تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804722664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هوشمندسازی ارزان موثرترین شیوه غلبه بر چالشهای شهری


واضح آرشیو وب فارسی:سینا:
هوشمندسازی ارزان موثرترین شیوه غلبه بر چالشهای شهری
۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۲۰:۲۴:۲۰
کد خبر: ۱۰۹۲۵هوشمندسازی ارزان موثرترین شیوه غلبه بر چالشهای شهری


برنامه های کاربردی، تلفن همراه، حسگرها و سایر فناوری‌هایی از این دست به اداره کنندگان کلانشهرها این امکان را می دهند تا چالشهای در حال گسترش خود را مدیریت کنند.
سیناپرس: شهرهای سراسر جهان ، تفاوتی نمی کند فقیر باشند یا ثروتمند، در میانه یک پوست اندازی جدید تکنولوژیکی هستند. این روزها طراحان شهری در گوشه و کنار جهان از مجموعه ای از اطلاعات کسب شده توسط فناوریهای ریز و درشت برای تجزیه و تحلیل نحوه رشد و عملکرد شهرها استفاده می کنند. این اطلاعات از حسگرهای ارزان قیمت نصب شده در چراغهای راهنمایی و رانندگی گرفته تا برنامه های کاربردی تلفن های همراه مردم عادی سراسر جهان استخراج می شود.
آنها امیدوارند که با استفاده از این داده ها پی به شیوه های نوینی جهت اداره موثرتر شهرها آن هم در راستای ارتقای سطح کیفی زندگی مردم ببرند. در حقیقت اهمیت به کارگیری فناوریهای نوین در اداره امور شهری تا به آن حد است که مقامات ارشد کلانشهرها و حتی سایر شهرهای کوچکتر معتقدند اداره مناسب و مقرون به صرفه چالشهای در حال رشد شهرها بدون بکارگیری فناوریهای هوشمند غیرممکن است.
۴۴ درصد از جمعیت زمین ساکن مراکز شهری هستند و گذشته از آن تقریبا تمام رشد جمعیت برنامه ریزی شده جهان طی سه دهه آینده در شهرها از جمله شهرهای بسیار فقیر جهان صورت خواهد گرفت. مشکل اصلی اینجاست که اکثر این شهرها از تراکم بالای انسانی برخوردار بوده و در عین حال زیرساختارهای چندان مناسب و کاملی برای جمعیتشان ندارند. در نتیجه شهرها تاثیری فراتر از تصور بر محیط زیست دارند به طوریکه دو سوم انرژی جهانی توسط شهرها مصرف می شود و در عین حال باید سهم ۷۰ درصدی برای شهرها در تولید آلاینده های کربنی در نظر گرفت. به این مشکلات سیستم فرسوده آبرسانی را نیز اضافه کنید تا یک نتیجه کلی به دست آید : جمعیت اکثر شهرها فراتر از استانداردهای زندگی است.
با این حال نباید فراموش کرد که شهرها بیشترین سهم را در تولیدات اقتصادی جهان دارند. آمارها نشان می دهد ۳۰ درصد از اقتصاد جهان و تقریبا عمده ابتکارات تکنولوژیکی سراسر کره خاکی تنها در ۱۰۰ شهر شاخص جهان متمرکز شده است. اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا فناوری در عین حال که می تواند در مدیریت جمعیت در حال انفجار شهرها تاثیرگذار باشد قابلیت هدایت سکان اقتصادی شهرها را نیز دارد؟
نکته جالب اینجاست که پیدا کردن پاسخی مناسب به این پرسش به شکل گیری تجارتی پرسود منجر شده است. شرکتهایی نظیر آی بی ام، سیسکو، هیتاچی، زیمنس و نظایر آنها سالهاست که از این بازار منفعت می برند. تنها کافی است نگاهی به شهرها بیندازیم که چگونه از فناوریهای ارایه شده توسط این شرکتها برای غلبه بر چالشهای روزمره‌ای همچون پارک خودروها، روان سازی ترافیک، توسعه شبکه حمل و نقل، بررسی اوضاع جوی، مدیریت منابع انرژی و آب استفاده می کنند. تخمین زده می شود سالانه یک میلیارد دلار جهت توسعه این سیستمها هزینه می شود و حتی برآورد می شود طی ۱۰ سال آینده این رقم به ۱۲میلیارد دلار افزایش یابد.
با این حال توسعه همه جانبه فناوری های نوین در شهرها باید با در نظر گرفتن ملاحظات و معیارهای خاصی نیز همراه باشد. تنها کافی است نگاهی به شهر "تیانجین" چین بیندازیم، شهری که عنوان "شهر آینده" پرجمعیت ترین کشور جهان را دارد اما نتیجه آن چیزی نشد که از پیش تصور می شد. هزینه های زیادی برای توسعه ایده های نوین در این شهر صرف شد اما این ایده ها تناسبی با هم نداشتند و در نهایت به دلیل جمعیت بسیار کم آن عملا به پروژه ای شکست خورده تبدیل شد.
در شهرهایی که به نظر می رسد فناوری های نوین تأثیر چشمگیری گذاشته اند خیابانها تا حد زیادی خلوت هستند. برای این منظور می توان به شهرهایی نظیر "سونگدو" در کره جنوبی، "مصدر سیتی" در ابوظبی و "پاردس" در پرتغال اشاره کرد که به عنوان تکنولوژیکی ترین شهرهای جهان هم شناخته می شوند. استفاده از سیستم تهویه خورشیدی و استفاده از سیستم دفع زباله تحت فشار به جای راه افتادن کامیونهای ویژه حمل زباله از جمله ابتکارعمل هایی است که در این شهرها مشاهده می شود. در عین حال در این مراکز شهری استراتژی های کاربردی و کمتر خودخواهانه به خوبی احساس می شود که البته دستیابی به آنها صرفا به دلیل به کارگیری فناوری های دیجیتالی قابل انعطاف و نه چندان پرهزینه است.
البته در کشورهای مختلف جهان این نگرش در قالبهای متفاوتی دنبال می شود. به عنوان مثال در هند جایی که پیش بینی می شود جمعیت شهری تا سال 2026 از 31 به 38 درصد افزایش یابد قرار است برای ساخت و بازسازی یکصد شهر هوشمند نزدیک به 1.2 میلیارد دلار هزینه شود.منبع

 
     








۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ساعت ۲۰:۲۴:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سینا]
[مشاهده در: www.sinapress.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن