تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819628613




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصائب خبرنگاران؛ توپ در زمین کیست؟!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مصائب خبرنگاران؛ توپ در زمین کیست؟! قم ـ ایرنا ـ 17 مرداد هر سال بهانه ای است تا خبرنگاران، به سراغ مشکلات صنف خود بروند و دردل ها و مصائب همدیگر را از مسیر قلم بازگو کنند.


این بار با تمرکز بر مشکلات صنفی و معیشتی به سراغ تعدادی از خبرنگاران استان قم رفتیم.
وجود جمع وسیعی از خبرنگاران در قم که فاقد هرگونه قرارداد شغلی با رسانه متبوع خود هستند و در شرایطی که هیچ تضمین شغلی و امنیت روانی وجود ندارد به فعالیت حساس و سنگین خبری مشغول هستند ، یکی از مهمترین دغدغه هایی است که فعالان رسانه را در این استان آزار می دهد.
وجود مشکلات بیمه ای خبرنگاران آزاد، ضعف تشکل های صنفی و پایین بودن سطح دستمزد خبرنگاران خرید خبری از دیگر موانعی است که به گفته آنان بر سر راه فعالیت حرفه ای و موثر اصحاب رسانه در قم قرار دارد.

* عدم تعهد رسانه ها در قبال خبرنگاران
تعدادی از خبرنگاران قمی، عدم امنیت شغلی بخش مهمی از فعالان این عرصه را مهمترین دغدغه می دانند و می گویند: بسیاری از خبرنگاران استان حتی قرارداد خرید خبر نیز ندارند و به صورت روزمزد کار می کنند.
به گفته آنها: برخی خبرگزاری ها و رسانه ها نسبت به خبرنگاران خود احساس تعهد نمی کنند و حتی در بسیاری از مواقع خبرها را از غیر خبرنگاران خود دریافت می کنند.
آنان بیمه خبرنگاران را دیگر مشکل آنان دانسته و می گویند: خبرنگاران جدید به صورت جدی تری با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و انجمن بیمه خبرنگاری با توجه به مشکلات مالی کشور عضو جدید نمی پذیرد.
این فعالان رسانه ای در قم، از عدم ساماندهی مناسب قشر خبرنگار انتقاد کرده و می گویند: عدم ساماندهی و تفکیک خبرنگاران با سایر مشاغل مشابه باعث شده تا اقشار دیگر که خبرنگار نبوده و طبعا از مشکلات و دغدغه های آنان چندان اطلاعی ندارند با آنان مخلوط شده و حتی در مراسم تجلیل از خبرنگاران نیز شرکت کنند!
آنان می گویند: قم از شهرهای پرخبر ایران است و روزهای آخر هفته معمولا در استان قم ترافیک خبری شکل می گیرد، بنابراین لازم است تا مسوولان ارشاد و استانداری قم برای منظم کردن این برنامه ها، تدبیر لازم را بیاندیشند تا از تراکم و تداخل نشست ها و برنامه های خبری مهم ملی و استانی جلوگیری شود و فشار کمتری در ایام پایانی هفته به خبرنگاران وارد شود.
خبرنگاران قمی، وجود مشکلات سخت افزاری از جمله رایانه و سرعت پایین اینترنت را از دیگر مشکلات خبرنگاران در استان قم ذکر کرده و می افزایند: ابزار اصلی کار خبرنگاران رایانه و اینترنت است که اگر مطلوب و مناسب نباشد در روند کار آنان اخلال جدی ایجاد می کند.

* عدم نگاه حرفه ای مسوولان استان به خبر
خبرنگار خبرگزاری مهر، عدم نگاه حرفه ای مسوولان استان قم به مقوله خبر و رسانه را از مهمترین آفات کار خبری در قم می داند و بر این باور است که بسیاری از مدیران، کار خبرنگار را به تهیه و درج خبر در رسانه محدود می دانند و با نگاه غیر حرفه ای به رسانه و وظایف ذاتی آن، حق هیچ گونه انتقادی را برای آنان قائل نیستند.
ˈمرضیه سادات میرقادریˈ می گوید: مسوولان از نقش و تاثیر خبرنگاران و رسانه های استان در معرفی، بررسی و حل مشکلات و مسائل استان غافل هستند و برای همین در برابر کوچکترین انتقادی، واکنش برخوردی دارند.
وی پرداخت برخی هدیه ها به خبرنگاران از سوی روابط عمومی برخی دستگاه ها را آفت فعالیت آنان ذکر کرده و می افزاید: بسیاری از این هدیه ها ناچیز و حتی از نظر مادی بسیار کم ارزش است اما خبرنگاران را برای پوشش مناسب و عادلانه خبر تحت تاثیر خود قرار می دهد که باید برای آن چاره ای جدی اندیشید.
میرقادری با بیان اینکه مشکلات خبرنگاران را می توان در دو حوزه مشکلات کلی همه خبرنگاران و مشکلات خاص بانوان خبرنگار بررسی کرد، می گوید: عدم انسجام خبرنگاران قمی به عنوان مشکل همه خبرنگاران و برخورد جنسیتی با خبرنگاران خانم از سوی برخی دفاتر و مراکز در قم از جمله مشکلات جدی کار خبر در قم است.
وی همچنین از حق الزحمه پایین فعالیت رسانه ای در قم انتقاد می کند و می گوید: مشاهده تفاوت بین حق الزحمه خبرنگاران تهران و سایر شهرها کار مشکلی نیست.

* نگاه ابزاری به خبرنگاران/ برخورد نامناسب با جایگاه خبرنگاران
خبرنگار روزنامه سراسری 19دی قم با اشاره به اینکه به خبرنگاران نگاه ابزاری می شود گفت: برخی از روابط عمومی ها از تریبون خبرنگاران استفاده می کنند تا بتوانند مسائلی که خود مد نظر دارند از طریق این قشر به مردم ارایه کنند.
محدثه نجف زاده افزود: خبرنگاری بر اساس نیاز مردم وارد مساله اجتماعی شده و خواستار پاسخگوی مدیران استان می شود اما، بسیاری از ادارات پاسخ صحیحی به او نداده و به سوالات و انتقادات خبرنگاران توجهی نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه در برخی از مراسم ها به جایگاه و شان خبرنگاران توجه لازم نمی شود، گفت: این مساله تا حدی است که برخی از مسوولان برگزار کننده مراسم و برنامه های خبری به خودشان اجازه برخورد نامناسب با خبرنگاران را می دهند و هیچکس نیز پاسخگو نیست.
وی افزود: گاهی نیز شاهد برخورد نامناسب با خبرنگاران و ممانعت از ورود آنان به آیین های خبری هستیم.
وی بیان داشت: خبرنگاران، قشری هستند که با وجود همه دشواری ها، پیگیر مسائل و مشکلات جامعه هستند اما در بیان حقایق و به چالش کشیدن عملکردهای ضعیف برخی مدیران، با موانعی روبرو می شوند.

* نیاز به ساماندهی خبرنگاران
سردبیر خبرگزاری شبستان نمایندگی قم، با اشاره به اینکه عدم ساماندهی خبرنگاران از بزرگترین مشکلات جامعه خبری است، گفت: هر کس با هر تخصص وارد این حرفه شده و بسیاری از افراد هیچگونه آموزش تخصصی و عملی را در مورد این حرفه نگذرانده اند.
فاطمه عسکری افزود: این امر باید مورد توجه متولیان مربوط قرار گیرد تا با برنامه ریزی و ثبت اطلاعات خبرنگاران از ورود افرادی که هیچگونه تجربه کاری و تخصصی ندارند جلوگیری شود تا خدشه ای به تولید اخبار و انعکاس آن در سطح ملی و بین المللی وارد نشود.
وی ادامه داد: دوره های آموزشی تخصصی و کارگاهی روزآمد برای خبرنگاران ارایه نمی شود که این مساله باعث کارکرد ضعیف تر و تاثیرگذاری کمتر رسانه ها در ارایه اخبار به جامعه می شود.

* عدم شناخت مدیران از جایگاه خبرنگاران
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران هیچگونه شناختی نسبت به جایگاه و شان خبرنگاران ندارند، گفت: زمانی که مدیران می خواهند گزارشی از عملکرد ادارت خویش ارایه دهند از خبرنگاران دعوت می کنند و آمار را ارایه می دهند ولی زمانی که خبرنگار مطالبه گر دغدغه های مردمی است، از پاسخگویی طفره می روند و یا به آینده نامعلوم موکول می کنند تا به فراموشی سپرده شود.
عسکری افزود: خبرنگار، مسوول بیان حقایق به مردم است نه روابط عمومی ادارات، اما برخی مدیران با عدم شناخت از جایگاه و وظایف خبرنگاران و با سوء استفاده از این جایگاه شغلی می خواهند به اهدافی که پیش رو دارند برسند و بر کم کاری های خویش سرپوش بگذارند.

* وضعیت معیشتی خبرنگاران مورد توجه قرار گیرد
عسکری با اشاره به اینکه حقوق دریافتی بسیاری از خبرنگاران کمتر از زمان و هزینه های مصرف شده برای تهیه اخبار است، گفت: تعداد زیادی از خبرنگاران به صورت خبری و یا قرارداد موقت، مشغول به کار هستند، درآمدی که کمتر از کارگر روزمزد است و همین سبب می شود خبرنگار نتواند به تجهیزات به روز خبرنگاری مجهز شود و شرایط زندگی قابل قبولی داشته باشد.
وی افزود: نه تنها معیشت خبرنگاران با مشکلاتی روبرو است بلکه به علت وضعیت قراردادها و عدم تعهد برخی از رسانه، بسیاری از فعالان این قشر بیمه هم نیستند.
وی ادامه داد: اگر معیشت خبرنگاران مورد توجه مسوولان مربوطه قرار نگیرد، مشغله های ذهنی و مشکلات این قشر باعث می شود تا خبرنگاران از ارایه خدمات کیفی و کمی بازمانده و یا در این عرصه به صورت تاثیر گذار نتوانند وارد شوند.

* نبود امنیت شغلی خبرنگاران
مسوول خبری پایگاه خبری و تحلیلی فردو نیوز، با بیان اینکه مهمترین مساله کار خبرنگاری و روزنامه نگاری در ایران نبود امنیت شغلی است گفت: مشخص نبودن دستمزدها و عدم درجه بندی اخبار و عدم توجه برخی رسانه ها و مسوولان مربوطه به آینده خبرنگاران باعث شده است تا بیمه و بازنشستگی این قشر مورد توجه قرار نگیرد.
ˈ علیرضا یعقوبیˈ افزود: از این رو بسیاری از دانش آموختگان رشته مطبوعات و خبرنگاری در حیطه های دیگر شغلی مشغول به کار می شوند و سراغ حرفه روزنامه نگاری و خبرنگاری نمی آیند.
وی ادامه دارد: زمانی که افراد حرفه ای به دلیل عدم تامین مالی وارد این حرفه نمی شوند، افراد غیرحرفه ای که هیچگونه تخصصی ندارند وارد شده و ادعای صاحب نظری هم می کنند و با متصل شدن به افراد خاص به بهره برداری مادی یا سیاسی می پردازند.
وی با اشاره به اینکه توجه به تخصص خبرنگاری از سوی مسوولان برخی رسانه نیز نادیده گرفته می شود، افزود: برخی رسانه ها فرقی میان خبرنگار حرفه ای و با سابقه با خبرنگار غیرحرفه ای نمی گذارند و برای انتشار اخبار از افرادی استفاده می کنند که هیچگونه سر رشته ای در این کار ندارند.

* توپ در زمین کیست؟
سخنان و مشکلات صنفی و معیشتی خبرنگاران روشن است و همه مسوولان نیز بر ضرورت رفع این مشکلات تاکید دارند ولی نگاهی به برخی اظهارنظرها از سوی نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی، ضرورت کار مشترک میان مجلس و دولت برای رفع این مشکل را مطرح می کند.
درحالی که ˈ احمد امیرآبادیˈ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی روز شنبه دربازدید از ایرنای قم گفت که تصویب هر گونه طرحی دراین خصوص از سوی مجلس چون مستلزم هزینه است، با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد و این دولت است که باید با دادن لایحه و پیش بینی اعتبارات لازم، در این زمینه گام بردارد و ما نیز حمایت خواهیم کرد، استاندار قم امروز در نشست تجلیل از خبرنگاران، توپ را به زمین مجلس انداخت و گفت: منابع مالی کشور در دست مجلس است و اگر مجلس تصویب کند، دولت آن را اجرا خواهد کرد.
وی درعین حال به محدودیت منابع دولت در شرایط کنونی اشاره کرد.
درهمین حال عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی در قزوین اعلام کرد: این کمیسیون از هرگونه طرحی در حمایت از فعالیت خبرنگاران دفاع و پشتیبانی می کند.
حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی حسینی افزود: به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است که لوایح مورد نیاز برای حمایت از خبرنگاران را برای طی مراحل قانونی به مجلس تقدیم کند.
نماینده قزوین از خبرنگاران به عنوان یکی از مظلوم ترین اقشار جامعه یاد کرد و گفت: نبود امنیت شغلی، حقوق پایین، نداشتن بیمه و برخی برخوردهای نابجا که در قبال انجام وظیفه با این قشر صورت می گیرد از مشکلات بسیاری از خبرنگاران است.
در ساری نیز عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس، درهمین رابطه اظهار نظر کرد و گفت: دولتی ها از تعیین چهارچوب خوششان نمی آید.
سیدرمضان شجاعی کیاسری با تاکید بر نیاز جدی به قانون جامع حمایت از رسانه هاگفت: وجود یک قانون مدون برای رسانه مطالبه گر و پویا به نوعی صیانت از خبرنگار و رسانه است و متاسفانه دولت ها از گذشته تاکنون از تعیین مرزهای قانونی با رسانه ها خوششان نمی آید.
نماینده مردم ساری و میاندرود در آیین تجلیل از خبرنگاران مازندران در بابلسر افزود: مجلس آماده است به دولت برای تصویب چنین لایحه ای جامع برای حمایت از رسانه های کشور کمک کند.
وی مدعی عدم حمایت دولت ها از چنین قانونی شد و گفت دولت ها بیشتر می خواهند وضعیت رسانه های کشور به همین شکل باشد.
به نظر می رسد، خبرنگاران استان قم در کنار دیگر هم صنفی های خود در سطح کشور باید تا اطلاع ثانوی صبر کنند تا مشخص شود، توپ رفع مشکلات معیشتی فعالان رسانه، بالاخره در زمین کیست، دولت یا مجلس؟! ک/4
/ 8138 / 569 / 380/1104



18/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن