تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799663011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینمای «هنر و تجربه»؛ نگاهی نو و غیرتجاری به سینما


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سینمای «هنر و تجربه»؛ نگاهی نو و غیرتجاری به سینما تهران-ایرنا-گروه سینمایی «هنر و تجربه» که بتازگی فعالیت رسمی خود را آغاز کرده، هر چند ممکن است با داشتن مخاطبان خاص مانند سینمای تجاری، موفقیت مالی چشمگیری حاصل نکند، اما فرصتی مغتنم برای نمایش فیلم هایی است که به هر دلیل به اکران تجاری نرسیده اند اما از معیارهای هنری و ارزشی فاخری برخوردارند.


مراسم افتتاح گروه سینمایی «هنر و تجربه»، همزمان با عید سعید قربان در شامگاه شنبه 12 مهر 1393 درسالن موزه ی سینما برگزار شد و نمایش رسمی فیلم های این گروه سینمایی از روز 13 مهر در تهران، پردیس های سینمایی «آزادی» و «کوروش»، سالن سینمایی «خانه ی هنرمندان» و سالن سینمایی «موزه ی سینما» و در مشهد پردیس سینمایی «هویزه» آغاز شد.
سینمای «هنر و تجربه» با هدف حمایت از آثار سینمایی کوتاه، بلند و مستند فیلمسازان ایرانی به ویژه فیلمسازان جوان، که از معیارهای هنری و فرهنگی نیز برخوردار هستند تشکیل شده است؛ فیلم هایی که به هر دلیل امکان رسیدن به اکران تجاری برای آنها فراهم نشده است.
در مراسم افتتاحیه ی این گروه سینمایی «کیوان کثیریان» مستندساز و نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینما، در خصوص نمایش این آثار در سینمای «هنر و تجربه» گفت: نمایش این آثار اتفاق مبارکی است که با پیگیری و حمایت هنرمندان، اصحاب رسانه و مردم این فیلم ها فرصت دیده شدن پیدا می کنند و در طولانی مدت طیف عظیمی از مخاطبان این فیلم ها را خواهند دید.
در این مراسم «هوشنگ گلمکانی» منتقد و عضو شورای سیاستگذاری گروه سینمای «هنر و تجربه» نیز گفت: این گروه سینمایی باید تبدیل به یک امکانی شود برای دیده شدن برخی فیلم ها. جوان های پرشوری داریم که علاقه مند به سینما هستند. جوان هایی که شاید نامشان را به عنوان فیلم ساز نشنیده باشیم و در خانه هایشان فیلم هایی را که ساخته اند نمایش می دهند و دوست دارند فیلم شان اکران عمومی شود و به عنوان سینماگر به رسمیت شناخته شوند.
این منتقد سینما افزود: امیدوارم گروه سینمای «هنر و تجربه» مثل طرح های پیشین شکست نخورد و از این طرح حمایت شود. چرا که این طرح آخرین تیر ترکش برای نمایش این فیلم ها است و اگر شکست بخورد دیگر عقلم قد نمی دهد که چه کار می توان انجام داد و این فیلم ها را نمایش داد.
برای بررسی بیشتر این موضوع گروه پژوهش های خبری ایرنا به گفت و گو با «امیر حسین علم الهدی» مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینمای «هنر و تجربه» و «ایرج تقی پور» تهیه کننده و عضو دیگر شورای سیاستگذاری این گروه سینمایی پرداخت.

***سینمای «هنر و تجربه» به دنبال بهبود سطح کیفی سینما
آنگونه که دست اندر کاران گروه سینمایی هنر و تجربه می گویند، این گروه سینمایی با هدف تقویت سطح کیفی سینما و ایجاد انگیزه برای فیلمسازان جوان، جهت خلق آثار سینمایی ارزشمند فعالیت خود را آغاز کرده و همانطور که از نام آن بر می آید آثاری را به نمایش خواهد گذاشت که از معیارهای هنری لازم برخوردار باشند.
در این ارتباط امیر حسین علم الهدی مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینمای «هنرو تجربه» در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: سینمای «هنر و تجربه» همواره دغدغه ی مهمی برای فعالان حوزه ی فرهنگ و هنر و سینماگرانی که نگرانی تولید و نمایش آثار سینمایی ارزشمند را داشته اند، بوده است.
وی افزود: اگر فیلم های ارزشمند سینمایی در ساز و کاری مانند گروه «هنر و تجربه» به نمایش در نیایند و این سینما در حد بضاعت خود نتواند به اکران عمومی آثار کمک برساند، اثرات منفی عدم نمایش این فیلم ها در سینما دیده خواهد شد.
به گفته ی مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینمای «هنر و تجربه»، این نوع سینما دغدغه ی سینمای تجاری و اکران را ندارد، زیرا سینمای تجاری اکنون با مشکل های مالی و اقتصادی رو به روست و هدف آن در مرحله ی نخست تجاری است. اما سینمای «هنر و تجربه» می خواهد به عنوان یک سینمای پایه به بحث های جدیدی در حوزه ی سینما چه از منظر ساخت و چه از منظر محتوا ورود یابد.
به باور علم الهدی، در سینمای «هنر و تجربه» مهمترین بحث این است که فیلم های هنری به نمایش در بیایند تا سینماگران بتوانند خودشان را محک بزنند. بنابراین سینمای «هنر و تجربه» به عنوان سینمایی که در صدد تقویت سطح کیفی سینماست و در دراز مدت می تواند اثرات کیفی خودش را به سینمای تجاری تحمیل کند، نیازمند حمایت مالی و معنوی دستگاه های دولتی است؛ چرا که بیش از دو دهه است که نبود این نوع سینما از پیشرفت کیفی سینمای ایران جلوگیری کرده است.

*** معیار اکران فیلم ها در سینمای «هنر و تجربه» چیست؟
در حالی که سینمای «هنر و تجربه» فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده است، برخی نقدها در خصوص ساز و کار این گروه سینمای وجود دارد. برخی منتقدان بر این باورند که سینمای «هنر و تجربه» بر خلاف آنچه دست اندرکاران آن می گویند، می تواند بر سطح کیفی آثار سینمایی اثر نامطلوبی بگذارد.
به گفته ی این منتقدان، تشکیل چنین گروهی، راهی برای نمایش فیلم هایی است که از ارزش های هنری کافی برخوردار نیستند و از اینرو نتوانسته اند در سینمای تجاری به نمایش در آیند. این موضوع شاید از انگیزه ی فیلم سازها برای ساختن فیلم خوب بکاهد.
در پاسخ به این نقدها اما ایرج تقی پور تهیه کننده و عضو شورای سیاست گذاری سینمای «هنر و تجربه» در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: شورای سیاست گذاری سینمای «هنر و تجربه» به ریاست امیر حسین علم الهدی که خود از سینماگران با تجربه است به طور قطع نظارتی هنری، ارزشی و فرهنگی بر روی فیلم ها خواهد داشت و فیلم هایی را برای اکران عمومی انتخاب خواهد کرد که از معیارهای هنری و فرهنگی لازم برخوردار باشند.
تقی پور افزود: قرار نیست گروه سینمایی «هنر و تجربه» فیلم های ضعیفی را که به دلایلی مانند کم مخاطب بودن در سینمای تجاری اکران نشده اند به نمایش عمومی بگذارد. ضمن اینکه به نمایش در نیامدن یک فیلم در سینمای تجاری همیشه نمی تواند دلیلی برای بد بودن آن باشد. گاهی ممکن است اثر ارزنده یی ساخته شود که هنری و معناگرایانه بوده و به این دلیل که مخاطب عام از آن استقبال نمی کند، در سینمای تجاری اکران نشود. چنین آثاری مخاطبان خاص خود را دارند و با تشخیص شورای سیاست گذاری می توانند در سینمای «هنر و تجربه» نمایش داده شوند.
به گفته ی این تهیه کننده ی سینما، در سینمای «هنر و تجربه» بنابر تشخیص شورای سیاست گذاری آن، فقط و فقط فیلم هایی به نمایش در خواهند که ارزش سینمایی، فرهنگی و هنری داشته باشند.
در همین چارچوب امیر حسین علم الهدی نیز گفت: گروه سینمایی «هنر و تجربه» نیامده است تا مشکل فیلم های سینمایی پشت خط اکران را حل کند. این گروه آمده است که نوع دیگری از سینما را که به جنس فرهنگ، اندیشه و جسارت تعلق دارد، به نمایش بگذارد. به طور طبیعی یکسری فیلم ها در این قالب نمی گنجند از اینرو نمی توانند در سینمای «هنر و تجربه» به نمایش در بیایند.
علم الهدی افزود: اگر فیلمی شاخص های «هنر و تجربه» را نداشته باشد، به یقین ما از آن استقبال نمی کنیم. فیلم ها در صورت نداشتن شاخص های لازم باید از جاهای دیگر پخش شوند.

*** سینمای «هنر و تجربه» از سینمای تجاری فاصله دارد
به گفته ی دست اندرکاران سینمای «هنر و تجربه» بسیاری از فیلم هایی که در این سینما به نمایش در خواهند آمد، به دلیل جسارتی که در شکل و محتوای خود دارند و از آنجا که می خواهند نوع جدیدی از سینما را برای مخاطبان به نمایش در آورند، مورد استقبال سینمای تجاری که در وهله ی نخست سود مالی را در نظر دارد، قرار نمی گیرند؛ چراکه این گونه آثار مخاطبان خاصی خواهند داشت و شاید نتوانند مخاطب عام را به سینما جذب کنند.
با وجود این نمایش چنین فیلم هایی حتی اگر منفعت مالی چندانی را به همراه نداشته باشد، از آنجا که در آنها از خلاقیت های سینمایی و هنری بهره گرفته شده و معناگرایانه و هنرمندانه هستند، نوع دیگری از هنر سینما را به نمایش می گذارند و مشتاقان خود را نیز دارند؛ موضوعی که دغدغه ی سینمای «هنر و تجربه» است.
در همین ارتباط امیر حسین علم الهدی مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینمای «هنر و تجربه» در ادامه ی گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: این نوع سینما به خاطر جسارتی که در شکل و در محتوای خود دارد، کمتر با استقبال بدنه ی سینما یا سینمای تجاری رو به رو می شود؛ چرا که آن سینما بیشتر به دنبال سود مالی است. البته این به آن معنا نیست که ما به دنبال سود نیستیم. به مرور اگر همنفسی تماشاگران با فیلم سینماگران جوان یا سینماگری که می خواهد نوع دیگری از سینما را تجربه کند، اتفاق بیافتد ما به سود مالی در حد خود نیز خواهیم رسید؛ اما مهم تر از هر چیز برای ما آن است که این همنفسی در چند سال آینده اثر مثبت خود را در سطح کیفی سینمای ایران خواهد گذاشت.
به گفته ی علم الهدی، سینمای تجاری ساز و کار خودش را دارد و با قراردادهای میلیاردی سر و کار دارد، ولی سینمای «هنر و تجربه» سینمای کم هزینه یی است و مخاطبان انتخاب شده یی دارد اما با همین مخاطب اندک هم می تواند به سودی در حد خود برسد.
به باور این سینماگر، رویکرد سینمای «هنر و تجربه» جلب توجه مخاطبان خاموش سینمای ایران است که تعلق خاطری به سینمای تجاری ندارند و کمتر به آن سینما می روند. مخاطبان عمده ی این سینما کسانی هستند که می خواهند نوع دیگری از فیلم ها را بر روی پرده ی سینما تجربه کنند و سینمای «هنر و تجربه» هیچ مزاحمتی را برای سینمای تجاری از جمله در کسب در آمد آن ندارد.
فیلم های سینمایی «ماهی و گربه» به کارگردانی «شهرام مکری» و «بیداری برای سه روز» به کارگردانی «مسعود امینی تیرانی» و مستند «شش قرن و شش سال» به کارگردانی «مجتبی میرتهماسب» از جمله برنامه های امشب سینمای «هنر و تجربه» است که تاکنون با استقبال خوبی رو به رو شده اند.
بر اساس متن فراخوان گروه سینمایی هنر و تجربه منتشر شده در سایت این گروه هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند فیلم خود را متقاضی نمایش در اکران گروه سینماهای هنر و تجربه کند.
همچنین دریافت پروانه ی نمایش فیلم از سازمان سینمایی کشور از ضرورت های نمایش فیلم در این گروه سینمایی است و موافقت با نمایش فیلم ها در این طرح بر اساس نظر اعضای شورای سیاست گذاری طرح امکان پذیر است.
*گروه پژوهش های خبری
**پژوهشم**9282**2054


27/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن