تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819261840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغییر کاربری اراضی ، چالش بزرگ پیش روی کشاورزی گیلان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تغییر کاربری اراضی ، چالش بزرگ پیش روی کشاورزی گیلان رشت - ایرنا - آفت تغییر کاربری مزارع کشاورزی در گیلان ، چالش بزرگی است که منافع نسل آینده در گیلان را تهدید می کند .


گیلان استانی کوچک از نظر وسعت اما مهم از نظر تامین غذا و کشاورزی و حاصلخیزی خاک بشمار می رود و حفظ اراضی کشاورزی بخصوص مزارع برنج در آن از اهمیت خاصی برخوردار است .
نمی توان از عواقب منفی سبز شدن آهن و آجر به جای خوشه های برنج در بهترین مزارع شالیزاری گیلان که باید 40 درصد برنج مرغوب و کیفی مردم ایران را تامین کند ، چشم پوشید !
ساخت بزرگراه ، راه آهن و توسعه شبکه های راهی گیلان مزایای بسیاری برای استان دارد ولی بدون اجرای قوانین سخت گیرانه و برنامه های حمایتی از بخش کشاورزی می توانند بتدریج خطری برای تخریب اراضی شالیزاری و سرسبزی گیلان بشمار آیند .
گیلان با محوریت کشاورزی شناخته شده است و هرگونه برنامه ریزی برای استان باید با توجه به رویکرد کشاورزی استان تعریف و اجرایی شود .
بسیاری از کارشناسان معتقدند که رشد و توسعه گیلان و استقرار صنعت و عمران و آبادانی آن باید با نگاه کلان و با حفظ منافع ملی و حفظ کشاورزی انجام گیرد .
به اذعان مقامات عالی ذیربط و کارشناسان ، زمین در استان یک منبع اقتصادی مهم برای ساکنان این استان است و هر وجب خاک آن به دلیل موقعیت جغرافیایی و باروری بالا اهمیت و ارزش زیادی دارد .
استانی پر باران و محصول خیزی که دانه گیاهان و هسته میوه و درخت در آن خود به خود سبز می شوند و رشد می کنند ، نباید محلی برای رشد بخش های ناهمگن با کشاورزی باشد .
مزیت سهولت رفت و آمد از پایتخت به گیلان ، نعمت باران ، آب و هوای معتدل و بدنبال آن سرسبزی و وجود نعمت های کم نظیری مانند جنگل های انبوه و دریا ، زنگ خطر تغییر اراضی مرغوب را به صدا در آورده و بر خرید و فروش مزارع استان به قشر مرفه کشور بویژه تهرانی ها شتاب بخشیده است .
این نگرانی برای دوستداران گیلان وجود دارد که مبادا با ساخت راه آهن و اتصال آن به شبکه سراسری و احداث اتوبان رشت قزوین که فاصله این استان را با پایتخت کوتاه تر می کند این استان کشاورزی به یک تفرجگاه و یا حیاط خلوت برای تهران نشین های مرفه تبدیل شود !
چند سالی است که بلعیده شدن تدریجی اراضی مرغوب کشاورزی نظیر شالیزارها و باغات چای توسط مار حرص و طمع در منطقه جلگهی و گندم زارها در مناطق کوهستانی روندی فزاینده دارد .
ضعف مالی ، خرد بودن مالکیت اراضی کشاورزی به کمتر از یک دهم در هکتار برای هر فرد ، مقرون به صرفه نبودن کشت ، داشت و برداشت برنج ، از بین رفتن انگیزه فرزندان کشاورزان برای ادامه کار پدران و بالا بودن سختی کار کشاورزی از جمله عواملی محسوب می شوند که کشاورزی در گیلان زمین را تهدید می کنند .
این وضعیت از دلایل اصلی غیر اقتصادی بودن کار کشاورزی و فروش اراضی شالیکاران بوده و این تولید کنندگان واقعی را به مصرف کننده های وابسته تبدیل می کند و آنها به حاشیه شهرها سوق داده می شوند .
برخی می گویند : اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد، جایگاه تولیدکننده و کشاورز با فروش اراضی خود به سرایداری برای پولداران دیگر استان ها تغییر می یابد .
دکتر حمید غلامی یکی از پژوهشگران عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی می گوید : برای جلوگیری از روند تخریب فعلی باید بیش از هر چیزی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و غیر کشاورزی و عرصه های ملی به عنوان یک جرم تلقی شود .
وی وظیفه استانداری به عنوان نماینده دولت در استان گیلان را بسیار مهم می داند و می گوید : این نهاد باید با اجرای طرح هایی عوامل ضعف و تغییر و فروش اراضی را مشخص و مناطق بحرانی استان را شناسایی نماید و برای جلوگیری از این تغییر کاربری برنامه ریزی داشته باشد .
وی اظهار داشت : هم اکنون تغییر اراضی کشاورزی به عنوان یک چالش بزرگ در سطح استان بویژه در مناطق روستایی به علت غیر اقتصادی شدن بخش کشاورزی به سبب هزینه های بالای کشاورزی و نهاده ها مطرح است .
وی یادآورشد : وقتی این اراضی اقتصادی نباشند تمایل کشاورزان به فروش بیشتر شده تا بتوانند آن را به پول تبدیل و با آن شغل دیگری حتی اگر کاذب باشد را فراهم نمایند .
وی تصریح کرد : دولت باید در این وضعیت با اجرای ضمانت های اجرایی سخت گیرانه جلوی این روند را بگیرد .
این کارشناس گفت : به دلیل در آمد پایین ، کشاورزان به راحتی حاضر می شوند اراضی کشاورزی خود را بفروشند و سرمایه گذاران سایر استان که ارزش اراضی گیلان را می دانند به راحتی اقدام به خرید آن می کنند .
وی یکی از دلایل نداشتن صرفه اقتصادی اراضی شالیکاری گیلان را خرده مالکی بودن اراضی دانست و تصریح کرد : یکی از علت های خرد بودن اراضی کشاورزی قانون ارث است که با اصلاح این قانون در کشور می توان جلوی خرد شدن و غیر اقتصادی شدن اراضی کشاورزی را گرفت .
وی یادآورشد : کشورهای اروپایی این مشکل را حل کرده و براساس قوانین این کشورها با پرداخت سهم وارثین ، اراضی کشاورزی در اختیار فرزند ارشد قرار می گیرد که ما نیز چاره ای جز این در باره زمین های کشاورزی گیلان نداریم .
وی یادآورشد : توسعه شهرها نیز یکی از دلایل بلعیده شدن اراضی کشاورزی گیلان بشمار می روند به همین دلیل نباید توسعه شهرها افزار گسیخته و بدون ضوابط صورت گیرد .
وی متذکر شد : متولی امور شهرها باید برنامه ریزی دقیقی بعمل آورند تا مجاز یا غیر مجاز بودن اراضی مرغوب حریم شهرها مشخص شود .
این محقق گیلانی خاطرنشان کرد : کشاورزی در گیلان بسیار حساس است و مردم و مسوولان ما باید بدانند که آب ، خاک و زمین امانتی هستند که بهره برداری و حفاظت از آنها وظایف ملی و شرعی ماست .
یک کارشناس دیگر اظهار داشت : روند تغییر کاربری اراضی در استان گیلان با طرح اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری مغایرت دارد و این تغییر به شدت ادامه دارد .
اسماعیل آرمون گفت : کشاورزی عمده ترین نیاز استراتژیک مردم استان است که باید با حفظ این اراضی نسبت به افزایش تولید در واحد سطح برنامه ریزی شود .
رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشاورزی گیلان ، افزود : شالیزارهای استان تبدیل به ساخت و ساز ، ویلا سازی ، منطقه گردشگری و محلی برای تولید محصولاتی مانند پرورش ماهی سردابی می شوند .
وی خاطرنشان کرد : بیش از 30 درصد اراضی در حال تغییر کاربری ممکن است مجوز داشته باشند و می توان گفت 70 درصد تغییر کاربری ها در این استان فاقد مجوز هستند .
آرمون با اشاره به اینکه برنج و گندم دو محصول راهبردی و اساسی در جهان بشمار می روند و امام راحل و مقام معظم رهبری همواره تاکیدات زیادی بر حفظ این اراضی داشته اند .
وی گفت : سرعت روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان روبه افزایش است و سال به سال نیز بیشتر می شود .
سازمان جهاد کشاورزی گیلان ، استراتژی و راهبرد خود در حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و ممنوع کردن هر نوع تغییر کاربری اراضی در استان قرار داده است و در این زمینه برنج ، چای و گندم از اهمیت بیشتری نسبت به سایر اقلام برخوردارند .
گرچه مسوولان سازمان جهادکشاورزی گیلان ، تغییر کاربری اراضی زراعی را خطری جدی در گیلان می دانند و آن را دغدغه و نگرانی همه مسوولان و مرتبطین با تولید محصولات کشاورزی در کشور می دانند ، اما تاکنون واقیعت ها بیانگر تغییر کاربری اراضی مرغوب شالیکاری گیلان در گوشه و کنار شهرها و روستاها است و این واقعیت گویای این است که تاکنون برخورد و اراده جدی در این زمینه وجود نداشته است .
بنا به آمار سازمان جهادکشاورزی گیلان از زمان اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات از سال 1385تاکنون دو هزار و 255 فقره پرونده درخواست تغییر کاربری در کمیسیون مربوطه مطرح و رسیدگی شده است .
همچنین در این کمیسیون پرونده تغییر کاربری یک هزار و 631 فقره درخواست به مساحت 390 هکتار ضروری تشخیص داده شده و با 624 پرونده به مساحت 80 هکتار نیز مخالفت شده است .
به گفته مسوولان این سازمان بیش از این مقدار درخواست نیز به دلیل نواقص مدارک و مشکلات بارز قانونی در مراحل رسیدگی توسط دبیرخانه کمیسیون رسیدگی و از دستور کار خارج شده است .
رییس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان کمبود نیرو و خلاء قانونی در موضوع تغییر کاربری اراضی در اراضی زراعی محدوده طرح های هادی روستاها را از مشکلات این بخش می داند و می گوید : تا زمانی که حفظ کاربری اراضی زراعی به یک فرهنگ عمومی تبدیل نشده انگیزه های سودجویان برای تغییر کاربری وجود خواهد داشت .
علیرضا شعبان نژاد افزود : ما همواره با این خطر و نگرانی مواجه هستیم و در همین راستا به جدیت تمام برای حفظ اراضی زراعی و باغی تلاش می کنیم .
وی خاطرنشان کرد : سازمان جهادکشاروزی گیلان حداکثر توان خود را در مقابله با پدیده ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی و شالیزاری به کار گرفته و خواهد گرفت .
وی یادآورشد : اقدام تنها یک سازمان کافی نیست و مجموعه ای از اقدامات فرهنگی و قانونی توسط دستگاههای اجرایی و قضایی و رسانه های عمومی و سازمان های مردم نهاد اثر بخشی بیشتری در این زمینه خواهد داشت .
شعبان نژاد تاکید کرد : اراضی شالیزاری و باغات چای از اهمیت ویژه ای برخودارند و امید است در بازنگری قانون حفظ کاربری به این موارد هم توجه خاص شود .
وی خاطرنشان کرد : بزودی اکیپ های گشت حفاظتی و مراقبتی اراضی در شهرستان های مورد هدف سودجویان ، با انگیزه کاهش تغییر کاربری و اعلام به موقع متخلفین به محاکم قضایی با بکارگیری توان بخش خصوصی راه اندازی می شوند .
وی همکاری همه دستگاههای مرتبط و رسانه های عمومی در جهت فرهنگ سازی و اجرای قاطع قانون را خواستار شد .
استان گیلان حدود 400 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد که از این میان، 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری است.ک/4
619/604


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن