تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819554356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امنیت از چند نگاه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: امنیت از چند نگاه روزنامه زاهدان سرمقاله شماره 2884 خود را به مطلبی با عنوان امنیت از چند نگاه به قلم "محمد تقی رخشانی" صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه اختصاص داد.


در ادامه سر مقاله آمده است: امنیت و توسعه همواره دو روی یک سکه تلقی شده اند به این معنا که همواره یکی از مهمترین علل توسعه نیافتگی سیستان و بلوچستان وجود ناامنی هاست و از سوی دیگر یکی از علل ناامنی را هم توسعه نیافتگی دانسته اند که موجب فقر و بیکاری شده است.
این یک واقعیت است که امنیت دغدغه همیشگی بوده است اما همیشه و همگان از یک منظر به آن نگاه نکرده اند.
1-امنیت و زندگی: برای بسیاری از مردم استان که عموما سیستانی ها، بلوچ ها و شهرستانی های با سابقه سکونت درازمدت در استان هستند امنیت یک نیاز اساسی برای تداوم زندگی آنهاست.
آنان که سالهای سال در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و با هم مراودات بسیار داشته و دارند به امنیت این نگاه را دارند که بتوانند در کنار یکدیگر کار کنند، فرزندانشان درس بخوانند، در کوچه و خیابان بازی کنند، به دانشگاه بروند و با همدیگر ازدواج کنند.
شاغل شوند و با آرامش به سر کارشان بروند و در زمینه های علمی و شغلی پیشرفت کنند و ارتقاء یابند و در عین حال به توسعه و آبادانی شهر و استانشان کمک کنند در کشور و در میان شهرها و استانهای کشور سری میان سرها داشته باشند و بتوانند به شهر و دیارشان مباهات کنند.
برای اینان قابل قبول نیست که جوانشان پس از سالها سرمایه گذاری و در آستانه ی بهره دهی به جامعه یا بر اثر اختلافات خانوادگی و یا تعصبات کور و یا توطئه ی دشمن آماج گلوله شود و در خون خود بغلتد،اینان از امنیت آرامش برای زندگی می خواهند.
2-امنیت و امتیاز: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با ویژگی های خاص قومی، مذهبی و مرزی در سیاست دولت های مرکزی جایگاه خاصی داشته است، برخی از دولت ها در سیاست خود به حقوق شهروندی توجه داشته اند و برخی کمتر توجه کرده اند.
این توجه و کم توجهی ذهنیت هایی را در افکار برخی از اقشار در استان به وجود آورده است که دولت مرکزی به ساکنان استان توجه لازم را ندارند لذا باید امنیت را وسیله ای برای کسب امتیاز قرار داد.
اگر چه این گروه ها در داخل استان هم حضور دارند اما بیشتر در خارج از کشور مستقر هستند و متاسفانه مورد طمع دشمنان جمهوری اسلامی هم قرار می گیرند و گاه به خدمت آنان هم در می آیند اینان از امنیت امتیاز می خواهند.
3-امنیت و تبلیغات: یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی برای کاندیداها و بیشتر از آنها نمایندگان مجلس مبحث امنیت است، نمایندگان مجلس که بخشی از وظیفه ی قانونی و عرفی آنان توجه به مشکلات و گرفتاری های حوزه ی انتخابیه ی آنان است باید تلاش نمایند.
تا بیشترین امکانات و تسهیلات را از دولت مرکزی برای استان و شهرهای حوزه ی انتخابیه ی خودشان جلب و جذب بکنند و با ارتقای شاخص های توسعه زمینه ی ناامنی را از بین ببرند معمولاً منفعل هستند.
چنانکه در مراسم معارفه ی استاندار فعلی یکی از نمایندگان استان اعلام کرد به وزیر کشور گفته ایم که برای استانداری، ما هیچ گزینه ای نداریم و هر کسی را که می خواهید انتخاب کنید.
با بروز کوچکترین ناامنی به صحنه می آیند و با نطق های غرّا به تبلیغ می پردازند، چگونه است که نمایندگان استان در مورد مهمترین مسئله ی استان یعنی انتخاب استاندار منفعل هستند.
اما برای انتصاب رییس یک اداره در یک شهر تازه تأسیس به طور فعال وارد چانه زنی می شوند.
چگونه است نماینده ای که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است و به طور طبیعی در جریان شرایط امنیتی استان و تهدیدات امنیتی استان و توطئه های بیگانگان هست نسبت به تخلیه ی استان و مهاجرت مردم به دلیل مسایل امنیتی هشدار می دهد.
اما با خود نمی اندیشد که سیستان سرزمین دلیران و یلان است، آنچه سیستانی ها را به مهاجرت وادار کرده ناامنی نیست که آنان اهل ترس نیستند آنچه آنان را به ترک دیار وا داشته فقر و بیکاری است،بیماری و نداری است.
با خود نمی اندیشد که به عنوان نماینده ی این مردم برای رهایی آنان از فقر و بیکاری چه کرده است. یکی از نمایندگان جنوب استان که ناامنی ها را به تبعیض و توجه بیش از اندازه ی دولت به سیستان نسبت می دهد مگر نمی داند که مردم سیستان اگر مورد توجه ویژه بوده اند پس چرا در حال کوچ مداوم هستند و از سرزمینی که چون جان دوست دارند رو به غربت و ناکجاآباد دل می کنند و می روند.
اینان همه می دانند اما نگاه آنان به امنیت چیزی دیگری است که حاضر می شوند برای تبلیغ، وضعیت استان را چون عراق و سوریه در معرض تهاجم داعش نشان دهند، اینان از امنیت ابزاری برای تبلیغ می خواهند.
4-امنیت و توطئه: سیستان و بلوچستان به دلیل ویژگی های قومی و مذهبی و موقعیت ممتازی که دارد همواره مورد توجه بیگانگان بوده است از ابتدای انقلاب بیش از ده ها سازمان اطلاعاتی و جاسوسی در این استان فعالیت داشته اند.
آنان که به تنوع قومی و مذهبی استان چشم امید داشتند تا بتوانند از مشکلات و کاستی ها، امواج نارضایتی بسازند و سوار بر آن به ساحل خواسته های خود برسند تلاش کرده اند با ایجاد ناامنی بستر اختلاف را فراهم سازند.
تا در شرایط مقتضی از آن سود مناسب ببرند حمایت از گروه های شرارت و قاچاقچیان مواد مخدر در دستور کار بوده و هست، اینان از امنیت توطئه برای رسیدن به منافع و اهداف خود را خواسته اند.
5-امنیت و توسعه: توسعه ی استان همواره و هم پای امنیت دغدغه ی همیشگی بوده است. نخبگان از جایگاه نخبگی خود همواره دل نگران توسعه ی استان بوده اند، آنان همواره از حقوق شهروندی همه ی اقوام و مذاهب دفاع کرده و در گسترش و تعمیق وحدت کوشیده اند.
آنان با جدیت، کوشیده اند تا با ارایه تحلیل ها و طرح های مختلف نظر دولت را به حساسیت ها و ظرفیت های استان جلب نمایند.
آنان بر ظرفیت های فرهنگی، هنری و گردشگری معدن و شیلات استان تأکید نمودند و فارغ از هیاهو گام در راه توسعه ی استان نهادند، سدها، جاده ها، مدارس، بیمارستان ها و حالا راه آهن، گاز، پتروشیمی و هزاران پروژه ی دیگر که باید به تصویب برسد و اجرا بشود.
این نخبگان نیز همواره دغدغه ی امنیت استان را داشته اند چون می دانستند که قطار توسعه بر روی ریل امنیت حرکت می کند. اینان از امنیت فرصتی برای توسعه را متوقع هستند.
7437 /2047/


25/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن