محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802240797
نقد فیلمهای جشنواره فجر «شیفت شب» و بیماری کمعمقی و بیمسئلگی فیلمسازان ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد فیلمهای جشنواره فجر
«شیفت شب» و بیماری کمعمقی و بیمسئلگی فیلمسازان ایرانی
ضعفهای فیلم شیفت شب بار دیگر یک بیماری اپیدمی شده در سینمای امروز ایران را برجسته میکند. فیلمسازان بیدردی که نه مسئله دارند و نه عمق، در بهترین حالت، ذرهای فرم میفهمند و برای چند داشتهٔ کوتاه، فیلمی بلند میسازند.
-------------------------------
قاعدهاش این است که هر ساختمانی برای برپا شدن، چند نیاز اولیه دارد. ابتدا سرمایه کافی، سپس یک فنداسیون متناسب و سپس مصالح و کارگران موردنیاز. همانطور که نمیشود با چند آجر و نیم متر پی، برجی ده طبقه بنا کرد با دو دیالوگ هم نمیشود فیلمی 90 دقیقهای ساخت. کاری که نیکی کریمی در فیلم آخرش «شیفت شب» انجام داده است. داستان فیلم به همین سادگی است: «ناهید (با بازی لیلا زارع) به ناگهان نگران شوهرش، فرهاد (فروتن) میشود و فکر میکند، شوهرش دیگر مثل سابق نیست و یک جای کارش میلنگد، زاغ سیاه شوهرش را چوب میزند تا ببیند چه مشکلی برایش پیش آمده...» در تمام طول فیلم شما بایست همچون یک مخاطب خام و بیاراده، به اجبار مقهور خواستههای کارگردان شوید. در حالیکه هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، بایست همچون ناهید دلواپس فرهاد باشید. هیچ چیزی عجیب نیست، جز چهره نگران ناهید، موسیقی فیلم نوآر و ترسناک فیلم و دوربین لرزان در دستان تصویربردار. در پلانی، ناهید که از همسر یکی از دوستان شوهرش شنیده: «فرهاد میخواهد زن و بچهاش را بکشد» ناگهان از پنجره مشاهده میکند که فرهاد با اسلحهای به خانه آمده است، ناگهان با حالتی مایل به قبض روح به کمُدی پناه میبرد و طوری وانمود میکند که انگار در خانه نیست. ناهید فقط نگران است و معلوم نیست چه چیزی در زندگیاش عوض شده. گرچه با پیشرفت کند داستان، حوالی دقیقه 45 متوجه میشویم که فرهاد برای خوشبخت کردن خانوادهاش 500 میلیون پول را در شرکتشان جابجا کرده و همین باعث اخراجش از آنجا شده و در این سه ماه بیکاری کارهای دیگری کرده که از همسرش پنهان نگاه داشته است. سوژه فیلم به شدت ساده و کلیشهای است، یک شوهر بلندپرواز و گَنده دماغ و یک همسر دلسوز و نگران. یک دوگانه پرتکرار در سینمای زنانه ایران. همه چیز آنجا بحرانیتر میشود که اجزای فیلم یک به یک به طرز نخ نما از هم جدا چیده شدهاند و از فیلم بیرون میزنند. تصویربرداری روی دست فیلم بسیار سردستی و بیقاعده است. در بسیاری از پلانها دوربین سردرگم به نظر میرسد و استرس و عجله در تمام حرکتهای فیلمبردار خودنمایی میکند. تا جاییکه موقعیتهای داخلی و آرام نیز با لرزشی سردرد آور چشمان مخاطب را میآزارد. نورهای فیلم بسیار غیرطبیعی هستند، مثلا در بخشی از فیلم، چهره ناهید در یک کمد بسته و تاریک همچون ماه شب 14 میدرخشد و یا جایی دیگر کل خانه با نور دو شمع به طور کامل روشن میشود. کارگردان حتی نتوانسته راکورد گریم ناهید را حفظ کند. وقتی که ناهید پس از خوردن یک سیلی از همسرش در یک پلان صورتی زخمی دارد، در پلان بعد صورت سالم و در پلان بعد دوباره صورت زخمی و در پلان بعد دوباره صورتی سالم! از این ضعفهای تکنیکی که بگذریم، فیلمنامه اثر نیز به شدت نخ نما و پراشکال است. دیالوگهای سراسر فیلم ساده هستند و بیآلایش، اما به ناگهان ناهید جملهای فلسفی را با حالتی فیلسوف مآبانه پشت تلفن به زبان میآورد: «میشه تو یک متریِ یه نفر باشی، ولی فاصلهات ازش کیلومترها باشه»، عمق بیرون زدگی این دیالوگ تا آنجاست که مخاطبان همگی به خنده میآیند و حتی تعدادی از آنها برای این دیالوگ به تمسخر کف میزنند. گویی کریمی ابتدا دیالوگی داشته و سپس برایش فیلم ساخته است! احساسات در تمام فیلم بدون آنکه سیر تکامل منطقی موردنیاز خود را طی کنند به مخاطب تحمیل میشوند. پایان بندی فیلم هم بسیار عجیب است و ضعف فیلمنامه را بسیار بیشتر برجسته میکند. جاییکه همه گرههای لاینحل داستان به ناگهان با دو دیالوگ ناواضح در لانگ شات (که مخاطب چیزی از آنها نمیشنود) گشوده میشود و فرهاد به زندگی با خانوادهاش باز میگردد. فیلم هم با یک نمای طولانی از چهره کماکان نگران ناهید که در ماشین نشسته است و به افق زل زده است به اتمام میرسد تا کارگردان بار دیگر اثبات کند هیچ نقشه کلیای برای این اثر در ذهن نداشته است. شخصیتها هم در فیلم بدون هیچ منطقی شروع میشوند و هیچ کدام به سرانجام نمیرسند. از همسایههای ناهید گرفته تا دخترش، خواهرش، برادر شوهرش و مادرش. از سوی دیگر فیلم پر است از بیانیههای غیرقابل باور اجتماعی. ناهید در دیالوگی خطاب به همسرش میگوید: «این روزا گرونی و بیپولی امون همه رو بریده، هر کس به اندازه خودش گرفتاره»؛ یا در جایی دیگر نشان میدهد که مردم زودجوش و عصبی ایران بیهیچ دلیلی با هم دعوا میکنند. ناهید ادعای فقر دارد، ولی خانهشان بسیار اشرافی و لوکس است، ماشینشان هم پرشیاست. همه اینها فقر و بدبختی ناهید را غیرقابل باور جلوه میدهد. نام فیلم هم اساسا هیچ رابطهای با خود فیلم ندارد و در هیچ کجای فیلم معنایش مشخص نمیشود. همه این ضعفهای فیلم شیفت شب بار دیگر یک بیماری اپیدمی شده در سینمای امروز ایران را برجسته میکند. فیلمسازان بیدردی که نه مسئله دارند و نه عمق، در بهترین حالت، ذرهای فرم میفهمند و برای چند داشتهٔ کوتاه، فیلمی بلند میسازند. اسم خودشان را هم میگذارند فیلمساز اجتماعی. در حالیکه اصلاح ساختمانهای ویران جامعه، عمق میخواهد، نه چند تکه آجرپاره که بدون ملات و نقشه در کنار هم چیده میشوند و ویرانهای جدید بر ویرانههای پیش از خود میافزایند. یادداشت: محمدصادق باطنی انتهای پیام/س
93/11/19 - 15:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
نقد فیلمهای جشنواره فجر «ناهید»؛ فیلمی در مرزهای فمینیسم با مردانی خنثی یا متعصب
نقد فیلمهای جشنواره فجر ناهید فیلمی در مرزهای فمینیسم با مردانی خنثی یا متعصباگر نگوییم فیلم ناهید در ورطه فمینیستی مدرن افتاده اما به راحتی میتوان گفت تا لبههای یک فیلم فمینیستی پیش رفته است «ناهید» اولین ساخته بلند آزیتا پناهنده با بازی ساره بیات نوید محمدزنقد فیلمهای جشنواره فجر «موقت»، یک نمایشنامه کوتاه رادیویی
نقد فیلمهای جشنواره فجرموقت یک نمایشنامه کوتاه رادیوییتصویرها هیچ کمکی به پیش برد اثر ندارند به گونهای که موقت میتوانست یک نمایشنامه رادیویی متوسط باشد تا یک فیلم سینمایی بد کادرها عمدتا نامناسب بسته شدهاند و در بخشهایی قاب بندیها بسیار ناشیانه است فیلمها چند گونهنقد فیلمهای جشنواره فجر «دو»؛ گلستانی بازیگر یا گلستانی کارگردان؛ کدام موفقتر است؟!
نقد فیلمهای جشنواره فجردو گلستانی بازیگر یا گلستانی کارگردان کدام موفقتر است سهیلا گلستانی بازیگر خوبی است و البته آثار کوتاه قابل قبولی هم دارد اما فیلم دو ما را نسبت به مسیر فیلمسازی حرفه ای او دچار تردید کرد یک سؤال مهم آیا کارگردان فیلم «دو» به مخاطب و فروشنقد فیلمهای جشنواره فجر چرا باید «روباه» بهروز افخمی را دید
نقد فیلمهای جشنواره فجرچرا باید روباه بهروز افخمی را دیدگرچه ممکن است روباه در به نمایش گذاشتن ترور دانشمندان هستهای و پشت پرده سازمانهای جاسوسی خارجی و نقش وزارت اطلاعات در خنثی نمودن تعداد بسیاری از ناآرامیها و سوء قصدها کمتر از حد انتظار ظاهر شده باشد اما جسارت کارگردان دبرای حفظ حرمت «الفتها» از نقشهایی مانند الفت گذشتم/ تنها آرزویم آرامش مردم است/ فیلمهای جشنواره فجر را نمی
مریلا زارعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران برای حفظ حرمت الفتها از نقشهایی مانند الفت گذشتم تنها آرزویم آرامش مردم است فیلمهای جشنواره فجر را نمیبینم مریلا زارعی گفت نقشهایی همانند الفت در شیار 143 را تکرار نکردم تا خاطره آن ماندگارتر شود به گزارش خبرنگار سینما باشگاهسبك زندگي ايراني- اسلامي روي صحنه جشنواره تئاتر فجر
سبك زندگي ايراني- اسلامي روي صحنه جشنواره تئاتر فجر علي موسويان با نمايش ساعت بيست در بخش تازههاي ايران جشنواره سيوسوم تئاتر فجر حضور پيدا كرده است نمايشي با محوريت خانواده ايراني و اسلامي كه دو سانس 18 30 و 20 30 پنجشنبه 9 بهمنماه امروز در سالن چهارسو اجرا ميرود بهاعلام اولین جزئیات از نمایش فیلمهای جشنواره فجر
اعلام اولین جزئیات از نمایش فیلمهای جشنواره فجر فرهنگ > سینما - برنامه نمایش فیلم های سینمایی حاضر در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ایام برپایی این رویداد سینمایی در برج میلاد اعلام شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلمهای بلند سینمایی حاضر در جشنونشست خبری شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی در روز هفتم جشنواره فجر33
نشست خبری شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی در روز هفتم جشنواره فجر33نشست خبری فیلم شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد نشست فیلم سینمایی شیفت شب با حضور نیکی کریمی کارگردان و محمدرضا فروتن وامیرحسین آرمان و لیلا زارع ترلان پروانه بعنوان بازیگهمراه با افتتاحیه سیوسومین جشنواره فیلم فجر بیماری مانع از تجلیل «پدرسالار» توسط «عزتالله انت
همراه با افتتاحیه سیوسومین جشنواره فیلم فجربیماری مانع از تجلیل پدرسالار توسط عزتالله انتظامی شدعزت الله انتظامی که قرار بود در مراسم افتتاحیه سیوسومین جشنواره فیلم فجر از 6 دهه تلاش محمدعلی کشاورز در عرصه هنر تجلیل کند به علت بیماری اجازه حضور در این مراسم را پیدا نکرد به گتزریق نا امیدی در جشنواره فیلم فجر/ فرار فیلمساز ایرانی از ساخت فیلم ایرانی
نقد فیلم اعترافات ذهن خطرناک من تزریق نا امیدی در جشنواره فیلم فجر فرار فیلمساز ایرانی از ساخت فیلم ایرانی دغدغهها و علایق هومن سیدی فارغ از فضای درونی ایران است انگار کلاً در این خاک و بوم زیست نمیکند اعترافات ذهن خطرناک من هم فیلمی است که مشابه خارجی دارد و هیچ تلاشی برسلام فرانسوی به تروفو فقید در جشنواره تئاتر فجر/ مری پرووانس: از حضور تماشاگران ایرانی در اجرای نمایش «کودک وح
سلام فرانسوی به تروفو فقید در جشنواره تئاتر فجر مری پرووانس از حضور تماشاگران ایرانی در اجرای نمایش کودک وحشی هیجانزده شدم مری پرووانس تاکید دارد در اجرای نمایش کودک وحشی از برخی نماها و تصاویر فیلم فرانسوا تروفو کارگردان سرشناس فرانسوی استفاده کرده است تا سلامی و ادای دینیکی کریمی: 25 سال به من جایزه ندادند تا پر رو نشوم/ احترام به زن ایرانی را در هیچکدام از فیلمهای جشنواره ندی
در نشست خبری فیلم شیفت شب مطرح شد نیکی کریمی 25 سال به من جایزه ندادند تا پر رو نشوم احترام به زن ایرانی را در هیچکدام از فیلمهای جشنواره ندیدم محمدرضا فروتن از کتک زدن زنها خسته شدهام کارگردان فیلم سینمایی شیفت شب گفت از 25 سال پیش در مورد من این نظر را داشتند که جادر گفتوگو با فارس مطرح شد 8 هزار صندلی در اختیار مخاطبان فیلم فجر/ فیلمهای جشنواره 12 امشب تحویل سینماها می
در گفتوگو با فارس مطرح شد8 هزار صندلی در اختیار مخاطبان فیلم فجر فیلمهای جشنواره 12 امشب تحویل سینماها میشودمدیر امور سینماهای جشنواره فجر با اشاره به قیمت شناور بلیتها گفت در این دوره از جشنواره نزدیک به 8 هزار صندلی در اختیار مردم قرار می گیرد و درصد قابل توجهی از بلیتهمروری بر گفتههای هیاتانتخاب فیلمهای جشنواره فجر/از جوانگرایی تا رویش سینمایی براثر درک خطوط قرمز
مروری بر گفتههای هیاتانتخاب فیلمهای جشنواره فجر از جوانگرایی تا رویش سینمایی براثر درک خطوط قرمز فرهنگ > سینما - فرصت چندانی تا شروع به کار سی و سومین جشنواره فیلم فجر باقی نمانده است و آنچه بیش از هر موضوعی در مورد این جشنواره جلب توجه میکند جوانگرایی است بهجشنواره فیلمهای سینمایی شبکه یک در دهه فجر
جشنواره فیلمهای سینمایی شبکه یک در دهه فجر شبکه یک سیما به مناسبت دهه مبارک فجر هر روز در باکس ساعت 16 خود با پخش فیلم های سینمایی مهمان خانه های بینندگان است به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه یک سیما امروز و در سومین روز از دهه فجراعلام برنامه نمایش فیلمهای جشنواره فجر در برج میلاد - اخبار ایران و جهان |
اعلام برنامه نمایش فیلمهای جشنواره فجر در برج میلاد شناسهٔ خبر 2478284 جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۶ هنر > سینمای ایران برنامه نمایش و رونمایی فیلمهای سینمایی سی و سومین جشنواره فجر در برج میلاد منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر نمایش فیلمهای جشنواره سی و سوم در مرکز همایشهایجدول نمایش فیلمهای سینماهای مردمی جشنواره فجر منتشر شد
جدول نمایش فیلمهای سینماهای مردمی جشنواره فجر منتشر شد جدول نمایش سینماهای مردمی سی و سومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاعرسانی و ارتباطات سی و سومین جشنواره فیلم فجر نمایش فیلمها در سینمای مردمی در ۶ سانس پیش بینی شده ا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها