تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799851426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرامش واقعی در ساده زیستن یا تجمل‌گرا بودن؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲




1409632880891_777.jpeg

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: هدف اسلام پرورش و تکامل انسان است و یکی از روش‌های توسعه، تعالی و عدالت اجتماعی، صرفه‌جویی، ساده‌زیستی و قناعت است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، یکی از موضوعاتی که در زندگی فردی، اجتماعی، مادی و معنوی انسان تأثیر بسزایی دارد، ساده‌زیستی و قناعت است که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است، در حالی که از نظر فرهنگ دینی، یکی از ارزش‌های متعالی به حساب می‌آید. ساده‌زیستی، پاسخ انسان‌های دانا به زندگی ناپایدار دنیاست که در پرتو آن، آرامش درون و برون حاصل می‌شود. بنابراین، ساده‌زیستی با نوع شناخت انسان و نگرش او به زندگی دنیا مرتبط است. در عصر حاضر، دو نگاه افراطی و تفریطی به بهره‌مندی از مواهب الهی و مادیات دیده می‌شود. عده‌ای در مادیات دنیا غوطه‌ور شده و اسیر زرق و برق و تجملات آن شده‌اند و برخی مانند راهبان مسیحی و صوفیان مزور، تارک دنیا شده و از جهان ماده یا به کلی بی خبرند و یا می‌خواهند با زندگی زاهدانه، افکار مردم را به خود جلب کنند. رشد فزآینده‌ی عوامل قدرت و ثروت و ترویج مصرف‌گرایی در عصر حاضر، خطر رو آوردن به زندگی تجملاتی و فرورفتن در مرداب دنیا را افزایش داده است. وضعیت فوق و آثار زیانبار زندگی تجملاتی می‌طلبد که ویژگی‌های ساده‌زیستی و آثار مثبت آن را در جامعه بیشتر ترویج شود تا از خطرات دل بستگی به مواهب دنیوی و تجمل‌گرایی در امان بمانیم. ساده‌زیستی مورد نظر اسلام عبارت است از عدم دل بستگی به مظاهر دنیا و رهایی از تجملات و تشریفات زائد زندگی و بی‌پیرایه بودن که مقابل آن، تجمل‌گرایی و رفاه‌زدگی است. ساده‌زیستی با مفهوم زهد و بی‌رغبتی، ارتباط تنگاتنگی دارد. استاد مطهری می‎گوید: «زهد، حالتی است روحی و زاهد ازآن نظر که دل بستگی‌های معنوی و اخروی دارد، به مظاهر مادی زندگی بی‌اعتناست. این بی‌اعتنایی و بی‌توجهی تنها در فکر و اندیشه و احساس قلبی نیست و در مرحله‌ی ضمیر پایان نمی‌یابد. زاهد در زندگی عملی خویش، سادگی و قناعت را پیشه خود می‌کند و از تنعم تجمل و لذت‌گرایی پرهیز می‌کند. زاهد جهان آنها هستند که به حداقل تمتع و بهره‌گیری از مادیات اکتفا کرده اند». زهد یعنی خدا را بدون هیچ توقع، گله و شکایتی خواستن است. «سلمان روحی»، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، با اشاره به معنای واقعی زهد گفت: زهد به این معنا نیست که انسان به آنچه خدا به او می‌دهد خشنود وآنچه نمی‌دهد ناراضی باشد بلکه زهد یعنی خدا را بدون هیچ توقع، انتظار، گله و شکایتی خواستن است. وی ساده‌زیستی را مقدمه‌ی زهد برشمرد و افزود: تجمل گ‌ایی، دنیاخواهی و مال‌اندوزی با مفهوم واقعی زهد در یک جا نمی‌گنجد بلکه فرد زاهد در عین آراستگی از هر گونه تجملات به دوراست. ساده‌زیستی راستین راه را برای تحصیل زهد حقیقی همواره می‌کند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان اعلام کرد: ساده‌زیستی راستین راه را برای تحصیل زهد حقیقی همواره می‌کند، چنانکه در روایتی از امام علی(ع) آمده است: «التزهد یؤدی الی الزهد؛ واداشتن خود به زهد و ساده‌زیستی، منتهی به حالت درونی زهد می‌شود». روحی خاطرنشان کرد: زهد، مربوط به گرایش باطنی و قلبی انسان به دنیاست و ساده‌زیستی، ناظر به زندگی فردی و اجتماعی افراد است و نمی‌توان بدون روحیه‌ی ساده‌زیستی، به زهد رسید. تجمل‌گرایی، حاکی از دل بستگی به دنیاست که با زهد در تضاد است. وی با اشاره به اینکه ساده‌زیستی در واقع محدود به مسائل ماده و امور فیزیکی نیست، یادآور شد: قناعت فراتر از ساده‌زیستی بوده و تمام امور عملی، معنوی، مذهبی و... را شامل می‌شود. یعنی ممکن است کسی ساده‌زیست باشد اما قانع نباشد در حالی‌که بسیاری از کسانی که قانع‌اند قطعاً ساده زیست هستند. ساده‌زیستی در اسلام، تحمل محرومیت بی‌منطق نیست، بلکه باید براساس حکم عقل و نقل انجام شود. اما چرا اسلام ساده‌زیستی را ارزش می‌داند و فلسفه‌ی آن چیست؟ ساده‌زیستی و قناعت از روش‌های توسعه، تعالی و برقراری عدالت اجتماعی است روحی در پاسخ به این پرسش می‌افزاید: هدف اسلام پرورش و تکامل انسان است و یکی از روش‌های توسعه، تعالی وعدالت اجتماعی، صرفه‌جویی، ساده‌زیستی و قناعت است و آن چه را که اسلام به آن بسیار سفارش کرده، پرهیز از اسراف و تبذیر و زندگی معتدل یعنی همان ساده‌زیستی است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با اشاره به اینکه ساده‌زیستی با آراستگی در تضاد نیست، خاطرنشان کرد: انسان در عین سادگی می‌تواند آراسته و پاکیزه باشد و از هر گونه تجملات به دور باشد. روحی با بیان اینکه اسلام با ثروت و تجارت مخالف نیست، گفت: اسلام با تجمل‌گرایی و مال‌اندوزی و اسراف در خرج و هزینه مخالف است و سفارش کرده مردم به‌دنبال کسب وکار و تجارت بروند اما به فکر دیگران باشند وهمواره به‌دنبال توسعه‌ی عدالت و کمک به محرومان باشند. وی با اشاره به اینکه فلسفه‌ی ساده‌زیستی، هم‌دردی و شرکت عملی در غم مستمندان است، افزود: اگر افراد جامعه به‌خصوص مدیران و رهبران جامعه، زندگی ساده‌ای را برگزینند، هم درد و رنج محرومان را لمس می‌کنند و هم با آنان هم دردی کرده‌اند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با اشاره به اینکه یکی دیگر از فلسفه‌های ساده‌زیستی، ایثار و مقدم داشتن دیگران برخود است، ادامه داد: ایثار از پرشکوه‌ترین مظاهر جمال و جلال انسانیت است و فقط انسان‌های بسیار بزرگ به این قله‌ی شامخ صعود می‌کنند. وقف اموال مقدمه‌ای برای جلب رضای خدا و تعدیل ثروت است. روحی در ادامه با اشاره به جایگاه وقف در دوری از مال‌اندوزی و تجمل‌گرایی افزود: وقف کردن اموال روحیه دگرخواهی و به فکر دیگران بودن را در انسان تقویت می‌کند. وی با بیان اینکه وقف از تکاثر و ثروت‌اندوزی جلوگیری می‌کند، یادآور شد: وقف اموال مقدمه‌ای برای جلب رضای خدا، تعدیل ثروت و توسعه‌ی عدالت اجتماعی است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با اشاره به نقش و جایگاه وقف در رشد و توسعه‌ی جامعه خاطرنشان کرد: باید در زمینه‌ی استفاده‌ی بهینه و افزایش موقوفات در سطح استان فرهنگ‌سازی بیشتری شود. روحی با اشاره به جایگاه وقف در دین مبین اسلام و سنت ائمه اطهار یادآورشد: وقف نوعی تعدیل ثروت در جامعه و صدقه‌ی جاریه برای اهداف خیر‌خواهانه و انسان‌دوستانه است. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن