تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860343090
![نمایش مجدد: دموکراسی، ظرف و مکاتب مظروف آن هستند/ اسلام با دموکراسی محض مخالف است - refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
دموکراسی، ظرف و مکاتب مظروف آن هستند/ اسلام با دموکراسی محض مخالف است -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست گفتمان انقلاب اسلامی، هویت و پیشرفت(2)
دموکراسی، ظرف و مکاتب مظروف آن هستند/ اسلام با دموکراسی محض مخالف است
![دموکراسی، ظرف و مکاتب مظروف آن هستند/ اسلام با دموکراسی محض مخالف است علی ذوعلم](http://media.mehrnews.com/old/Larg1/1393/03/18/IMG13165782.jpg)
شناسهٔ خبر: 2468020 دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
احمد جهان بزرگی گفت: مردمسالاری به دو دسته تقسیم می شود: مردمسالاری محض که در آن خواست مردم مبنای قانونگذاری است و مردمسالاری غیرمحض که بر مبنای قانون مکتوب است. اسلام دمکراسی محض را تأیید نمی کند. به گزارش خبرنگار مهر پیش نشست چهارمین كنفرانس سالانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع: «گفتمان انقلاب اسلامی؛ هویت و پیشرفت» شامگاه دیروز یكشنبه ۲۸ دی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. در این پیش نشست دكتر علی بیگدلی با موضوع ظرفیت تمدن سازی ایران در گذر تاریخ، دكتر موسی حقانی با موضوع اندیشه ترقی خواهی غرب گرا و هویت ملی ایرانیان، دكتر محمد رحیم عیوضی با موضوع آینده گفتمان انقلاب اسلامی و پیشرفت هویتی، حجتالاسلام علی ذوعلم با موضوع هویت انقلابی و تمدن سازی گفتمان انقلاب اسلامی، حجتالاسلام دكتر حسن علی اكبری با موضوع هویت فرهنگ انقلاب اسلامی و پیشرفت گرایی و حجتالاسلام دكتراحمد جهان بزرگی با موضوع مردم سالاری دینی و تمدن اسلامی سخنرانی كردند.احمد جهانبزرگی در بخش دوم این نشست که پس از نماز مغرب و عشا دنبال شد در مورد «مردم سالاری دینی و تمدن اسلامی» سخنرانی کرد. وی گفت: اندیشمندان در طول تاریخ برای رسیدن به حکومت مطلوب، حکومتها را به دستههای مختلف تقسیم بندی میکنند؛ از جمله استبداد مطلقه فردی، اشرافی مردمی، سلطنتی مشروطه و جمهوری و دمکراسی. اندیشمندان اسلامی هم حکومت اسلامی را به دو دسته حکومت الله وطاغوت تقسیم میکنند. اندیشمندان اسلامی به محتوای حکومت ونه به شکل حکومت اسلامی توجه زیادی دارند. چیزی که همه حکومتها را در طول تاریخ از هم جدا میکند مبنای قانونی آنهاست. مردمسالاری دینی از دو بخش مردمسالاری و بخش دیانت تشکیل شده است. اگر چه این دو در اندیشه اسلامی جدا از هم نیستند. مفهوم مردم و حاکمیت حداقل از ۳۰۰۰ سال پیش در جوامع مختلف وجود داشته است.این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مهم این است که چه الگویی برای تمدن نوین اسلامی ارائه می کنیم که قابل پذیرش باشد و از دل آموزه های اسلامی ما هم بیرون آمده باشد. مردمسالاری از جهت صفات به دو دسته تقسیم می شود: یکی مردمسالاری محض که در آن خواست مردم مبنای قانونگذاری است و دیگری مردمسالاری غیرمحض که بر مبنای قانون مکتوب است. در این نوع مردمسالاری ۱- مبنای قانون خواست مردم ۲-مونوئیزم عقیدتی ۳-سیاست می تواند مبتنی بر دین ماوراءالطبیعی باشد. ۴-مشارکت مردمی ۵- تساوی در برابر قانون و ۶- آزادی های نسبی، مطرح است. در طول تاریخ مردمسالاری غیرمحض همواره تحقق یافته است.وی افزود: اسلام به هیچ وجه دمکراسی محض را مورد تأیید قرار نمی دهد ولی با دمکراسی غیر محض مخالفتی ندارد. اندیشههای امام(ره) هم در مردمسالاری غیرمحض و دمکراسی اسلامی مندرج است. یعنی می خواهیم دمکراسی از احکام اسلامی به وجود بیاوریم. امام(ره) در جایی میفرمایند «دموکراسی که ما میخواهیم به وجود بیاوریم در غرب اصلاً وجود ندارد» مردمسالاری به مثابه یک معادله چند مجهولی است که افرادی نمی توانند آن را حل کنند و صورت مسئله را پاک می کنند. مسلماً اگر در تمدن نوینی اسلامی که ما می خواهیم به جهان عرضه و نهادینه کنیم و گسترش دهیم، مردمسالاری دینی را در نظر نگیریم امکان ندارد چنین مسئله ای اتفاق بیفتد. مقام معظم رهبری هم می فرمایند: «جمهوریت ما از اسلام گرفته شده است و اسلام این جمهوریت را به ما یاد داده است. اجازه نمی دهیم در این کشور مردمسالاری دینی نباشد».وی بیان کرد: بعضی ها می گویند اسلام با دمکراسی جور در نمی آید زیرا در دمکراسی به اومانیزم و نسبی بودن اخلاقی معتقد هستند. اینها دمکراسی را با لیبرالیسم خلط کرده اند، زیرا اسلام در تضاد با لیبرالیسم است نه با دمکراسی. مشخصه های لیبرالیسم در ۷ فاکتور ۱- اومانیزم، ۲- نسبی بودن اخلاق، ۳- لذت گرایی، ۴- عقلانیت عرضی، ۵- پلورالیزم مذهبی، ۶- سکولاریزم سیاسی و ۷- سودگرایی گنجانده می شود. این فکر که ما مردمسالاریمان را از دمکراسی غربی ها گرفته ایم باطل است. دموکراسی یک ظرف است و مکاتب، مظروف آن هستند.دکتر موسی حقانی هم که در این نشست در مورد «اندیشه ترقیخواهانه غربگرا و هویت ملی ایرانیان» سخنرانی نمود، گفت: بحث ترقی و اندیشه ترقی خواهانه از دوران قاجار در مواجهه ما با غرب یا به عبارت بهتر وقتی غربیها به سراغ کشورما آمدند مطرح شد. اینکه ما بخواهیم بدانیم اندیشههای ترقیخواهانه چه دیدگاههایی دارند، باید تاریخ و دین هر سرزمینی را مورد بررسی قرار دهیم.وی افزود: میرزا حسین سپهسالار و میرزا ملکم خان و فتحعلی آخوند زاده و مستشارالدوله و دیگران روند ترقی خواهی را در ایران دنبال کردند. من به خود اندیشه ترقی نمی پردازم بلکه به تعامل و مواجهه آن با پیشرفت و توسعه کاردارم. در عصر روشنگری، رویکرد بشر، از جهان و انسان و خدا و طبیعت تغییر می کند. هم مکتب اصالت علم و هم جامعه شناسی و هم روانشناسی به این تعامل رسیدند. دانشمندان این دوره معتقدند که در این تغییرات، آدمی به سمت کمال و سعادت پیش می رود. مدنیت هم تابع قانون تکاملی است. شرق هم در همین اندیشه و مسیر ترقی افتاد. بحثی که از فروید مطرح است این است که هر ملتی که شایسته تر است در این مقطع به جا می ماند. جریانهای روشنفکری در ایران، اندیشه ترقی را با یک قرن فاصله از غرب دنبال می کنند.وی یادآورشد: در اندیشه ترقی غرب دو جریان ضد دینی و غیر دینی به وجود آمد. با این رویکرد آنها وقتی با ایران اسلامی مواجه شدند اهتمام به نابودی اسلام بستند. یک دسته شان هم این راه مستقیم را پیش نگرفتند اما کارشان همین نتیجه دسته اول را می داد که به نظرم این دومی از اولی هم خطرناکتر بود. افرادی امثال آخوند زاده سخن از حذف دین می دادند اما در روش دوم از حذف دین سخن نمی گفتند اما بازگشت به دین ایران باستان و ایجاد پروتستانتیزم در دین اسلام را مطرح می کردند. ریشه های خطرناک روشنفکری دینی را در همین رویکرد می توان دید. واضع آن میرزا ملکم خان بود. جریان اول با تشیع خصومت جدی دارد. معتقدند تشیع منحط ترین بخش دین اسلام است. اما دسته دوم خواهان پروتستانتیزم در دین اسلام و بازگشت به دین زرتشتی بودند و عظمت ایران باستان را ترویج می کردند. هر دو دسته به شدت در الگوی توسعه شان اروپا محور بودند. اما هر دو پروژه در ایران ناکام ماند.در پایان این نشست علمی، حجتالاسلام علی ذوعلم در مورد «هویت انقلابی در تمدن سازی انقلاب اسلامی» سخنرانی کرد. وی گفت: اگر بر روی بعد و هویت انقلابیمان تأکید نکنیم، قطعاً نمیتوانیم به تمدن نوین برسیم و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ناکام خواهد ماند. هویت انقلابی ما برخاسته از اسلام ناب محمدی است که با یک نگاه جامع به منابع معرفتی و روش اجتهادی با جامعیت و روز آمدی می تواند پاسخگوی نیازهای جمعی و تمدنی ما باشد. تمدن سازی بدون تکیه بر هویت جمعی امکان پذیر نیست. ما باید هویت و روح جمعی را در جامعه به یک توانمندی و بلوغ برسانیم.وی ادامه داد: هویت اسلامی ما بر مبنای نه شرقی و نه غربی قرار دارد و نماد هویت اسلامی ماست. ما باید همین نگاه مستقل و استغنای نظری را پیش ببریم و در مسیر الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی هم باید به این نکته توجه کنیم. شعار ما میتوانیم، که امام(ره) مطرح کرد و بحث خودباوری لازمه تمدنسازی است. هویت انقلابی ما باید به ما کمک کند تا این شعار را محقق کنیم.این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: ما در اینجا نیاز به یک وحدت و انسجام درونی با راهبری عنصر ولایی داریم. در راستای تمدنسازی باید روحیه و اخلاق انقلابی و ساده زیستی و کار و تلاش را در دستور کار خود داشته باشیم. اقتصاد مقاومتی و کار جهادی هم با همین ساده زیستی و تلاش به دست میآید. در بحث فرهنگی هم باید تمدنسازی در دستور کار قرار گیرد. ذوعلم یادآورشد: بحث مردمسالاری، رشد یابنده و عمیق دینی عنصر اساسی ای است که ما برای رسیدن به تمدنسازی باید به آن و مفهوم الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی توجه کنیم. امام (ره) نگاهشان به مردمسالاری نگاه ناقص غرب نبود بلکه یک نگاه عمیق دینی داشتند. در بحث تولید علم و معرفت شناختی در مبانی علوم غربی به شدت با آنها اختلاف نظر داریم.وی بیان داشت: اگربه فرهنگ و هویت انقلابی مان بها دهیم قطعاً چالش های پیش رو هموار خواهند شد. آنچه که دستاورد انقلاب اسلامی است دیدگاهی است که عقل را در کنار منابع وحی معتبر می داند و می تواند پایه گذار تحول علمی باشد. اگر به این معنا توجه نداشته باشیم در آسیب شناسی تمدن سازی دینی و ماهیت و هویت انقلابی در جامعه خطر ساز می شوند و پیشرفت مردم مدار و بومی تحقق نخواهد یافت. باید معتقدین به انقلاب اسلامی نظریه پردازی کنند. عدم تولید علم و نظریه پردازی ضعفی است که به ما ضربه خواهد زد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
چالشهای جهان اسلام با بهرهگیری از ظرفیت عظیم وحدت رفع میشود
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۰ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت باید از هفته وحدت به عنوان یک مبنع الهامبخش برای پایان دادن به تنشها بهره برداری کنیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کردپرونده «امت واحده اسلامی» در وبسایت سوره اندیشه -
به مناسبت هفته وحدت پرونده امت واحده اسلامی در وبسایت سوره اندیشه شناسهٔ خبر 2460248 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۷ دین و اندیشه > سایر وبسایت سوره اندیشه پروندهای با عنوان امت واحده اسلامی منتشر کرده و در آن با بررسی تاریخی مسئله وحدت پرداخته است ناسیونالیسم ایدئولوژیدشمنان ارزشهای ناب اسلامی را مورد هجمه قرار دادهاند
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۶ نماینده آیتالله سیستانی با بیان اینکه امروز دشمنان ارزشهای ناب اسلامی را مورد هجمه قرار دادهاند بر ایجاد رسانهای پویا و قدرتمند تاکید کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی در دیدار با ررییس مرکز اسلامی انگلیس در مصاحبه با بی بی سی: آزادی بیان، استدلال مناسبی برای توهین به عقاید نیست
رییس مرکز اسلامی انگلیس در مصاحبه با بی بی سی آزادی بیان استدلال مناسبی برای توهین به عقاید نیست فرهنگ > دین و اندیشه - رییس مرکز اسلامی انگلیس درباره چاپ کاریکاتور توسط مجله شارلی ابدو پاریس گفت آنهایی که این اقدام را انجام می دهند باید بدانند که آسیب و صدمه ایبيانيه مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در توهين به ساحت مقدس پيامبر(ص) -
بيانيه مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در توهين به ساحت مقدس پيامبر ص شناسهٔ خبر 2466419 شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان در پی اهانت نشریه شارلی ابدو به ساحت مقدس حضرت محمد ص مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیانیه ای در محکومیت این اقدام نشریه فرانسوی منتشجامعه منتظر باید بهدنبال ارزشها برای گسترش اسلام در جهان باشد
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۰ یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت در جهاد را از ویژگیهای منتظران واقعی عنوان کرد و گفت تشیع تنها شادی و عزاداری نیست و انتظار سبک زندگی شیعه است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حسن رحیمپور ازغدی در مراسم تجدید بیعت طلاب و دانشجپیامبر اسلام مبعوث شد تا همه بشر را بپروراند -
درس اخلاق آیتالله جوادیآملی پیامبر اسلام مبعوث شد تا همه بشر را بپروراند شناسهٔ خبر 2462205 یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی با اشاره به عظمت مقام رسالت گفت این کار عادی و کار آسانی نیست که کسی مبعوث بشود تا همه بشر را بپروراند و نیازفرهنگ بیدارگری نتیجه به وجود آمدن حکومت اسلامی است
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۳ آیتالله نوریهمدانی با بیان اینکه فرهنگ بیدارگری نتیجه به وجود آمدن حکومت اسلامی است گفت وجود انقلاب اسلامی ایران سبب امیدواری مظلومان جهان شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در درس خارج در مسجد اعظم قم بابرگزاری پيشنشست چهارمين كنفرانس سالانه الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت -
برگزاری پيشنشست چهارمين كنفرانس سالانه الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت شناسهٔ خبر 2466283 شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی پيش نشست چهارمين كنفرانس سالانه الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت با حضور کارشناسان فردا برگزار می شود به گزارخروج از سلطه استعمارگران، دلیل گرایش مردم به نظام اسلامی بود
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۰ رئیس حوزه علمیه ولیعصر عج خرمدره گفت خروج از سلطه استعمارگران مهمترین دلیل گرایش مردم به نظام اسلامی بود حجتالاسلام علی امینی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشحویان ایران ایسنا منطقه زنجان با اشاره به مهمترین دلایل سستی پایههای حکومت پهلویزندگی همراه با وحدت مسلمانان باعث شکوفایی جامعه اسلامی میشود
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۶ یک کارشناس مسائل دینی گفت زندگی در سایه وحدت مسلمانان همه نقشههای دشمنان را از بین برده و باعث رشد و شکوفایی امت اسلامی خواهد شد حجتالاسلام علی آقامحمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان با بیان اینکه باید قرآنخشم مسلمانان جهان از توهین مجدد به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) -
خشم مسلمانان جهان از توهین مجدد به ساحت مقدس پیامبر اسلام ص شناسهٔ خبر 2466443 شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان مسلمانان در کشورهای مختلف جهان روز جمعه در اعتراض به انتشار مجدد کاریکاتوری توهین آمیز از پیامبر اسلام ص در مجله فرانسوی شارلی ابدو دست بهخطیبان جمعه لبنان اهانت غرب به مقدسات دین اسلام را محکوم کردند -
خطیبان جمعه لبنان اهانت غرب به مقدسات دین اسلام را محکوم کردند شناسهٔ خبر 2466438 شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان محکومیت انتشار کاریکاتورهای موهن به رسول گرامی اسلام ص در مجله فرانسوی شارلی ابدو و حمایت از مقدسات دین اسلام از مهمترین محورهای خطبه های نانزجار 300 تشکل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از اقدام توهینآمیز به پیامبر(ص)
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۱ در پی انتشار کاریکاتور موهن به ساحت مبارک رسول گرامی اسلام ص در نشریه فرانسوی تشکلهای شاخص و مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به مرکز توسعه فعالیتهای فرهنگی و دینی سازمان تبلیغات اسلامی با صدور بیانیهای ضمن اعلام انزجار از این موضوع برخورد قاطعذبح کردن انسانها از دایره اسلام خارج است
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۷ یک عالم دینی کشور تانزانیا با اشاره به رفتارهای ناشایست تکفیریها و گروه داعش گفت ذبح کردن انسانها از دایره اسلام خارج است و هرکس چنین عملی انجام دهد مسلمان نیست به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کردستان سالم سعید اراجعی در شمدیر انتشارات عطش: شارلاتانیزم جهانی مانع وحدت کشورهای اسلامی است -
لزوم توجه به چاپ و نشر آثار نبوی از نگاه ناشران مدیر انتشارات عطش شارلاتانیزم جهانی مانع وحدت کشورهای اسلامی است شناسهٔ خبر 2461872 شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها روح الله لک علی آبادی مدیر انتشارات عطش وحدت و یکپارچگی جهان اسلام را بسیار مهم دانست و گفتباید اسلام را با زبان امروزی و به شکلی علمی ارائه کرد -
امام موسی صدر باید اسلام را با زبان امروزی و به شکلی علمی ارائه کرد شناسهٔ خبر 2460335 چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۶ دین و اندیشه > اندیشمندان دیدگاه مذاهب اسلامی در مورد امکان یکپارچه کردن عیدها متفاوت است ولی اخیراً اجتهاد ما را به اتفاق نظر بیشتر علما از همۀ مذاهب برا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها