تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799616687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا دولت ترکیه جلوی پای تکفیری‌ها فرش قرمز پهن کرد؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چرا دولت ترکیه جلوی پای تکفیری‌ها فرش قرمز پهن کرد؟!
اقدامات گروه های تروریست تکفیری و تلاش آن ها برای کنترل بخش های مختلف کشورهای منطقه خاورمیانه، این روزها به اصلی ترین مایه نگرانی در سطح منطقه تبدیل شده است. در این میان، آنچه کمتر از آن سخن به میان می آید، مسئولیتی است که دولت ترکیه از ابتدا در قبال شکل گیری تکفیری ها داشت و اینک حتی ممکن است گریبانگیر خودش نیز بشود.
کد خبر: ۴۲۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲ - 14 August 2014



چرا دولت ترکیه جلوی پای تکفیری‌ها فرش قرمز پهن کرد؟!
اقدامات گروه های تروریست تکفیری و تلاش آن ها برای کنترل بخش های مختلف کشورهای منطقه خاورمیانه، این روزها به اصلی ترین مایه نگرانی در سطح منطقه تبدیل شده است. در این میان، آنچه کمتر از آن سخن به میان می آید، مسئولیتی است که دولت ترکیه از ابتدا در قبال شکل گیری تکفیری ها داشت و اینک حتی ممکن است گریبانگیر خودش نیز بشود.


به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار مطلبی به موضوع رابطه دولت ترکیه با گروهک تروریست تکفیری داعش پرداخته و می نویسد دولت آنکارا به بهانه تلاش برای براندازی دولت سوریه، در عمل فضایی را در اختیار تکفیری ها قرار داد که سبب شد آن ها دامنه اقدامات خود را تا این حد گسترش دهند.


این روزنامه می نویسد پیش از اینکه تهاجم داعش به عراق، به آن ها لقب مخوف ترین گروه شبه نظامی در خاورمیانه را بدهد، تروریست های عضو این گروه شهر کوچک «ریحانلی» در مرکز ترکیه با سوریه را همچون مرکز خرید اختصاصی خود در نظر می گرفتند. دولت ترکیه نیز که خواستا براندازی بشار اشد به هر قیمتی بود، جلوی پای آن ها فرش قرمز پهن کرد.


در کوچه و پس کوچه های بازار شهر، مردم محلی از تروریست هایی سخن می گویند که با یونیفورم های مخصوص به تن و تلفن های همراه هوشمند سامسونگ به دست، آشکارا در شهر خودنمایی می کنند. اعضای زخمی داعش و همچنین جبهه النصره، در بیمارستان های ترکیه درمان می شوند. مهمتر اینکه از نظر ترک ها، ریحانلی و دیگر شهرهای مرزی ترکیه، به پایگاه هایی برای انتقال تروریست های خارجی و اسلحه در طول مرز تبدیل شده اند.


ریحانلی شهری است که سال گذشته، انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در آن سبب کشته شدن 53 نفر شد. تیمور آپیس، یکی از سیاستمداران محلی می گوید: «ترکیه از هر کسی که مخالف اسد بود، استقبال کرد. حالا آن ها می کشند، بیماری خود را سرایت می دهند و همه ما بهای آن را می پردازیم». 


در حال حاضر، آمریکا حملات هوایی خود را علیه مواضع داعش در عراق آغاز کرده است. اما به مدت چندین ماه، تروریست ها توانستند با آسودگی نسبت به افزایش قدرت خود اقدام کنند و یکی از دلایل آن هم این بود که از مرز یک کشور عضو ناتو (ترکیه) به عنوان مسیری راهبردی برای تأمین تسلیحات و همچنین ورود به مناطق مورد نظر استفاده نمودند.


در پی این جریان، ترکیه که حالا از خطر فزاینده تکفیری ها آگاهی یافته، مقابله با آن ها را آغاز کرده و در این زمینه به همکاری با ایالات متحده و دولت های اروپایی می پردازد. اما در منطقه ای که جرقه منازعه ای گسترده در آن زده شده، ترکیه آن چیزی را که خودش کاشته درو می کند. اکنون ترکیه وارد درگیری مرزی با تروریست هایی شد که خودش زمانی به آن ها کمک می کیرد. در شهرهای مرزی ترکیه، هراس از اقدامات داعش به یک امر دائمی تبدیل شده است.


با این حال، تروریست ها هنوز هم از دام می گریزند و راه هایی برای رفت و آمد به ترکیه پیدا می کنند. فرماندهان ارشد داعش اکنون سودای تشکیل «خلافت» را در سر می پرورانند و معتقدند چیزی به نام «کشور» معنایی ندارد. در واقع، این مسئله ای است که اکنون گریبان خود ترکیه را نیز گرفته است.


ترکیه که زمانی خود از متحدین نزدیک بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بود، اندکی پس از آغاز درگیری ها در این کشور به مخالفت با دولت دمشق برخاست و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به سرعت به یکی از مهمترین چهره های بین المللی مخالف دولت سوریه تبدیل شد. اما تصمیم اردوغان برای حمایت از طیف گسترده ای از گروه های مخالف سوری، نتیجه معکوس به بار آورد که نتایج آن در داخل و خارج از ترکیه قابل مشاهده است.


تکفیری ها در جریان حمله خود به موصل در ماه ژوئن، 80 تبعه ترک را نیز به گروگان گرفتند که چند تن از آن ها دیپلمات بودند. 41 نفر از این افراد هنوز گروگان هستند. از زمان آغاز درگیری ها در سوریه، بیش از یک میلیون آواره به ترکیه سرازیر شده اند که برای دولت آنکارا 3 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. میلیاردها دلار خسارت نیز به واسطه از دست رفتن مشاغل در مناطق مرزی متوجه ترکیه شده است.


مقامات ترکیه از همان ابتدا علناً خواستار حمایت از گروه های مختلف مخالف سوریه شده بودند و تا همین اواخر، هیچ یک از این گروه ها را افراطی یا تروریست نمی دانستند. در این میان، با توجه به دشواری تفکیک میان گروه های مختلف، ترکیه در عمل اجازه عبور و مرور نیروها و همچنین تسلیحات را به گروه های مختلف داده بود.


به هر حال، در شرایط کنونی در حالی مقامات دولت ترکیه متوجه خطر ناشی از تروریست های تکفیری شده اند که به اعتقاد تحلیلگران، از یک سو این توجه خیلی دیر صورت گرفته و از سوی دیگر، اقدامات انجام شده از سوی آنکارا در این زمینه نیز بسیار اندک است. در نتیجه، به نظر می رسد خطر ناشی از تکفیری ها در آینده حتی بیش از حال حاضر گریبان ترکیه را خواهد گرفت. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن