تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816362029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو بیمار مبتلا به ایدز: ما بیماریم مجرم نیستیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دو بیمار مبتلا به ایدز: ما بیماریم مجرم نیستیم روزنامه سیستان و بلوچستان در شماره 18847خود با انتشار گفت وگوی خبرنگار این نشریه با دو بیمار مبتلا به ایدز، به نقل از آنان نوشته است: ما بیماریم مجرم نیستیم، مردم هنوز هم به ما نگاه مثبتی ندارند.


دراین مطلب آمده است: می دانید اولین بار که ویروس HIV بروز کرد چه زمانی و به چه دلیلی بود؟
در جولای سال 1981، گزارش 5 مورد ابتلا به عفونت تنفسی کشنده در لس آنجلس، آغازی بود برای چالش بزرگ جهان پزشکی که بعد از گذشت بیش از 30 سال هنوز هم دغدغه و مشکل جهان است. این بیماری نوپدید، «ایدز» نام گرفت.
ویروس HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی The human immunodeficiency virus) یک رترو ویروس است که با تهاجم به سلول های سیستم ایمنی باعث تخریب و نقص در عملکرد آنها می شود.با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف می شود به صورتی که فرد مستعد ابتلا به طیف وسیعی از بیماری های عفونی خواهد شد و در نهایت به بیماری ایدز منجر می شود.
AIDS (سندروم نقص ایمنی اکتسابی acquired immunodeficiency syndrome) به طور معمول، بین 5 تا 10 سال بعد از ابتلای اولیه به عفونت ویروسی بروز می کند. راه های انتقال ویروس اچ آی وی، عبارت است از: تماس جنسی محافظت نشده، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی، خون و فرآورده های خونی آلوده و انتقال از مادر به نوزاد (در طول بارداری، زایمان یا شیردهی).
کشور ما نیز از این بیماری مصون نیست. هرچند متولی اصلی در برنامه کنترل و پیشگیری از HIV/AIDS وزارت بهداشت و درمان است، اما به دلیل ماهیت گسترده این بیماری، مبارزه با گسترش آن همکاری و مشارکت سازمان ها و نهادهای بسیاری را می طلبد تا از یکسو اطلاعات و دانش عموم مردم در راستای صحیح در این خصوص ارتقا یابد و از سوی دیگر مبتلایان به این بیماری، به عنوان مجرم در جامعه تلقی نشوند و مشکلات مربوط به این بیماری کاهش یابد.
روز جهانی ایدز، از سال 1988 به منظور افزایش بودجه ها و اطلاع رسانی، آموزش و مبارزه با تبعیض ها، به اول دسامبر، معادل 10 آذر هر سال اطلاق می شود و هر ساله برای این روز، شعار خاصی در نظر گرفته می شود. هدف عمده این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته و هنوز کارهای زیادی است که باید برای ریشه کن کردن آن انجام شود و شعار روز جهانی ایدز امسال هم،« پیشگیری کنید، درمان کنید، زندگی کنید» است.
یک روز با بیمار مبتلا به ایدز
ما بیماریم، مجرم نیستیم!
«مردم هنوز هم به ما نگاه مثبتی ندارند. آنها با دیدن ما فقط یک چیز در ذهن شان می چرخد آن هم واژه ایدز است، نه چیز دیگری». اینها حرف های حامد است که چندین سال قبل به بیماری هموفیلی، HIV و هپاتیت مبتلا شد. حامد یک روز قبل از این که برای ازدواج آستین بالا بزند، به دلیل بیماری هموفیلی که به آن مبتلا بود به آزمایشگاه رفت تا آزمایش خون بدهد و با خیال راحت به خواستگاری برود. جواب آزمایش او نشان می داد که هیچ مشکل خونی ندارد و کاملاً صحیح و سالم است.
ادامه داستان را از زبان خودش بشنوید...
«سال 80 بود که تصمیم گرفتم ازدواج کنم و خلاصه بعد از 2 سالی که در عقد بودیم، عروسی کردیم. زمانی که همسرم باردار شد، متوجه شدیم که به بیماری ایدز مبتلاست.» همسر حامد، محبوبه هم کنار اوست و به حرف هایش گوش می دهد. او که با شنیدن این حرف ها، یاد روزهای سخت و پر استرس بارداری اش می افتد، به ما می گوید: «زمانی که فهمیدم به ویروس ایدز مبتلا هستم، خیلی ناراحت شدم، اما این ناراحتی ام، بیشتر به خاطر بچه ای بود که در راه بود و هنوز تصمیم نگرفته بودیم که باید نگهش داریم یا نه. آنقدر آن روزها سخت گذشت که یادآوری اش هم مرا به اضطراب می اندازد».
حامد، حرف های محبوبه را ادامه می دهد: زمانی که جواب آزمایش را گرفتیم، من و همسرم را به مراکز مشاوره ارجاع دادند. آنها توصیه کردند که بچه مان را سقط کنیم. حتی حاضر بودند کارهای قانونی اش را هم خودشان انجام دهند و من فقط برگه رضایتنامه را امضا کنم. هر کاری کردم دلم راضی نشد.
محبوبه هم مثل حامد اصلاً دلش نمی خواست که بچه اش را سقط کند، برای همین مثل یک مادر فداکار شروع کرد به جست وجو برای یافتن راه حل. «یک خانم دکتر به من و همسرم پیشنهاد داد که به مرکز مشاوره مراجعه کنیم، شاید بتوانیم بچه مان را نگه داریم. زمانی که رفتیم آنجا متوجه شدیم با رعایت یکسری موارد و مصرف دارو، فرزندمان می تواند به زندگی اش ادامه دهد و سلامت متولد شود. از همان زمان مصرف دارو را شروع کردیم.»
حامد حسابی دخترش را دوست دارد و گاهی به خاطر شیطنت هایش از خنده ریسه می رود. او می گوید: دخترم صحیح و سالم و بدون هیچ مریضی، 5 ساله شده است و کنار من و مادرش زندگی می کند.
گاهی اوقات آدم ها احساس می کنند همین که چشم شان به یک آدم مبتلا به ایدز بیفتد این بیماری به آنها منتقل می شود، اما اصلاً اینطور نیست: ایدز از راه های خاصی انتقال پیدا می کند. اینطور نیست که اگر ما با کسی دست بدهیم و روبوسی کنیم یا حرف بزنیم، بیماری مان را منتقل می کنیم. ما هم مثل همه مردم عادی دیگر یکسری مسائل را رعایت می کنیم. مثل همه آدم های دیگر از مسواک و وسایل شخصی خودمان استفاده می کنیم.
محبوبه می گوید: هنوز نگاه بسیاری از مردم جامعه به بیماری ایدز، یک نگاه مسموم است. نگاهی که دل خیلی ها را به درد می آورد. نگاه مردم به اطلاع رسانی رسانه ها بستگی دارد. اگر این اطلاع رسانی خوب و دقیق باشد، مردم نگاه شان را به این بیماری عوض می کنند. ما هم مانند دیگران حق زندگی کردن داریم. اما به واسطه نگاه های سنگین برخی که ما را می شناسند ترجیح می دهیم اوقات فراغت خود را در منزل سپری کنیم.
حرف های محبوبه و حامد با سرازیر شدن اشکهایشان به پایان رسید. اشک هایی از جنس ناامیدی و یأس، اشک هایی از جنس قضاوت های ناعادلانه و اشک هایی از سر نگرانی برای آینده تنها فرزندشان.
موج اول اپیدمی ایدز در ایران چه سالی بود؟
کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می گوید:موج اول اپیدمی ایدز در ایران مربوط به دهه 60 است که در این دوره اولین موارد آلوده به ویروس HIV در بیماران هموفیلی دریافت کننده فرآورده های خونی وارداتی گزارش شد.
موج دوم در دهه 70 اتفاق افتاد در بررسی های انجام شده، موارد آلودگی به ویروس اچ آی وی در افراد معتاد تزریقی گزارش شد که خود به شکل گیری برنامه های کاهش آسیب یعنی در اختیار گذاشتن سرنگ رایگان و آموزش های بهداشتی به این گروه منجر شد. آنچه امروز مطرح شده، موج سوم آلودگی به ویروس اچ آی وی است که این آلودگی از طریق تماس جنسی محافظت نشده رخ می دهد.یکی از دلایل افزایش ابتلا به ویروس افزایش اعتیاد به مواد مخدر صنعتی مانند شیشه است. این ترکیبات به دلیل تاثیرات روانی بر فرد، موجب افزایش روابط جنسی بی حد و محافظت نشده می شود و فرد را در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری های آمیزشی ازجمله آلوده شدن به ویروس اچ آی وی قرار می دهد.
دکتر «زهرا فرزاد» درباره روش های پیشگیری از این ویروس هم می گوید: درخصوص معتادان تزریقی استفاده نکردن از سرنگ مشترک و اجرای برنامه کاهش آسیب در این خصوص کمک شایانی به کنترل و پیشگیری از آلودگی به ویروس اچ آی وی کرده است. اما به این معنا نیست که خطر قطعاً وجود ندارد بلکه همچنان موج دوم اپیدمی ایدز ماهیت خود را حفظ کرده است.
در خصوص پیشگیری از انتقال از طریق جنسی، مهم ترین راه خویشتن داری و پرهیز از رابطه جنسی پیش از ازدواج و وفاداری به همسر پس از ازدواج است. هرگونه رابطه جنسی خارج از چارچوب روابط زناشویی ، رابطه جنسی پرخطر محسوب می شود به این معنی که فرد را در معرض ابتلا به انواع بیماری های آمیزشی از جمله آلودگی به ویروس اچ آی وی قرار می دهد.
درخصوص انتقال ویروس از مادر آلوده به نوزاد با توجه به اینکه خطر انتقال در طول بارداری، زایمان و شیردهی وجود دارد، اگر شناسایی مادر آلوده در ماه های ابتدایی بارداری و یا قبل ازبارداری انجام پذیرد با تدابیر درمانی موجود می توان از ابتلای نوزاد جلوگیری کرد. به همین دلیل برنامه "ادغام برنامه پیشگیری و کنترل HIV/AIDS در بهداشت باروری" در کشور آغاز شده است.
باید خاطر نشان کرد: ویروس اچ آی وی از طریق روابط عادی،دست دادن، روبوسی، استفاده از سرویس بهداشتی مشترک، نیش پشه، استخر و... منتقل نمی شود.
او درباره آمار مبتلایان به ویروس HIV در ایران هم می گوید: طبق آخرین آمار رسمی کشورتا تیر 93، تعداد مبتلایان شناسایی شده در ایران 28 هزار و 375 نفر است که از این تعداد، 5/88 درصد مرد و 5/11 درصد زن هستند و از این تعداد 8 هزارو 883 نفر فوت کرده اند و 6 هزار و 120 نفر وارد مرحله ایدز شده اند.از مجموع موارد شناسایی شده، 46 درصد سن آن ها در زمان ابتلا، 24 تا 35 سال بوده که در استان ما هم آمار مبتلایان در همین گروه سنی است.
دکتر فرزاد ادامه می دهد: در یک بررسی و مقایسه آمار مبتلایان به ایدز در ایران مشاهده شده است، آمار مبتلایان به ایدز از طریق روابط جنسی از سال 90 تا کنون در مقایسه با اعتیاد تزریقی در حال افزایش است. به طوری که طبق آخرین آمار رسمی ایران، موارد شناسایی شده آلوده به ویروس اچ آی وی از طریق اعتیاد تزریقی 45 درصد و از طریق جنسی 8/36 درصد بوده است درحالی که در سال قبل از آن، اعتیاد تزریقی 56 درصد و روابط جنسی 32 درصد موارد را شامل می شد. انتقال این ویروس از طریق مادر به کودک هم طبق آخرین آمار 8/2 درصد موارد را شامل می شود که رو به افزایش است. در طول سه سال گذشته، هیچ انتقالی از طریق خون و فرآورده های خونی در ایران گزارش نشده است و این امر به دلیل اقدامات منسجم و برنامه ریزی شده سازمان انتقال خون در خصوص غربالگری خون های اهدایی است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان به دلایلی که بیان خواهد شد؛ منطقه ای پرخطر از لحاظ ابتلا به ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز است.
1 - براساس آخرین سرشماری، این استان جوان ترین استان کشور است.با توجه به آمار کشوری آلودگی به ویروس اچ آی وی در گروه سنی 35-24 سال بیشترین شیوع را دارد.
2 - همجواری با افغانستان و پاکستان و دسترسی آسان به مواد مخدر از جمله ترکیبات مت آمفتامین(شیشه). افزایش مصرف شیشه در سال های اخیر موجب افزایش موارد ابتلای جنسی به ویروس اچ آی وی شده است. مصرف کنندگان تزریقی مواد، گروه پرخطر ابتلا به ویروس هستند.
3 - گستردگی استان و آسان نبودن دسترسی به جمعیت هدف.
4 - سفرهای مکرر افراد به کشورهای حوزه خلیج فارس
5 - آسیب پذیر بودن زنان و کودکان این منطقه به دلایل بافت فرهنگی، نداشتن تمکن مالی و.....که آنها را بیش از پیش در معرض خطر قرار می دهد.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در کشور وجود دارد که ارائه دهنده خدمات مشاوره و آزمایش به صورت رایگان و محرمانه به صورت مشاوره حضوری و تلفنی در زمینه ایدز، اعتیاد و بیماری های آمیزشی هستند.
آدرس و شماره تلفن این مراکز در سامانه 118 با عنوان «مرکز مشاوره ایدز» ثبت شده و در دسترسی است. مرکز مشاوره بیماری های رفتاری زاهدان در خیابان مدرس، جنب مدرس 9 با شماره تماس 33437138 آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز است.
7437 / 653


10/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن