محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799052126
دانش نشانهشناسی و تفسیر قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
دانش نشانهشناسی و تفسیر قرآن
دانش نشانه شناسی دگرگونیهای عمیقی در زمینههای گوناگون، مانندِ زبانشناسی، فلسفه و شاخههای گوناگون آن، مطالعات دینی و تفسیر متون مقدس و غیره، به وجود آورده و به زمینهای اجتنابناپذیر در این نوع مطالعات تبدیل شده است.
بخش اول چکیده در این نوشتار ماهیت و کارکردهای نشانهشناسی توضیح داده شده و نقش افرادی چون دو سوسور، ایزوتسو، پرس در آن بیان شده است.دانش نشانهشناسی که ریشه در آثار فلاسفه یونان، مانندِ افلاطون دارد، به عنوان یک دانش مستقل در قرن بیستم پدید آمد و از این جهت مشابه بسیاری از دانشها، مانندِ هرمنوتیک، معرفتشناسی و ...، است. این دانش دگرگونیهای عمیقی در زمینههای گوناگون، مانندِ زبانشناسی، فلسفه و شاخههای گوناگون آن، مطالعات دینی و تفسیر متون مقدس و غیره، به وجود آورده و به زمینهای اجتنابناپذیر در این نوع مطالعات تبدیل شده است.دانش نشانه شناسی در تفسیر قرآن نیز کاربردهایی دارد که در این مقاله نمونهها و مثالهای آن بیان میشود. و تأثیرنشانه شناسی در نظام معنایی، روش شناسی و سازوکار تکثیر معنایی قرآن بررسی میگردد. کلید واژهها: قرآن، نشانه شناسی، زبان شناسی، تفسیر، تأویل، هرمنوتیک. مفهوم شناسی و پیشینة مباحث نشانه شناسی از مهمترین مباحثی است که در قرن بیستم شکل گرفت در زبان انگلیسی واژة Semiotics و در زبان فرانسوی semiology را درباره آن به کار میبرند. عربها هم برای بیان آن «علم العلامات» یا «العلاماتیان» ـ سیموتیکا ـ را استفاده میکنند.واژة semiotics از یونان باستان برجای مانده است. در آن دوره در علم پزشکی به تشخیص نشانه بیماریها معمولاً علم نشانه شناسی گفته میشد و واژة semiotics به کار میرفت. این واژة semiotics به شکل یونانیاش به صورت semion برای تشخیص نشانههای بیماری به کار میرفت. آگوستین قدیس مسیحی مشهور این واژه را در قرون وسطی به کار برد. و کتابی با عنوان «آموزههای دین مسیحی» نوشت. بحث اصلی آگوستین در این کتاب این بود که چگونه میتوانیم کتاب مقدس را تفسیر کنیم؟ روش تفسیر کتاب مقدس مورد نظرش بود. آگوستین دید برای بحث از تفسیر کتاب مقدس چارهای جز بحث از نشانههای کتاب مقدس و تنظیم و دستهبندی نشانههایی در کتاب مقدس ندارد. نشانههایی که به طور معمول در متون به کار میروند نشانههای زبانیاند، مباحث نشانه شناسی شبیه بحثهای مسلمانان در الفاظ است که به عنوان مقدمة منطق مطرح میشود. آگوستین آن را در کتابش مطرح کرد که در کتابهای ما با عنوان بحث دلالتها، اقسام آنها و .... بحث میشود. آگوستین هم از همین امور بحث کرد و ثمره شان را در کتاب مقدس نشان داد؛ با این تفاوت که او به جای بحث از دلالت بحث سراغ نشانهها رفت و گفت این نشانهها هستند که دلالت دارند. نشانه دال است و مدلولی دارد. وی به جای اینکه دلالت را تقسیم کند، نشانهها را تقسیم کرد. مباحث آگوستین پلی میان مباحث دلالت در دین بود. در علم نشانه شناسی جدید از کارکرد نشانهها بحث میشود و مباحث دلالت هم در پی آن مطرح میشود. بزرگان و فلاسفه و اصولیهای ما در آغاز از دلالت بحث کردهاند. چرا علمای ما ابتدا دلالت را و آنها ابتدا نشانه را انتخاب کردهاند؟ این انتخاب مبتنی بر یک اصل روش شناختی است. دانشمندان جدید دیدند اگر بحث را با توجه به نشانهها سامان دهند، بهتر میتوانند از عهدة بحث بر بیایند و مباحث را علمی تر بیان کنند، البته به نظر میرسد هر دو مکمل یکدیگرند. نشانهشناسی در قرن بیستم در قرن بیستم دو متفکّر، جدا از هم به بحث از نشانهها پرداختند و این مباحث را بیخبر از هم گسترش دادند و مبدأ پیدایش علم نشانهشناسی در قرن بیستم شدند. 1) «فردیناند دوسوسور»: زبان شناس سوئیسی و پدر زبان شناسی کتابش به فارسی هم ترجمه شده و مهمترین اثرش (درسهای همگانی زبانشناسی) دو ترجمه دارد. ایزوتسو آن را در تفسیر قرآن به کار گرفته و اساس کارش قرار داده و نتایجی را در تفسیر قرآن به دست آورده است که بعداً اشاره میشود.سوسور میخواست زبان شناسی جدید و یک مبنا و گرایش جدید در زبان شناسی به وجود آورد و زبان شناسی را به صورت یک دانش مطرح سازد. تا آن زمان تحقیقات زیادی در مورد زبان شناسی شده بود، ولی به عنوان دانشی قابل مقایسه با دانشهای دیگر در نیامده بود. سوسور میخواست نشانههای زبانی را به عنوان مبنای زبان شناسی قرار بدهد و از نشانههای زبانی بحث کند و از این راه دانش جدیدی را سامان بدهد . او در مقدمه کتابش میگوید:«دانش نشانه شناسی یعنی دانشی که از حیات اجتماعی نشانههای زبانی بحث میکند، ولی در زمان ما وجود ندارد، و حق دارد که وجود داشته باشد.» 2) «چارلز ساندرس پرس»: هم زمان با سوسور در دهة 50 و 60 بحث نشانهشناسی را آغاز کرد. این فیلسوف آمریکایی نمیخواست نشانهشناسی را به صورت یک علم در بیاورد، بلکه میخواست تحولی در فلسفة جدید غرب که از زمان دکارت شروع شده و گسترش پیدا کرده بود و تا زمان ما ادامه دارد، به وجود بیاورد، یعنی تحولی در فلسفه به وجود بیاورد. به اعتقاد پرس مغلطهای که فلسفة غرب در دام آن گرفتار شده این بود که بحث از نشانهها را فراموش کرده بود. و مستقیم سراغ مدلول نشانهها و سراغ اندیشه رفت و این کار را دکارت آغاز کرد. دکارت با جملة مشهورش (میاندیشم، پس هستم) محور فلسفه را روی اندیشه برد و نشانهها را به کلی کنار گذاشت، در صورتی که پرس اعتقاد داشت تفکر حقیقی در دامن اندیشهها صورت میگیرد و اگر شما میخواهید بحث دقیق فلسفی داشته باشید، باید از نشانهها بحث کنید و ارتباط آنها را با اندیشه در نظر بگیرید. برنامهای که پرس آغاز کرد، یک دانش حقیقی و معرفت شناسی امروزی بود که خود اسمش را منطق گذاشت و گفت: نشانه شناسی همان منطق به معنای عام است. باید یک دانش عامی به وجود بیاید که از ارتباط نشانهها با اندیشهها صحبت و بحث کند و مرکز عام معنا همان بحث معنا شناسی است. پرس و سوسور بحث نشانه شناسی را هم زمان و در عصر جدید به وجود آوردند، ولی با یک بستر متفاوت؛ پرس در بستر مباحث فلسفی و معرفت شناسی و سوسور در بستر مباحث زبان شناسی، لذا نشانه شناسی پرس نشانهشناسی فلسفی نام و نشانه شناسی سوسور نشانه شناسی زبان شناختی نام گرفت. این دو نشانه شناسی مستقل از هم به وجود آمدند و مباحث هر دو متفاوت بودند و ارتباط چندانی با هم نداشتند. مکاتب بسیاری به وجود آمدند تا این دو را تلفیق دهند، از جمله این مکاتب «ساختار گرایی و پساساختارگرایی فرانسوی» و «نشانهشناسی جدید آمریکایی» است. آخرین رویدادی که در قرن بیستم صورت گفت، «نشانه شناسی تفسیری» نام گرفت که فیلسوف ایتالیایی امبرتو اکو این رویکرد را به وجود آورد و تصمیم گرفت تمام رویکردهای نشانه شناسی را با هم لحاظ کند و از آن به صورت یک دیدگاه جامع در تفسیر متون کمک بگیرد، لذا نام آن نشانه شناسی را «نشانه تفسیری» گذاشتند.امبرتو اکو آثار بسیار گستردهای دارد. یکی از آثار او نشانه شناسی و فلسفة زبان است که به زبان ایتالیایی در پنج فصل منتشر و بعد با تکمله در هفت فصل به انگلیسی ترجمه شد. همین کتاب با عنوان «السیمیا و فلسفة اللغة» به عربی ترجمه شد و کتاب دیگر اکو به نام «خواننده در روایت و داستان» با عنوان «القاری فی الحکایة» از کتابهای مهم وی به زبان عربی است. سالها پیش رمانی از اکو «بنام گل رز» به فارسی ترجمه شد که اهداف نشانه شناختی در آن مطرح شده است، ولی جزء منابع مهم نیست. اکو مجموعه مقالاتی به نام «تفسیر و تفسیر اضافی» دارد که با عنوان «السیمیائیات و التفکیکیات» منتشر شده است که دریدا مؤسس آن در هرمنوتیک است. اکو در این کتاب تمایز افکار خودش با مکاتب دیگر نشانه شناسی را بیان میکند. مباحث تطبیقی زبان شناسی و نشانه شناسی بسیار زیادی در مورد علوم قران و تفسیر به زبان عربی وجود دارد. محمد مفتاح چند کتاب دارد از جمله «دینامیة النّص» که در چند صفحه آن در مورد نشانه شناسی بحث کرده و در مورد بحثهای نشانهشناسی سوسور و گِرماس نیز مطالبی را منتشر کرده است. این کتاب در مغرب جایزة بین المللی کتاب سال را گرفت. محتوای دانش نشانه شناسی و تفاوت آن با هرمنوتیک: دو سوسور میگفت: دانش نشانه شناسی از جهت محتوا یک دانش مطلق است که از نشانهها بحث و از دلالتهای نشانهها بحث میکند و به نشانههای زبانی اختصاص ندارد. نشانهها انواع زیادی دارند، مانند: نشانههای زبانی، غیر زبانی و شنیداری، دیداری، نشانههای قراردادی و طبیعی، اما محور بحث باید نشانههای زبانی باشد، نشانه شناسی اگر میخواهد به صورت علم جدید و جدا و به روز در آید، باید محور بحثهای خود را نشانههای زبانی قرار بدهد. این نشانههای زبانی بیشترین کارآیی و ویژگی را دارد. بنابر این علم نشانه شناسی باید الگویش را از نشانههای زبانی بگیرد. به طور کلی تعریف نشانهشناسی این است: دانشی که از نشانهها و دلالت در مقام ارتباط بشری بحث میکند نشانه شناسی از هر نشانهای بحث نمیکند، از آسمان و ستاره که دلیل بر وجود خداست بحث نمیکند. ولی از نشانههایی بحث میکند که در مقام ارتباط به کار میروند. مثلاً من میخواهم با شما ارتباط زبانی برقرار کنم یک تعداد نشانههای زبانی را به کار میگیرم. این نشانهها در مقام ارتباط به کار رفتهاند. اولاً: نشانهها قرار دادی اند؛ نه طبیعی و غیر قراردادی. ثانیاً: در مقام ارتباط بشری به کار میروند. حال ارتباط زبانی باشد یا غیر زبانی، یعنی شما با مخاطب ارتباط برقرار کردید. حال با هر وسیلهای که باشد و یک تعداد از نشانهها را به کار گرفتید.بنابراین نشانه شناسی، نشانهها و دلالتهای آنها را در مقام ارتباط مورد بررسی قرار میدهد. این کلیترین تعبیر از علم نشانه شناسی است. نشانه شناسی با علومی مانند هرمنوتیک بسیار تفاوت دارد. نشانه شناسی بحثهایش روش شناختی است، یعنی از این بحث میکند که با چه روشی میتوان مجموعهای از نشانهها را فهمید آیا روشی وجود دارد یا خیر، و اگر هست، چه روشی؟ بنابر این با بحث نشانهها و دلالت، به روش نشانهها و دلالت و به بحث کلی تری میرسد، ولی هرمنوتیک از فهم بحث میکند، اینکه فهم چیست؟ آیا فهم ما از پیش فهمها و پیش فرضها متأثر است. هرمنوتیک روش به دست نمیدهد، بلکه هرمنوتیک معاصر ضد و مخالف روش است. درست نیست که کسی از تفسیر هرمنوتیکی قرآن سخن بگوید، زیرا تفسیر متناقض است. تفسیر هرمنوتیکی قرآن اصلاً معنا ندارد. تفسیر یک دانش درجه اول است و از آن بحث میکند که قرآن را تفسیر کنید و مبتنی بر وجود روش هست، اما هرمنوتیک معاصر بر نبود روش مبتنی است و ضد روش میباشد.این دو با هم متناقضاند ، ولی تعبیر تفسیر نشانهشناسی قرآن دقیق و بهتر است یعنی روش به دست میدهد. یکی از مشکلات نوشتن تفسیر هرمنوتیکی این است که در دام نسبی گرایی میافتیم، چون یکی از مشکلات هرمنوتیک معاصر نسبی گرایی است، ولی نشانه شناسی، نسبی گرایی نیست، بلکه روش عینی میدهد که چگونه یک متن را به روش عملی بفهمیم و این بخش متن را با بخش دیگر و با نشانههای دیگر چگونه لحاظ کنیم.نکته دیگر اینکه: نشانه شناسی علاوه بر اینکه روش میدهد، میتواند یک نظام معنایی هم بدهد. وقتی شما یک متن را مطالعه میکنید، این متن مجموعهای از معانی است. آیا در میان این مجموعه از معانی، نظم و ترتیب خاصی هست یا نه؟ نشانه شناسی کمک میکند که وقتی یک متن را تفسیر میکنید، یک نظام معنایی را بیابید که این اهمیت فوق العادهای دارد و مفسران در طول تاریخ قرآن را به شکلهای گوناگونی تفسیر کردهاند و کارهای ارزندهای را انجام دادهاند، اما از این نگاه کمتر وارد شدهاند که کل قرآن را به صورت یک نظام و منظومه معنایی ببینند و ارتباط آن را بفهمند. ملاحظه این نظام از امتیازات عصر جدید است و نشانه شناسی متن را یک نظام میبیند. نگاه نظام دار دارد و به صورت مجموعهای میبیند که میان اجزاء تناسب و در فهم تأثیر و تأثری هست و این هم خیلی مهم است؛ البته این مطلب در کتابهای تفسیری ما نیز هست، ولی به این صورت برجسته نشده است. تفاوت زبان شناسی با نشانه شناسی تفاوت دیدگاه وجود دارد و بعضی از آنها اشاره شد. یکی دیدگاه سوسور است که در واقع نشانه شناسی با زبان شناسی به یک معنا عام و خاص مطلق هستند، با این تفاوت که مباحث نشانه شناسی از طریق مباحث زبان شناسی سامان پیدا میکند و در واقع مباحث زبان شناسی مدخل است برای ورود به مباحث نشانهشناسی. یکی از تحلیلها در مورد نشانه شناسی از ایزوتسو ژاپنی است که از سوسور گرفته است.ایزوتسو راجع به مباحث قرآنی دو کتاب دارد و اولین کسی است که مباحث واژه شناسی جدید را در معناشناسی و تفسیر قرآن به کار گرفت 1. «خدا و انسان در قرآن» 2. «مفاهیم اخلاقی در قرآن» که هر دو به فارسی ترجمه شده است. تفاوت دو کتاب در این ست که در کتاب اول مبانی زبان شناسی و نشانهشناسی سوسور را در فهم معناشناسی قرآن مطرح کرده است. اگر میخواهیم معانی قرآن را بفهمیم باید چکار بکنیم. در این باره روش به دست میدهد. کتاب دوم تطبیقی از آن مبانی در مفاهیم اخلاقی و دینی قرآن است. در واقع اثر اول کلی است و روش میدهد و اثر دوم تطبیقی است و در مورد حوزه مفاهیم اخلاقی قرآن همان روش را به کار میگیرد. در کتاب دوم میگوید: میخواهم کاری انجام بدهم که خود مفاهیم و واژههای قرآن با شما صحبت کند و واژههای اخلاقی قرآن زبان باز کنند و با شما صحبت کنند. و بینید اخلاق در قرآن چیست؟ وقتی شما میخواهید نظام اخلاقی در قرآن را پیدا کنید، قرآن چگونه با شما صحبت میکند. وی همان روشهایی را به کار میگیرد که در کتاب اول مورد بحث قرار داده است. کتاب اول ـ بیشتر در مقدمهاش روش را بسط داده و توضیح داده ـ با این نکته آغاز کرده که قرآن یک انقلاب در جهان بینی عرب به وجود آورد و جهان بینی اعراب جاهلی را تغییر داد. چگونه قرآن جهان بینی عرب جاهلی را تغییر داد. یعنی پیدایش نظام معنایی جدید معلول نظام معنایی جدید است، یعنی مجموعهای از نظام معنایی جدید را به عربها داد. این مجموعه نظام معنایی جدید را از کجا آورد؟ آیا قرآن واژههای جدیدی ساخت که معانی تازهای داشتند و با آنها معانی جهان بینی نو را طراحی کرد؟ نه. قرآن بر تن همان واژههای کهن، معانی جدیدی را پوشاند و از این راه جهان بینی جدید را به وجود آورد. انقلاب قرآن در اصل یک انقلاب معناشناختی بود و برای این کار واژهها و مواد اولیه موجود را گرفت و معانی جدیدی به آنها پوشاند و از اینجا انقلاب در جهان بینی عرب داخل شد. در واقع به ارتباط جهان بینی و معنا شناسی اشاره میکند، یعنی جهان بینی زاییده معناشناسی است. این اصل مهمی است و جهان بینی قرآنی یک جهان بینی زبان شناختی است. شما اگر میخواهید جهان بینی قرآن را بفهمید باید زبان قرآن را تحلیل کنید. معنا شناسی قرآن را چگونه سامان بدهیم؟ باید سراغ نشانه شناسی سوسور برویم.ایزتسو اصلهای سوسور را با جرح و تعدیل به کار میگیرد. سوسور در اصل اول میگفت: زبان یک حرکت تاریخی است و یک نگاه تاریخی به آن میشود کرد و نگاه همزمانی میتوان به آن انداخت و نگاه مقطعی میشود به آن کرد. ایزوتسو هم میگوید: زبان عرب جاهلی، قبل از قرآن بود و دگرگونیهای بسیاری داشت. وقتی به زمان و زبان قرآن میرسیم مقطع جدیدی آغاز میشود، که با مقاطع قبلی به طور کامل تفاوت دارد و یک نظام جدیدی در درون زبان عربی پیدا میشود. این مقطع را باید بررسی کرد. نگاه همزمانی به زبان عربی باید پیدا کرد. شما اگر میخواهید زبان قرآن را تحلیل کنید، زبان عربی را در مقطع صدر اسلام باید تحلیل کنید و ببینید قرآن چه دگرگونیهایی در این مقطع به وجود آورده است. این مهم است. و شما هنگام تحلیل باید اصل دیگر را در نظر بگیرید که قرآن یک نظام معنایی جدیدی است. معانی واژههای قرآن از بیرون مشخص نشدهاند، بلکه در درون خود قرآن مشخص میشوند. مثلاً معنای یک واژهای در تقابل و همنشینی با واژههای دیگر در قرآن باید کشف شود، مثلاً واژه صراط با چه واژههایی همنشین است و جانشین چه کلمههایی می شود، در آیه «اهدنا الصراط المستقیم» «فاعبدونی هذا صراط مستقیم» صراط با هدایت همنشین شده است . در آیه دیگر صراط با عبادت همنشین شده است، یعنی صراط مستقیم به معنای عباد است و اگر میخواهی صراط مستقیم را پیدا کنی، مرا عبادت کن. با توجه به روابط همنشینی و جانشینی میتوانید معانی واژههای قرآنی را بیابید. مهمترین واژه قرآنی (الله) در زبان عرب جاهلی به معنای بالاترین معبود بود، ولی در نظام معنایی قرآن معنای جدیدی (معبود یگانه) یافت. این واژة الله با واژههای دیگر در ارتباط است و اگر بخواهید معنای رسول را پیدا کنید، باید معنای الله و ارتباطی که در نظام معنایی جانشینی و هم نشینی قرآن هست را بیابید. کارکرد نشانهها: نشانهها عمل ویژهای را انجام میدهند و دالّهایی برای مدلولات خاص هستند. امروز این عمل را معمولاً با اصطلاح فرایندنشانهبودن یا «فرایندنشانگی» یا «Semiosis» نشان میدهند. نشانهها وقتی نشانة چیزی قرار میگیرند، فرایندی را طی میکنند. نشانهشناسی (semiotics) دانشی است که این فرایند را بررسی میکند.و نشان میدهد چگونه نشانهها این فرایند را میپیمایند و نشانهگذاری چگونه صورت میپذیرد. همچنین بررسی میکند که نشانه خوانی چگونه رخ میدهد و چه فرایندی را پیماید.بنابراین میتوانیم این نکته را به مطالب یادشده بیفزاییم که نشانهشناسی، رابطه دالّها با مدلولها و چگونگی دلالت آنها بر مدلولها و چگونگی پیبردن از مدلولها به آنها را بررسی میکند. نشانهها در قرآن: هر متن از تعدادی نشانههای زبانی تشکیل شده است. قرآن هم چنین است و خداوند متنی با این ویژگی به حضرت پیامبر(ص) فرستاده است. مفسران فعالیتهای بسیاری را برای فهم این متن آسمانی انجام میدهند. این نشانهها بر معانی ویژهای دلالت دارد. خداوند نشانهها را علامتهایی برای معانی قرار داد و «علامتگذاری» ((encoding دستهای از فعالیتهای مفسران به بررسی این نشانهها و پیبردن به چگونگی دلالت آنها مربوط میشود؛ به عبارت دیگر نخستین کار در تفسیر بررسی دلالت این نشانه و به تعبیر دقیقتر «علامتخوانی»decoding)) است. علامتخوانی، گشودن دلالتهای نشانههای نص است.نخستین فعالیت عالمان دینی، نشانه شناختی است و معرفت دینی دستکم در یک سطح، محصول تحلیلهای نشانه شناختی است. علامتخوانی نصوص دینی چیزی جز انجام دادن بررسیهای نشانه شناختی در نصوص دینی نیست. تحلیلهای ادبی و لغتشناسی، تحقیقات بلاغی و معانی بیانی در آیات و روایات، درمجموع کارهایی نشانهشناختی است ودر این سطح قراردارد، ولی نشانهشناسی نصوص دینی نامی برای مجموعهای از فعالیتهای گوناگون است و کارهای بسیاری در این مجموعه میگنجد که به برخی از آنها اشاره میکنیم. معنا شناسی و کاربرد شناسی دو کار عمده که در این سطح انجام میگیرد، معناشناسی وکاربردشناسی است. گاه عالم درپی این است که بداند نشانهها و جملات نصوص دینی چه معنایی دارند و گاه از این بحث میکند که خداوند از نشانهها و جملات مورد نظر در سیاق ویژه، چه معنایی را اراده کرده است. برای مثال در مورد آیه «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ» (فتح/10) معنای استعمالی «ید» دست جسمانی است، اما اراده جدی و مورد نظر خدا ممکن است «قدرت» باشد. این دو با هم تفاوت دارند. معنای نشانههای نصّی در دو سطح گوناگون مطرح میشود: گاه معنای آنها فارغ از سیاق و بدون ارتباط با قصد الهی مطرح میگردد؛ یعنی از این بحث میشود که در درون نظام زبان، این نشانه یا ترکیب خاص چه معنایی دارد و گاه این مسئله در سطح دیگری مطرح میشود ، اینکه آیا در این سیاق ویژه، شارع مقدس این معنا را قصدکرده است یا نه. در علم اصول نیز به تفاوت این دوسطح اشاره شده است. وقتی گویندهای کلامی را به زبان میآورد، ممکن است معنای آن را به طور جدی اراده کرده باشد یا اراده جدی او چیز دیگری باشد؛ برای نمونه از باب شوخی آن را گفته باشد در هر کلامی این امکان هست که گوینده مدلول آن را اراده کند یا مراد دیگری داشته باشد. وقتی گویندهای به شوخی میگوید: «تو چقدر آدم دانایی هستی!» مدلول آن را قصد نمیکند و قصدش استهزا است؛ ولی بازممکن است همین مدلول را واقعاً قصد کند، یعنی اراده جدیاش به آن تعلقگیرد. اصولیها درصورت اول میگویند گوینده الفاظ را در معنا استعمال کرده و اراده استعمالی وجود دارد، اما اراده جدی درکار نیست؛ درنتیجه میان مراد استعمالی و مراد جدی فاصله وجود دارد، ولی در صورت دوم الفاظ را در معنای مورد نظر استعمال کرده و اراده جدیاش هم به آن تعلق گرفته است و این دو اراده بر هم منطبق شدهاند . (الشهید الصدر، دروس فی علم الاصول، 92 ـ 95 ص). تفکیک اراده استعمالی و اراده جدی به تفاوت دو سطح نشانههای زبانی مربوط میشود. گاه ما از معنای نشانهها و جملات زبانی بدون توجه به عوامل خارجی از قبیل سیاق و قصد گوینده نظر میکنیم و تنها درپی این هستیم که نشانهها یا جملات در نظام زبان چه معنایی میتوانند داشتهباشند و گاه آنها را در ارتباط با سیاق، بافت ویژه و گویندهاش درنظرمیگیریم. امروزه این دو سطح، دو شاخة متفاوت را به خود اختصاص دادهاند «که معناشناسی» و «کاربردشناسی» نامیده میشوند. معناشناسی (Semantics) در سطح اول و کاربردشناسی (Pragmatics) در سطح دوم کار میکند و هر دو شاخه به بررسی معنا میپردازد، ولی دوتفاوت عمده میان این دو شاخه وجود دارد. 1) معناشناسی به سطح اراده استعمالی و کاربردشناسی به سطح اراده جدی مربوط میشود؛ معناشناسی با اینامر سروکار دارد که نشانهها در نظام زبان، بدون نظر به بافت، سیاق و قصد گوینده، چه معنایی میتوانند داشته باشند؛ اما کاربردشناسی از این بحث میکند که نشانههای ویژه در بافت و سیاق خاص و نسبت به گویندهای خاص چه معنایی دارند. 2) معنای مورد بحث در معناشناسی به صورت رابطهای درمیآید که به دو طرف نیازمند است؛ یعنی معنا رابطهای قائم به دو طرف (diadic relation) است، ولی درکاربردشناسی، معنا سه طرف میخواهد و رابطهای قائم به سه طرف (triadic relation) است. براینمونه، در معناشناسی از این بحث میشود که جمله (الف)به معنای (ب) است؛ معنا دراین زمینه به صورت رابطهای میان الف و ب بیان میشود ، اما در کاربردشناسی میگوییم جمله (الف) نسبتبه گوینده (ج) به معنای (ب) است. پس معنا به صورت رابطهای میان الف و ب و ج بیان می شود. نشانهشناسی متن، یعنی تحلیل روابط میان نشانههای متن و مدلولهای آنها که در سطوح مختلفی انجام میپذیرد؛ خواننده نه تنها نشانههای متن را دررابطه با مدلولهایشان بررسی میکند، کاری معناشناختی و کاربردشناختی نیز انجام میدهد؛ او نخست معنای نشانههای متن را در سطح نظام زبان جستوجو میکند، سپس به دنبال تعیین قصدگوینده و ارتباط آنها با بافتهای خاص متن برمیآید. عالم دین نیز همین فعالیتها را انجام میدهد. او نشانههایی را که در نصوصدینی میبیند، مورد بحث قرارمیدهد و روابط آنها با یکدیگر و مدلولاتشان را بررسیمیکند و قواعد معناشناختی و کاربردشناختی را به کارمیگیرد تا معانی آنها را دریابد. لایههای ظاهر و بیان متن معناشناسی و کاربردشناسی نشانههایی که آشکارا درنص مشاهده میشود، راهی برای ورود به عالمی بیپایان است؛ نه بیرون آمدن ازفضایی محدود و خاتمه دادن به تلاش. از این رو مهمترین وظیفة مفسر، فعلیتبخشی(actualization) به محتوا و مضمون نص است. هر متنی پیچیدگی دارد و این پیچیدگی بیش از برگشت به گفتههای متن، به ناگفتههایش مربوط میشود . بخش گستردهای از متن در ظاهر، و سطح اظهار بروز نمیکند و پنهان میماند. خواننده باید این بخش را ــ که به صورت بالقوه در متن هست ــ بهصورت بالفعل درآورد. فعلیت بخشی به مضمون و محتوا بدینمعنا است که خواننده بخش ناپیدای متن را آشکار سازد. متن از این نظر به مشارکت آگاهانه و همدلی مومنانة خواننده نیاز دارد تا استعدادهای نهفتهاش را آشکارکند. این استعدادها و بخشهای بالقوه به فضاهای خالی یا خلأهایی میمانند که باید پرشوند و خواننده بایدبراساس گفتههای متن آنها را پر کند.(Caesar,1999:121). از لحاظ نشانهشناختی هیچمتنی نمیتواند تمام استعدادهایش را یکجا مکشوف سازد. متن ویژگی دوگانهای دارد؛ بخشی از استعدادهایش را بالفعل در معرض دید خواننده قرارمیدهد و بخشیدیگر را پنهان میسازد؛ حقایقی را فاش میگوید و حقایقی دیگر را برای اهلش پنهان میدارد. متن، سازوکار اظهار و اخفا دارد و همینامر مجال گستردهای برای تفسیرمتن میگشاید. متن به خوانندهای نیازدارد تا سطح ناپیدا را آشکار کند. خواننده برای ورود به عالم متن، به متن محتاج است و متن برای آشکار سازی ناگفتههای پنهان مشتاق خواننده است. متون گوناگون از لحاظ سازوکار اظهار و اخفا تفاوت دارند؛ برخی از آنها حداکثر اظهار وحداقل اخفا را دارند، براینمونه متون علمی اینگونهاند؛ و از زبان مصنوعی بسیار استفاده میکنند تا اظهار را به حداکثر رسانند. درمقابل، برخی متون ادبی و شعری به نسبت اخفای بیشتری دارند. منابع 1- ابن عربی، الفتوحات المکیـة، دارالاحیاء اتراث العربی، بیروت (1998). 2. الشهید الصدر، محمدباقر. دروس فی علم الاصول، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیة للشهید الصدر، قم، 1426ق. 3. Umberto Eco, A Theory of semiotics , Indiana University press (1976). 4. Umberto, Eco , the role of the reader , Indiana University press (1979). 5. Umberto, Eco , Interpretation and overinterpretation, cambridge (1992). 6. Umberto, Eco , The limits of interpretation, Indiana university press (1994). 7. Umberto, Eco , Semiotics and philosophy of language Indiana university press (1984). 8. Caesar,Michael Umberto Eco, polity press (1999). 9. Leech, Geoffery, principles of pragmatics, longman (1983). 10. Chandler, Daniel, semiotics, Routledge (2002). 11. Deledalle, Gerard. Charles s. preirce’s philosohpy of signs, Indiana university (2000). 12. Lidov, David, Elements of semiotics, Macmillan (1999). دکتر علیرضا قائمینیا/عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) منبع: مجله قرآن و علم شماره 1 ادامه دارد........
93/06/04 - 01:23
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
شرکت شش هزار دانش آموز هرمزگاني در کلاسهاي تابستاني اوقات فراغت قرآني
۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ۱۴ ۱۷ب ظ شرکت شش هزار دانش آموز هرمزگاني در کلاسهاي تابستاني اوقات فراغت قرآني مديرکل تبليغات اسلامي هرمزگان گفت کلاس هاي طرح اوقات فراغت مؤسسات و خانه هاي قرآني روستايي در سطح استان با شرکت شش هزار دانش آموز درحال برگزاري است به گزارش خبرگزاري موج حجتالاسلامرییس دانشگاه علوم قرآن: ترویج فرهنگ قرآنی بهترین وسیله در مقابل تهاجم فرهنگی است
رییس دانشگاه علوم قرآن ترویج فرهنگ قرآنی بهترین وسیله در مقابل تهاجم فرهنگی است سبزوار - ایرنا - رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت ترویج فرهنگ و تربیت افراد قرآنی بهترین وسیله در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن است حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی عصر سه شنبه در مراسم تودیع ورییس دانشگاه علوم قرآن: ترویج فرهنگ قرآنی بهترین راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی است
رییس دانشگاه علوم قرآن ترویج فرهنگ قرآنی بهترین راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی است سبزوار - ایرنا - رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت ترویج فرهنگ و تربیت افراد قرآنی بهترین راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی عصر سه شنبه در مراسمآغاز به کار جشنواره قرآنی دانشجویان کشور در ایلام
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام آغاز به کار جشنواره قرآنی دانشجویان کشور در ایلام به گزارش خبرگزاری پانا جشنواره قرآنی دانشجویان سراسر کشور در آیینی آغاز به کار کرد ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ شهريور ساعت 08 18 به گزارش خبرگزاری پانا حجتالاسلام سید محمدباقر هاشمیدانش آموزان قرآنی کشور با امضای طوماری جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند
دانش آموزان قرآنی کشور با امضای طوماری جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند ارومیه - ایرنا - دانش آموزان شرکت کننده در سی و دومین دوره از مسابقات قرآن و عترت کشور در ارومیه با امضای طوماری جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه را محکوم کردند به گزارش خبرنگار ایرنا 800 نف46 داور قرآنی در سی و دومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان کشور حضور دارند
46 داور قرآنی در سی و دومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان کشور حضور دارند ارومیه - ایرنا - معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت 46 داور قرآنی در سی و دومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان کشور در ارومیه حضور دارند قدرت اله قاسمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگارراهپیمایی دانش آموزان قرآنی حال و هوای ارومیه را عطرآگین کرد
سی دومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان کشور راهپیمایی دانش آموزان قرآنی حال و هوای ارومیه را عطرآگین کرد خبرگزاری پانا راهپیمایی دانش آموزان شرکت در سی و دومین دوره مسابقات قرآن عترت و نماز کشور در شهر شهیدان ارومیه حال هوای این شهر را قرآنی کرده است ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مردادفرماندار خرامه تأکید کرد لزوم ارتقای تربیت قرآنی دانشآموزان خرامه
فرماندار خرامه تأکید کردلزوم ارتقای تربیت قرآنی دانشآموزان خرامهفرماندار خرامه گفت براساس سیاستهای کلی کشور باید تربیت قرآنی دانشآموزان این شهرستان ارتقا یابد به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی فرمانداری خرامه احسان خازن بعدازظهر امروز در جلسه شورای آموزتمبر یادبود مسابقات قرآن و عترت دانش آموزان رونمایی شد
تمبر یادبود مسابقات قرآن و عترت دانش آموزان رونمایی شد ارومیه - ایرنا - تمبر یادبود سی و دومین دوره از مسابقات قرآن و عترت دانش آموزان سراسر کشور روز شنبه با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در ارومیه رونمایی شد به گزارش خبرنگار ایرنا همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه سی وحضور داوران برجسته بینالمللی و کشوری در مسابقات قرآنی دانشآموزان در ارومیه
ارومیه حضور داوران برجسته بینالمللی و کشوری در مسابقات قرآنی دانشآموزان در ارومیه معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از حضور داوران برجسته بینالمللی و کشوری در مسابقات قرآنی دانشآموزان کشور در ارومیه خبر داد به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیهاختتامییه مسابقات قرآن، نماز و عترت دانشآموزان کشور در ارومیه
با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار خواهد شد اختتامییه مسابقات قرآن نماز و عترت دانشآموزان کشور در ارومیه خبرگزاری پانا آیین اختتامییه سیودومین دوره مسابقات قرآن نماز و عترت دانشآموزان کشور در بخش پسران با حضور وزیر آموزش و پرورش در ارومیه برگزار خواهد شد ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ مردادراهیابی 4 دانشجوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به مرحله کشوری جشنواره قرآن
راهیابی 4 دانشجوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به مرحله کشوری جشنواره قرآنچهار نفر از دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی بعد از پشت سر گذاشتن مرحله منطقهای بیست و نهمین جشنواره قرآن کریم دانشجویان به مرحله کشوری راه یافتند به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاعرساتهامی از امضای تفاهمنامه بین دستگاه قضایی و دانشگاه علوم قرآنی خبر داد
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸ ۲۷ معاون فرهنگ دینی و سازمانی اداره کل فرهنگی قوه قضائیه گفت اگر امروز جمهوری اسلامی عظمت و شکوهی دارد به خاطر سختی است که شهدا و آزادگان کشیدهاند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کویر حجت الاسلام سیدعلی تهامی در مراسم تجلیل اامام جمعه اردبیل: محافل ترجمه و تفسیر قرآن رونق بگیرد
امام جمعه اردبیل محافل ترجمه و تفسیر قرآن رونق بگیردنماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت شایسته است در نشر و گسترش فرهنگ غنی قرآن کریم محافل ترجمه و تفسیر قرآن در استان اردبیل رونقی مضاعف پیدا کند به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل آیتالله سید حسن عاملی عصر امروز درپیام استاندار آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه به مناسبت مسابقات قرآن و عترت دانش آموزان کشور
پیام استاندار آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه به مناسبت مسابقات قرآن و عترت دانش آموزان کشور ارومیه - ایرنا - به مناسبت آغاز سی و دومین دوره از مسابقات قرآن و عترت دانش آموزان کشور در ارومیه استاندار آذربایجان غربی و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه پیامی صادر کردندرخشش دانش آموزان هرمزگانی در مسابقات کشوری نماز، عترت و قرآن
درخشش دانش آموزان هرمزگانی در مسابقات کشوری نماز عترت و قرآن بندرعباس- ایرنا - مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان گفت دانش آموزان این استان در سی ودومین دوره از مسابقات سراسری نماز عترت وقرآن موفق به کسب هفت رتبه شدند احمد آخوندی روز شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود دراین دوره از مساآیت الله مکارم شیرازی بر توسعه جلسات تفسیر قرآن تاکید کرد
آیت الله مکارم شیرازی بر توسعه جلسات تفسیر قرآن تاکید کرد مشهد - ایرنا - آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید بر توجه و گسترش مباحث مربوط به تفسیر مفاهیم قرآن کریم در محافل و جلسات قرآنی تاکید کرد به گزارش ایرنا این مرجع عالیقدر شنبه شب در مراسم تجلیل از برگزیدگان م-
گوناگون
پربازدیدترینها