تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804931340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کیفیت را فدای کمیت نکنیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کیفیت را فدای کمیت نکنیم قزوین - ایرنا- تصویر شهری که شریان های اصلی اش به شکل رگ های منقطع وبریده بریده یک انسان است، مشابه ترین توصیفی است که می توان از روزهای کنونی قزوین داشت چرا که روند پرشتاب توسعه شهری، قزوین را به پایگاه پروژه های عمرانی و شهرسازی به ویژه پل ها تبدیل کرده، اما در این بین برخی منتقدان معتقدند کمیت جای کیفیت را گرفته و اغلب پروژه ها تنها از منطق سرعت پیروی می کنند.


در طی سال های اخیر، ساخت پل ها روند شتابنده ای را طی کرده که در این میان برخی مدعی اند، نفس ساخت برخی از این پل ها صحیح نبوده و برخی نیز آن را مکمل طرح های جامع شهری می دانند.
باتوجه به راهیابی مصوبه ساخت سه پل دیگر به صحن شورای اسلامی شهر انتقادات وارده بر پل های قبلی اهمیت بیشتری پیدا می کند، چرا که با توجه به هزینه هایی که در این راه صرف می شود، انتظار می رود بالاترین بازده کاری عاید شود.
بدیهی است اولین رکنی که میزان موفقیت یک پروژه را تعیین می کند، رضایت مردمی است که هرچند به صورت مطلق محقق نمی شود اما در حالت معمول باید تعداد موافقان و رضایتمندان یک طرح بر تعداد مخالفان بچربد.
در پروژه هایی که تحت عنوان پل سازی و طی سال های اخیر کلید خورده، 2 پل نادری و سرداران به دلایل مختنلف در معرض مخالفت های فراوان قرار گرفته، در حالی که مسوولان این طرح ها را برای تکمیل پازل ترافیکی شهر لازم می دانند.

ارتعاش؛ میهمان خانه های اطراف پل نادری
"فاطمه طاهایی" یکی از اهالی ساکن در اطراف پل نادری، با اشاره به این که اهالی معتقدند جانمایی این پل درست نبود، اظهار می کند: بر اساس شواهد این پل بر روی قنات بزرگ طیفوری احداث شده و این خود نگران کننده است.
بعد از احداث پل و در دقایق اولیه حرکت خودروها از روی آن شاهد ارتعاشات فراوانی بودیم به طوری که مادرم فکر کرد زمین لرزه رخ داده است.
در طی این مدت نیز این ارتعاشات تشدید شده و زمان حرکت خودروهای سنگین از روی پل به اوج خود می رسد.
وی با اشاره به ترک هایی که بر روی کف و دیوارهای منزلش مشهود است، تصریح می کند: ترک های 45 درجه بر اساس علم معماری خطرناک ترین نوع ترک است که در واحدهای خانه ما قابل مشاهده است. علاوه بر این نیز بازدید مهندسان معماری از منزل ما گواه این امر بوده که خانه کمی نشست کرده و این ممکن است در آینده خطر آفرین باشد. از همه این موضوعات گذشته، مجاورت پل با منازل و اورژانس بیمارستان بوعلی، تردد خودرو ها و صدای بوق آن ها، هم به دلیل ارتعاش شدید و هم آلودگی صوتی آزار دهنده است.
مسوولان معتقدند خانه ما قدیمی است اما این اعتراض همه اهالی منطقه است، ضمن اینکه هر چند این خانه ها قدیمی است، اما نباید به این بهانه تخریب شود و یا جان اهالی در معرض خظر قرار بگیرد.
یکی از کسبه خیابان دانشگاه نیز ساخت پل سرداران و قطع مسیر این خیابان را عامل نارضایتی همه اهالی این منطقه دانسته و می گوید: علاوه بر آن که بستن این خیابان، سبب از رونق افتادن کسب و خلوت شدن محدوده خیابان دانشگاه شده، این خیابان را نیز به عنوان یکی از شریان های مواصلاتی و اصلی شهر قطع کرده که نارضایتی اهالی منطقه را در پی داشته است.

پیروی پروژه های شهری از طرح تفصیلی
معاونت عمران شهرداری قزوین در این خصوص با اشاره به این که این پل ها بر مبنای طرح تفصیلی و مصوبات قانونی احداث شده اند، اظهار می کند: اغلب شکایاتی که در مورد پل ها صورت گرفته فرافکنی بوده و جنبه منطقی نداشته است، چرا که پل های موجود علاوه بر آن که از نظر فنی و مهندسی دارای استانداردهای لازم بوده اند، بلکه به لحاظ قانونی نیز مصوبات طرح های بالادستی مشابه کمیسیون ماده 5 را داشته اند.
متاسفانه ساختمان های اطراف پل فرسوده و قدیمی هستند و عاملی که سبب ارتعاش و یا ترک در آنها می شود قدیمی و فرسوده بودن سازه است، نه ایراد جانمایی یا ساخت پل.
"مسعود حق لطفی" با بیان این که پل های جدید نیز بر اساس طرح جامع ترافیک و طرح تفصیلی ساخته می شوند، می افزاید: این تصمیمات بر مبنای منطق شهرسازی گرفته می شود و گاه ممکن است به دلیل توسعه شهر و تکمیل مسیرها ناچار به ساخت پل در کنار بیمارستان شویم اما این مانع از انجام پروژه نیست.
بر اساس قانون مقدار صدا مجاز برای تردد درون شهری 70-75 دسی بل تعیین شده که در حال حاضر این میزان در معابر ما وجود دارد و با ساخت پل تغییر چندانی نمی کند.

پل سازی در مرکز شهر صلاح نیست
اما رییس کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر پل سازی در بافت مرکزی شهر را صحیح ندانسته و عنوان می کند: اعتقاد ما بر این است که در محدوده مرکزی شهر نباید پل سازی داشته باشیم و تنها باید مردم را به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب کنیم چرا که در بافت مرکزی شهر فضایی برای روانسازی و عبور ترافیک نداریم و هر گونه پل سازی قفل ترافیکی به همراه خواهد داشت.
"حکمت الله داوودی" با بیان این مطلب که نباید به گذشته ها برگشت، تصریح می کند: با توجه به تجربیاتی که از گذشته کسب کرده ایم پل های جدید را در دستور کار داریم. پل قدس بعد از طراحی با حضور مهندسن خبره در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت تا پلی دو طبقه، به صورت روگذر در دو مسیر شمال به جنوب و شمال به شرق احداث شود تا شهد تعدیل ترافیک در بلوار شهید لشگری و شهید بهشتی باشیم.
وی با بیان این مطلب که پل امام رضا علیه السلام به طول 1100 متر نیز با همین رویکرد احداث می شود، اضافه می کند: در محدوده جنوبی شهر به دلیل وجود باغستان ها امکان احداث کمربندی وجود ندارد و احداث پل امام رضا علیه السلام در محدوده خیابان راه آهن، سلامگاه، مولوی و ورودی شهر از سمت خیابان اصفهان مشکلات ترافیکی این مناطق را رفع می کند.
وی پل ها و تقاطع های شهر را قطعات تکمیل کننده یک پازل دانسته و می افزاید: این مسیر در نهایت کمربندی شرقی شهر را کامل کرده و در نهایت می تواند منجر به روان شدن ترافیک شود، هرچند اکنون با مشکلات مقطعی مواجه است.

شتابزدگی در برخی پروژه های شهری
"حسین غیاثوند" رییس کمیسیون شهرسازی نیز با اشاره به این که مدیریت شهری موظف است در پروژه های جمیع جهات را بسنجد، بیان می کند: پروژه ها باید عامیت داشته باشند هر چند نمی توان این عامیت را به صورت صد درصد محقق کرد اما در برخی از پروزه ها پیوست های فرهنگی و اجتماعی دیده نمی شود، روند بعضی از آن ها مشابه تعدادی از پل ها دچار شتابزدگی شده است.
غیاثوند با بیان این مطلب که در گذشته پل ها بر اساس نظر معاونت عمران و سازمان طراحی اجرا می شده اند، تصریح می کند: با مصوبه کمیسیون شهرسازی همه پروژه های مشابه پل های نادری و سرداران به صحن شورا می آیند و در کمیسیون مربوطه مطرح می شوند تا دیگر شاهد چنین رویدادهایی نباشیم.
وی می افزاید: در حال حاضرپروژه های جدید نظیر بیمارستان قدس را با ورود حوزه های مختلف مانند پلیس راهور، مدیر بیمارستان قدس و دیگر مسئولان بررسی می کنیم هرچند شهرداری این اقدام را دخالت در امور اجرایی شهر می داند. به اعتقادا من تقاطع های غیر هم سطح نیاز شهر است اما نباید شهر به منظری از پل و زیر گذر و روگذر تبدیل شود. باید عامل سرعت و دقت را درکنار یکدیگر داشته باشیم نه مانند سال های گذشته که تنها فاکتور سرعت مطرح باشد. البته نباید دقت بیجا نیز مانع از پیشبرد کار شود که این امر نیز در شرایط کنونی لقتصادی به صرفه نخواهد بود.
بدیهی است هر پروژه ای که در شهر به فاز اجرایی می رسد از نظر ایده پرداز و سازنده دارای توجیهی عقلانی و ضروری است، اما موضوعاتی چون عام شمول بودن و رضایت مردمی نباید به رکن مغفول پروژه ها مبدل شود به این بهانه که از قانونی بلند مدت پیروی می کند. گرچه طرح های بلند مدت شهر حائز اهمیت است، اما در راستای طرح هایی چون طرح تفصیلی و طرح جامع ترافیک، موضوع کیفیت زندگی فعلی اهالی شهر نیز موضوع کم اهمیتی نیست و نباید قربانی طرح های آتی شود. از سوی دیگر وجود مخالفان و موافقان در خصوص یک طرح در دستگاهی واحد حاکی از آن است که طرح مذکور فضای بیشتر برای تعامل و همدلی داشته و تا درنهایت به پروژه ای موثر، کم عیب و رضایتبخش تبدیل شود.
منبع: همشهری
نویسنده: شیما شاهین فر
7389/ 614


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن