تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799580624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونگی کاهش تنش میان مکاتب تفکیک و فلسفه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
چگونگی کاهش تنش میان مکاتب تفکیک و فلسفه
عمده اشکالات برادران مکتب تفکیک به ما از ناحیه عرفان است و گر نه با شیخ الرئیس ابن سینا و بسیاری از مسائل عقلی، مشکلی ندارند. برخی عرفان را با عقل گره زده و آن را حکمت معرفی می کنند. بنده این اشکال آن ها را وارد می دانم.

خبرگزاری فارس: چگونگی کاهش تنش میان مکاتب تفکیک و فلسفه



آیت‌الله سید حسن سعادت‌ مصطفوی، مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در همایش علوم عقلی و تمدن اسلامی که همزمان با افتتاحیه مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد برگزار شد، با بیان اینکه عقل گرایی با عرفان گرایی دو مقوله مستقل بوده و راه شان از هم جداست، تاکید کرد: اگر ما بخواهیم، عقل‌گرا باشیم، دیگر معنا ندارد که عرفان‌گرا نیز باشیم، چرا که این دو مسئله با یکدیگر همخوانی ندارند. تنها واسطه ارتباطی ما با مردم، عقل است  نه کشف و شهود مؤسس بیت الحکمت در ادامه اظهار داشت: برخی از افراد، زمانی که از روش استدلال عقلی کار به جایی نمی برند، به کشف و شهود تمسک می کنند، در حالی که این حرف کاملا اشتباه است و درست این است که بگوییم، انسان عقل‌گرا می تواند از عقل برای اثبات مسئله ای استفاده کند، تا زمانی که عقل به آن راه داشته و کارایی لازم را داشته باشد، اما زمانی که عقل دیگر توان پاسخگویی ندارد، فرد عقل‌گرا باید بگوید، نمی‌دانم، نه اینکه به شهود بپردازد. آیت‌الله ‌مصطفوی در ادامه گفت: به عنوان مثال شیخ الرئیس بوعلی سینا، وقتی در مورد ضرورت و امکان معاد جسمانی بحث می کند، می گوید: «با عقل نمی توان چنین بحثی را ثابت کرد و عقل به آن راهی ندارد، ولی چون پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند، معاد جسمانی هم وجود دارد، آن را قبول می کنم». از این مطلب روشن می شود که اگر عقل ما به جایی رسید که کارکردی نداشت، همانجا متوقف شویم، و نیازی نیست به هر گونه ای که شده بخواهیم حرف خود را اثبات کنیم. رئیس گروه فلسفه و کلام دانشگاه امام صادق(علیه السلام) گفت: تنها واسطه ارتباطی ما با مردم، عقل است لذا فردی که می‌گوید من شهود کردم، چگونه می‌خواهد این شهود را به دیگری انتقال دهد، و چون کشف و شهود، صرفا یک راه شخصی است، به هیچ وجه نمی تواند، طرف مقابل را توجیه و قانع کند. مؤسس بیت الحکمت با بیان این مطلب که “عرفا تمام سعی خود را در پرورش خیال گذاشته و سرمایه اصلی آن‌‎ها قوه تخیل است” عنوان کرد: عرفا به عالم خیال بسیار اهمیت می‌دهند، در حالی که عقلای اهل حکمت، خیال را ابزار پایین عقل می‌دانند. با این وجود از نظر ما که به عقل توجه می‌کنیم، بحث عقلی شهود و الهام اهمیت ندارد، چرا که این برداشت‌ها را غیر قابل استناد می‌دانیم. وی ادامه داد: عرفان در جای خودش می تواند، خوب و مطلوب باشد و ما به عرفا و اهل عرفان احترام  می گذاریم، اما با صراحت می توان گفت که شهود هیچ ربطی به عقل ندارد و شهود آن ها در محدوده عقل، نمی گنجد. کسانی بدون دلیل عرفان را با عقل مخلوط می کنند آیت‌الله مصطفوی اذعان کرد: در علم حضوری، برهان و استدلال راهی ندارد و این علم حصولی است که نیاز به  برهان و استدلال دارد و مباحث عقلی چون علم حصولی هستند برای تحصیل آن می بایست برهان محکم و مستدل ارائه کرد واین سبب اغنای طرف مقابل می شود ولی در علم حضوری که عارف به دست می آورد، به خاطر نبود استدلال محکم هیچ اغنایی در مخاطب صورت نمی پذیرد. وی با انتقاد از کسانی که بدون دلیل عرفان را با عقل مخلوط می کنند و اسمش را حکمت می گذارند، تصریح کرد: فلسفه و حکمت همان مباحث عقلی است که میزان دقت عقل را برای پی بردن به موضوع نشان می‌دهد. لذا فرمایشات بزرگان اگر در دایره عقل باشد و براهین آن‌ها نیز عقلی و از بدیهیات باشد، بسیار خوب است، اما اگر قرار باشد که برهان عقلی نباشد، می‌شود شهود و دیگر در دایره عقل جایی ندارد. رئیس گروه فلسفه و کلام دانشگاه امام صادق(علیه السلام) اذعان کرد: علت اصلی کسانی که با حکمت مشکل دارند، این است که برخی عرفان را با عقل گره زده و آن را حکمت معرفی می کنند. بنده این اشکال آن ها را وارد می دانم، و به آن ها حق می دهم، چرا که این کار را به هیچ وجه درست نمی دانم. آیت‌الله ‌مصطفوی  با تاکید بر این مطلب که ” عمده اشکالات برادران مکتب تفکیک به ما از ناحیه عرفان است و گر نه به شیخ الرئیس ابن سینا و بسیاری از مسائل عقلی، اشکالی وارد نمی کنند.” خاطر نشان کرد: شاید یکی از اشکالات این برادران بر ما، همین عرفانی باشد که ملاصدرا مطرح کرده است، چرا که وی مباحث عقلی و عرفانی را با هم عجین کرده و به مسائلی ورود پیدا کرده که در فلسفه فقط ما با کلیات آن سر و کار داریم، ولیکن برخی با این مسائل عقلی، برخورد عرفانی کرده اند. به عنوان مثال چه نیازی است این همه به مسائلی پیرامون اصالت وجود و وحدت وجود، دامن بزنیم، یا چه ضرورتی دارد افرادی همچون محی الدین ابن عربی[1] را آنچنان بزرگ جلوه دهیم که از روایات اهل بیت (علیهم السلام) دور شویم، گفته های او که وحی منزل نیست و قابل خدشه است. چگونگی کاهش تنش، بین بزرگان مکاتب تفکیک و حکمت متعالیه وی گفت: به دست‌اندرکاران مجمع عالی حکمت اسلامی هم توصیه می کنم، تنها به دنبال طرح مباحث عقلی باشید و عرفان را کنار بگذارید، چرا که چنین کاری سبب می شود، اصطکاک بزرگانی که با عرفان در فلسفه و حکمت مشکل دارند به شدت کاهش پیدا کرده و موجب استمرار هر چه بیشتر این مجمع شود. رئیس گروه فلسفه و کلام دانشگاه امام صادق(علیه السلام) بیان کرد: مباحث عقلی محضی که مورد بحث و مطالعه قرار می گیرد، می بایست با مسائل عقلی که امروز در مجامع علمی مطرح شود، هماهنگ باشد، تا در دانشگاه ها و حوزه‌ها به کمک دانشجویان و طلاب بیاید و همه جوانان بتوانند از آن استفاده کنند. این استاد حوزه و دانشگاه گفت: صحبت‌هایی که غربی‌ها و بزرگان آنان مطرح می‌کنند عقلی است لذا باید با برهان عقلی محکم و مستدل، پاسخ داده شده و حتی رد شود و با عرفان شهود قابل پاسخگویی نیست. [1] محمّد بن علی بن محمّد بن احمد بن عبدالله بن حاتم طائی معروف به محی‌الدین ابن عربی عارف مسلمان عرب اندلسی است. محی‌الدّین آثاری متعددی در شاخه‌های مختلف حکمت و علم پدیدآورد و تصوف را به نوعی فلسفه تبدیل‌کرد. مهمترین کتاب وی «فصوص الحکم» است. احسان کفشدارطوسی منبع: رصد انتهای متن/

93/07/22 - 03:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن