما گذشته ای تیره و تار، سد رابطه وی با نزدیکانش شده است. برانگیختن کنجکاوی مخاطب درباره چرایی این تضاد و خشم، موتور محرکه درام فیلم است. همه چیز در ابتدا به خوبی طرح می شود؛ فضایی معماگونه و تعلیق آمیز بر فیلم حاکم می شود. اما فیلم در میانه، از هم می پاشد و معلوم می شود که معمایی جعلی و تعلیقی تصنعی جاری بوده است. فضای تشنج آمیز فیلم، با گذشته معماگونه علی، همخوانی لازم را ندارد. به ویژه اینکه او درحال جبران گذشته خودش است. معلوم نمی شود که چرا خواهر و برادر علی، مبرا شدن او از گذشته خوفناکش را نمی پذیرند. در گفت و گوهای رد و بدل شده در فضای تنش آلود ابتدای فیلم، برادر کوچک خانواده به جنایت متهم می شود و حتی مرگ پدر را نیز بر گردن او می اندازند. اما در پایان فیلم معلوم می شود که مرگ پدر خانواده هیچ ربطی به علی نداشته. چرا برادر علی و همسر او قصد دارند فرزند خود را به اجبار به خارج از کشور بفرستند؟ علی چرا و چگونه از یک موجود هیولاگونه به انسانی متعهد و متشخص متحول می شود؟ سوالاتی از این دست، دال بر وجود حفره های فراوان در فیلمنامه این فیلم هستند که نبود شخصیت پردازی نیز به این مشکلات افزوده است. یادداشت: آرش فهیم انتهای پیام/
93/11/20 - 16:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]