محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827281712
کمیک موشن و کاربردش در ساخت انیمیشن
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تکنیک کمیک موشن بیشتر در آثار دفاع مقدس تلویزیون استفاده میشود
کمیک موشن و کاربردش در ساخت انیمیشن
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1393 ساعت 17:50 | شماره خبر : 1600497525404831128 تعداد بازید: 7
هنر انیمیشن و زیرمجموعههای آن از قبیل استاپموشن یا کمیک موشن همیشه مورد توجه بوده و به همان نسبت توانسته خیل بزرگی از مخاطبان تلویزیون و سینما را با خود همراه کند.
در کشور ما در مقطعی این هنر مورد استقبال قرار گرفت. بعدها در ساخت انیمیشن و استفاده از زیرمجموعههای آن تا حدودی زمینه برای پذیرش عموم فراهم شد و اکنون هم مکملهای انیمیشن از قبیل کمیک موشن بتازگی وارد قاب تلویزیون و سینما شده است.
مدتی است تلویزیون با روایت چند مجموعه داستان مانند نورالدین عارفی و در سینما با مجموعه مستندهای «نامها» به کارگردانی رضا میرکریمی قالب تازهای برای بیان تصویری قصهها پیدا کرده است. شیوه جدید کمیک موشن یا به عبارتی مجموعهای از نقاشیهای متعدد با موضوع واحد، نمونهای برای این نوع روایت است. این بیان روایی برگرفته از کمیک استریپ یا داستانهای مصور دنبالهدار است که معروفترین آنها ماجرای «تنتن و میلو» است. البته تکنیک استاپ موشن که به آن انیمیشن حرکت اشیا میگویند، پیشینه قدیمیتری دارد. در استاپ موشن معمولا شیء یا عروسک مورد نظر را مقداری جابهجا میکنند و بعد از آن عکسبرداری میکنند و این شیوه آنقدر ادامه مییابد تا یک فیلم انیمیشن خلق شود. کمیک موشن در حال حاضر در گونه دفاع مقدس بیشتر استفاده میشود، خصوصا در آثار تلویزیونی استفاده از کمیک موشن برای ساخت برنامههای مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با وجود این باید اذعان کرد کماکان آشنایی کمی نسبت به این تکنیک تصویری روایی وجود دارد. بسیاری از انیمیشنهای روز مثل بتمن، سوپرمن یا تنتن ابتدا به صورت داستان مصور بودند، اما بتدریج با استقبال مردم شکل انیمیشن (به آن صورتی که میشناسیم) به خود گرفتهاند. به گفته امیر مهران دانش آموخته دانشکده سینما تئاتر و مسئول پروژه مستند «نامها»، طی سالهای گذشته از عکسهای پی در پی برای ساخت فیلم به صورت محدود استفاده میشد و الان هم در تلویزیون رواج بسیاری دارد، کمیک موشن در جهان هم هنر جدیدی است و بیشتر در سریالها از آن استفاده میشود. نقاشی کشیدن و فیلم ساختن با این روش در نگاه اولیه به نظر سخت نیست، اما اگر در جزئیات و سختیهای آن خرد شویم، متوجه فراز و فرودهایی میشویم که حتی به ذهن خطور نمیکند. امیر مهران درباره سختیهای کمیک موشن عنوان میکند: «بزرگترین چالش این تکنیک آن است که باید به قواعد ژانر آن وفادار باشیم. این کار انیمیشن و سینمایی متحرک نیست، بلکه باید کمیک موشن باشد؛ یعنی باید بیشتر به حرکات دوربین یا گرافیکها و جلوههای ویژه محدود شود. ما در انیمیشن میتوانیم شخصیتها را حرکت دهیم و آنها را بخندانیم، اما در این تکنیک با عکسهایی روبهرو هستیم که نقاشی شده هستند و صورتها هیچ حرکتی ندارند و شاید تنها یک تصویر از یک صورت ناراحت داشته باشیم. بنابراین انتقال احساس و حرکت در کمیک موشن بسیار سخت است.» موضوع قابل توجه در کمیک موشن هماهنگی نویسندههای این قالب روایی برای خلق یک تصویر و قصه واحد است که در نگاه اول شاید شبیه انیمیشن باشد، اما تفاوتهایی با آن دارد. امیر مهران در اینباره توضیح میدهد: «تدوین این نوع کارها با تکیه بر کمیک استریپ سخت است، شاید در مرحله صداگذاری و پس از تولید شبیه انیمیشن باشد، اما در مراحل ابتدایی باید این موضوع در نظر گرفته شود که شخصیتها اجازه حرکت ندارند.» چگونه نوشتن قصهها هم به دلیل نداشتن حرکت، اهمیت خاصی دارد در اینجا مهارت نویسنده برای بیان تصویری به کمکش میآید. مهران ادامه میدهد: «نویسندهها باید نمونههایی از این نوع کارها را ببینند تا بدانند به چه نوع قصهگویی احتیاج داریم. در انیمیشن در بسیاری از قسمتها به دلیل متحرک بودن، مسائل میتواند با سادگی بیشتری بیان شود، اما در کمیک موشن به دلیل نداشتن حرکت، بیننده چند ثانیه به عکس خیره میشود و در نتیجه طراحی تصویر باید ویژه باشد؛ یعنی یک فریم نقاشی را به طور کامل همراه با جزئیات باید کار کنیم. مثلا اگر به 200 پلان احتیاج داشته باشیم به موازات آن باید به همین تعداد نقاشی داشته باشیم. هماهنگ شدن طراحان برای خلق یک فریم واحد کار سختی است.» به هر حال حسی که از طریق کمیک موشن در مخاطب ایجاد میشود، متفاوت با حال و هوایی است که در انیمیشن میبینیم و این میتواند یکی از وجوه تمایز انیمیشن با کمیک موشن باشد. مهران در اینباره میگوید: «انرژی ما بیشتر روی طراحی، فضاسازی و حس و حال پلانها صرف میشود و عکس انیمیشن نمیتوانیم روی حرکت تمرکز کنیم. خلاف تصور موجود بخوبی میتوانیم از طریق این تکنیک لحظات حسی و اکشن را منتقل کنیم و بازخوردها نیز در این خصوص مثبت بوده است.» متحرکسازی در ایران معمولا احتیاج به زمان و صرف هزینههای بسیاری دارد و در عین حال سابقه ظهور انیمیشن در ایران به نسبت کشورهای مجاور بیشتر است. شاید کمیک موشن دریچهای برای بهتر شناخته شدن نظام کلی انیمیشن ایران باشد. مهران میگوید: «انیمیشن به اندازه سینما در کشورمان قدمت دارد و به هر حال درونی شدن گونه انیمیشن در ایران زمان بسیاری برده و این مساله درباره کمیک موشن بهعنوان یکی از شاخههای انیمیشن هم صدق میکند.» به گفته مهران، سوار بر موج تکنیک خاصی بودن در کشورمان زیاد اتفاق میافتد. مثلا بعد از رواج مجموعه انیمیشن شکرستان، موجی به راه افتاد تا همه انیمیشنها به این روش ساخته شود. وی عنوان میکند: «کمیک موشن زیرمجموعه انیمیشن است و ممکن است در پی همین موج در مقطعی از این تکنیک استفاده و بعد از آن رها شود یا به تاریخ بپیوندد. سالهای بسیاری است که صحبت از ساخته شدن بنیاد ملی انیمیشن است تا حرکتها سازمانیافتهتر شوند، اما در عمل اتفاقی نیفتاده است. عکس این مساله معطوف به فعالیت بنیاد ملی بازیهای رایانهای است که در آن پیشرفت چشمگیری داشتیم.» نکته قابل توجه این است که وقتی در کشورمان موجهایی از این دست راه میافتد، معمولا نهاد یا گروهی متولی ماندگار شدن آن نمیشوند و به همین دلیل ممکن است به زمان معینی محدود شود. در حال حاضر هم کار با این تکنیک به شیوهای است که تقاضا برای آن باید از سوی نهاد یا سازمان خاصی صورت بگیرد و تاکنون این تقاضاها بیشتر معطوف به ساخت کمیک موشن در حوزه دفاع مقدس بوده و بیشتر این کارها هم برای تلویزیون انجام گرفته است. مهران ادامه میدهد: «امکان ساخت کمیک موشن در حوزههای دیگر ازجمله قصههای عامیانه ایرانی وجود دارد و این تکنیک تنها برای روایت دفاع مقدس نیست، اما باید سفارشدهندهای در این خصوص وجود داشته باشد. کار کردن در این حوزه سخت است چون بودجه معینی باید برای آن تعریف شود تا به دیگر حوزهها بسط پیدا کند. شاید برای مدیران صبا و تلویزیون این تکنیک چندان شناخته شده نباشد که بخواهند بیشتر روی آن تمرکز کنند، ولی این تکنیک برای تلویزیون بسیار کاربردی است و امکان ساخت دقایق بسیاری از برنامههای تلویزیون با این تکنیک وجود دارد.» مهران درباره تجهیزاتی که برای پیشبرد کمیک موشن احتیاج داریم، میگوید: «امکانات نرمافزاری ما و فنی این تکنیک در ایران موجود است، اما باید به این مرحله برسیم که امکانات فکری آن هم برای بیشتر شناخته شدن فراهم شود. دوستانی که در این زمینه فعالیت دارند باید به شیوهای عمل کنند که کارشان به نحو شایستهای انجام شود تا این سبک مانند بسیاری از سبکهای دیگر مقطعی نباشد و زود از بین نرود.» انیمیشن به دلیل متحرک بودن همواره توجه عمومی را به سمت خود جلب میکند، اما کمیک موشن به دلیل نداشتن حرکت باید آن قدر جذاب و تصویری باشد که مخاطب ناخودآگاه به سمت آن کشیده شود. علاوه بر آن کار در کمیک موشن گزیدهگویی به این معنی رایج است که هر تصویر آن چکیدهای از مهمترین بخشهایی است که باید به مخاطب گفته شود و البته در این میان تصمیمگیری درخصوص اینکه چه تصاویری باید به مخاطب منتقل شود اهمیت خاصی دارد. به هر حال آگاهی مدیران نسبت به این تکنیک تصویری و ظرفیتهای آن، شرط اول بسط و گسترش آن میان مردم، کودکان و نوجوانان است. (نسرین بختیاری/ ضمیمه قاب کوچک)
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1393 ساعت 17:50 | شماره خبر : 1600497525404831128 تعداد بازید: 7
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
مسئول مرکز فرهنگی شماره یک کانون پرورش فکری کودکان زنجان خبر داد ساخت نخستین انیمیشن کانون پرورش فکری در مرکز
مسئول مرکز فرهنگی شماره یک کانون پرورش فکری کودکان زنجان خبر دادساخت نخستین انیمیشن کانون پرورش فکری در مرکز یک زنجانمسئول مرکز فرهنگی هنری و ادبی شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان گفت نخستین انیمیشن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز یک زنجان ساختمردم از ما میخواهند انیمیشنهای خارجی را ممیزی کنیم/ ساخت انیمیشن درباره خلیجفارس
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون نشست مدیر شبکه پویا در مهر-2 مردم از ما میخواهند انیمیشنهای خارجی را ممیزی کنیم ساخت انیمیشن درباره خلیجفارس نشست با مدیران مرکزپویانمایی صبا و شبکه پویا طرح موضوعاتی چون دفاع از ممیزی انیمیشن و ذکر این نکته که نسخه اصلی آثار برای پخشهای بعدیانيميشن «بر باز يافته» در قم ساخته ميشود
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ۱۱ ۲۸ق ظ انيميشن بر باز يافته در قم ساخته ميشود انيميشن بر باز يافته در حوزه هنري استان قم ساخته ميشود به گزارش خبرگزاري موج انيميشن بر باز يافته به نويسندگي و کارگرداني مرضيه بنکدار هنرجوي دوره تخصصي انيميشن حوزه هنري استان قم ساخته ميشود اين انيميشندانلود Aurora 3D Animation Maker 14.07.21 – نرم افزار ساخت انیمیشن سه بعدی
Aurora 3D Animation Maker نرم افزاری جهت ساخت انیمیشن های سه بعدی متحرک می باشد به کمک این نرم افزار شما به راحتی می توانید ویدئو ها عکس ها انیشمیشن ها و دیزاین های خود را ویرایش کنید و هزاران افکت زیبا از جمله افکت های سه بعدی به آن اضافه کنید این نرم افزار بهتریندر زنجان صورت گرفت ساخت نخستین انیمیشن کانون پرورش فکری در مرکز یک زنجان
در زنجان صورت گرفتساخت نخستین انیمیشن کانون پرورش فکری در مرکز یک زنجانمسئول مرکز فرهنگی هنری و ادبی شماره یک کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان گفت نخستین انیمیشن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز یک زنجان ساخته شد فرحناز مقدمپناه امروز در گفتوگو با خبرنغولهایی که برای ساخت انیمیشن مشارکت نمیکنند
سهشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۴ در ساخت بسیاری از آثار رئال شاهد حضور اسپانسرهایی هستیم که در شرایط وجود مشکلات مالی چرخهی تولید را برای سازندگان راحتتر میچرخانند اما تاکنون شاهد نبودهایم که یک انیمیشن تلویزیونی بخواهد از این طریق کار خود را استارت بزند یک انیمیشنساز تلویزیبچهها به «شهر مینا» میروند/ ساخت انیمیشن درباره حدیث «النظافة من الایمان»
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون بچهها به شهر مینا میروند ساخت انیمیشن درباره حدیث النظافة من الایمان تهیهکننده شهر مینا با اشاره به موضوع این انیمیشن که با نگاهی به حدیث النظافة من الایمان به نگارش درآمده است از اینکه شخصیتهای این انیمیشن به شکل دندان هستند سخن گفتما خواهان تحول جدی در اقتصاد هستیم/ دنبال بزرگ شدن ساختار نیستیم
دانش و فناوری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ما خواهان تحول جدی در اقتصاد هستیم دنبال بزرگ شدن ساختار نیستیم معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت ما خواهان تحول جدی در اقتصاد کشور هستیم و برای تحقق این مورد مشکلات شرکت های دانش بنیان را حل کنیم به گزارش خبرنگار مهر سورنا سکفاشیان رئیس کمیته تغییر ساختار فوتبال آسیا شد
کفاشیان رئیس کمیته تغییر ساختار فوتبال آسیا شد کد خبر ۴۲۲۸۲۹ تاریخ انتشار ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۰ - 05 August 2014 رئیس فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس کمیته مدیریت اصلاحات اجباری کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب شد به گزارش فارس رئیس و اعضای کمیته مدیریت اصلاحات اجباری در وظایف و طرزیرساختهای شهرکهای صنعتی ایلام آماده سرمایه گذاری است
استانها غرب ایلام زیرساختهای شهرکهای صنعتی ایلام آماده سرمایه گذاری است ایلام - خبرگزاری مهر مدیر عامل شهرکهای صنعتی استان ایلام گفت زیرساختهای شهرکهای صنعتی ایلام آماده سرمایه گذاری است به گزارش خبرنگار مهر مرتضی دارایی ظهر سه شنبه در جمع صنعتگران ایلامی اظهار داشت استاانتخاب کفاشيان به عنوان رئيس کميته تغيير ساختار فوتبال آسيا
۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ۱۵ ۳۶ب ظ انتخاب کفاشيان به عنوان رئيس کميته تغيير ساختار فوتبال آسيا رئيس فدراسيون فوتبال به عنوان رئيس کميته مديريت اصلاحات اجباري کنفدراسيون فوتبال آسيا انتخاب شد به گزارش خبرگزاري موج رئيس و اعضاي کميته مديريت اصلاحات اجباري در وظايف و طرحهاي استراتژيک کنفدرایمن سازی ساختمانهای مسکونی بلند طبقه در کرمان ضروری است
استانها شرق کرمان سیف الهی ایمن سازی ساختمانهای مسکونی بلند طبقه در کرمان ضروری است کرمان – خبرگزاری مهر شهرداری کرمان خواستار افزایش سطح ایمنی ساختمانهای بلند طبقه در کرمان شد و گفت صدور گواهی پایان کار ساختمان ها به شرط صدور گواهی ایمنی ساختمان از سوی سازمان آتشنشانی انجاستحصال روزانه 5 هزار تن شن و ماسه از نخالههای ساختمانی
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۱ معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت از استحصال روزانه 5 هزار تن شن و ماسه از پسماندهای ساختمانی و عمرانی در پایتخت خبر داد به گزارش سرویس شهری ایسنا عبداللهی با اشاره به جمعآوری روزانه 5 هزار تن نخالههای ساختمانی و عمرانی در سطح تهران گفت این ماعتبارات تخصیصی پاسخگوی مشکلات زیرساختی پارکهای علم و فناوری نیست
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۱ معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که معاونت علمی اصلا قصد بزرگ شدن ندارد گفت حتی یک نفر به مجموعه معاونت علمی اضافه نخواهد شد به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دکتر سورنا ستاری امروز طی نشستی با روسای پارکهای علبین اداره کل استاندارد و انجمن بتن استان البرز تفاهمنامه بهکارگیری بتن استاندارد در ساخت و سازهای شهری امضا
بین اداره کل استاندارد و انجمن بتن استان البرزتفاهمنامه بهکارگیری بتن استاندارد در ساخت و سازهای شهری امضا شدتفاهمنامه همکاری و هماهنگی در بهکارگیری بتن و فرآوردههای بتنی استاندارد در ساخت و ساز شهری کرج امضا شد به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از پایگاه خبری شهرداری کرلطیفی: کار استیلی در راهآهن مثل ساختن مسجد و مدرسه است/ بعد از بازی با استقلال فهمیدیم توان شکست هر تیمی را د
لطیفی کار استیلی در راهآهن مثل ساختن مسجد و مدرسه است بعد از بازی با استقلال فهمیدیم توان شکست هر تیمی را داریم مربی تیم فوتبال راه آهن تهران اظهار داشت کار استیلی در راه آهن مثل ساختن مسجد و مدرسه است چون سود مالی در این کار او وجود ندارد علی لطیفی در گفت گو با خبرنگار نامهسینمای ایران میتواند تاثیر زیادی از مولانا بگیرد/ مهمترین شاعر ایران در ساخت خیال
فرهنگ و هنر سینمای ایران استاد دانشگاه هاروارد سینمای ایران میتواند تاثیر زیادی از مولانا بگیرد مهمترین شاعر ایران در ساخت خیال یک استاد دانشگاه هاروارد با بررسی نگاه و زبان مولانا به ظرفیت آثار این شاعر و عارف ایرانی برای استفاده در سینما اشاره کرد به گزارش خبرگزاری مهر س-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها