واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
در ساخت بسیاری از آثار رئال شاهد حضور اسپانسرهایی هستیم که در شرایط وجود مشکلات مالی، چرخهی تولید را برای سازندگان راحتتر میچرخانند؛ اما تاکنون شاهد نبودهایم که یک انیمیشن تلویزیونی بخواهد از این طریق کار خود را استارت بزند. یک انیمیشنساز تلویزیونی در اینباره میگوید: هنوز انیمیشن در کشور ما جا نیفتاده است به همین دلیل جذب غولهای مشارکتی بسیار سخت است. مجید محمدی در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: وقتی یک سریال رئال مانند «پایتخت» بینندههای زیادی دارد، دستِ سازندگانش برای جذب غولهای مشارکتی بازتر است. وی افزود: مثلا برای ساخت «پایتخت 3» شرکتی آمد و با قدرت از آن حمایت کرد و کار نیز ساخته شد، چرا این شرکت از «پایتخت» حمایت کرد؟ چون آنتن خیلی خوبی داشت و بییندههای زیادی هم پای آن مینشستند، اما چون انیمیشن هنوز جا نیفتاده است، گرفتن مشارکت برای تولیدکننده خیلی سخت است. رویکرد صداوسیما از اول هم کاررئال بود محمدی ادامه داد: کمبود بودجهای که در کارهای رئال از طریق مشارکت جبران میشود، برای انیمیشن اتفاق نمیفتد در نتیجه بار مالی تولید انیمیشن بر گردن صداوسیما می افتد و این تولید انیمیشن را سختتر و تعدادش را کمتر میکند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود بودجه توجیه خوبی برای توجه نکردن به حوزهی انیمیشن است؟ تصریح کرد: نبود بودجه یک مسئلهی عمومی است و در حال حاضر نیز همه با آن دست به گریبان هستند، به هر حال هر کسی در هر رشتهای که کار میکند باید به نوعی کجدار و مریض خودش را با شرایط آداپته کند تا این بحرانها رفع شوند و شرایط عادی شود. این سازندهی انیمیشن خاطرنشان کرد: از همان ابتدا رویکرد صداوسیما و همچنین بینندگان نسبت به کارهای رئال بهتر و بیشتر از کارهای انیمیشن بوده است؛ همکاران و دوستان ما در حوزهی انیمیشن شاید به این قضیه اعتراض کنند ولی زیاد هم نمیتوان از اینکه بینندگان یک کار رئال بیشتر از یک کار انیمیشنی هستند چشمپوشی کرد، شاید به خاطر پایین بودن کیفیت انیمیشنها نسبت به کار رئال باشد یا به خاطر اینکه شاید فرهنگ انیمیشن دیدن هنوز در بین بینندگان ما جا نیفتاده است. او اظهار کرد: من فکر میکنم مسئولان ما در تلویزیون هنوز به تعداد بینندگان و بازخورد آنتن توجه میکنند، به هر حال با توجه به اینکه شاهد تعدد و تنوع رسانهها در سطح دنیا هستیم که دارند قوی جلو میآیند آنها مسئولیت دارند که بیننده را پای تلویزیون بنشانند و مجبورند برنامههایی را تولید کنند که مردم را از پا ماهواره به پای برنامههای تلویزیون بکشانند و به هر شکلی که باشد باید این اتفاق بیفتد. محمدی معتقد است: اینکه انیمیشنها خوب دیده نمیشوند شاید یک مقدار تقصیر خود تولیدکنندگان است که آن طور که باید و شاید روی کیفیت کارشان وقت نمیگذارند؛ البته این، یک اتفاق همه گیر است و همه به نوعی درگیر آن هستیم. چرا یکسری از تیزرهای انیمیشنی گل کردند؟ محمدی که قصد دارد تعدادی تیزر انیمیشنی برای شبکه سلامت بسازد، دربارهی کاهش اینگونه تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون گفت: یکی از دلایل خیلی واضح برای کم شدن ساخت تیزرهای انیمیشنی به ویژه در یک سال و نیم اخیر مشکلات مالیای است که همه ارگانها با آن دست به گریبان هستند؛ ضمن اینکه انیمیشن یک کار دیر بازدهی است و هزینههایش نیز بالاست به همین دلیل مدیران کمتر به سمت این نوع تولید میروند. این کارگردان انیمیشن ادامه داد: چرا در مقطعی یکسری تیزرهای انیمیشنی خوب جواب دادند و گل کردند؟ یکی به خاطر نوع ساختار آنها بود، در آن مقطع کارهای خیلی روان و خوبی بودند و با زبان مردم خیلی خوب داستان می گفتند و دیگری اینکه تعداد پخش خیلی بالایی داشتند، تعداد پخش بالا در دیده شدن یک کار تاثیر زیادی دارد. محمدی در پایان نیز افزود: همچنین یکسری از المانهای فرعی دیگری مثل گویش، تکیه کلامها و ... نیز میتواند یک کار را موفق کند ولی در کنارش موارد اصلی دیگری مثل داستان ، نوع گرافیک و کیفیت انیمیشن را نیز باید مدنظر قرار داد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]