تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834438007
نگاهی بر هنر سفالگری اختراع ایرانیان باستان
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
سفالگری
ماده سفالگری گل است. گل در دستها جان می گیرد به شكلهای مختلف در می آید. مثل كوزه یا ظروفی كه نقشهای برجسته دارند و حتی مجسمه و به تعبیری ، در تلاشی كه دستهای یك هنرمند انجام میدهند. شكلی نهفته از میان توده گل كشف می گردد. شكلی كه می تواند یك مجسمه باشد و یا یك كوزه از ساكنان اولیه فلات ایران سفالینه های قابل توجهی بدست آمده است. معروفترین آنها متعلق به سیلك و شوش است.
این سفالها تقریباً از 4 تا 6 هزار سال پیش قدمت دارند. اما در فاصله بین این دو زمان دگرگونی بسیار مهمی در سفالگری صورت می گیرد و آن اختراع چرخ سفالگری است. تقریباً در همین زمان بدعت پختن سفالها در كوره نیز آغاز می شود و این دو عامل باعث رشد قابل توجهی دراین رشته ی هنری می گردند. بسیاری از محققین جهان اعتقاد دارند كه ساكنان اولیه فلات ایران مبتكر چرخ سفالگری و پخت آن بوده اند.
آثاری كه تا به حال بدست آمده، قدمتی بیش از 6 هزار سال داشته است و اكثراً دست ساز هستند. یعنی بدون استفاده از چرخ كوزه گری درست شده اند. به همین دلیل این آثار از تقارن كامل برخوردار نیستند. در حالی كه اگر به سفالینه هایی كه از سیلك آمده در حالی كه اگر به سفالینه هایی ه از سیلك بدست آمده بنگریم، تأثیر چرخ سفالگری را در این آثار مشاهده می كنیم. یعنی كوزه ها كاملاً متقارن هستند.
تأثیر این تحول در سفالهایی كه از شوش بدست آمده اند، به خوبی پیداست . زیرا كوزه ها از حد عادی بسیار بزرگتر و از ساخت ظریفتری برخوردارند. هر چه جلوتر بیائیم، مشاهده می كنیم كه كوزه ها برای سهولت در حمل و نقل دارای پایه ، لبه و دسته می شوند و رابطه دستها و ظروف روشن تر می شود. در آثاری كه از شوش و هفت تپه بدست آمده، قطعاتی از سفال لعابدار و مجسمه هایی لعابدیده نیز دیده می شوند. احتمالاً این فن از بین النهرین به عیلامیان رسیده است زیرا مردم بین النهرین در فن لعاب دادن سفال بسیار پیشرفته تر بوده اند. با ورود آریائیان آثار سفالی متفاوتی ساخته شد. این آثار بیشتر و مارلیك ( گیلان)كشف شده اند. در این آثار نوعی پیوند میان سفالگری و یا پیكرسازی مشاهده می شود. به طور مثال یك كوزه و یا پیه سوز ممكن است به شكل حیوان یا انسان باشد.
تاریخچه سفال دوره اسلامی
تازیان در زمان کوتاهـی سراسر خاک ایران را گـشودند، اشغـال ایران از طرف تازیان ابـتـدا اثـری در کار سفالسازی نـداشت، اما وقـتی که در سال 750 میلادی خانواده ایرانی ابوالعـباس بر تخـت خلافت بغـداد تـکـیه زد، فعـالیت فرهـنگی ایرانیـان بار دگـر آغاز گـردید.
اسلام بکار بردن ظرفـهـای گـران قـیمت فـلزی به ویـژه زر و سیم را غـدغـن کرده است. از اینرو بار دگـر طبقه حاکمه خریدار ظرفـهـای سفالی شدند و آماده شدند که سفالهـایی که بـسیار خوب آراسته شده و از لحـاظ هـنری در سطح والایی قـرار داشت بخـرند. رفـته رفـته پـیـشیـنه سفالگـری در بـسیاری از مراکز سفالسازی ایران بـنـیاد گـرفت و صاحبان این کارگـاهـها استادان فـن را بکـار گـرفـتـند. نوشته ای که در سنگ محـراب امامزاده یحیی ورامین در نزدیکی تهـران هـست، افـتخـار ساختـن محـراب را به سه کس یعـنی سفالساز، طراح نقـشه و خوش نویس می دهـد.
از لحاظ تاریخـی دروه اسلامی به سه بخش تـقـسیم میگردد:
1- دوره اولیه اسلامیتا آغاز سده یازده میلادی
2- دوره میانه اسلامیشامل پادشاهـی سلجوقـیان و مغـولهـا
3- دوره متاخر اسلامیاز زمان صفویه تا به امروز
دوره اولیه اسلام
در دوره اولیه اسلام، سفالساز افـتاده و مـتواضع ایرانی در هـمان زمینه پارتـهـا و ساسانـیان کار میکـرد. ظرفـهـای وی بی لعـاب بود و در قـالب فشاری هـا آن را آراسته کرده، تـزیـین میداد و یا ظرفـهایی از لعـاب آبی یا فـیـروزه ای میساخت. اینگونه قالبهـای فشاری از خاک رس بی لعـاب ساخـته میشد و پـیش از پـخـتـن آن را برای آرایش ظرف کنده کاری میکردند.
در دوره اولیه سفالگـری ظرفـهـای چـیـنی که از چـین آورده شد سبب تـشویق و تحـریک ایرانیان در توسعـهً صنعـت سفالسازی شد. ثـعالبی و بـیـرونی دو نفـر از مورخین مشهـور دربارهً انواع سفالهـایی که از چـین آورده شد شرحی نگـاشته و مرغوبـیت آن را ستوده اند. محـمد بن الحسین مینویسد که فرماندار خراسان در سال 1059 میلادی بـیست تـکه ظروف چـینی از کشور چـین دریافت کرد و آن را به بارگـاه خـلیفهً بغـداد فـرستاد؛ و سفالسازان داخلی را تـشویق به ساخـتن سفالهـایی شبـیه به آن کـرد. در حقـیـقـت در اثـر تـشویق فرمانداران و حـکام محـلی، نوآوری هـا و اخـتراعـات زیادی در فـن بـدل چـینیسازی و تـقـلـید چـیـنیهای دوره تانگ در ایران بوجود آمد. سفالسازان ایرانی در تـقـلـید از چیـنـیهای سبک تانگ در ایران بوجود آمد. سفالسازان ایرانی در تـقـلـید از چـیـنـیهای سبک تانگ آنقـدر استاد بودند؛ که در نظر اول هـمه مصنوع آنهـا را بجای چـینی اصل میگـرفـتـند. کوششی که سفالسازان ایرانی در تـقـلید چـیـنـیهای کشور چـین در دوره های اولیهً اسلام کرده اند سبب کشف مجـدد لعـاب مینایی قـلع گـردید. در سدهً هـشتم پـیش از میلاد مسیح آشوریهـا اکسید روی را در لعـابهـای سربی خود برای بدست آوردن رنگ سفـید کـدر به کار برده اند. چون آخرین کار برای این فن در خاور نزدیک را میتوان از آجرهای لعـابی که در شوش و تخت جمشید در سدهً پـنجم ساخته شده است ثابت کرد؛ بنابراین وقتی میگوئیم بعـد از 1500 سال دوباره آن را بازیافـتـند بی دلیل نیست. این لعـاب جـدید که سطح کاملا سفـید درست میکرد، کاربرد گـل و رس سفـید را از بـین برد و از ایران به سرعـت به تمام کشورهای اسلامیتا اسپانیا گسترش یافت. در آنجا پایه و اساس سفالسازی اسپانیایی - آفریقایی گردید که در جزیرهً اسپانیایی مایورکا ساخـته میشد؛ از آنجا به نام ماجولیکا به ایتالیا آمد و طولی نکشید که ایتالیا نیز آن را تولید کرد. از ایتالیا به آلمان و هـلـند و انگـلستان رفت. در هـلـند و انگـلستان به نام چـینی آلات دلـفـت معـروف گردید.
یکی دیگر از اختراعات ایرانیان در صنعـت سفالسازی رنگهـای مینایی بود که قبلا در سال 883 میلادی آغاز گـردیده بود. اشیائی که رنگ مینایی بر آنهـا زده شده است - سفالسازان چـینی هـیچگـاه این رنگ را به کار نبرده اند - در کارگاه هـهای کوزه گـری فوسطاط نزدیک قاهـره و در عـراق پـیدا شده است. ولی بـیـشـتر دانشمندان امروزه بر این باورند که رنگ مینایی یک اختراع ایرانی است. رنگ مینایی در اسپانیای افـریقا در کارگاه هـای کوزه گـری معـروف پاتـرنا و والنسیا به کار برده میشد، و در سال 1500 میلادی به ایتالیا رسید.
سه نوع رنگ مینایی وجود دارد :
1- رنگ مینایی طلایی ساده روی زمینه سفـید.
2- رنگ مینایی جگـری در زمینه سفـید یا مخـلوط با سایر رنگـهـا.
3- رنگ مینایی چـند رنگ با درخشندگی فلز مس یا نـقره، یا اگـر روکش آن بسیار نازک باشد، رنگ مینایی زرد، قهـوه ای یا زیـتونی بر زمینه سفید.رنگ مینایی در زمان سلاطین سلجوق و مغـول در کاشان به اوج تـکامل خود رسید. دوره میانه اسلامی
در زمان سلجوقـیان ( 1037 - 1147 میلادی ) جهـش چشمگـیری در تـمام هـنرهـا، صنایع و عـلوم پـدید آمد. با اینکه سلجوقیان در اصل ترک بودند ولی خود را با روش زندگی ایرانیان تطبـیق دادند. در مورد سفالسازی این دوره باید گـفت "عصر طلایی چـینی سازیست"؛ در این دوره تمام روشهـای فـنی شناخته شده به کار برده می شد: حـکاکی، برجسته کاری، شبکه سازی، قـلمزنی رنگ زیر یا روی لعـاب، مطلا کاری و میناکاری. چـنین بنظر می آید که در آن دوره نقاشان و طراحان استاد سفالساز را یاوری میکردند و این امری عادی بوده است.
کوشش مستمر سفالسازان ایرانی برای اینکه بـتوانـند با چـینیهـا و لعـابهای ساخت کشور باستانی چین برابری کـنـند موجب بوجود آمدن دو اخـتراع در ایران گـردید، اولین اختراع ترکیب خمیر نرم با آمیخته زیادی از دُر کوهـی و دیگر کشف مجدد لعـاب قلیانی که برای آخرین بار در مصر باستان بکار می رفت. دانه های دُر کوهـی و خمیر شیشه ای لعـاب قـلیایی را به خاک رس اضافه میکردند، پس از پخـتن رویهً نیمه شفاف و سخت و به هـم چسبـیده ای بدست می آمد، و این هـمانند ماده و خمیری بود که در سدهً هـجدهـم در اروپا به عـنوان خمیر نرم چـینی شناخته شده بود. برای بدست آوردن لعـاب شفاف با اکسید قلع کار می کردند. تـنهً ظرف را اغلب کنده کاری کرده و با لعـاب یکـدست می پوشانـدند، این فـن را لقابی می گـفـتـند.
تحول در فن رنگ آمیزی در سفالگری سلجوقی
متداول شدن لعـابهـای قلیایی سبب شد که فـن رنگ آمیزی جدید بوجود آمد. آمیخـته مس در لعـاب سرب معـمولا رنگ فـیروزه ای تـیره یا سبز زنده بوجود می آوردند؛ ولی هـمین مس در لعـاب قـلیایی رنگ نیلی سیر درست می کرد. لاجورد کاشی (کوبالت) در لعـاب قـلیایی رنگ آبی مشکی (لاجوردی) می ساخت. در نزدیکی قـم و کاشان معـادن لاجورد کاشی (کوبالت) هست و احتمال دارد که استـفاده از کوبالت از هـمانجا آغاز گـردیده باشد. از جمله لعـابهـای دیگری که عـموماً در لعـاب های قلیایی به کار میرفت عـبارتـنداز: فیروزه ای روشن، سبز روشن، یشمی، سرخ ارغوانی و زرد ملایم که اغـلب آرایه زر هـم به آن افزوده می شد. ترکیب طلا در لعـاب یا به صورت زر گـداخـته و یا به حالت سریشی بود.
با استـفاده از این زرورق، کوزه گـر ایرانی دو شیوه تازه لعـابسازی پـیدا کرد که به نام مینایی و هـفت رنگ شناخـته می شد. برای ساخـتن لعـاب مینایی کوزه گر، خمیر شیشهً قلیایی و رنگیزه ها را در کوره می گـداخت و به صورت لعـاب مورد نیازدر می آورد. پس از خنک شدن آن را گـرد می کردند و هـنگـامی که این لعـاب روی ظرف داده شده و به کـوره برده می شد رنگـش تـغـیـیـر نمی کرد و نقاش و تـزیـینـکار قـبل از وقت می دانست که لعـاب پس از پخـته شدن، چه رنگی خواهـد داشت و هـمین امر سبب شد که دامنهً تعـداد رنگـهـا را گـسترش دهـد.
سفالگری در دوره صفوی
محققان دوران صفویه را به سه دوره، آغاز صفویه، دوره میانی ( دوره شاه عباس ) و بالاخره سالهای انقراض صفویان تقسیم نموده اند .
به طور کلی دوره صفوی در عنفوان هنر خصوصا هنر سفالگری و شكوفایی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
در دوره صفوی هنرهای گوناگون چون معماری ، نقاشی ، فلزكاری ، نساجی و قالی بافی و تزیینات معماری به حد اعلای ترقی رسید .
در هنر سفالگری نیز هنرمندان و سفالگران این دوران علاوه بر ادامه سنتها و شیوه سفالگری دوره میانی كه همزمان با حكومت شاه عباس اول صفوی است ، از نظر خلق آثار هنری گذشته تحول تازه ای با برخورداری از تاثیر سفال سازی چین ، عثمانی و اروپایی بوجود آوردند .
ظروف سفالین دوران صفوی را می توان به گروههای زیر تقسیم بندی نمود :
سلادون ، سفالینه یكرنگ كرمان ، سفالینه رنگارنگ مشهد .
گلهای تزیینی ، نقوش انسانی ، حیوانی ، گیاهی و پرندگان از جمله تزیینات متداولی است كه در آرایش ظروف سفالینی دوره صفویه چون كاسه ، بشقاب ، كوزه ، قدح ، پیاله ، كوزه ، قلیان و دیگر ظروف بكار برده شده است.
سـفالگری دوره زندیه تا عصر حاضر
بعد از انقراض حكومت صفویه هنر و تمدن اروپایی و دنیای غرب و شرق تغییرات بسیاری در شیوه هنری كشورهای كهن و شرقی از جمله ایران به وجود آمد و آفرینش هنرهای گوناگون به روش گذشته ادامه نیافت .
آگاهی ما از چگونگی دوره زندیه ، افشاریه و قاجاریه به آن حد نیست كه بتوان شیوه و سبكهای گوناگونی برای آن تعیین نمود . بعد از حمله افغانها و انقراض سلسله صفویه بیشتر كارگاههای سفالگری به فعالیت ادامه دادند .
در هنر سفالگری نیز هنرمندان و سفالگران این دوران علاوه بر ادامه سنتها و شیوه سفالگری دوره میانی كه همزمان با حكومت شاه عباس اول صفوی است ، از نظر خلق آثار هنری گذشته تحول تازه ای با برخورداری از تاثیر سفال سازی چین ، عثمانی و اروپایی بوجود آوردند
از انواع ظروف سفالینی كه در این دوران ساخته می شده باید ظروف سفالین آبی و سفید و ظروف سفید رنگ را نام برد . با تغییر پایتخت از اصفهان به شیراز در دوره زندیه و سپس به مشهد در دوره افشاریه و بالاخره به تهران در عهد قاجاریه مراكز سفالگری مهم و فعال نیز به این شهرها منتقل گردیدند .
از جـــمله كارگاه های سفالگری باید كارگاه های شهر اصفهان را نام برد كه ساخت ظروف سفالین آبی و سفید ، نقاشی زیر لعاب و رنگارنگ در آن شهر معمول و متداول بود .
در این دوره ســاخت نوع جدیدی از ظروف سفالین با نقاشی و تــزیین آبی متمایل به سیاه و تزیین مشبك با لــعاب شفاف در شهرهای مـختلف از جمله نائین مرسوم گردید .
سفالگری صفوی تا عصر حاضر
صنعت سفالگری ایران با شروع قرن حاضر به عــلت ازدیاد محصولات سفالین اروپا ، خاور دور و رواج آن در بازارهای جهانی به دست فراموشی سپرده شده است .
بهر حال ایران با سهم بسزایی كه در بنیان گذاری فرهنگ و تمدن جهانی داشته در طی قرون متمادی سنتهای هنری را ادامه داده و همواره در خلق آثار هنری از جمله سفالگری پیشگام بوده است .
در دوران معاصر هنر سفالگری در كرانه های خلیج فارس تا حاشیه دریای خزر با ویژگی های گوناگون ادامه دارد و به نظر میرسد در این راستا بیش از همه نقوش مختلف سفالینه هاست كه ریشه در هنرمندان سفالگر قرون گذشته دارد .
از جمله مراکز فعال و شناخته شده جهانی در حال حاضر ، منطقه لالجین همدان است که فعالیتی مستمر در تولید انواع ظروف سفالین را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهر همدان مطرح گردیده است. منبع:seemorgh.com
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
نگاهی به زوجهای هنری صداوسیما
2 نیمه سیب نگاهی به زوجهای هنری صداوسیما تاریخ انتشار یکشنبه 27 مهر 1393 ساعت 06 30 | شماره خبر 1686632585634474043 تعداد بازدید 1 پ پ معمولا هنرمندان تلویزیونی را با نقشهایی که ایفا کردهاند به یاد میآوریم این نقشها بخشی از خاطرات ما از جعبه جادو هستند با آنکه هرکس ینگاهی تازه به محرم با عکسهای دو هنرمند
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۹ حمزه و رسول اولیازاده عکسهای خود را از عزاداریهای محرم که نگاه تازهای به این سوژه دارد در نگارخانهی عکاسان جوان بهنمایش میگذارند رسول اولیازاده در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا دربارهی برپایی نمایشگاه اشکواره اظهار کرد در این نسینمای «هنر و تجربه»؛ نگاهی نو و غیرتجاری به سینما
سینمای هنر و تجربه نگاهی نو و غیرتجاری به سینما تهران-ایرنا-گروه سینمایی هنر و تجربه که بتازگی فعالیت رسمی خود را آغاز کرده هر چند ممکن است با داشتن مخاطبان خاص مانند سینمای تجاری موفقیت مالی چشمگیری حاصل نکند اما فرصتی مغتنم برای نمایش فیلم هایی است که به هر دلیل به اکران تجنگاهی به اسناد امنیتی مربوط به ایرانیان در آرشیو ملی بریتانیا
نگاهی به اسناد امنیتی مربوط به ایرانیان در آرشیو ملی بریتانیا از زمان آغاز پروسه کند و تدریجی آزادسازی پروندههای امنیتی در بریتانیا شماری از این اسناد به فعالیتهای ضد بریتانیایی ایرانیان اختصاص داشته است و بخش عمدهای از این اسناد به فعالیتهای ایرانیان طرفدار در طی دو جنگ جهانماینده پارلمان ایتالیا: میراث فرهنگی ایران نه تنها تاریخ بلکه هنر و پیشینه ایرانیان را در خود دارد
نماینده پارلمان ایتالیا میراث فرهنگی ایران نه تنها تاریخ بلکه هنر و پیشینه ایرانیان را در خود دارد نماینده پارلمان ایتالیا گفت میراث فرهنگی ایران فقط دربردارنده تاریخ این سرزمین نیست بلکه هنر و پیشینه ایرانیان را هم شامل می شود به گزارش نامهنیوز ماسیمو برای Masimo Bray روزمیراث فرهنگی ایران نه تنها تاریخ بلکه هنر و پیشینه ایرانیان را در خود دارد
نماینده پارلمان ایتالیا میراث فرهنگی ایران نه تنها تاریخ بلکه هنر و پیشینه ایرانیان را در خود دارد مشهد - ایرنا - نماینده پارلمان ایتالیا گفت میراث فرهنگی ایران فقط دربردارنده تاریخ این سرزمین نیست بلکه هنر و پیشینه ایرانیان را هم شامل می شود ماسیمو برای Masimo Bray روز شنببرگزاری نشستهای ایرانیان و فرهنگ باستانی ایران در صدر اسلام
سلسله نشست های فرهنگ باستانی ایران در صدر اسلام در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی برگزارمی شود به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اولین نشست از سلسله نشست های ایرانیان و فرهنگ باستانی ایران در صدر اسلام با عنوان نمائی از ایران پیش از اسلام با سنماینده پارلمان ایتالیا: میراث فرهنگی ایران، هنر و پیشینه ایرانیان را در خود دارد
نماینده پارلمان ایتالیا میراث فرهنگی ایران هنر و پیشینه ایرانیان را در خود دارد مشهد - ایرنا - نماینده پارلمان ایتالیا گفت میراث فرهنگی ایران نه تنها تاریخ این سرزمین بلکه هنر و پیشینه غنی ایرانیان را نیز شامل می شود به گزارش ایرنا ماسیمو برای Masimo Bray روز شنبه درنخستیستاره زن سینما فعلا از بازیگری کناره گیری میکند تا برود سراغ سفالگری+عکس
ستاره زن سینما فعلا از بازیگری کناره گیری میکند تا برود سراغ سفالگری عکس کریستین استوارت بازیگر مجموعه سینمایی چکامه گرگومیش که این روزها همراه با پیمان معادی در فیلم اردوگاه اشعهایکس ظاهر شده اعلام کره است که برای مدتی از بازیگری کنارهگیری خواهد کرد و به کارهای دیگری مدر مراسم رونمایی از «جستارهایی در باب هنر 2» مطرح شد کتابهای هنر طبقهبندی شود/ در پژوهش کاربردی ضع
در مراسم رونمایی از جستارهایی در باب هنر 2 مطرح شدکتابهای هنر طبقهبندی شود در پژوهش کاربردی ضعف داریممراسم نقد و بررسی و رونمایی از کتاب جستارهایی در باب هنر 2 عصر امروز با حضور اساتید دانشگاه و دانشجویان در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد به گزارش خبرنگار هنرهای تجاجمالی/شب دوم شبهای شعر ترانگیزان امینی: هنرمند نباید عمله طرب باشد/ نقش متلک در شعر طنز از زبان ناصر فیض
اجمالی شب دوم شبهای شعر ترانگیزانامینی هنرمند نباید عمله طرب باشد نقش متلک در شعر طنز از زبان ناصر فیضدبیر شبهای شعر ترانگیزان گفت علت اینکه این مراسم را به صورت جمعوجور برگزار کردیم این بود که کمتر کف و سوت داشته باشیم زیرا هنرمند نباید عمله طرب باشد بلکه باید انسان را بجلوهای از نقاشی معاصر در تابلوهای 14 هنرمند جوان
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۹ با گشایش نمایشگاه نقاشی صدای نقش در موسسهی صبا 14 هنرمند جوان جلوهای از نقاشی معاصر ایران را روایت میکنند به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا این نمایشگاه گروهی نقاشی که دوشنبه 28 مهرماه ساعت 16 در نگارخانهی خیال نو و نیمطبقهی موسسهیمشاور مطالعات و برنامهریزی معاون هنری منصوب شد
مشاور مطالعات و برنامهریزی معاون هنری منصوب شد معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی مهدی شفیعی را به سمت مشاور خود در امور مطالعات و برنامهریزی منصوب کرد به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران در حکم علی مرادخانی خطاب به شفیعی آمده است با عنایت به صلاحیت علمی وکشف تازه باستانشناسی در مرودشت
یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۴ کاوشهای باستان شناسی در تپه سبز تل سوز در جنوب غرب شهر مرودشت به کشف بقایای فرهنگی ارزشمند مربوط به دوره پیش از تاریخ منجر شد به گزارش ایسنا نوروز رجبی در اینباره گفت کاوشهای باستانشناسی در این تپه با هدف بازنگری در تعیین عرصه و حریم و انجام کايکصد و سي و هشتمين گفتمان هنر و معماري
۲۷ مهر ۱۳۹۳ ۱۸ ۱۵ب ظ يکصد و سي و هشتمين گفتمان هنر و معماري در يکصد و سي و هشتمين گفتمان هنر و معماري که به همت موسسه توسعه مطالعات بين المللي فاطر برگزار مي شود به بحث پيرامون بوم شناسي و معماري پايدار اختصاص دارد به گزارش خبرگزاري موج در يکصد و سي و هشتمين گفتمان هنر و معبازرسان جدید شورای عالی خانه هنرمندان ایران انتخاب شدند
بازرسان جدید شورای عالی خانه هنرمندان ایران انتخاب شدندمجمع عمومی عادی خانه هنرمندان ایران برگزار و طی آن بازرسان جدید شورای عالی خانه هنرمندان ایران انتخاب شدند به گزارش خبرگزاری فارس مجمع عمومی عادی خانه هنرمندان ایران سه شنبه 6 مهر با حضور اعضای 12 انجمن هنری عضو خانه هنرمندقدردانی رئیس فرهنگستان هنر از رسانه ملی
قدردانی رئیس فرهنگستان هنر از رسانه ملیرئیس فرهنگستان هنر طی یادداشتی از برنامهای مناسبتی در ایام سوگواری آقا امام حسین علیه السلام از رسانه ملی قدردانی کرد به گزارش خبرگزاری فارس محمدعلی معلمدامغانی رییس فرهنگستان هنر از برنامه مناسبتی که در آغازین روزهای ماه محرم با سخن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها