تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805458024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاري بزرگداشت شهريار و روز شعر وادب فارسي در تونس


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ شهريور ۱۳۹۳ (۱۱:۲۰ق.ظ)
برگزاري بزرگداشت شهريار و روز شعر وادب فارسي در تونس به همت رايزني فرهنگي كشورمان در تونس وهمزمان با افتتاحيه کلاس هاي خط نستعليق وآموزش زبان فارسي، روز شعر وادب فارسي و روز استاد محمد حسين شهريارگرامي داشته شد.
به گزارش خبرگزاري موج، رايزني فرهنگي ايران در تونس در روز شعر و ادب فارسي و روز بزرگداشت استاد محمدحسين شهريار در محل رايزني و با حضور دکتر مصطفي بروجردي سفير كشورمان در تونس علاوه بر افتتاح کلاس هاي آموزشي خط نستعليق و زبان فارسي، اقدام به برگزاري ميزگردي علمي در مورد شخصيت استاد شعر وادب فارسي در عصر معاصر مرحوم محمدحسين شهريار نمود.
در اين مراسم، صادق رمضاني گل افزاني رايزن فرهنگي کشورمان در تونس، با ياد وخاطره اساتيد بزرگي چون مرحوم مير عماد حسني قزويني و مرحوم محمد عطيه از برجستگان خط ثلث و از مروجان خط نستعليق در تونس و همچنين استاد شهريار شاعر بيدار و ولايتمدار عصر معاصر، طي سخناني به ويژگي هاي دوره هاي جديد آموزشي خط نستعليق وزبان فارسي اشاره کرد و با گراميداشت ياد شهداي تونس و تقدير از همکاري هاي وزارتخانه فرهنگ و نيز آموزش عالي دو کشور، از تدريس هنر ايراني و زبان فارسي در دانشگاه هاي تونس نکاتي را بيان داشت و اظهار اميدواري کرد: با وجود اساتيد تونسي وايراني آشنا به هنرهاي تجسمي وخط وزبان فارسي، شاهد گسترش اين بخش از حوزه تمدني واسلامي ايراني باشيم.
بروجردي نيز با تبريک روز شعر وادب فارسي و تقدير از تلاش هاي رايزني فرهنگي ايران با استناد به رواياتي به اهميت کتابت در اسلام اشاره نمود و ظهور خط نستعليق در دو قرن هشتم و نهم هجري را توسط اساتيدي چون سيدعلي تبريزي، ميرعماد حسني و ميرزا غلامرضا اصفهاني در دوره هاي بعد که نقش بسزايي در تحول و گسترش اين خط داشتند مورد توجه وتمجيد قرار داد واز اقدام نمايندگي فرهنگي کشورمان درترويج خط وزبان فارسي و تکريم ونامگذاري اين دوره هاي آموزشي بنامهاي بزرگاني چون ميرعماد حسني ومحمود عطيه تونسي واستاد شهريار تجليل کرد و با جملاتي به بيان ويژگي هاي شاعر نامدار ايراني استاد شهريار پرداخت واز زبان فارسي به عنوان زبان شعر، ادب، عرفان، معرفت و عشق نام برد و فارسي آموزان را به فراگيري هرچه بهتر آن دعوت نمود تا به عمق معارف زبان فارسي پي ببرند.
سفير ايران اظهار اميدواري کرد: در پايان هردوره آموزش خط وبا همکاري انجمن خوشنويسان ايران ورايزني فرهنگي مدارک معتبري به هنرآموزان اعطاء گردد.
دکتر فريد قطاط استاد زبان فارسي دانشگاه هاي تونس نيز با ارائه مقاله اي علمي به وصف ابعاد مختلف شخصيت استاد شهريار پرداخت و با ترجمه بخشي از اشعار وي ديدگاه هاي اين شاعر ايراني را براي حاضران در جلسه تشريح نمود.
وي در بخش ديگري از مقاله خود به اشراف و جامعيت و شناخت کامل مقام معظم رهبري نسبت به زبان فارسي و ادبيات کهن و معاصر آن اشاره کرد و گفت: استاد شهريار رابطه اي بسيار عميق و صميمانه با رهبر معظم انقلاب اسلامي داشت و در اين خصوص کمتر شاعري را مي توان يافت که توجه رهبري انقلاب اسلامي ايران را که خود اديبي بزرگ و داراي شناختي جامع و کامل از حوزه ادبيات فارسي و به ويژه شعر کهن و معاصر است به خود جلب کرده باشد.
قطاط ادامه داد: استاد شهريار که با اشعارش قلوب عالميان را تسخير کرده بود وامروز شعرهاي او در کشورهاي تازه استقلال يافته شوروي سابق بر زبان ها جاري است و عکس و مجسمه هاي او در هر موسسه و فرهنگسرايي به چشم مي خورد ،داراي جايگاهي بس بزرگ در قلب ونگاه رهبري جمهوري اسلامي ايران داشت.
وي با تشکر از اهتمام رايزني فرهنگي ايران در گسترش زبان فارسي فراگيري آن را براي محققان وجويندگان معرفت امري ضروري دانست.
استاد الجيلاني الغربي استاد آموزش خط نستعليق وتنها بازمانده تونسي مروج اين خط با اشاره به تابلوهاي هنرآموزان خود که زينت بخش سالن رايزني فرهنگي ايران شده بودند، همت نمايندگي فرهنگي كشورمان را در ترويج خط نستعليق ستود و نتايج اين اهتمام را تربيت اساتيدي چون خانم «زهره زروق» که اينک در کشورهاي مختلف تابلوهاي هنري خود را عرضه مي کند، دانست.
خانم عطيه دختر مرحوم استاد محمود عطيه نيز با کلماتي از سفير ورايزن فرهنگي کشورمان در احياي نام پدرشان تشکر کرد وبعضي از آثار ارزشمند اين هنرمند تونسي را به سفير ايران اهدا نمود.
خانم دکتر زينب الهدري پزشک تونسي و فارسي آموز دوره هاي آموزشي رايزني فرهنگي ايران نيز با جملاتي به زبان فارسي به سفير کشورمان خيرمقدم گفت و از نمايندگي فرهنگي كشورمان بخاطر فعاليت هاي آموزشي آن تشکر کرد.
قابل ذکر است؛ در پايان اين مراسم که با حضور بيش از هشتاد نفر از علاقه مندان به فراگيري خط نستعليق وزبان فارسي آغاز شده بود، هدايايي از سوي هنرآموزان ودانشجويان زبان فارسي به سفير کشورمان تقديم گرديد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن