تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798719177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل/ نیم قرن قدمت یک دنیا مشکلات


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل/ نیم قرن قدمت یک دنیا مشکلات ساری - ایرنا - موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در آمل با بیش از پنج دهه فعالیت تحقیقاتی با وجود مشکلات و چالش های متعدد فرارو، یکی از واحدهای پژوهشی کاربردی و اثرگذار در تولید برنج کشور است که نیازمند توجه جدی است.


امروزه پژوهش و تحقیقات یکی از محورهای مهم و ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در همه عرصه های کشور به ویژه در بخش کشاورزی به شمار می آید.
بنا به اظهارات کارشناسان، عوامل متعددی در توسعه پژوهش دخالت دارند که این عوامل را به اختصار می توان به سه بخش سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی تقسیم کرد.
عوامل سخت افزاری شامل امکانات فیزیکی و زیرساخت ها نظیر دستگاه ها و آزمایشگاه ها و ابزارهای لازم جهت اجرای مطالعات است، امکانات نرم افزاری در واقع جریان اطلاعات و تبادل دانش میان پژوهشگران و فنآوری های مرتبط به اطلاعات است.
بخش سوم شامل نیروی انسانی و پژوهشگرانی است که با دانش و تلاش خود می توانند امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را به خدمت گرفته و طرح های پژوهشی گوناگون را تدوین و اجرا کنند.
در همین ارتباط، رییس معاومت موسسه تحقیقات برنج کشور برای پیشبرد اهداف و برنامه ها و انجام برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی خواستار رفع کمبودها و تأمین ضروریات عرصه پژوهش با توجه به قدمت آن و اهمیت برنج در مازندران، برای این موسسه شد.
ˈعلی مومنیˈ روز شنبه در حاشیه بازدید خبرنگار ایرنا از این موسسه در گفت و گو با ایرنا داشتن امکانات حداقلی و مناسب را لازمه توسعه برنامه های تحقیقاتی مبتنی بر نیاز بخش تولید برنج دانست.
وی افزود: این موسسه برای پاسخگویی مناسب به نیاز بخش تولید برنج در مازندران و کشور نیازمند تکمیل و روزآمد نمودن تجهیزات در آزمایشگاه های واحد ژنتیک و فیزیولوژی، کیفیت، خاک و تغذیه، آب، صنایع غذایی، ماشین آلات و خاک آفات و بیماری ها به حدود 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی اظهار داشت: این موسسه همچنین جهت پشتیبانی لازم در امور تحقیقاتی نیازمند تجهیز و به روزسازی شبکه اطلاع رسانی و کامپیوترها برای محققین و واحدهای اداری و پشتیبانی است که سال هاست است به دلیل کمبود اعتبارات به انجام نرسیده است.
وی همچنین به دلیل گستردگی حضور در عرصه استانی و ملی، نوسازی ناوگان لجستیکی و خودرویی را در ارائه فعالیت های اثربخش و مشارکت در فعالیت ها در مشارکت با سایر دستگاه ها را بسیار مهم دانستند و تاکید کرد: ایجاد فضای مناسب و آرام جهت مطالعه و فعالیت با تهیه حداقل های ملزومات اداری بسیار تأثیرگذار است.
وی همچنین توسعه زیرساخت شبکه اینترنت و اتوماسیون جهت شتاب بخشی در انجام امور، کاهش هزینه های تبادل اطلاعات و مکاتبات را از دیگر نیازهای ضروری این موسسه برشمرد.
مومنی در بخش دیگری تاکید بر لزوم اتمام فعالیت های عمرانی نیمه تمام در حوزه های از جمله ایجاد پست برق، سیستم گازرسانی گفت: هزینه تکمیل این طرح های عمرانی در رسیدن به اهداف و در مقایسه با اثربخشی دستاوردهای ارائه شده و یا حصول به اهداف برنامه ریزی شده، بسیار اندک بوده است.
وی برای رفع این مشکلات اساسی موسسه خواستار توجه ویژه از محل اعتبارات استانی و ملی شد اگر اعتقاد داریم برنج محصولی راهبردی در تأمین غذا و امنیت غذایی به ویژه در شرایط اقتصاد مقاومتی هستیم.
رییس معاونت موسسه تحقیقاتی برنج کشور یادآور شد: این موسسه اکنون با توجه به گرمای طاقت فرسای فصل تابستان فاقد سیستم خنک کننده (چیلر) است که خرید این دستگاه نیازمند اعتبار می باشد.
وی تصریح کرد: در سال جاری هنوز منابع اعتباری خاصی در بخش های جاری و تحقیقاتی، بجز از منابع درآمدی مرکز، به این موسسه ابلاغ نشده است .
این در حالی است که به گفته مومنی انجام با کیفیت فعالیت های پروهشی، نیازمند تأمین حداقل اعتبارات لازم و به موقع است.
وی ادامه داد: سالانه در این موسسه بین 35 تا 45 طرح پروهشی و تحقیقاتی مربوط به برنج انجام می شود که برای هر یک از این طرح ها حدود 10 تا 20 میلیون تومان اعتبار نیاز است.
وی اقدامات و دستاوردهای پژوهشی در این موسسه را با وجود کمبود امکانات بسیار اثر بخش و تاثیرگذار در بخش تولید برنج کشور دانست و گفت: امروزه کشوری موفق است که به پژوهش و کار تحقیقاتی بهاء لازم بدهد به همین دلیل انجام پژوهش از ضروریات در عرصه برنامه ریزی، تصمیم سازی و مدیریت در دنیای جدید است.
وی حمایت های دولتی را برای اجرای طرح های تحقیقاتی در حوزه کشاورزی و به ویژه محصولات اساسی اجتناب ناپذیر دانست و افزود: اگر چنانچه قانونی تدوین شود که مالیاتی حدود نیم تا یک درصد بر خرید برنج وارداتی وضع و آن را برای اجرای برنامه های پژوهشی و ارتقای تولید برنج هزینه شود، نتایج بسیار اثربخش در انجام کارهای پژوهشی و تولید در بخش برنج اتفاق می افتد.
بر اساس منابع رسمی، سال گذشته حدود 2میلیون تن برنج خارجی وارد کشور شد.
مومنی معتقد است که اگر امنیت غذایی در کشور، محور اساسی است و در استقلال اقتصادی و اجتماعی نقش دارد، به همان اندازه باید به پشتیبانی اعتباری برنامه های پژوهشی اولویت دار از جمله در این موسسه توجه کافی شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه اکنون اثر بخشی تحقیقات در تولید محصولات کشاورزی در کشور بخوبی ارزیابی و توجه نمی شود.
معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور توسعه تحقیقات مشارکتی در فرایند فعالیت ها در بخش تحقیق و تولید برنج را بسیار مهم دانست و افزود: برای توسعه پایدار در بخش کشاورزی باید محقق، مروج، آموزش دهنده و بهره بردار باید در یک چارچوب و در کنارهم قرار گیرند تا نتایج کار با سرعت و کیفیت بهتری وارد عرصه گردد.
وی با بیان این که ساختار سازمانی و تشکیلاتی معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور ناقص است گفت: این مهم در فعالیت های اثر بخش مجموعه این موسسه بسیار تأثیرگذار است .
موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در آمل مازندران، موثرترین واحد پژوهشی تولید برنج در مازندران و سطح کشور می باشد که در قالب بخش های تحقیقاتی متعدد به مطالعه در زمینه اصلاح و تهیه بذر برنج، بررسی آفات، بیماری ها و علف های هرز، خاک و آب و فنی و مهندسی و همچنین در زمینه به نژادی، به زراعی، خاک و تغذیه، شناسایی و مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز، آبیاری، صنایع غذایی و تولید بذرهای سوپرالیت و مادری ارقام پر محصول برنج فعالیت می کند.
بخش تحقیقاتی اصلاح و تهیه بذر به عنوان یکی از بخش های مادر موسسه تحقیقات برنج کشور، در زمینه های به نژادی، به زراعی و تولید بذر برنج فعالیت دارد.
فعالیت های به نژادی انجام شده در این بخش تاکنون به معرفی ارقام اصلاح شده متعددی، بیش از 22 رقم، از جمله ˈندا، شیرودی، کشوری، فجر و کوهسار ˈمنجر شده است که دارای خصوصیات کیفی مطلوب و عملکرد بالا می باشند.
در زمینه به زراعی نیز تحقیقات با هدف بهینه سازی مدیریت مزرعه و استفاده از روش های نوین زراعی برای کاهش هزینه های کاشت تا برداشت و افزایش تولید محصول انجام می شود. این فعالیت های تحقیقاتی در قالب طرح ها و پروژه هایی در مزرعه و آزمایشگاه های معاونت موسسه و یا بسته به هدف تحقیق، در نقاط مختلف استان مازندران و یا در سایر استان های برنج خیز کشور اجرا شده است.
بخش اصلاح و تهیه بذر این موسسه تحقیقاتی دارای سه آزمایشگاه تحقیقاتی، شامل آزمایشگاه های کیفیت، فیزیولوژی، ژنتیک و بیوتکنولوژی و یک گلخانه تحقیقاتی است.
در این آزمایشگاه، اندازه گیری پارامترهای ژنتیکی، فیزیولوژی، مولکولی و همچنین فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی مرتبط با کیفیت پخت در حد امکانات موجود به انجام می رسد.
اغلب ارقام معرفی شده توسط این موسسه، در سطح وسیعی از شالیزارهای کشور کشت می شدند و یا در حال کشت هستند و تقاضا برای کشت این ارقام در حال افزایش است.
این موسسه از آغاز فعالیتش در اوایل دهه 40 تاکنون توانسته است بیش از 22 رقم برنج را به بخش کشاورزی کشور معرفی کند به عنوان مثال، ارقام جدید و با کیفیت پخت مطلوب، نظیر کشوری (پرمحصول کیفی)، کوهسار (مقاوم به سرما و زودرس)، شیرودی (پرمحصول کیفی) و ارقام پرمحصول دیگر نظیرˈندا، فجر و شفقˈ که با وجود گذشت سال ها از زمان معرفی از جمله دستاوردهای این موسسه است که همچنان در استان های برنج خیز کشور کشت و مورد استقبال تولید کنندگان می باشد.
در بخش آب و خاک نیز فعالیت های تحقیقاتی در زمینه مصرف کود و تغذیه گیاه برنج از سال 1345ه .ش در مازندران شروع شده است که مسوولیت انجام آن ها به عهده اداره خاک شناسی و حاصل خیزی خاک مازندران و زیر نظر موسسه خاکشناسی و حاصلخیزی خاک کشور بوده است.
تعیین فرمول کودی عناصر اصلی (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) بصورت کلی برای ارقام محلی و اصلاح شده در خزانه های جوی - پشته ای، جعبه ای و همچنین در زمین اصلی ، تعیین حد بحرانی ماده آلی خاک در اراضی شالیزاری و استفاده از آن برای توصیه کود نیتروژنه برای ارقام محلی و پرمحصول، تعیین حد بحرانی عناصر فسفر، پتاسیم و روی قابل جذب خاک برای ارقام محلی و پرمحصول و استفاده از آن در توصیه مصرف کودهای فسفره، پتاسیمی و روی، تعیین راندمان زراعی و راندمان بازیافت کود نیتروژنه (اوره) در خاک های با مواد آلی کم، متوسط و زیاد برای ارقام مختلف، تعیین مقدار کود بهینه و همچنین عوامل موثر در عملکرد رتون برنج از جمله مهم ترین فعالیت های تحقیقاتی انجام شده و دستاوردهای این موسسه بوده است.
تعیین میزان تثبیت ازت و صرفه جوئی در مصرف کود اوره در شالیزار پس از کشت شبدر برسیم و گیاهان خانواده بقولات بعنوان کشت دوم، بررسی اثر مصرف تقسیطی اوره در افزایش عملکرد، کاهش ارتفاع و خطر خوابیدگی (ورس)در برنج، شناسایی ارقام و لاین های امیدبخش مقاوم به شرایط ماندابی و شوری در مازندران با همکاری بخش اصلاح بذر، تشخیص ضرورت مصرف عناصر فرعی و ریز مغذی گوگرد، منیزیم، روی، مس، بر و منگنز برای ارقام برنج، بررسی کارآیی مدیریت عناصر غذایی مختص مکان (SSNM) در اراضی شالیزاری مازندران یا استفاده از کرت شاهد در توصیه علمی کود برای برنج بدون انجام آزمون خاک و بررسی توازن پتاسیم در شالیزار از دیگر دستاوردهای معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور می باشد.
در چند سال اخیر محققین بخش علاوه بر اجرای پروژه های تحقیقاتی، در ترویج و انتقال یافته های تحقیقاتی در قالب طرح مدرسه در مزرعه کشاورز و طرح تسریع انتقال یافته ها به عنوان تسهیلگر، متخصص موضوعی حضور چشمگیر داشته اند.
تدریس در کلاس های آموزشی برای کارشناسان ناظر برنج و کارشناسان ترویج، حضور موثر در برنامه روز مزرعه و هفته انتقال یافته ها از دیگر فعالیت های محققین این بخش است.
از دیگر بخش های این موسسه بخش فنی و مهندسی است که سعی در بهبود روش های آبیاری و زهکشی و استفاده بهینه از ادوات و تکنولوژی های روز و پیشرفته در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت و عملیات پس از برداشت برنج دارد تا ضمن پایین آوردن ضایعات برنج به بالا بردن کیفیت برنج استحصالی و افزایش محصول در سطح کمک نماید.
به طور کلی محققین این موسسه در دوره فعالیت 1372 تاکنون سالیانه بطور متوسط 40 تا 45 طرح یا پروژه تحقیقاتی ملی و استانی در اصلاح برنج، مدیریت های زراعی مناسب، آفات و بیماری های برنج و مدیریت آن ها، کنترل بیولوژیک آفات و بیماری ها، شناسایی و کنترل علف های هرز، مدیریت تلفیقی آفات و بیماری ها و همچنین انتقال یافته های تحقیقاتی را به اجرا در آورده اند.
نتایج و یافته های تحقیقاتی حاصل از اجرای این طرح ها و پروژه ها به صورت گزارش های پژوهشی سالیانه و نهایی و مقالات علمی در مجلات علمی خارجی و داخلی، نشریات مختلف (فنی،ترویجی و یا پوستر) و ارایه سخنرانی ها، مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی و برگزاری کلاس های آموزشی در دسترس علاقمندان قرار گرفته و می گیرد.
همچنین طی در سال جاری تعداد 41 پروژه تحقیقاتی، تطبیقی، ترویجی و مشارکتی ملی، استانی و خاص جدید و ادامه دار از سوی محققین در حال اجراست.
آموزش فنی و ترویجی برای کشاورزان به صورت کلاس های مدرسه در مزرعه در شهرستان های استان مازندران، بررسی های کلینیکی آفات و بیماری های برنج در آزمایشگاه های مختلف این بخش به طور رایگان در پاسخ به درخواست کشاورزان و مراکز خدمات کشاورزی، مشارکت همکاران در برنامه های هفته انتقال یافته ها و روز مزرعه در سطوح استانی و ملی، شبکه مراقبت کرم ساقه خوار برنج و کمیته کاهش مصرف سم و استفاده بهینه از کودها از جمله سایر فعالیت های جنبی بخش می باشد.
بررسی اجمالی در ساختار موجود موسسه در مازندران در حوزه های مختلف نشان می دهد که با وجود انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی بالا و اثربخش در حوزه برنج و شالیزار از سوی محققان و پژوهشگران معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور، این موسسه به جهت امکانات ضروری و اولیه فرآیند پژوهشی موثر و کارآمد با کمبودهای زیادی مواجه است که رفع آن به طور قطع در پیشبرد اهداف و برنامه های این مرکز در حوزه حل مشکلات تولید برنج در اینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود.ک/4
621/608/506
گزارش از جانعلی فتحی



04/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن