تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820426082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«آتش بس ۲» غافل از مولفه های دینی در حل مشکلات خانوادگی


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
«آتش بس ۲» غافل از مولفه های دینی در حل مشکلات خانوادگی یک منتقد سینما با توجه به فیلم جدید تهمینه میلانی معتقد است نبود مولفه های دینی ، آرمانی و تاثیر آن ها در اصلاح و پایداری خانواده ها با بی توجهی به سهم تعیین کننده مهم آئین ها و باورهای مذهبی در تعامل و استحکام خانواده ها از جماه غفلت های کارگردان «آتش بس ۲» است.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در مورد فیلم سینمایی «آتش بس ۲» جدیدترین ساخته تهمینه میلانی اظهار داشت: تهمینه میلانی فیلمساز اجتماعی کشور گر چه مدتی است اعلام «آتش بس» کرده و همچنان به آن وفادار است ولی هیچ گاه پلاکاردهای  زن سالاری اجتماعی خود را از کف نداده و به زعم خویش مسیر مظلومیت زدایی از زنان، تثبیت و تحکیم صنوف خانوادگی و اجتماعی آن ها را از ترانزیت فمنسیم ادامه می دهد. وی در ادامه افزود:  او در فیلم سینمایی «آتش بس ۲» که قصه آن از «آتش بس ۱» آغاز شده و تا «آتش بس ۵» می خواهد تداوم یابد ، نقال روایت زندگی نا آرام و پر فراز و فرود  سایه (میترا حجار) و یوسف  (بهرام رادان) است در قالبی دیگر و البته از جنس فرم و پرداخت آثار زنانه پیشین خود است.  این فیلم که حوادث و تعلیقاتی در هنگام ساخت و ماندن پشت اتاق «ورود ممنوع» را از سر گذرانده ، داستان یوسف و سایه را این بار در فرودگاه و پیش از سفر آن ها به خارج از کشور بازگو می کند. این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد: تهمینه میلانی، «آتش بس ۲» را با مرور خاطرات دورانی از زندگی این دو که به دور از مشاوره های خانوادگی سپری شده و با نگاهی به تمایلات ، خواسته ها ، سلایق ، بالا و پایین زندگی و برخوردهای آن ها دارد و گوشه هایی دیگر از ماجراهای این زوج را که گاه در مجادلات خود تا حد خروس جنگی هم  پیش می روند به تصویر می کشد و در معرض تماشا و قضاوت تماشاگر می گذارد.این مدرس سینما  ادامه داد: نگاه اجتماعی و خانوادگی تهمینه میلانی و نگرش زن محورانه آثار او از این فیلمساز چهره متفاوتی ارائه کرده که موافقان و مخالفان دارد. صرف نظر از دیدگاهای آن ها نسبت به کارگردان «آتش بس» باید از تهمینه میلانی به عنوان سینماگری که سینما را خوب بلد است و در قوام سینمای اجتماعی کشور نقش تاثیرگذاری داشته یاد کرد.وی گفت:  مضمون  و محتوای فیلم های او را آسیب شناسی اجتماعی و تلاش برای زدودن آثار مرد سالاری در سطوح جامعه و تبلیغ تفکر فمنیستی شکل داده است. واقعیت اینکه او در دفاع و تبلیغ از اهداف و نظریات خود دچار افراط شده و زندگی را میدان جنگی تلقی کرده که زنان و گاه کودکان مظلومان و قربانیان آن هستند.وی ادامه داد: از همین رو به جای تحلیل و بررسی همه جانبه مشکلات ، مسائل خانوادگی ، نقش و سهم هر کدام در خانه و خانواده و همچنین بود و نبود مولفه های دینی ، آرمانی و تاثیر آن ها در اصلاح و پایداری خانواده ها با بی توجهی به سهم تعیین کننده مهم آئین ها و باورهای مذهبی در تعامل و استحکام خانواده ها و انسان ها عمدتاً به برداشت ها و تلقی های غیر دینی و غیر معنوی غربی ها روی جسته و آن را در آثارش مطرح می کند.آذین گفت: به همین دلیل علیرغم موضوع های قابل تامل ، فیلمنامه های به نسبت پرداخت شده و ساختار خوب فیلم هایش، شخصیت های آثار او  و مشکلات چندان شخصیتی آنها با زیر ساخت ها و مناسبات فرهنگی جامعه ایران ندارند و لذا نه تنها نمی توانند نمایشگر زندگی ایرانی اسلامی باشند که قادر نیستند شکل و شمایل خانواده ها و زوج های ایرانی را به تصویر درآورند چرا که اغلب مسائل و معضلات خانواده های فیلم های تهمینه میلانی از جنس مسائل خانوادگی، اجتماعی ایران نیستند و آنچه در میان آن ها می گذرد نتیجه دوری از اهداف و آرمان های اجتماعی، دینی و ملی کشور و تاثیرگذاری از برنامه ها و مجموعه های ماهواره ای و زندگی غربی است.وی افزود: شاید به همین دلایل فیلم خوش ساخت «آتش بس ۲» در حد یک اعتراض نامه و یا بیانیه اجتماعی ، سیاسی سطحی جلوه می کند و نمی تواند در فرهنگ جامعه و سینمای ایران تاثیرگذار باشد و تهمینه میلانی را به اهدافش برساند.جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: سازنده «آتش بس ۲» می توانست البته در صورت اثبات فرضیه جنگ های خانوادگی به ساخت فیلم های صلح ۱ تا ۴ خانوادگی بیاندیشد ولی آنچه ارائه می کند نقاط تاریک روی تخته سیاه است. با این حال می دانیم اختلاف ، درگیری ، جهل و زور در مناسبات خانوادگی ایرانی هم مانند اغلب خانواده های غیر ایرانی که متاثر از مرد سالاری است وجود دارد ولی راه حل آن از جاده ترانزیت ایران و آمریکا نمی گذرد بلکه راه حل مشکلات خانوادگی و اجتماعی ایرانیان در خانه و جامعه ایرانی با رعایت به فرهنگ ملی و باورهای دینی در همین جامعه است.سینماپرساخبار مرتبط :جدیدترین خبر و عکس ها از آتش بس2عکسهای مراسم افتتاحیه آتش بس2+عکسسینماهای «آتش بس2» مشخص شدند

شنبه 12 مهر 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن