تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804539084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فصل خزان سینماهای تبریز - سعید زارع کندجانی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فصل خزان سینماهای تبریز - سعید زارع کندجانی* سینماهای تبریز که عنوان نخستین سینماهای ایران را یدک می کشند و در دهه های 40 و50 شمسی، رکورد فعالیت 17 سالن نمایش در سابقه این شهر ثبت کرده اند، امروز فصل خزانشان را سپری می کنند و شهروندان شاهد مرگ تدریجی آنها هستند.


سینما یا همان هنر هفتم که در اوایل پیدایش، تبریز را دروازه ای برای ورود به ایران یافت، امروز در باتلاق بی توجهی مسوولان فرهنگی این شهر آخرین نفس های خود را می کشد و صندلی های کهنه و شکسته، تصویر کدر روی پرده و سیستم صوتی ضعیف سالن ها، تنها چهره ای است که از آن همه شوکت و زیبایی بر چهره تکیده امروز آنها به جای مانده است.
در عصری که سینماها به عنوان صنعتی پردرآمد و تاثیر گذار در فرهنگ کشورها شناخته می شود، سینماهای کهن شهر تبریز زیر غبار نیم قرن گذشته در حال تخریب و فراموشی است و قصه پر غصه مرگ سینماها بر این کلانشهر سایه انداخته و سالن های نمایش آن یکی پس از دیگری تخریب و در برخی موارد به پاساژهای رنگارنگ تبدیل می شود.
در حال حاضر از 17 سینمای پیشین شهر تبریز فقط یک سینما در شرایط نزدیک به استاندارد فعالیت می کند و معدود سینماهای باقی مانده نیز در شرایط بد ساختاری و رکود شدید در بخش فروش قرار دارند و در عمل باید برخی از آنها را نیز غیر فعال دانست.
علل اصلی حرکت رو به زوال سینماهای تبریز را در یک جمله می توان فناوری های قدیمی و بازسازی نکردن آنها در طول تاریخ نیم قرن گذشته اعلام کرد و همانگونه که دیگر استفاده از تلویزیون های سیاه و سفید در خانه ها منسوخ شده است، سینماهای تبریز نیز که در طی 50 سال گذشته تغییر چندانی نکرده اند، دیگر مخاطبی برای خود باقی نگذاشته اند و بی میلی به دیدن فیلم در سینماهای این شهر حتی در بین کسانی که به صورت حرفه ای پی گیر تماشای فیلم هستند نیز مشاهده می شود.
این که به جای افزایش کمی و کیفی سینماها با رویکرد استفاده از هنر هفتم برای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، این عرصه را در تنگنا قرار دهیم جای بسی تاسف دارد؛ چرا که در عصر ارتباطات سیاست مداران اهداف و برنامه های خود را ابتدا در قاب تصویر گنجانده و از همین روش به ترویج و تحمیل فرهنگ خود اقدام می کنند.
توجه به این عرصه در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری و معظم له بارها و بارها بر توجه ویژه به بخش فرهنگ تاکید داشته اند بیش از گذشته ضروری به نظر می شد و شاید بازسازی و نوسازی سیمناها در کنار توجه به رویکردهای مدرن سینماداری، استفاده از فن آوری های نوین، ساخت پردیس های جدید و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای دوستداران هنر سینما رویکردی مهم برای تحقق منویات ایشان باشد.
به طور قطع تحقق این سیاست راهکار مناسبی برای تقویت داشته های فرهنگی خود و جذب مخاطبان به ویژه جوانان و نوجوانان و در نهایت فرهنگ سازی در بین آینده سازان کشور در عصری خواهد بود که هر روز شاهد هجمه های شدید غرب از دریچه دوربین و در قاب هنر هفتم هستیم.
دلیل اصلی حرکت رو به زوال سینماهای این شهر هر چه که هست، ضرورت یک اقدام اساسی در نوسازی سالن ها و استفاده از فن آوری های نوین در سینماهای تبریز بیش از پیش احساس می شود تا بتوان روحی تازه در کالبد در حال پوسیدن آنها دمید.
هرچند به نظر می رسد گزارش هایی که در نزدیک به سه سال گذشته تحت عناوینی همچون "سینماهای تبریز زیر غبار نیم قرن گذشته" و "خرابه هایی که در شهر اولین ها سینما می نامند" تهیه و منتشر شد؛ در روند رو به زوال سینماهای تبریز تاثیری نداشته است؛ ولی تمام هنردوستان این شهر امیدوارند در دولت تدبیر و امید این نگرش تغییر یافته و شاهد بهبود شرایط سینماهای این شهر باشیم.
* خبرنگار ایرنا در استان آذربایجان شرقی


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن