تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819264766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عزم جدی مسئولان شهرستان انزلی برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عزم جدی مسئولان شهرستان انزلی برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی انزلی – ایرنا- شهرستان بندرانزلی با 275 کیلومتر مربع مساحت که 49.31 کیلومتر مربع آن به مساحت شهری اختصاص یافته از متراکم ترین شهرهای ایران و از مراکز مهم تجاری و گردشگری شمال کشور محسوب می شود .


ارتقای تجارت ، صنعت و گردشگری در کنار محدودیت زمین و افزایش تقاضا ، بهای زمین های این شهرستان را به ویژه در سالهای اخیر افزایش داده است .
این مساله موجب ازدیاد موارد تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آن به ساختمان و در نتیجه کاهش تولیدات کشاورزی شده است .
شهرستان بندرانزلی پنج هزار هکتار زمین زراعی و دو هزار هکتار زمین باغی و چهار هزار کشاورز دارد که زمین در اختیار هر کشاورز به طور متوسط کمتر از یک هکتار است .
اگر اوضاع به این منوال پیش رود، انزلی زمینهای زراعی خود را در آینده نه چندان دور را از دست خواهد داد .
این در حالی است که قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها سال 1374 جهت جلوگیری از تغییر کاربری کلیه زمین های کشاورزی تصویب شده است .
ضرورت حفظ اراضی کشاورزی به منظور تولید محصولات زراعی و اطمینان از امنیت غذایی جمعیت کشور و جلوگیری از تحمیل هزینه های گزاف ایجاد زیرساختهای غیرضروری به دولت برای تعدادی ویلا ، عزم مسئولان شهرستان را برای جلوگیری از تعرض و تغییر کاربری این اراضی بیش از پیش جزم کرد .
*** تغییر کاربری اراضی باید در چهارچوب قانون باشد
به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا ، مدیر جهاد کشاورزی بندرانزلی در جلسه توجیهی با دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستایی گفت : شهرستان انزلی به لحاظ حفظ کاربری اراضی وضعیت خوبی ندارد و با توجه به محدودیت زمین و تقاضای زیاد برای آن ، دست اندازی و تغییر کاربری های بسیاری را در اراضی کشاورزی شاهدیم .
" وحید مهدوی " با تاکید بر لزوم حفظ کاربری اراضی کشاورزی خاطرنشان کرد : تغییر کاربری اراضی باید در چهارچوب قانون صورت بگیرد.
وی افزود: روسای شوراهای روستا و دهیاران بعنوان نمایندگان عالی دولت در روستاها خود باید جلوی تغییر کاربری اراضی را که منجر به نابودی روستاها و به خطر افتادن تولید و امنیت غذایی کشور می شود بگیرند.
مهدوی اضافه کرد : با وجود دادستان خوب شهرستان حرکتهای موثری برای حفظ این اراضی بعنوان بیت المال صورت گرفته است .
مدیر جهاد کشاورزی انزلی با بیان این که حجت الاسلام ایران عقیده دادستان شهرستان برای قانونی کردن کارها ورود کرده تاکید کرد : تغییر کاربری اراضی به نفع روستاها نیست.
وی اذعان کرد : گرچه هزینه های کشاورزی بالا رفته ولی باید توجه داشت که تغییر کاربری اراضی به نفع روستاها و روستاییان نیست .
مهدوی یاداور شد: روستاییان نیز مثل سابق به کارهای جانبی مثل پرورش طیور محلی، کشت صیفی ، نوغانداری ، حصیربافی و غیره که درامد جانبی برای انها داشت نمی پردازند.
وی همچنین با اشاره به تاثیر حضور نمایندگانی از گیلان بعنوان استان مطرح در تولید برنج یاداور شد: 9 دوره مجلس 27 نماینده از استان گیلان به مجلس راه یافت ولی یک نماینده به کمیسیون کشاورزی نرفت در حالی که اگر نماینده داشته باشیم مسائل را می توانیم جا بیاندازیم .
مدیرجهاد کشاورزی انزلی در خاتمه گفت : ما بعنوان مجری قوانین ، مجاز به صدور مجوزهای غیرقانونی تغییر کاربری اراضی نیستیم ولی مطمئن باشید یاور شما هستیم و برای عمران و ابادانی روستاها کمک می کنیم .
***لزوم همفکری و همگامی برای پیشبرد امور
معاون عمرانی فرمانداری انزلی در ادامه این جلسه گفت : تغییر کاربری هایی که موجب تغییرات نامطلوب در محیطهای روستایی می شود قابل پذیرش نیست.
" غلامرضا رحیمی " اظهار کرد : تعرضات در جاهایی که ارزش زمین بالا است بیشتر دیده می شود و ضروری است به این مساله توجه داشته باشیم .
وی با تاکید بر اهمیت حفظ کاربری اراضی کشاورزی ، بر لزوم همفکری و همگامی برای پیشبرد امور تاکید کرد.
وی افزود : در کنار شورا و دهیاران در برنامه های میدانی حضور خواهیم داشت و مباحث روستا را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم .
رحیمی خاطرنشان کرد : سیاستهای دولت باید از طریق شوراها و دهیاران اجرا شود و ضرورت این ارتباط بیش از پیش ملموس است.
وی با تاکید بر حساسیت حفظ کاربری اراضی شهرستان متذکر شد: دادستان محترم شهرستان در اجرای قوانین حفظ کاربری اراضی کشاورزی مصر و جدی هستند.
وی از دهیاران و اعضای شوراهای روستایی خواست با توجه به حضور در منطقه مشاهداتی را که در این خصوص دارند به اطلاع بخشدار، جهاد کشاورزی و فرمانداری برسانند که از تغییر کاربری های غیرمجاز جلوگیری شود.
معاون عمرانی فرمانداری انزلی گفت : روستاهایی که 10 سال از تاریخ تهیه طرح هادی شان گذشته اعلام کنند تا طرح جدید با لحاظ کردن موقعیت ونیازهای جدید روستا تهیه شود.
***تغییر کاربری اراضی از آفتهای مهم بخش کشاورزی
بخشدار شهرستان انزلی نیز در این جلسه با اشاره به وجود 26 روستا با بیش از 21 هزار نفر جمعیت ، تغییر کاربری اراضی را از آفتهای مهم بخش کشاورزی خواند .
" منوچهر عاشوری " اظهار کرد : عدم بازدهی و سوداوری مناسب زمین های کشاورزی موجب گرایش روستاییان برای فروش زمین ها می شود که باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.
***لزوم اطلاع رسانی در خصوص قوانین
دادستان شهرستان بندرانزلی در ادامه این جلسه گفت : سعی نظام در این است که امکانات بهتری فراهم شود تا اراضی کشاورزی بعنوان منابع تولید محصولات غذایی مردم کشور محفوظ بماند .
حجت الاسلام " محمد صادق ایران عقیده " با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و تذکر ایشان نسبت به مراقبت در حفظ کاربری اراضی کشاورزی اظهار کرد : حفظ این اراضی برای ما به لحاظ منابع تامین غذایی و عامل خودکفایی کشور خیلی مهم است .
وی با اشاره به این که کشور مبتلابه آسیب در حوزه محیط زیست ، منابع طبیعی و کشاورزی است تاکید کرد : سعی نظام بر این است که امکانات بهتری فراهم شود تا این اراضی و ثروتها برای مردم کشور و نسلهای بعد محفوظ بماند.
وی با اشاره به گستردگی اراضی گفت : شما دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها بازوهای اجرای قوانین هستید و هرچه بهتر عمل کنید آسیب ها کمتر و هرچه ضعیف تر کار کنید آسیب به روستاهایتان بیشتر خواهد شد.
دادستان شهرستان بندرانزلی تصریح کرد : ما در قالب شورای حفاظت از اراضی ملی نیز با تجاوزات برخورد می کنیم .
وی با اشاره به فواید تشکیل مستمر چنین جلساتی برای طرح مسائل ،مشکلات، تنگناها و یافتن راهکار برای حل آن متذکر شد: بازخورد جلسه باید این باشد که نمایندگان دولت در روستا منویاتی را که قانونگزار در نظر داشته اطلاع رسانی کنند .
وی با اشاره به این که شاید برخی روستاییان از جرم محسوب شدن تغییر کاربری اراضی آگاه نباشند گفت : همانگونه که اطلاع رسانی در خصوص مضرات آتش زدن کاه و کلش منجر به کاهش این معضل شد سازمان جهاد کشاورزی و سازمانهای مرتبط برای آگاهی رسانی در خصوص ممنوعیت تغییر کاربری اراضی برنامه ریزی و اقدام کنند .
حجت الاسلام ایران عقیده با بیان این که دود تغییر کاربری اراضی کشاورزی به چشم همه ما می رود و به کشور آسیب می زند افزود: اگر زمین ها حفظ شود و بهره برداری صحیح از اراضی صورت بگیرد ، نیاز به واردات محصولات غذایی کاهش خواهد یافت .
وی خاطرنشان کرد : نگاه حاکمیتی دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی باید حفظ شود چرا که دولت شما را بعنوان شاخص معرفی کرده و وظیفه قانونی ، عرفی و شرعی شما حفظ فضای طبیعی روستاها است .
وی با تاکید بر این که دفترخانه ها باید از بخشداری و دهیاری استعلام کنند ، از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی خواست گزارشهای مربوط به عدم پی گیری سازمانهای مرتبط و عدم اجرای قوانین را نیز به دادسرا اطلاع دهند.
***ضرورت فرهنگسازی
در ادامه جلسه کارشناس مسئول مدیریت امور اراضی استان گیلان گفت : تغییر کاربری شالیزارها به ویژه شالیزارهایی که طرح تجهیز در انها اجرا شده خط قرمز ما است.
" فرهاد فتاحی " اظهار کرد : در کنار قوانین مربوط به امور زمین برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیاز به فرهنگسازی داریم .
وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی به موقع در زمینه تغییر کاربری اراضی در روستاها افزود : دهیاران و شوراهای روستایی چون رابط بین بهره برداران و اداره جهاد کشاورزی هستند در فرهنگسازی و اطلاع رسانی جایگاه مهمی دارند.
وی یاداور شد: در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال مقرر شد مجموعه قوانین حفظ اراضی کشاورزی که به کار دهیاران و اعضای شورا می آید تهیه و در اختیار دهیاران و شوراهای روستایی قرار گیرد .
کارشناس مسئول مدیریت امور اراضی استان گیلان خاطرنشان کرد سه قانون است که اگر اطلاع رسانی شود از دید حاکمیتی مشکلی پیش نخواهد امد .
فتاحی، این قوانین را قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغها ، قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و قانون منع فروش اراضی زراعی به تعاونی های مسکن و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت امر تهیه مسکن عنوان کرد.
وی تصریح کرد : بر اساس این قوانین در اراضی زراعی ، باغی تفکیک به قطعات کوچکتر از حد نصاب فنی مجاز نیست .
وی افزود : در استان گیلان تفکیک اراضی تحت زراعت آبی از چهار هکتار کمتر ، دیم 10 هکتار کمتر و باغ مثمر یا غیرمثمر آبی 2.5 و دیم پنج هکتار ممنوع است .
فتاحی تصریح کرد : اراضی زراعی و باغی و هر نوع زمینی که سابقه زراعت داشته یا در حال زراعت است ، خارج از محدوده قانونی شهرها و طرحهای هادی مصوب روستاها مشمول این قوانین است .
وی خاطرنشان کرد : خرید ، فروش و واگذاری هر زمینی در خارج از محدوده قانونی شهرو طرح هادی مصوب روستا که کاربری مسکونی نداشته باشد برای امر مسکن خلاف قانون است .
***اولویت با تامین امنیت غذایی است
مسئول امور اراضی جهاد کشاورزی انزلی گفت : اولویت جهاد کشاورزی در روستاها تامین امنیت غذایی است .
" غلامرضا عیناوی پور" اظهار کرد : هدف غایی از طرح هادی این است که خدماترسانی و ایجاد زیرساختها توسط دولت با هزینه کمتری انجام شود .
وی با بیان این که طرح هادی ، کاربری های مورد نیاز روستاییان را جانمایی می کند افزود: خارج از طرح هادی برای توسعه کشاورزی با هدف تامین امنیت غذایی است .
وی خاطرنشان کرد : فاصله مناطق مسکونی روستایی با زیرساختهایی نظیر برق ، آب و غیره به ضرور دولت است چون باید تمام زیرساختها را با صرف هزینه هنگفت به آنجا ببرد ضمن این که در صورت بردن این زیرساختها تمام زمینهای کشاورزی محدوده نیز تغییر کاربری پیدا می کند.
عیناوی پور تاکید کرد : هرگونه تغییر کاربری بیرون شهر و در خارج از طرح هادی مصوب روستا نیازمند دریافت مجوز از جهاد کشاورزی است .
مسئول امور اراضی جهاد کشاورزی انزلی از دهیاران و اعضای شوراهای روستا خواست برای جلوگیری از بورس بازی در اراضی زراعی ، مواردی که زمین کشاورزی بلا استفاده مانده اطلاع دهند تا در اجرای قانون اراضی بایر پی گیری شود.
وی با اشاره به بازنشسته شدن نیروهای مجرب امور اراضی و عدم جذب نیرو اظهار کرد : نظارت بر شهرستان ازطرف تنها نیروی امور اراضی امکان پذیر نیست لذا از دهیاران و شوراها که مقیم دائم روستاها هستند می خواهیم از هرگونه ساخت و ساز بدون پروانه جلوگیری بعمل اورده و تغییر کاربری های غیرمجاز را گزارش کنند.
تغییر کاربری اراضی کشاورزی در منطقه آزاد انزلی از جمله سئوالات مطرح شده بود که مسئول امور اراضی شهرستان گفت : این مساله در سطح کلان در دست بررسی است .
شهرستان بندرانزلی در ناحیه ای کاملاً جلگه ای به صورت طولی در ساحل دریای خزر واقع شده و دارای آب و هوای معتدل مرطوب است . بخشی از محیط زیست طبیعی این شهرستان را دریا (40 کیلومتر نوار ساحلی) و بخش مهم دیگر را اکوسیستم ارزشمند تالاب انزلی تشکیل می دهد. نام انزلی به پیشینه تاریخی اش در بیشتر شهرهای اروپایی شناخته شده است. مساحت شهرستان انزلی بالغ بر 275 کیلومتر مربع است که سهم مساحت شهری آن 49.31 کیلومتر مربع بوده و با توجه به تمرکز جمعیت، شهر انزلی یکی از متراکم ترین شهرهای ایران است.
جمعیت شهرستان بندرانزلی بر اساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 ، 138 هزار نفر است. در گذشته شغل اکثریت مردم بندر انزلی صیادی (ماهی گیری) و کشاورزی بود ولی امروزه به فعالیت در بخش تجارت، حمل و نقل کالا، صنعت گردشگری ، امور اداری و مشاغل آزاد نیز مشغولند .
620


22/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن