تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832124456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشتی بر فیلم سینمایی «دو» «فیلم‌های پرده‌ای» سینمای ایران و شان وزارت کار و رفاه اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشتی بر فیلم سینمایی «دو»
«فیلم‌های پرده‌ای» سینمای ایران و شان وزارت کار و رفاه اجتماعی
کارگردان نود دقیقه آسمان ریسمان می‌کند. مخاطبش را گیج و سردر گم نگه می‌دارد تا به مدد نشانه‌ها، واقعه‌ای را در ذهن مخاطب باز‌نمایی کند.

خبرگزاری فارس: «فیلم‌های پرده‌ای» سینمای ایران و شان وزارت کار و رفاه اجتماعی



خبرگزاری فارس - گروه سینما: حسین نیرومند در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است به بررسی و نقد فیلم سینمایی «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی پرداخته است. این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر و در بخش «نگاه نو» به نمایش درآمده است. اول. مدعو ویژه هنگامی که سخنرانی آقای دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درآیین گشایشی‌ و‌ سومین جشنواره فیلم فجر نزدیک به چهل دقیقه به درازا کشید، مشخص بود که این وزارت‌خانه برای سینما حساب جداگانه‌ای باز کرده است. با آغاز اکران فیلم‌های جشنواره و تقدیر تشکرهای ویژه درج شده از این وزارتخانه در پایان‌بندی فیلم ها معلوم شد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از محورهای فعالیت فرهنگی خود را توجه به تولید فیلم در سال جاری قرار داده است. گرچه ظاهراً این ورود را باید امری پسندیده برای رونق یافتن تولید فیلم در ایران تلقی کرد اما باید دانست که شرط ورود به این عرصه بی شک شناخت کافی از پیچیدگی های تولید فیلم در ایران است. یکی از فیلم‌هایی که به نظر می‌رسد با حمایت این وزارتخانه تولید شده است یا حداقل تشکر ویژه از وزیر کار در تیتراژ پایانی فیلم چنین احساسی را در مخاطب بوجود می‌آورد، فیلم «دو» به کارگردانی خانم  سهیلا گلستانی است. اولین تجربه سینمایی او بر اساس داستان کوتاهی به نام «کفش‌های خدمتکار» از مالامود نویسنده مشهور آمریکایی برنده‌ جایزه ملی کتاب آمریکا و پولیتزر اقتباس شده است. دوم. خلاصه فیلم فیلم «دو» با ورود و اصرار پری (مهتاب نصیرپور) به عنوان مستخدم به خانه بهمن(پرستویی) آغاز می‌شود. در این میان بهمن که ظاهراً قصد سفر همیشگی به کشور دیگری را دارد در پی فروش وسایل خانه و املاک خود در ایران است. پری بدون توجه به مسافر بودن بهمن، سعی دارد فضای خانه را تمیز و پاکیزه کند، او که درگیر برخی ناملایمات و سختی‌های خانوادگی است سعی دارد تا با کارکردن امرار معاش کند. با به پایان رسیدن فروش وسایل خانه و اشتباهات ریز و درشتی که از سوی پری انجام می‌شود، بهمن که دیگر کاری ندارد و به زودی برای همیشه از ایران می‌رود، پری را از کار اخراج می‌کند. (تصاویری چون اخراج پری در فیلم نشان داده نمی‌شود از مابقی داستان کم کم مخاطب توجه می‌شود که ظاهراً پری اخراج شده است.) در بخشی از فیلم نشان داده می‌شود که سمانه – دختری که شب‌ها کنار پری می‌ماند و نسبتش با وی مشخص نیست- به قصد گرفتن دستمزد آخرین روزهای کار پری به خانه بهمن می‌رود. بهمن که در بخشی از فیلم سمانه و پری را بر سر وسایل و البسه همسرش دیده است، از او می‌خواهد که به پری بگوید که خود برای طلبش مراجعه کند و یا با برقراری تماس با پری، او را از دادن حقوقش به سمانه مطمئن کند. در این قسمت از فیلم سمانه بهمن را تهدید به بی‌آبرویی او می‌کند.در صحنه بعدی، بهمن دستمزد پری را به سمت سمانه پرت می‌کند و او را که مدعی است حقوق پرداختی او به پری بیشتر از این‌ است، از خانه بیرون می‌کند. بخش بعدی فیلم در رستورانی است که پری و سمانه در آنجا با هم ملاقات می‌کنند. سمانه پولی را که از بهمن گرفته به پری تحویل می‌دهد، پری به او شک می‌کند و به زور سمانه را به دستشویی رستوران می‌برد و با خالی کردن کیفش متوجه می‌شود که علاوه بر دستمزد، مقدار زیادی پول و طلا در کیف سمانه است که ظاهراً از خانه بهمن دزدیده شده است. با اصرار و مقاومت پری مشخص می‌شود که سمانه بهمن را هل داده و به جای کمک، پول‌هایش را برداشته و از آنجا فرار کرده است.‌ در صحنه‌های پایانی پری به خانه بهمن برمی‌گردد و هرآنچه که از آن خانه برداشته شده را در جعبه کفشی می‌گذارد و شروع به تمیز کردن خانه می‌کند. درهای خانه بدون این‌که کسی بفهد که پری در خانه است قفل می‌شود و پری که مشغول کار خانه است در حین نصب پرده به ناگاه و بی دلیل از روی چهارپایه به زمین می‌افتد. سپس بدون این‌که صحنه‌ای مبنی بر تایید و یا رد سخنان سمانه مشاهده شود بهمن به خانه‌اش باز می‌گردد و در پایان، فیلم بدون هیچ عکس‌العمل، اتفاق، نتیجه و سرانجام به پایان می‌رسد و تماشاگران با انبوهی از ابهام و سر در گمی و البته نارضایتی و حتی عصبانیت از وقتی که هدر داده‌اند، از سالن بیرون می‌آیند.» سوم. فیلم‌های پرده‌ای خلاصه فیلم فوق را نگارنده از متن یکی از منتقدان سینمایی کپی پیست کرده است. نشانه‌هایی که کارگردان حداقل در نیم ساعت انتهایی فیلم به آن تاکید می‌ورزد، بیان دیگری را می‌نمایاند. اتفاقاً در این دقایق فیلم چندان بدون، نتیجه و سرانجام هم نیست. نشانه‌های نمایه‌ای همچون لکه خون بر روی پیراهن بهمن و ملحفه‌ی و لکه‌ی خون روی زمین و نیز نشانه‌ی نمادین همچون تاکید بر پرده‌ای که پری نمی‌تواند آن را نصب کند و سقوط می‌کند- همانند نصب پرده قبل از خودکشی عروس در فیلم خانه دختر- در فیلم نشان از واقعیت تلخ دیگری دارد. سمانه دختر نوجوان مورد تجاوز بهمن مرد میانسال قرار گرفته است. کارگردان نود دقیقه آسمان ریسمان می‌کند. مخاطبش را گیج و سردر گم نگه می‌دارد تا به مدد نشانه‌ها، چنین واقعه‌ای که نشان دادن بی‌پرده‌ی صحنه‌های آن در سینمای ایران قابل بازسازی نیست را در ذهن مخاطب باز‌نمایی کند. متاسفانه رد پای این‌گونه فیلم‌سازی در برخی از فیلم‌های دیگر جشنواره امسال نیز دیده می‌شود. با پوزش از خواننده متن حاضر، نگارنده این‌گونه فیلم‌ها را «فیلم‌های پرده‌ای» سینمای ایران! نامگذاری می‌کند. با این مقدمه باید گفت چندان برازنده نیست مسئولین فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام وزیر محترم وزارتخانه‌شان را خرج فیلم‌های پرده‌ای این‌چنینی نمایند.  یادداشت: حسین نیرومند انتهای پیام/

93/11/19 - 11:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن