تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802526204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به فیلم سینمایی «موقت» «موقت»؛ ملغمه‌ای از مشکلات زنان با نگاه جشنواره‌ای پسند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به فیلم سینمایی «موقت»
«موقت»؛ ملغمه‌ای از مشکلات زنان با نگاه جشنواره‌ای پسند
اولین ساخته امیر عزیزی با نمایش معضلات ومشکلات زنان، پنهان‌کاری و خیانت حکایت از توجه فیلمساز به تشویق جشنواره‌های خارجی دارد تا ارتباط با مخاطب ایرانی و سینمای ایران.

خبرگزاری فارس: «موقت»؛ ملغمه‌ای از مشکلات زنان با نگاه جشنواره‌ای پسند




-------------------------------


به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، امیر عزیزی پس ازدستیاری در کارهای متعدد سینمایی و تلویزیونی تصمیم گرفت کارگردانی کند. کارگردانی فیلم اول به مراتب سخت است و تعدادی از هنرمندان تلاش می کنند تا از مشاورین که معمولا از کارگردان های مطرح هستند استفاده کنند. عزیزی علاوه بر حضور پرویز شهبازی به عنوان مشاور کارگردان از حضور کیانوش عیاری بهره مند بوده است اما ردپای عیاری در سوژه اصلی قصه و نوع روایت به وضوح دیده می شود.  قصه فیلم «موقت»  قصه اتفاقی است که در یک خانه قدیمی رخ می‌دهد. عزیزی در فیلم خود مشکلات و معضلات زنان را به نمایش می‌گذارد،  دوربین کمتر از محیط خانه قدیمی  خارج می شود و بیشتر در این خانه اتفاقات رخ می دهد. اگر کمی به عقب برگردیم خواهیم دید فیلم «خانه پدری» هم همین مشخصه‌ها را داشت . نگارنده قصد ندارد به لحاظ محتوا و ساختار این دو فیلم را با هم به قیاس بنشیند اما ردپای کیانوش عیاری در فیلم به وضوح دیده می شود و او به عنوان تدوینگر به درستی پلان ها را در کنار هم قرار داده است تا عزیزی بتواند در جشنواره‌های خارجی با «موقت» حاضر شود.    فیلم با داد و بیداد لادن بر سر ساناز آغاز می شود که در نهایت با خشونت دهان دختر را که از کم توانی ذهنی رنج می برد برای معاینه دهان و دندان  باز می کنند. جابجایی و تغییر مکان باعث می شود تا «ساناز» دختر کم توان ذهنی در اتاقش تنها باشد و به تلویزیون ذل بزند. در همین حین وقتی مادر و لادن در حال آماده سازی وسایل جهت اسباب کشی هستند صدایی از اتاق به گوش می رسد و بیننده در نهایت متوجه می شود که ساناز با یک کلت کمری شلیک کرده است . اضطراب و نگرانی مستولی می شود. لادن دختر جوان خانه تلاش می کند تا همسایه را که علت صدا را جویا می‌شود را از در خانه براند  و خواهرش الهام را در جریان می گذارد.  شلیک اسلحه باعث می‌شود، بیتا دختری که قرار بود با امیر ازدواج کند، درباره ازدواج قبلی اش که دو سال به طول انجامید و رابطه اش با شوهر قبلی اش را برای خانواده امیر فاش کند. در هیچ کجای فیلم ارتباط میان امیر و بیتا مشخص نمی‌شود و حتی این ارتباط مورد سوال لادن قرار می گیرد. رابطه‌های پنهانی، خیانت زن به مرد، پنهان‌کاری، نمایش سختی‌های زندگی و خانه‌ای آشفته و استیجاری و موقعیت «موقت» افراد خوراک خوبی برای جشنواره‌های خارجی به شمار می آید حال اگر چاشنی این‌ها که ذکر شد، طرح معضلات و مشکلات زنان در ایران و خیانت زنی به نامزدش وارتباط پنهانی با شوهر سابقش هم باشد از نظر فیلمسازان روشنفکر سینمای ایران پسندیده تر خواهد بود. در فیلم «موقت» امیر عزیزی تلاش کرده است تا دخالت و کمک مردان به زنان را در کمترین حد ممکن به نمایش بگذارد، زنان  یا از طریق تلفن (عمو حمید)، یا ID (حسن پسر همسایه) و یا در نهایت به شکل کوتاهی حضور در محل کار (فرد معرفی شده از سوی حسن) با مردان ارتباط برقرار می‌کنند تا فیلم بر محور مشکلات و معضلات زنان حرکت کند. حتی اگر بخواهیم به دقت به فیلم توجه کنیم باعث بروز مشکل مرد خانه (امیر)است زیرا کلت کمری در ساک امیر جای گرفته بود که برای مرخصی به خانه آمده است. حالا او در خانه نیست و موبایلش که تنها وسیله دسترسی به امیر است نیز در خانه جامانده است. همه شرایط در این فیلم فراهم است تا زن ایرانی را آن گونه به نمایش گذاشته شود که جشنواره ها به آن اهمیت می دهند. تنها فردی که به رفع این مشکل کمک می کند راهنمایی های پسر همسایه است که در خارج از ایران زندگی می کند و فردی که «حسن» به آن ها معرفی می کند در انتهای فیلم هم باز همان تیری که حسن به الهام می دهد تا در خشاب اسلحه قراردهد و مشکل زنان مرتفع گردد، مساله ساز می شود. متاسفانه سینمای ایران در ارایه فیلم هایی که مساله قشر کثیری از جامعه را در بر بگیرد ناموفق بوده است و تعدادی از فیلمسازان جوان مستعد به دلیل حضور مشاورانی که  جشنواره‌های خارجی را رصد می کنند و آثارشان در جشنواره‌های دنیا با مضامین خاص مورد توجه قرار گرفته است، تنها به سمت و سوی جشنواره های خارجی توجه دارند و همین امر باعث می شود تا سینمای گلخانه ای و روشنفکری روز به روز افزایش یابد و دوری مخاطب از سالن سینماها ادامه داشته باشد.  انتهای پیام/ 

93/11/14 - 09:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن